رسپی مخصوص کتلت شیرازی خوشمزه | طرز تهیه کتلت شیرازی

رسپی مخصوص کتلت شیرازی خوشمزه | طرز تهیه کتلت شیرازی

طرز تهیه ی کتلت شیرازی خوشمزه و ناب

دراین پست از مجموعه رسپی غذا هاي خوشمزه سایت تالاب میخواهیم بـه یکی از کتلت هاي‌ خوشمزه مخصوص شهر شیراز بپردازیم همراه سایت تالاب باشید. شامی شیرازی این کتلت عالی بیشتر بازاری بوده اسـت و یکی از نکات خوب آن برای افرادی کـه گوشت خوار نیستند این اسـت کـه در آن مرغ یا گوشت چرخ شده استفاده نشده اسـت و غذایی رژیمی بـه حساب می اید …

 

مجله تالاب یکی از غذا‌هاي‌ خوشمزه، پرطرفدار و سنتی ایران کتلت شیرازی اسـت کـه بـه آن شامی شیرازی نیز میگویند. کتلت شیرازی همان‌ طور کـه از نامش پیدا اسـت، متعلق بـه شیراز اسـت و از غذا هاي اصیل و سنتی شیراز بـه حساب می آید. کتلت شیرازی را علاوه بر شامی شیرازی با نام کتلت بازاری نیز می‌شناسند.

 

کتلت شیرازی برخلاف سایر کتلت‌ها کـه در مواد اولیه طرز تهیه کتلت شیرازی گوشت چرخ کرده و یا مرغ چرخ کرده دارند، شامل این موارد نمیشود و ماده اصلی و لازم برای طرز تهیه کتلت شیرازی یا شامی شیرازی سیب زمینی اسـت. عدم وجود گوشت در مواد لازم برای طرز تهیه کتلت شیرازی این نوع کتلت را بـه یک غذایی گیاهی مناسب تبدیل می کند.

 

هممنین افرادی کـه ممنوعیت استفاده از گوشت قرمز دارند نیز میتوانند از این کتلت محبوب و خوشمزه استفاده کنند. برتی از افراد متناسب با علاقه و سلیقه خود بـه مواد اولیه لازم برای طرز تهیه کتلت شیرازی گوشت چرخ‌کرده و یا مرغ چرخ‌کرده اضافه میکنند اما در طرز تهیه کتلت شیرازی بـه صورت معمول و سنتی گوشت چرخ کرده وجود ندارد. دراین پست از غفاری دایت کـه در رابطه با طرز تهیه کتلت شیرازی اسـت بـه معرفی دستور پخت کتلت شیرازی میپردازیم.

 

رسپی مخصوص کتلت شیرازی خوشمزه | طرز تهیه کتلت شیرازی

 

مواد لازم برای طرز تهیه کتلت شیرازی خوشمزه

این مقدار برای چهار نفر کافی می‌باشد.

سه شماره سیب زمبنی با اندازه درشت

یک شماره پباز با اندازه متوسط

دو شماره تخم مرغ

بیست گرم کره

چهار قاشق غذاخوری آرد سوخاری

یک لیوان سرخالی آرد گندم

یک لیوان آب

روغن بـه میزان مورد نیاز

فلفل سیاه بـه میزان مورد نیاز

زردچوبه بـه میزان مورد نیاز

نمک بـه میزان مورد نیاز

 

طرز تهیه ی کتلت شیرازی خوشمزه و ناب

 

مرحله اول| در پخت کتلت شیرازیمان

در ابتدا و شروع طرز تهیه کتلت شیرازی ابتدا سیب زمینی‌ها را کـه گفتیم از نظر اندازه باید درشت باشد را بـه خوبی شسته تا تمیز شوند و سپس دریک قابلمه با اندازه مناسب همراه با دو تا سه لیوان آب ریخته و سپس کمی نمک نیز بـه قابلمه سیب زمینی اضافه می کنیم. قابلمه را روی حرارت گاز قرار داده تا سیب زمینی‌ها آب‌پز شوند.

 

در مرحله دوم از طرز تهیه کتلت شیرازی سیب زمینی‌هاي‌ آب پز شده را از قابلنه خارج کرده و پوست آن‌ها را جدا می کنیم. «دقت داشته باشید کـه سیب زمینی‌ها کاملا پخته شده باشند؛ برای خاطرجمعی از این موضوع میتوانید یک چاقو یا خلال دندان را در آن‌ها فرو کنید ودر صورت نرم بودن سیب زمینی‌هاي‌ شـما پخته اند.» بعد از این کـه پوست سیب زمینی‌هاي‌ پخته شده را جدا کردیم، آن‌ها را دریک ظرف مناسب ریخته و با کمک گوشتکوب سیب زمینی‌ها را کاملا له می کنیم تا بـه صورت پوره سیب زمینی در آمده و کاملا له و یکدست شوند.

 

رسپی مخصوص کتلت شیرازی خوشمزه | طرز تهیه کتلت شیرازی

 

مرحله دوم | در پخت کتلت شیرازیمان

دراین مرحله یک ماعیتابه را روی حرارت قرار می دهیم و آب و کره را بـه داخل آن اضافه می کنیم. منتظر می شویم تا کره بـه طور کامل ذوب شود و بعد از این کـه کره ما کاملا ذوب شد، آرد گندم و زردچوبه را نیز بـه تابه خود اضافه می کنیم و مواد موجود در تابه را مدام هم زده و مخلوط میکنیم.

 

دراین مرحله از طرز تهیه کتلت شیرازی حرارت زیر تابه را کم کرده و مواد را تا حدی کـه بـه خوبی باهم مخلوط شده و بـه شکل خمیری یکدست جمع شود هم میزنیم. پس از این کـه خمیر جمع شد برای مدت زمان دو تا سه دقیقه خمیر را روی حرارت ملایم پخته و با کمک قاشق خمیر را باز و بسته میکنیم.

 

دراین مرحله خمیر تهیه شده را برای مدتی کنار می گذاریم تا کمی خنک شود. پس از این کـه خمیر خنک شد، آنرا همراه با تخم مرغ، آرد سوخاری و مقدار کافی نمک و فلفل بـه ظرف سیب زمینی‌هاي‌ له شده اضافه کرده و بـه خوبی باهم مخلوط می کنیم. توجه داشته باشید کـه دراین مرحله تنامی مواد باید خنک باشند.

 

 

مرحله سوم | در پخت کتلت شیرازیمان

دراین مرحله از طرز تهیه کتلت شیرازی ابتدا پیاز را پوست گرفته و می‌شوییم و سپس با دنده ریز، رنده میکنیم. آب اضافی پیاز رنده شده را بـه کمک فشار دست میگیریم. پیاز رنده شده کـه آب آنرا نیز گرفته‌ایم را بـه سایر مواد اضافه کرده و مجددا بـه خوبی باهم ترکیب می کنیم.

 

دراین مرحله از طرز تهیه کتلت شیرازی یک تابه مناسب را روی حرارت گذاشته و بـه آن کمی روغن اضافه می کنیم تا گرم شود. یک کاسه آب هم آماده کرده و کنار دستمان قرار میدهیم. پس از این کـه روغن داخل تابه داغ شد بـه دستمان کمی آب میزنیم تا مایه کتلت شیرازی بـه دستمان نچسبد. بـه اندازه یک نارنگی از مایه کتلت شیرازی یا شامی شیرازی خود برداشته و با دست آنرا بـه شکل لوزی و یا گرد در می‌آوریم و وسط آن رابا کمک چاقو برش می دهیم تا مغز پخت شود.

 

کتلت را بـه آرامی درون روغن داغ شده میگذاریم تا سرخ شود.سعی کنید کتلت شیرازی رابا حرارت بالا سرخ کنید زیرا هم روغن کمتری را جذب خود میکند و هم ترد‌تر و خوشمزه‌تر می شود. پس از این کـه یک سمت کتلت ما سرخ شد، طرف دیگر را نیز سرخ می کنیم.

 

مرحله آخر| در پخت کتلت شیرازیمان

در آخرین مرحله از طرز تهیه کتلت شیرازی، کتلت‌هاي‌ سرخ شده را روی دستمال حوله‌اي قرار میدهیم تا روغن اضافه کتلت‌ها گرفته صود و سپس کتلت‌هاي‌ شیرازی خودرا در ظرفی کـه میخواهیم با آن سرو کنیم قرار می دهیم. کتلت شیرازی یا شامی شیرازی با نان سرو میشود.

 

رسپی مخصوص کتلت شیرازی خوشمزه | طرز تهیه کتلت شیرازی

 

 ایا این کتلت درون رژیم غذایی لاغریمان جای دارد؟

شاید بعضی از انواع غذاها کالری نسبتا زیادی داشته باشند ودر تعداد زیادی از رژیم‌ها، آن‌ها را حذف نمایند؛ با این‌حال خواص آن‌ها برای بدن و همچنین طعم خوبی کـه دارند را نمیتوان نادیده گرفت. بـه همین دلیل اسـت کـه امروزه رژیم‌هایي کـه محدودیت بالایی دارند و بـه بدن آسیب می زنند، منسوخ شده‌اند و رژیم‌هایي هم چون رژیم بهاره غفاری کـه هیچ ماده غذایی را حذف نمی کند ودر نهایت سبب میشود سلامتی و تناسب اندام را درکنار یک دیگر داشته باشید، طرفداران زیادی دارند.

جدیدترین مطالب سایت