برای خریدن مانیتور چه اصول هایی را باید رعایت کنیم ؟

مجموعه : موبایل
برای خریدن مانیتور چه اصول هایی را باید رعایت کنیم ؟

راهنمای خرید مانیتور کامپیوتر

خریدن مانیتور : اگر می‌خواهید برترین مانیتور را داشته باشید باید دقت کنید که اولیه برترین برند را گزینش کرده و بعد به مشخصات آن پی ببرید .

 

تعداد زیادی از کاربران در هنگام خرید یک کامپیوتر اخیر، اهمیت کمی برای مانیتور قائل میشوند و تنها معیارهای گزینش آن ها، طراحی ظاهر و یا سایز نمایشگر هست.

 

اما در نظر داشته باشید که شما زمان بسیار زیادی را صرف مطالعه، خواندن ایمیل، مرور صفحات وب یا بازی‌هاي کامپیوتری می کنید که همگی در مانیتور به نمایش درمی‌آیند.

 

پس لازم هست، معیارهای خود را کمی گسترش داده و برای گزینش مانیتور مورد نظر خود دقت بیشتری به خرج دهید. در این مطلب با معیارهای مهم تاثیرگذار در یک نمایشگر ایده‌آل آشنا خواهید شد.

 

سایز

تقریبا نخستین معیار در گزینش بیشتر کاربران، سایز مانیتور هست. سایز مناسب برای مانیتور مورد نیاز شما، براساس فضای موجود در میز کار، نوع کار و گرچه بودجه شما، گزینه میشود.

 

خریدن مانیتور

برای خریدن مانیتور چه اصول هایی را باید رعایت کنیم ؟

 

درباره خرید مانیتور

هرچند سایز ۱۹ اینچ برای مانیتورهای قدیمی CRT بزرگ به نظر میرسید اما در مانیتورهای LCD جریان به کلی تغییر کرده هست. چون مانیتورهای LCD فضای بسیار کمتری اشغال می کنند و کاربر به راحتی‌ می تواند انها را برروی میزهای باریک، زیر کتابخانه و در مکان‌هاي گوناگون قرار دهد.

 

ما به شما توصیه می کنیم به دنبال مانیتور LCD با سایز بزرگ تر از ۲۰ اینچ باشید. امروزه مانیتور تا سایز ۳۰ اینچ نیز در بازار وجود دارد اما دقت داشته باشید که حداکثر رزولوشن بیشتر مانیتورهای موجود در بازار 1080p یا ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل هست پس هر چه سایز نمایشگر بزرگ تر شود، عکسهای کشیده شده و کیفیت آن ها کاسته شود.

 

در واقع اگر یک عکس یکسان با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل را در دو مانیتور ۲۳ و ۳۰۰ اینچ که هر دو دارای حداکثر رزولوشن 1080p میباشند، به نمایش درآوریم، کیفیت عکس در نمایشگر ۲۳ اینچ بهتر از ۳۰ اینچ خواهد بود.

 

در حال‌حاضر برترین سایز نمایشگرهای LCD را میتوان ۲۳ یا ۲۴ اینچ دانست که در آن ها کیفیت عکس قابل قبول بوده و از طرفی فضای خیلی زیادی را نیز اشغال نمیکنند.

 

رزولوشن

سایز نمایشگر مشخص می کند که عکسهای به چه اندازه بزرگ دیده شوند اما رزولوشن، میزان اطلاعاتی که در صفحه وجود دارد را مشخص میکند.

 

در واقع هر چه رزولوشن نمایشگر بیشتر باشد، امکان بهرهگیری همزان از چند برنامه برروی صفحه راحت‌تر میشود یا به عبارت دیگر تعداد کلمات بیشتری برروی صفحه، جا می شوند. بعنوان مثال در اکران فیلم و عکس، رزولوشن بالاتر به معنی عکس شارپ و واضح‌تر هست.

 

بطور خلاصه هرچه رزولوشن مانیتور بالاتر باشد بهتر هست. امروزه اختلاف قیمت بین مانیتورهای Full HD یا همان 1080p با مانیتورهای دارای رزولوشن پایین‌تر بسیار کم هست پس سعی کنید مانیتور با رزولوشن 1080p گزینه کنید.

 

از طرفی بیشتر مانیتورهای کوچکتر از ۱۹ اینچ دارای رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل میباشند اما در عوض تعداد زیادی از مانیتورهای بزرگ‌تر دارای رزلوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ می‌باشند. اگر یک مانیتور 1080p گزینش کنید اضافه بر این که فضای کار بیشتری در محیط سیستم‌عامل در اختیار خواهید داشت، می توانید فیلم‌هاي Full HD را با کیفیت اصلی دیدن کنید.

 

پایه و قابلیت نصب برروی دیوار

طراحی بعضی از مانیتورها به نحوی هست که پایه انها اثبات هست و نمیتوان زاویه آن را تغییر داد. سعی کنید در زمان گزینش مانیتور به این نکته دقت کنید که مانیتور حداقل قادر به تغییر زاویه عمودی باشد تا در هنگام کار بتوانید زاویه مانیتور را براساس موقعیت خود، تنظیم کنید. اگر قصد دارید از چند مانیتور به صورت همزمان بهرهگیری کنید شاید بهتر باشد تا مانیتورها را برروی دیوار و کنار هم نصب کنید.

 

بعضی از مانیتورها قابلیت نصب برروی دیوار را دارند و به کمک یک براکت فلزی به خوبی برروی دیوار قرار میگیرند.

 

پورت‌ها

هنوز هم بعضی از مانیتورهای LCD با پورت VGA که با نام‌هاي RGB یا ۳۲‌پین نیز شناخته میشود عرضه می گردند، سعی کنید از خرید این مانیتورها خودداری نموده و در عوض به دنبال مانیتور با پورت دیجیتال DVI باشید. با پورت DVI تقریبا میتوان مانیتور را به کلیه ابزارهای گوناگون متصل کرد

 

اما اگر مانیتور موردنظر شما دارای پورت HDMI نیز باشد امکانات بیشتری خواهید داشت و بعنوان مثال می توانید مانیتور خود را به اکران‌کننده‌هاي تصویری، کنسول‌هاي بازی و غیره نیز متصل کنید.

 

خریدن مانیتور

برای خریدن مانیتور چه اصول هایی را باید رعایت کنیم ؟

بعضی از مانیتورها هاب USB و یا جک هدفون نیز دارند که مخصوصا زمانی که کیس کامپیوتر در پایین میز کار قرار میگیرد و دسترسی به پورت‌ها مشکل می شود، بسیار خوب و کاربردی هست.

 

زمان پاسخ‌گویی «Response Time»

زمان پاسخ‌گویی مدت زمانی هست که یک پیکسل نیاز دارد تا از رنگ سفید به سیاه و سپس مجددا به سفید تغییر حالت دهد. اگر پیکسل‌ها نتوانند به اندازه کافی سریع عمل کنند عکسهای متحرک سریع مثل بازی‌، فیلم‌هاي اکشن و ورزشی بصورت تیره و تار نمایش داده می شوند.

 

مثلا اگر در حال تماشای فوتبال در یک مانیتور با زمان پاسخ‌گویی بالا باشید، حرکت توپ به صورت دنباله‌دار نمایش داده میشود.

 

متاسفانه بیشتر تولیدکنندگان نمایشگر، عدد حقیقی زمان پاسخگویی پیکسل را اعلام نمی کنند و هر کدام استاندارد خاص خود را برای Response Time تعریف کرده‌اند، بعنوان مثال بعضی زمان پاسخگویی عکس را مدت زمانی که عکس از سفید به رنگ خاکستری تیره میرسد در نظر می گیرند و با اعلام زمان پاسخگویی ۲ یا ۱ میلی‌ثانیه غیرواقعی، مشتریان خود را فریب می دهند.

 

اما زمان پاسخ‌گویی ۵ میلی‌ثانیه برای بازی و تماشای فیلم قابل قبول هست و هر چه زمان پاسخ‌گویی عکس کمتر باشد، بهتر هست.

 

رفرش‌ریت «Refresh Rate»

تعداد دفعاتی که نمایشگر می تواند در هر ثانیه عکس را بروز کند که براساس هرتز اندازه‌گیری میشود. هرچه رفرش‌ریت مانیتور بالاتر باشد، حرکت بین فریم‌هاي عکس نرم‌ و روان‌تر انجام می شود، برای درک بهتر تاثیر رفرش‌ریت می توانید برروی همین صفحه با سرعت به سمت پایین اسکرول کنید هر چه رفرش‌ریت سریعتر باشد اسکرول به سمت پایین نرم‌تر نمایش داده شده و کمتر بریده بریده به نظر می رسد.

 

کنتراست عکس

نسبت کنتراست عکس با تقسیم حداکثر روشنایی نور در رنگ سفید به حداکثر روشنایی رنگ مشکی، محاسبه می شود. نسبت کنتراست عکس آن عددی نیست که تولیدکننده‌ها اعلام می کنند، از نظر علمی نسبت حقیقی کنتراست عکس در برترین نمایشگرهای LCD بین 1,500 تا 3,000 هست اما تولیدکننده‌ها تقریبا هرگز کنتراست حقیقی عکس نمایشگر خود را اعلام نمی کنند تنها در بعضی از مقالات و مشخصات فنی دستگاه‌ها اشارات کوچکی به کنتراست حقیقی عکس «Native Contrast» میشود.

 

بله، کنتراست عکس طی سال‌هاي اخیرا دائما در حال بهبود بوده هست اما رشد آن سال به سال مقدار کوچکی هست که قابل بهرهگیری در طرح هاي تبلیغاتی و کمپین‌هاي بازاریابی نیست!

 

از آنجایی که اعداد بزرگ همۀ وقت در تصمیم‌گیری مشتری تاثیر گذارند، شرکت‌ها برای بهرهگیری تبلیغاتی، خاصیت بی‌مفهوم و بی‌معنی «کنتراست داینامیک عکس» «Dynamic Contrast Ratio» را ابداع کردند و آن را برجسته و بزرگ و با اهمیت جلوه دادند.

 

خاصیت بی‌معنی و بی‌ارزش نسبت داینامیک کنتراست عکس به شرکت‌هاي کوچک اجازه داد تا محصول رده پایین بازار خود را با محصولات درجه یک بازار مقایسه کنند و بعضی اوقات با اعلام عدد بزرگ تر خود را باکیفیت تر از رقبا معرفی کنند چون هر کی دروغ بزرگتری بگوید برنده هست.

 

اما این موضوع تا جایی پیش‌ رفت که حتی شرکت‌هاي بزرگ همچون سونی، ال‌جی و سامسونگ نیز امروزه از کنتراست داینامیک عکس در مشخصات فنی و تبلیغات خود نام میبرند.

 

رفته رفته، تولیدکنندگان پارا فراتر نهاده و عبارت «داینامیک» را نیز از تعریف بی‌معنی «کنتراست داینامیک عکس» حذف کردند و امروز شاهد مشخصه «کنتراست عکس» با اعداد بزرگ و زیبا و فریب‌دهنده هستیم که گرچه هیچ تاثیری در کیفیت عکس ندارد.

 

خوب اصلا کنتراست داینامیک عکس به چه معناست؟

توضیح آن خیلی ساده هست: زمانی که سیگنال ویدیویی نمایشگر کاملا سیاه می شود، نمایشگر به حالت آماده باش «Standby» میرود تا بصورت قابل ملاحظه‌اي نور خروجی نمایشگر کاهش یافته و در نتیجه انرژی مصرفی آن نیز کاهش یابد.

 

در LED-Backlit که تقریبا LED‌ها خاموش میشوند و در نتیجه میزان روشنایی نور به صفر کاهش می‌یابد.

 

خوب تعریف حقیقی کنتراست عکس این هست: “تقسیم حداکثر روشنایی رنگ سفید به حداکثر روشنایی رنگ مشکی” حال تولیدکنندگان برای دستیابی به عدد بزرگ تر، پیک رنگ مشکی غیرواقعی در زمان Standby را برای محاسبه کنتراست بهرهگیری میکنند، عددی که به هیچ دردی نمی خورد و هیچ تاثیر در کیفیت عکس ندارد و تنها برای گمراه کردن مصرف کننده بهرهگیری میشود.

 

در حقیقت این حقه، هیچ تاثیری در کیفیت تصویری که حتی دارای یک نقطه غیر مشکی هست، ندارد. در واقع کنتراست عکس باید زمانی محاسبه شود که مثلا در عکس تاریک قسمت روشن نیز وجود داشته باشد.

 

پس کلا کنتراست عکس را از فهرست معیارهای خود خط بزنید.

 

زاویه دید

زاویه‌ موثری هست که مانیتور عکسهای را به خوبی نمایش می دهد. بعنوان مثال اگر زاویه دید یک مانیتور ۱۷۰ درجه اعلام شود اگر از طرفین و با زاویه تا حد ۱۷۰ درجه نسبت به مانیتور نگاه کنید باید عکسهای را به خوبی دیدن کنید. اگر همۀ وقت از روبرو با مانیتور خود کار می کنید این مولفه اهمیت خاصی برای شما نخواهد داشت.

 

روشنایی تصویر «Brightness»

میزان نوری که مانیتور میتواند از خود ساتع میکند و براساس شمع در مترمربع «cd/m2» اندازه‌گیری می شود. هرچه روشنایی عکس نمایشگر بالاتر باشد بهرهگیری از آن در محیط‌هاي پرنور راحت‌تر شده و عکسهای نیز شفاف‌تر نمایش داده می شوند. شدت‌روشنانیی 250 تا 300cd/m2 برای مانیتور قابل قبول هست.

 

نور پس زمینه LED

اجازه ندهید تا تولیدکنندگان شما را سردرگم و یا گمراه کنند. نمایشگرهای LED-Backlit که امروزه به مانیتور LED یا LED TV مشهور شده‌اند در واقع همان نمایشگر LCD میباشند که در انها به جای لامپ‌هاي سنتی فلورسنت «CFL» از LED برای نوردهی بهرهگیری می شود. بهرهگیری از LED برای نوردهی پنل نمایشگر باعث میشود تا تولیدکنندگان محصولات باریکتر، روشن‌تر و با گرمای کمتر ساخت کنند.

 

براق یا مات

اگر قرار هست از مانیتور خود در محیط پر نور بهرهگیری کنید به دنبال صفحه نمایش مات باشید، صفحه‌هاي نمایش براق عکسهای را خوشگل‌تر نمایش میدهند اما انعکاس چندان نور در آن ها، باعث میشود تا نتوان از این مانیتورها در محیط‌هاي پر نور بهرهگیری کرد. مثلا اگر میز کار شما نزدیک به پنجره هست حتما سعی کنید از مانیتور با صفحه نمایش مات بهرهگیری کنید.

 

پنل TN یا IPS

به گزارش تالاب نمایشگرهای معمولی بازار مجهز به پنل TN میباشند این پنل‌ها اضافه بر قیمت مناسب، معمولا زاویه دید محدود و زمان پاسخ‌گویی سریع دارند.

 

اما مانیتورهای مجهز به پنل IPS معمولا زمان پاسخ‌گویی پایین‌تری داشته اما در عوض رنگ‌ها را با دقت بسیار بالاتری نسبت به پنل‌هاي TN نمایش می دهند و همین طور زاویه دید آن‌ها نیز بسیار وسیع‌تر هست. اگر عکاس یا طراح هستید و یا زاویه دید و دقت نمایش رنگ‌ها برایتان اهمیت دارد باید به دنبال مانیتورهای IPS باشید.

جدیدترین مطالب سایت