همه چیز درباره سبک موسیقی هیجان انگیز و زیبای راک

مجموعه : شعر و ترانه
همه چیز درباره سبک موسیقی هیجان انگیز و زیبای راک

معرفی موسیقی پرطرفدار راک و زیر شاخه های آن

بـه گزارش از سایت تالاب : سبک راک یکی از سبک هاي‌ موسیقی پرطرفدار در میان تمامی نسل ها اسـت راک یا راک اند رول نخستین بار در دهه 50 میلادی با سبک اعتراضی و فلسفی بـه بازار موسیقی امد دراین پست بـه معرفی زیر مجموعه هاي‌ این سبک بی نظیر خواهیم پرداخت 

 

موسیقی راک یکی از سبک هاي‌ پرطرفدار موسقی اسـت کـه در ابتدا در دهه‌ي ۵۰ میلادی، با نام موسیقی راک اند رول مرسوم شد. ولی بعد‌ها در دهه‌ي ۶۰ گسترش یافت و راک اند رول تبدیل بـه راک شد و از سبک هایي، چون بلوز و کانتری تاثیر گرفت. بـه مرور زمان این سبک از موسیقی خود بـه ایجاد و شکل‌گیری سبک‌هاي‌ دیگر منجر شد.

هر قطعه موسیقی با توجه بـه ویژگی‌هایي هم چون دوره‌ي زمانی، نحوه‌اي اجرا، نوع سازهای بـه کار رفته در اجرا، ویژگی‌هاي‌ جغرافیایی آن و… دریک سبک گنجانده میشود. همین امر و تفاوت در ویژگی‌ها باعث شده اسـت کـه سبک‌هاي‌ مختلفی در نقاط مختلف دنیا بـه وجود آید؛ کـه هر کدام هم طرفداران مخصوص بـه خودرا دارد. یکی از سبک‌هاي‌ مشهور و پر صدای موسیقی امروزه، سبک راک اسـت کـه دراین پست قصد داریم شـما رابا آن و زیر مجموعه‌هاي‌ آن از جمله پست راک، راک اند رول، آلترناتیو راک و… آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

همه چیز درباره سرگذشت موسیقی راک

در دهه‌هاي‌ ۵۰ میلادی این سبک طرفداران زیادی داشت کـه آنرا راک اند رول می‌نامیدند و متاثر از سبک هایي، چون کانتری، ریتم و بلوز بود.با وارد شدن بـه دهه ۶۰ این سبک گسترده‌تر شد ودر بریتانیا و ایالات متحده ایالات امریکا رواج یافت و تحت تاثیر سبک هایي چون بلوز، فولک، جز و کلاسیک قرار گرفت.

دهه شصت میلادی را دوره‌ي کلاسیک راک می نامند. دراین دوره، سبک‌هاي‌ زیر مجموعه‌ي موسیقی راک مثل بلوز راک، فولک راک، کانتری راک، جز راک هم پدید آمدند. همچنین دراین دوره موسیقی راک برای جنبش‌هاي‌ فرهنگی و سیاسی بـه عنوان یک نیروی محرک بـه حساب می‌آمد.

 

همه چیز درباره سبک موسیقی هیجان انگیز و زیبای راک 

تاریخچه موسیقی راک

همانگونه کـه در قسمت تاریخچه گفته شد، سبک راک در دهه‌هاي‌ ۵۰ میلادی راک آن رول «Rock and roll» نامیده می ‌شد. در واقع کلمه‌ي راک مخفف شده‌ي راک اند رول اسـت.
تشخیص سبک موسیقی راک بـه خاطر تنوع زیاد آن و برخی ویژگی‌هاي‌ مشترکی کـه با دیگر سبک‌ها دارد، کمی دشوار اسـت. ولی یکی از مشخصه‌هاي‌ بارز آن یک ملودی محور با ریتم چهار چهار ۴/۴ اسـت کـه روی ضرب‌هاي‌ قوی بـه شدت تاکید می کند.

این سبک از موسیقی ریتمیک اسـت کـه بـه وسیله‌ي ساز‌هایي مانند گیتار برقی، گیتار باس، درام و… اجرا می شود. در واقع یک ضرب یکنواخت با صدایی بلند مدام در قطعه تکرار می شود. بلند بودن صدا هم یکیدیگر از ویژگی‌هاي‌ سبک راک اسـت.

معرفی زیر شاخه های راک

سبک راک دارای زیر مجموعه‌هاي‌ متعددی اسـت کـه پایه و اساس آن‌ها همان ویژگی‌هاي‌ موسیقی راک اسـت با تغییراتی جزئی. در ادامه بـه معرفی عده اي از پرکاربردترین زیر مجموعه‌هاي‌ این سبک از موسیقی خواهیم پرداخت.

 

همه چیز درباره سبک موسیقی هیجان انگیز و زیبای راک

Post Rock 

۱. سبک پست راک | Post Rock 

پست راک یکی از فرم‌هاي‌ اکسپریمنتال راک اسـت کـه در آن، سازهای رایج استفاده شده در سبک راک مورد استفاه قرار می گیرند؛ ولی این سبک از راک در هارمونی‌ها، ملودی‌ها، ریتم و آکرد با سبک راک متفاوت اسـت. ویژگی بارز این موسیقی، موزیک‌هایي با زمان نسبتا طولانی و ساختارهای تکرار شونده‌اي اسـت کـه بـه مرور و با جلو رفتن موزیک دچار تغیر میشوند. یکیدیگر از ویژگی‌هاي‌ این سبک از موسیقی، بدون کلام یا بـه اصطلاح اینسترومنتال «instrumental» بودن آن اسـت.

 

از مشهور‌ترین گروه‌هاي‌ پست راک جهان می توان بـه گروه‌هاي‌ زیر اشاره کرد:

۱. Mono: گروهی از کشور ژاپن کـه فعالیت خودرا از سال 1999 میلادی آغاز کردند. از مشهور ترین آلبوم‌هاي‌ این گروه می توان بـه Hymm to the immortal ،Wind Rays of Darkness ،The Last Dawn و You Are There اشاره کرد.

 

۲. Mogawai: گروهی از کشور اسکاتلند کـه فعالیت خودرا از سال 1995 میلادی آغاز کردند. از آلبوم‌هاي‌ این گروه می توان بـه Rock Action ،Mr Beast و Every Country’s Sun اشاره کرد.

 

۳. Hammock: گروهی آمریکایی کـه فعالیت خودرا از سال 2005 میلادی آغاز کرد. از آلبوم‌هاي‌ این گروه می توان بـه Kenotic ،hasing After Shadows و Departure Songs اشاره کرد.

 

همه چیز درباره سبک موسیقی هیجان انگیز و زیبای راک

Rock and roll 

۲. سبک تاثیرگذار راک اند رول | Rock and roll 

از تأثیرگذارترین و متداول‌ترین سبک‌هاي‌ موسیقی اسـت کـه با راک در ارتباط اسـت. این سبک از موسیقی در اواخر دهه 1940 میلادی و زمانی کـه نوازنده‌هاي‌ راک، موسیقی کانتری و ریتم اند بلوز رابا هم تلفیق کردند، بوجود آمد. موسیقی راک دارای یک مشخصه بـه نام آنارشیسم بود سپس با گذشت زمان، این مشخصه نادیده گرفته شد و این نوع موسیقی بـه سمت کسب مهارت و ایجاد تحول رفت. از مشهور‌ترین گروه‌هاي‌ موسیقی دراین سبک، می توان بـه گروه‌هاي‌ زیر اشاره کرد:

 

۱. The Beatles: بیتلز گروهی انگلیسی بودند کـه فعالیت خودرا درسال 1960 میلادی ودر شهر لیورپول آغاز کردند. از مشهورترین اعضای این گروه می توان بـه جان لنون و جورج هریسون اشاره کرد. از آلبوم‌هاي‌ این گروه می توان بـه The Beatles ،Help و Let It Be‌ اشاره کرد.

 

۲. Pink Floyd: همانند بیتلز، پینک فولید نیز گروهی انگلیسی بود کـه درسال 1965 فعالیت خودرا در شهر لندن آغاز کرد. از اعضای مشهور این گروه می توان بـه راجر واترز و دیوید گیلمور اشاره کرد. مشهور‌ترین آلبوم‌هاي‌ این گروه عبارتند از: The Division Bell ،Animals ،The Wall ،Wish You Were Here و The Dark Side of the Moon

 

۳. Eagles: ایگلز گروهی آمریکایی اسـت کـه فعالیت خودرا از سال 1971 میلادی در شهر لس آنجلس آغاز کرد. از آلبوم‌هاي‌ مشهور این گروه می توان بـه Hotel California ،Desperado و One of These Nights اشاره کرد.

 

همه چیز درباره سبک موسیقی هیجان انگیز و زیبای راک

Pop rock 

 

۳. سبک ملودیک دار و عامه پسند پاپ راک | Pop rock 

موسیقی پاپی کـه بعداز دوران راک اند رول سخته شد و از موسیقی راک تاثیر گرفت را پاپ راک مینامند کـه یکی از متداول‌ترین نوع موسیقی اسـت و حالتی ملودیک و گیرا دارد. از جمله خوانندگان معروفی کـه دراین سبک فعالیت کرده‌اند، می توان بـه مایکل جکسون، جورج مایکل، مدونا، تیلور سوئیفت و کیتی پری اشاره کرد.

 

همه چیز درباره سبک موسیقی هیجان انگیز و زیبای راک

Soft rock

۴. سبک ملو سافت راک | Soft rock 

در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد راه اندازی شد. تا حدی شبیه پاپ راک اسـت، ولی کمی حالت ملایم تری دارد و بیشتر بر روی خواننده و شعر تاکید می کند تا نوازنده. ترانه‌هاي‌ این سبک از موسیقی اغلب بـه موضوعاتی نظیر روابط انسانی، عشق و زندگی روزمره اشاره دارد. برخلاف سایر سبک‌هاي‌ راک، استفاده از گیتار الکتریک دراین سبک بسیار کم و صدای آن در ترانه‌ها، صدایی بسیار زیر اسـت. از خواننده‌هاي‌ مشهور این سبک می توان بـه لیدی گاگا، هری نیلسون و التون جان اشاره کرد.

 

همه چیز درباره سبک موسیقی هیجان انگیز و زیبای راک

Grunge 

۵. سبک محبوب و پر طرفدار گرانج | Grunge 

از محبوب‌ترین و پرطرفدار‌ترین سبک دهه‌ي نود بود؛ کـه بعد‌ها بـه سبک پرطرفدار هارد راک تبدیل شد.

 

همه چیز درباره سبک موسیقی هیجان انگیز و زیبای راک

Hard rock 

۶. سبک بی نظیر هارد راک | Hard rock 

شکل‌گیری هارد راک یا هوی راک، با افزودن عناصری هم چون صدای خشن‌تر، ریف‌هاي‌ گیتار سنگین‌تر، کوبنده‌تر کردن نوای درامز و تقویت صدای خواننده و ایجاد تغییرهایی کـه گروه‌هاي‌ راک آمریکایی و بریتانیایی در موسیقی راک اند رول بوجود آوردند، آغاز شد.

 

عده اي از صاحب نطران موسیقی سبک هارد راک را مشابه هوی متال می دانند؛ زیرا هردو دارای ویژگی‌هاي‌ مشترکی مثل صدای خشن گیتار هستند. نقش اصلی دراین سبک بر دوش خواننده اسـت کـه همراه با خواندن، سازی را نیز می نوازد.

 

البته دارای تفاوت‌هایي هم هستند مثل ریتمی کـه در پس زمینه‌ي هارد راک هست، ولی در هوی متال نیست. از معروف ترین گروهای این سبک از موسیقی میتوان بـه گروه متالیکا «Metallica» اشاره کرد.

 

همه چیز درباره سبک موسیقی هیجان انگیز و زیبای راک

Alternative rock 

۷. سبک تکاندهنده ی آلترنیتیو راک | Alternative rock 

از دیگر شاخه‌هاي‌ راک اسـت کـه از اواسط دهه هشتاد تا نود همه ی‌ي گروه‌هاي‌ پانک راک را تحت تاثیر خود قرار داد. آلترناتیو راک در اصل راهی بود برای خروج از ساختارهای گذشته؛ دراین سبک از موسیقی نوازنده هرگونه کـه بخواهد میتواند احساسات خودرا بروز دهد؛‌ می تواند بخندد، گریه کند، ادا در بیاورد و هر انچه کـه ساخته اسـت را نابود کند!

 

در واقع همین بی قید و بند بودن آن بود کـه باعث شد، مرزهای این سبک از موسیقی بی انتها شود. از گروهای مشهور این سبک میتوان بـه گروه‌هاي‌ زیر اشاره کرد:

 

۱. ردیو هد «Radiohead»: ردیو هد گروهی انگلیسی اسـت کـه درسال 1985 میلادی شکل گرفت. اعضای این گروه عبارتند از تام یورک «Thom Yorke» و برادران گرین وود؛ جانی و کولین گرین وود. از آلبوم‌هاي‌ این گروه می توان بـه OK Computer ،Kid A و In Rainbows اشاره کرد.

 

همه چیز درباره سبک موسیقی هیجان انگیز و زیبای راک

Punk rock 

۲. نیروانا «Nirvana»: نیروانا گروهی آمریکایی بود کـه درسال 1987 میلادی توسط کرت کوبین، خواننده و گیتاریست این گروه در واشنگتن شکل گرفت. از معروف ترین آلبوم‌هاي‌ این گروه می توان بـه Nevermind ،Bleach ،In Utero و Live at Reading اشاره کرد.

 

۳. کلد پلی «Coldplay»: کلد پلی گروهی انگلیسی اسـت کـه درسال 1996 توسط خواننده و پیانیست این گروه، کریس مارتین و گیتاریست این گروه، جانی باکلند در شهر لندن شکل گرفت. از آلبوم‌هاي‌ این گروه میتوان بـه Ghost Stories ،A Head Full of Dreams و X&Y اشاره کرد.

 

۸. سبک نمادی و اعتراضی پانک راک | Punk rock 

سبکی از موسیقی اسـت کـه از مسائلی مثل جنگ، بیکاری، تورم و … تاثیر گرفته. در واقع ارتباطش با زندگی روز مره مردم کم شد و حالتی جدی بـه خود گرفت.

 

همه چیز درباره سبک موسیقی هیجان انگیز و زیبای راک

Progressive rock 

۹. سبک فوقعلاده پراگرسیو راک | Progressive rock 

این سبک از موسیقی کـه تحت عنوان پراگ یا پراگ راک نیز شناخته می شود، در اواسط دهه 1960 میلادی در بریتانیا شکل گرفت. ویژگی مهم این سبک از موسیقی زمان طولانی در اجرای موزیک‌هاست؛ به طوری کـه تعداد زیادی از موزیک‌ها دراین سبک از موسیقی بین ۲۰ تا ۴۰ دقیقه طولانی خواهند بود. از گروهای تاثیرگذار در شکل و رشد این سبک از موسیقی میتوان بـه گروه پینک فلوید، کینگ کریمسون و لیک اند پالمر اشاره کرد. یکیدیگر از ویژگی‌هاي‌ پیچیده‌ي این موسیقی این اسـت کـه درک آن برای فهمیدن، بـه تلاش بیشتری نسبت بـه دیگر سبک‌هاي‌ موسیقی نیاز دارد! از مشهور‌ترین موزیک‌هاي‌ این سبک می توان بـه موزیک Lights از گروه Archive‌ اشاره کرد.

 

همه چیز درباره سبک موسیقی هیجان انگیز و زیبای راک

معرفی زیر مجموعه هاي‌ سبک راک

موسیقی راک در سبک ایرانی اش :

در ایران در اواخر دهه‌ي چهل خورشیدی خوانندگانی، چون فریدون فروغی، کوروش یغمایی ؛ فرهاد مهراد و هادی پاکزاد سبک راک را وارد موسیقی ایرانی کردند. سبک راک ایرانی تحت تاثیر موسیقی راک انگلیسی، آمریکایی و اروپایی قرار گرفته اسـت. در موسیقی راک ایرانی هم مثل راک غربی ار سازهایی چون گیتار الکتریک و گیتار بیس و درامز استفاده میکنند

 

پایان مطلب :

راک Rock یکی از محبوب‌ترین سبک‌هاي‌ موسیقی اسـت و بی شک نیمه دوم قرن بیستم را میتوان، دوران سلطه راک بر دنیای موسیقی توصیف کرد. این سبک در دهه ۴۰ و ۵۰ میلادی از راک اند رول منشعب شد ودر دهه ۶۰ بـه‌واسطه فضای باز شاخه‌هاي‌ زیادی بـه آن اضافه شد کـه تاثیر بسیار زیادی در محبوبیت آن داشت.

 

همچنین موسیقی راک تاثیر زیادی از سبک‌هاي‌ بلوز، ریتم اند بلوز، جاز و کانتری گرفته اسـت و بـه همین سبب سبک‌هاي‌ تلفیقی زیادی دارد. از مشهورترین گروه‌ها و هنرمندان این سبک می توان بـه پینک فلوید، لد زپلین، ایگلز، کوئین، جنسیس، ریدیوهد، جیمی هندریکس، اریک کلاپتون و … اشاره کرد. 

جدیدترین مطالب سایت