بازگشت تکه‌ ای 2500 ساله از تخت جمشید به ایران (عكس)

بازگشت تکه‌ ای 2500 ساله از تخت جمشید به ایران (عكس)

بازگشت تکه‌ ای 2500 ساله از تخت جمشید به ایران

یکی از تکه هاي‌ سنگی تخت جمشید که به‌صورت قاچاق از ایران خارج شده بود بعد چندین سال قرار شد به ایران باز گردد . به گزارش تالاب یک قاضی دادگاه عالی نیویورک دستور داد، نقش برجسته‌ باستانی ایران که تکه‌اي از تخت جمشید بوده و قدمت ان‌هه به سال ۵۰۰ پیش از میلاد می رسد، به ایران بازگردانده شود.
 

 نیویورک تایمز گزارش کرده این نقش برجسته ۲۵۰۰ ساله باستانی از سربازان هخامنشی که گفته میشود ۸۰ سال است از ایران دزیده شده، در ماه اکتبر ودر حالیکه دریک نمایشگاه هنری در نیویورک به فروش گذاشته شده بود، از سوی دفتر دادستان منطقه منتهتن نیویورک مصادره شد.

به گزارش تالاب بازرسان این پرونده اعلام کرده‌اند این نقش‌ برجسته که ۱.۲ میلیون دلار ارزش دارد ودر اختیار دو فرد ساکن لندن بوده است، درسال ۱۹۳۶ از تهران به سرقت رفته‌ و دوباره درسال ۲۰۱۱ از موزه هنرهای زیبای مونترال که چند دهه پیش به ان اعطاء شده بود، دزدیده شده است.

بازگشت تکه‌ ای 2500 ساله از تخت جمشید به ایران (عكس)

بازگشت تکه‌ ای 2500 ساله از تخت جمشید به ایران

دادستان منهتن در دادگاه اعلام کرده که هیچ‌کس نمیتواند اثری مسروقه رابه فروش برساند.

 

«روپرت ویس» که یک دلال شاخته شده آثار باستانی در لندن است، به همراه شریکش «زهر فاگ» اعلام کرده‌اند که این اثر تاریخی رابه صورت قانونی و از شرکت بیمه موزه مونترال دریافت کرده‌اند اما پس از بررسی‌هاي‌ طولانی مشخص شد که این آثار مسروقه هستند و این دو فرد هم درنهایت با امضاء برگه‌اي در دادگاه، با تحویل دادن این آثار موافقت کرده‌اند.

این اثر نقش برجسته که ابعادی ۲۰ در ۲۰ سانتی‌متری دارد، بخشی از صف طولانی سربازان حکاکی شده در ساختمان اصلی محوطه باستانی پرسپولیس «تخت جمشید» بوده است که قدمت ان به دوره هخامنشی و نخستین امپراتوری ایران بازمی‌گردد و متخصصان معتقدند بین‌سال‌هاي‌ ۵۵۰ تا ۳۳۰ قبل از میلاد و زمانی که پرسپولیس مورد هجوم اسکندر قرار گرفته ایجاده شده‌اند.

 

بسیاری از اثار باستانی مهم ایران در روسیه و انگلستان و فرانسه و برخی دیگر از کشورها در موزه نگهداری میشود که امیدواریم روزی به وطن بازگردد.

جدیدترین مطالب سایت