زندگینامه شهید مرتضی آوینی

زندگینامه شهید مرتضی آوینی

بیوگرافی شهید مهندس مرتضی آوینی

شهید سید مرتضی آوینی، مستندساز، عکاس، روزنامه نگار، نویسنده و نظریه پرداز «سینمای اسلامی» ایرانی بود که در 21 شهریور سال 1326 در شهر ری متولد شد و در 20 فروردین 1372 در 45 سالگی در فکه خوزستان در اثر اصابت ترکش مین به شهادت رسید.

 

زندگینامه شهید مرتضی آوینی

 

خلاصه ای از زندگینامه شهید آوینی:

نام : سید مرتضی آوینی

معروف به : کامران

تاریخ و محل تولد : 21 شهریور 1326 شهر ری

تاریخ و محل شهادت : 20 فروردین 1372 (45 سال) فکه، خوزستان

علت شهادت : برخورد ترکش مین

تحصیلات : معماری

محل تحصیل : تهران

پیشه : کارگردان، روزنامه نگار

عنوان شهید آوینی : سید شهیدان اهل قلم

ملیت : ایرانی

دین : اسلام

مذهب : شیعه

همسر : مریم امینی

فرزند : کوثر آوینی

 

زندگینامه شهید مرتضی آوینی

 

زندگینامه شهید مهندس سید مرتضی آوینی

سید مرتضی آوینی (متولد 21 شهریور 1326 در شهر ری – شهادت 20 فروردین 1372 در فکه) مستندساز، عکاس، روزنامه نگار، نویسنده و نظریه پرداز «سینمای اسلامی» ایرانی بود.

 

وی در سال 1344 در دانشگاه تهران در رشته معماری تحصیل کرد. در طول انقلاب ایران، آوینی فعالیت هنری خود را به عنوان کارگردان فیلم های مستند آغاز کرد و از فیلمسازان برجسته جنگی به شمار می رفت.

 

او بیش از 80 فیلم درباره جنگ ایران و عراق ساخت. به گفته اگنس دیویکتور، آوینی روش های اصلی فیلمبرداری را ابداع کرد و جنبه باطنی جنگ ایران و عراق را بر اساس اندیشه عرفانی شیعه به تصویر کشید.

 

زندگینامه شهید مرتضی آوینی

 

بیشتر کارهای او به بازتاب نحوه درک بسیجی ها از جنگ و نقش آنها در آن اختصاص داده شد. مشهورترین اثر وی مجموعه مستند روایت فتح است که در طول جنگ ایران و عراق فیلمبرداری شد.

 

وی در سال 1372 در حین فیلمبرداری بر اثر انفجار مین شهید شد. آیت الله علی خامنه ای پس از شهادت آوینی، وی را سید شهیدان اهل قلم اعلام کرد. بیستمین روز فروردین به افتخار وی “روز هنر انقلاب اسلامی” نامگذاری شده است.

 

زندگینامه شهید مرتضی آوینی

 

تحصیلات شهید آوینی

آوینی در سال 1326 در شهر ری، در جنوب تهران، در خانواده ای مسلمان از طبقه متوسط ​​متولد شد که مذهبی خاصی نداشتند. او دوره ابتدایی و راهنمایی را در زنجان، کرمان و تهران گذراند. آوینی در سال 1344 وارد دانشگاه شد و مدرک کارشناسی ارشد معماری را از دانشگاه تهران گرفت.

 

مسعود بهنود شیوه زندگی آوینی در دوره ای که در تهران تحصیل می کرد را به شرح زیر توصیف کرد: “برای مدتی او هیپستر شد. موهای خود را بلند کرد و شروع به پوشیدن شلوار جین، دستبند کرد.

 

زندگینامه شهید مرتضی آوینی

 

بهنود در ادامه استدلال کرد که شیوه زندگی آوینی پس از سال 1357 تغییر کرد ، زمانی که آوینی به ادبیات و مسائل معنوی علاقه مند شد. دوستان و همکلاسی های آوینی بعداً گفتند که سبک زندگی و باورهای شخصی او پس از انقلاب ایران در سال 1357 تغییر کرده است.

 

شهرزاد بهشتی، یکی از دوستان آوینی در دوران حضورش در دانشگاه، بعداً گفت که “آوینی قبل و بعد از انقلاب شخص بسیار متفاوتی شد”. پس از انقلاب، آوینی نوشتن را رها کرد و تمام نوشته های خود را به قصد اعلام نابودی “خود” سوزاند. پس از انقلاب، آوینی با ایدئولوژی آیت الله خمینی آشنا شد. او به عنوان پیرو خمینی توصیف شد، اما شاگرد نزدیک او نبود.

 

زندگینامه شهید مرتضی آوینی

 

آشنایی با زندگینامه شهید اوینی

کار های هنری شهید آوینی

به گفته اگنس دیویکتور، استاد دانشگاه سوربن که متخصص سینمای ایران است، آوینی به جای ورود به عرصه سیاست مانند بسیاری از همکارانش، و با توانایی انجام این کار، با ساخت فیلم های مستند در انقلاب ایران شرکت کرد. سپس به تیم تلویزیونی جهاد ساختمانی پیوست. فیلمسازی او دارای هدف ایدئولوژیک توصیف شده است.

 

وی رئیس واحد تلویزیونی جهاد ، یک واحد فیلم مستند بود که هم از کانال 1 صدا و سیما و هم از جهاد ساختمانی حمایت می کردند. به گفته آوینی، موقعیت وی بین دو موسسه “معلق” شد و اگر این نبود ، هیچ یک از فیلم ها ساخته نمی شد.

 

زندگینامه شهید مرتضی آوینی

 

آوینی بیش از 80 فیلم در مورد جنگ ایران و عراق ساخت و از عوامل اصلی مستندسازی جنگ به شمار می رود. در طول جنگ و به ویژه نبرد خرمشهر ، آوینی تصمیم گرفت وقایع را ضبط کرده و فیلم های تبلیغاتی بسازد.

 

سبک فیلم های شهید آوینی :

کامران رستگار، منتقد، کار آوینی را “ادغام” تکنیک های مستند و اهداف ایدئولوژیک “توصیف کرد. فیلم های او به ندرت از هویت ملی دشمنان در یک نبرد یاد می کنند و در عوض اقدامات سربازان جوان ایرانی را در مقایسه با اقدامات “شهدای” تاریخی شیعه مورد بررسی قرار می دهند.

 

به گفته دیویکتور، آوینی یک رویکرد سینمایی اصلی ایجاد کرد که نه کاملاً واقع گرایانه بود و نه جلالی. در عوض، آوینی سعی کرد هم جنبه های قابل مشاهده (عملیات نظامی) و هم جنبه های باطنی (درونی یا اخلاقی) نبرد را به تصویر بکشد. او اینها را با فلسفه عرفان شیعه پوشاند و بیننده را دعوت کرد تا در رویداد یک مکان شخصی بسازد.

 

زندگینامه شهید مرتضی آوینی

 

شهادت سید مرتضی آوینی

آوینی در 20 فروردین 1372 بر اثر انفجار مین در فکه، در شمال غربی استان خوزستان، بر اثر ترکش مین به شهادت رسید. پیکر شهید سید مرتضی آوینی ۲۲ فروردین با حضور مقام معظم رهبری و هنرمندان و نویسندگان تشییع و در گلزار شهدای بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

 

آثار شهید آوینی :
فیلم های منتخب :
– شش روز در ترکمن صحرا

– سیل خوزستان

– خان گزیده ها

– حقیقت

– با دکتر جهاد در بشاگرد

– هفت قصه از بلوچستان

– با تیپ المهدی در محور رأس البیشه

– شیر مردان خدا! کرب‌وبلا در انتظار است

– روایت فتح

– شهری در آسمان

 

درباره وی

– آقا مرتضی (1400)

 

زندگینامه شهید مرتضی آوینی

 

کتاب‌ های شهید آوینی

– هر آنکه جز خود

– آئینه جادو

– توسعه و مبانی تمدن غرب

– گنجینه آسمانی

– یک تجربه ماندگار

– فردایی دیگر

– حلزون های خانه به دوش

– رستاخیز جان

– آغازی بر یک پایان

– فتح خون

– امام و حیات باطنی انسان

– با من سخن بگو دوکوهه

– مرکز آسمان

– نسیم حیات

– سفر به سرزمین نور

– انفطار صورت (در باب مبانی نظری هنر)

وی همچنین آثار منتشر نشده ای در حوزه ی ادبیات دارد.

جدیدترین مطالب سایت