طرز تهیه 20 غذای خوشمزه که میتوان با تخم مرغ آماده کرد

طرز تهیه 20 غذای خوشمزه که میتوان با تخم مرغ آماده کرد

انواع غذاهایی که با تخم مرغ تهیه میشوند

در این جا طرز تهیه 20 غذای خوشمزه با تخم مرغ را بـه شـما آموزش خواهیم داد.

 

مجله تالاب: رولمن در کتابش نوشته: «شاخص‌ترین ماده غذایی را می‌توان تخم مرغ دانست که هم ترکیبی از زیبایی و سادگی اسـت و هم معجزه‌ی طبیعت و هم موهبتی میان مواد غذایی.» کانگ نیز در مورد تخم مرغ نوشته: «انسان از همان نخستین باری که از تخم پرندگان تغذیه کرد با لذتش آشنا شد.

تخم مرغ را به شیوه‌های گوناگونی مصرف میکنند و در همه ی ی جای دنیا طرفداران بسیاری دارد.»

 

انواع املت و غذاهای خوشمزه با تخم مرغ

 

1- پاوُلوا – استرالیا و نیوزلند

اهالی استرالیا و نیوزلند جفتشان مدعی هستند که تارت سفیده‌ی تخم مرغ بـه اسم پاولوا بـه ان‌ها تعلق دارد و دسر محبوب افراد بسیاری طی تابستان و تعطیلات بـه حساب می‌آید. اصالت این دسر در استرالیا بـه زمان سرآشپزی در شهر پِرت برمی‌گردد، فردی که ظاهراً دستور تهیه‌ی آن را در مجله‌ای نیوزلندی دیده و تغییراتی نیز رویش اعمال کرده.

طرز تهیه 20 غذای خوشمزه که میتوان با تخم مرغ آماده کرد

از سویی دیگر نیز پاولوا در نیوزلند بـه سرآشپزی در هتل ولینگتن نسبت داده میشود که این دسر را سال ۱۹۲۶ بـه افتخار حضور آنا پاولوا در نیوزلند درست کرده. بـه هر روی این تارت از سفیده‌ی تخم مرغ و شکر خامه‌ی همزده یا خامه‌ی ترش تهیه میشود و رویش را با میوه‌های خوش‌طعم و تازه و خوش‌رنگ تزئین میکنند که البته اغلب اوقات از میوه‌های استرالیایی مثل انواع توت یا میوه‌ی گل ساعتی استفاده میشود.

 

2- تارت تخم مرغ – چین

تارت تخم مرغ یکی دیگر از خوشمزه ترین غذا های دنیا بـه شمار می‌آید. این دسر محبوب افرادی بود که در قرون وسطا در انگلستان می‌زیستند و در قرن سیزدهم نیز محبوب صومعه‌نشینان پرتقال بوده. اما ان نوع خاصش که امروزه در هنگ‌کنگ طبخ میشود ظاهراً بـه سال ۱۹۲۰ در گوآنگ‌ژو برمی‌گردد که آشپزها برای افزایش استقبال مشتریان فروشگاه‌ها دست بـه طبخ دسری جدید میزنند.

طرز تهیه 20 غذای خوشمزه که میتوان با تخم مرغ آماده کرد

کاستارد تخم مرغ در دهه‌ی ۱۹۴۰ میان چایخانه‌های هنگ‌کنگ رواج یافت. آنا لینگ درکتاب «از سیر تا پیاز تخم مرغ» نوشته این تارت در ماکائو بـه گونه‌ای دیگر نیز طبخ میشود که خامه‌ی بیشتری دارد و شیرین‌تر از دستور پخت کانتونی‌هاست.

 

دستور پخت تارت تخم مرغ که در کانتونی استفاده می‌شود نوع تغییریافته‌ی تارت تخم مرغ پرتقالی اسـت که یک نانوای بریتانیایی با زن چینی‌اش تغییر داده.

 

ارزش غذایی تخم مرغ

طرز تهیه 20 غذای خوشمزه که میتوان با تخم مرغ آماده کرد

تخم مرغ یکی از مغذی ترین مواد غذایی این سیاره اسـت. یک تخم مرغ مجبور اسـت تمام مواد مغذی را در خود نگه دارد تا بتواند یک سلول تخم را به یک نوزاد تبدیل کند. یک تخم مرغ پخته حاوی مواد زیر اسـت:

 

ویتامین A: 6٪ از RDA.

فولات: 5٪ از RDA.

ویتامین B5: 7٪ از RDA.

ویتامین B12: 9 درصد از RDA.

ویتامین B2: 15 درصد از RDA.

فسفر: 9 درصد از RDA.

سلنیوم: 22 درصد از RDA

 

تخم مرغ هم چنین حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین D، ویتامین E، ویتامین K، ویتامین B6؛ کلسیم و روی اسـت. یک تخم مرغ می تواند 77 کالری، 6 گرم پروتئین و 5 گرم چربی سالم داشته باشد. هم چنین می‌توان گفت که تخم مرغ دارای درصد کمی از تمام مواد غذایی ضروری می باشد. یک تخم مرغ غنی شده از امگا 3 و امگا 3S ویتامین A و E بیشتری برخوردار اسـت.

 

تخم مرغ غنی از پروتئین است

پروتئین تخم مرغ یک پروتئین کامل، قابل جذب و دارای بیشترین اسید آمینه های ضروری برای بدن اسـت که درصد جذب بالایی دارد. بیشترین واکنش های مهم و پیچیده شیمیایی بدن بـه وسیله گروهی از پروتئین ها بنام آنزیم ها و هورمون ها انجام می‌شود و تخم مرغ منبع بسیار خوبی برای تامین پروتئین مورد نیاز آنهاست.

طرز تهیه 20 غذای خوشمزه که میتوان با تخم مرغ آماده کرد

پروتئین تخم مرغ هم در سفیده و هم در زرده ان وجود دارد که نسبت ان 60 درصد بـه 40 درصد اسـت. به دلیل کیفیت بالای تخم مرغ، این ماده نقش مهمی در ایجاد سیری بـه خصوص هنگامی که در وعده صبحانه مصرف شود دارد و به همین دلیل باعث کاهش وزن می‌شود زیرا علاوه بر القای احساس سیری، میزان کالری بسیار کمی تولید می‌کند.

 

مطالعات نشان داده اسـت که مصرف پروتئین های دامی با کیفیت بالا که تخم مرغ سرآمد آنهاست به طور موثری از تحلیل توده عضلانی در طول سالخوردگی پیشگیري کرده و آن را کاهش می‌دهد و در هنگام کاهش وزن نیز بافت عضلانی را حفظ می‌کند. تخم مرغ با دارا بودن حدود 6 گرم پروتئین میزان 13درصد نیاز غذایی توصیه شده در یک رژیم غذایی بر پایه 2 هزار کیلو کالری را تامین می‌کند.

 

3- شاک‌شوکا – خاورمیانه و شمال آفریقا

طرز تهیه 20 غذای خوشمزه که میتوان با تخم مرغ آماده کرد

شاک‌شوکا یکی از انواع املت و از غذا های مشهور در خاورمیانه و شمال آفریقا محسوب میشود. این املت را در کشور هـای غربی اغلب با ماهیتابه‌ای آهنی می‌پزند و هنگام طبخش نیز تکه‌های درشت نان تست در ان می‌ریزند و یکی از لذیذترین صبحانه‌ها بـه شمار می‌آید. البته انچه که شاک‌شوکا را به غذایی بی‌نظیر تبدل میکند تخم مرغ نرم همراه با سس کچاپ تند اسـت.

 

4- همبرگر با تخم مرغ – استرالیا

طرز تهیه 20 غذای خوشمزه که میتوان با تخم مرغ آماده کرد

غذا های استرالیایی بـه استفاده از مواد تازه مشهورند اما یکی از پرطفدارترین و لذیذترین غذا های استرالیایی همین همبرگر با تخم مرغ اسـت که عکسش را میبینید. در همبرگرهای استرالیایی چند تکه‌ی کوچک بیف دایره‌ای را با پیازداغ و پنیر میان دو تکه نان می‌گذارند در این نوع همبرگر خاص نیز یک لایه تخم مرغ بـه ان می‌آفزایند. کاهو و گوجه فرنگی نیز در صورت تمایل بـه این همبرگر اضافه میشوند.

 

5- املت – فرانسه

هنوز هیچکسی نمی‌داند املت از کجا پدیدار شده، نه ریشه‌ی واژه‌اش مشخص اسـت و نه مبدأ خود غذا. با این حال طبق دانشنامه‌ای که شورای ترویج مصرف تخم مرغ در کشور ایالات امریکا تهیه کرده املت ظاهراً ریشه در روم باستان و واژه‌ی «اووِمِل» بـه معنای «تخم مرغ و عسل» دارد. اما این املتی که امروزه مصرف می کنیم و عاشقش هستیم از خوشمزه ترین غذا های دنیا اسـت و احتمالاً از فرانسه آمده.

طرز تهیه 20 غذای خوشمزه که میتوان با تخم مرغ آماده کرد

املت انواع طبخ متفاوتی هم دارد اما ژاک پیپِن میگوید برای پختن املت فرانسوی باید سبزیجات تازه بـه تخم مرغ هم‌زده افزود و همراه کره در ماهیتابه‌ای داغ بگذارید تا بپزد. سپس هنگامی که صدای جلز و ولزش بلند شد باید ماهیتابه را تکان داد و تخم مرغ را یک دقیقه بـه هم زد و سپس از یک سمت بـه روی خودش خم کرد. هاوارد هِلمِر این غذا را طی ۴۲ ثانیه پخته و نامش را درکتاب رکورد هـای کتاب گینس بـه ثبت رسانده اسـت.

 

6- کاربونارا

تخم مرغ، پنیر، گوشت خوک دودی، فلفل سیاه و پاستا مواد اصلی این غذا را تشکیل می‌دهند. کاربونارا ریشه در روم باستان دارد و گفته می‌شود این غذا زمانی احیا شد که ایتالیایی‌ها پس از پایان جنگ جهانی دوم بـه پاستایشان کمی بیکن و پودر زرده‌ی تخم مرغ «جیره‌ی غذایی آمریکایی» اضافه میکردند. بـه هر حال طبخ کاربونارا حدود ۴۰۰ نوع مختلف دارد.

طرز تهیه 20 غذای خوشمزه که میتوان با تخم مرغ آماده کرد

غذاهای کم خرج با تخم مرغ

 

امیلیو دِنته فِراچی مورخ محصولات غذایی گفته مردمان روم باستان به جای بیکن از پانشیتا یا گوآنچاله «نوعی گوشت دودی»؛ از زرده‌ی تخم مرغ تازه به جای پودر زرده‌ی تخم مرغ و هچنین از پنیر پکورینو رومانو به جای پنیرهای دیگر استفاده میکردند. کاربونارا از آن دسته غذاهایی اسـت که هم قدمت بسیار قدیمی دارد و هم طبخش بسیار آسان اسـت.

 

7- اِگز بِنِدیکت

طرز تهیه 20 غذای خوشمزه که میتوان با تخم مرغ آماده کرد

طرز تهیه 20 غذای خوشمزه که میتوان با تخم مرغ آماده کرد

 

اگز بندیکت را هم برای صبحانه و هم برای ناهار میتوان سرو کرد. ریچل کانگ در کتابش نوشته: اگز بندیکت نامش را وامدار لی‌گرَنت بندیکت، صاحب رستوران دِلمونیکوز اسـت و شاید هم برگرفته از نام یک کارگزار بورس بنام لموئِل بندیکت باشد که در رستورانی در والدورف غذایی سفارش داد تا خماری الکل را از سرش بپراند اما در عوض انچه برایش سرو کردند تخم مرغ و نان تست و بیکن و سس هالیندز بود.

 

8- باقالی قاتق – ایران

طرز تهیه 20 غذای خوشمزه که میتوان با تخم مرغ آماده کرد

غذاهای ارزان قیمت

 

باقالی قاتق از محبوب ترین غذا های دنیا اسـت و بـه خطه‌ی شمال ایران اختصاص دارد. ایرانی‌ها با استفاده از سبزیجات مختلفی همچون اسفناج و سبزی طعمی دل‌نشین و فراموش‌نشدنی بـه این غذا می‌افزایند.

 

9- کوکو – ایران

طرز تهیه 20 غذای خوشمزه که میتوان با تخم مرغ آماده کرد

کوکوی ایرانی در زمره لذیذترین خوراکی های دنیا قرار دارد و نسخه‌ی ایرانی فریتاتا اسـت. کوکو را با تخم مرغِ هم‌زده و ترکیبی از انواع سبزیجات و ادویه‌جات تهیه می‌کنند. سرآشپز یُتام آتِلینگهای کتاب آشپزی‌اش بـه یکی از دستور پخت‌های کوکوی ایرانی اشاره کرده و از مزه‌ی ترش ایرانی‌پسند این غذا گفته اسـت. او پیاز، بادنجان، سیر، زعفران و تخم مرغ را از مواد اولیه‌ی کوکوی ایرانی برشمرده.

 

10- کره و تخم مرغ – فنلاند و استونی

کره-تخم مرغ که بـه «موناوُی» نیز مشهور اسـت یکی از اجزای خوان فنلاندی و استونیایی بـه شمار می‌آید. موناوی معمولاًً با برنج، یا همراه سیب‌زمینی پرشده با شیرینی‌های تهیه شده از آرد چاودار سرو میشود و نوع دیگرش نیز ان گونه اسـت که آن را روی نان چاودار می‌مالند و میل میکنند.

طرز تهیه 20 غذای خوشمزه که میتوان با تخم مرغ آماده کرد

غذا های شیک با تخم مرغ

 

برخی نیز بر این باورند که موناوی یکی از انواع غذایی بـه اسم «مایونز و تخم مرغ» اسـت اما این غذا درواقع ترکیب تخم مرغ پخته‌ی همزده با کره اسـت. برای طبخ موناوی باید تخم مرغ را کامل بپرزید و بعد با یک قاشق غذاخوری کره بـه هم بزنید و سپس با نمک نوش جان کنید.

 

11- بیکن، تخم مرغ و پنیر – آمریکا و بریتانیا

طرز تهیه 20 غذای خوشمزه که میتوان با تخم مرغ آماده کرد

این غذای بی‌نظر و بی نهایت لذیذ ابتدا در انگلستان پخت شد و سپس بـه ایالات امریکا راه یافت. ساندوچ بیکن، تخم مرغ و پنیر که غذای صبحانه بـه حساب می‌آید محبوب کارگران یقه‌آبی بود و نیروی جسمی لازم را برایشان فراهم می کرد. ترکیب جادویی تخم مرغ نیمرو، بیکن نمک‌اندود و پنیر آب‌شده روی نان ساندویچ لذتی بی‌حد و حصر را برای صبحانه یا ناهار بـه ارمغان می‌آورد.

 

12- لوکو موکو – آمریکا

اگر نگران مصرف روزانه‌ی کالری‌تان هستید اصلاً سراغ لوکو موکو نروید. این غذا که از خوشمزه ترین غذا های دنیا اسـت و غذای بسیار پرکالری نیز محسوب می‌شود اصالتش بـه زمانی برمی‌گردد که گروهی نوجوان گرسنه چند غذای شکم‌پرکن سفارش داده بودند از جمله برنج، گوشت همبرگر و تخم مرغ نیم‌رو.

طرز تهیه 20 غذای خوشمزه که میتوان با تخم مرغ آماده کرد

غذا های ساده با تخم مرغ

 

اما از آنجایی که این غذا هم بـه شدت سنگین بود و هم ارزان و هم طبخش ساده بود طولی نکشید که در هاوایی بـه یکی از غذا های محبوب بدل شد و بعد بـه کالیفورنیا و ژاپن نیز رسید. نسل جدید گوشت دنده و نیمروی بلدرچین را برای لوکو موکو سفارش میدهند اما سنتی‌ها همچنان مصرند که از همان مواد غذایی اصلی و سنگین استفاده شود.

 

13- کُخوک موسیو – فرانسه

کخوک موسیو که در لغت بـه معنای «ساندویچ آقایان» اسـت نخستین بار اوایل قرن بیستم در بخشی از پاریس طبخ شد و شامل نان و پنیر و ژامبون می ‌شد. اما بعدها فردی عاقل و خوش‌ذوق تخم مرغ را هم بـه ان افزود و نامش را کخوک مادام یا «ساندوچ خانم‌ها» گذاشتند.

طرز تهیه 20 غذای خوشمزه که میتوان با تخم مرغ آماده کرد

سوای تخم مرغ نیمرویی که همچون خورشید روی ساندوچ کخوک مادام می‌درخشد آنچه که این ساندویچ را منحصر بـه فرد میکند جزئیات انکارناپذیر طبخ فرانسوی‌اش اسـت، افزودنی‌هایی از جمله کره‌ی تصفیه‌شده، نان بِریوش، پنیر سوئیسی و سس مورنی و پنیر فراوان و کمی جوز هندی.

 

14- تخم مرغ کاری – هند

تخم مرغ کاری یکی دیگر از خوشمزه ترین غذا های دنیا اسـت که مثل تمام غذا های کاری دیگر نیز فوت و فن خاص خودش را دارد که از نسل بـه نسل منتقل شده. از هر کسی جویا شوید تقریباً هر کسی می‌گوید همان نوع طبخی را دوست دارد که مادر، پدر یا مادربزرگ و پدربزرگشان درست میکردند.

طرز تهیه 20 غذای خوشمزه که میتوان با تخم مرغ آماده کرد

تخم مرغ کاری از هر نوعش که باشد می‌توان با اطمینان گفت که ترکیبی از تخم مرغ پخته‌شده با حداقال چند مورد از مواد مختلف دیگری اسـت که از جمله‌ی ان‌ها اشاره کرد بـه: پیاز، سیر، گوجه‌فرنگی، برگ درخت کاری، زنجبیل، زیره سبز، هل، فلفل دلمه‌ای، گَرِم ماسالا، فلفل سیاه و گشنیز. رسماً میتوان گفت تخم مرغ کاری همچون بهشتی روی بشقابی اسـت.

 

15- املت مِنِمِن – ترکیه

نام این املت برگرفته از مکانی در ترکیه اسـت، محلی که این املت برای صبحانه شهرت بسیاری دارد و اغلب نیز همراه ماست و نان معمولی یا نان تست سرو میشود. منمن را نیز همچون شاکشوکا با تخم مرغ هم‌زده و فلفل و گوجه فرنگی طبخ میکنند. این املت خوشمزه را میتوان همراه پنیر فتا، پیاز و سوجوک «نوعی سوسیس خشک‌شده» میل کرد.

طرز تهیه 20 غذای خوشمزه که میتوان با تخم مرغ آماده کرد

غذا های تخم مرغی

 

اوزلم وارِن، نویسنده‌ی ترک‌زبان، درکتاب «از سیر تا پیاز تخم مرغ» مینویسد منمن اغلب در ظروف مسی ترکیه‌ای بـه اسم ساهان پخته میشود و البته نمی توان آن را صرفاً غذای صبحانه دانست، اما برای شامی سبک بی‌نظیر اسـت و حتی یک ناهار کامل نیز بـه حساب می‌آید.

 

16- تخم مرغ با سس رانچرا – مکزیک

تخم مرغ با سس رانچرا یکی از خوشمزه ترین غذا های دنیا اسـت که برای صبحانه سرو میشود و انواع بسیار گونانی در طبخ دارد. تخم مرغ، ترتیلا، لوبیای آب‌پز و کوبیده و سرخ‌شده، پنیر و سس سالسا مواد مورد نیاز برای طبخ این غذای خوشمزه هستند. سوسیس، گوآکاموله و خامه‌ی ترش نیز از جمله افزودنی‌هایی هستند که میتوان هنگام سرو غذا بـه ان افزود.

طرز تهیه 20 غذای خوشمزه که میتوان با تخم مرغ آماده کرد

البته اگر از طرفداران پنیر سنتی کوتیجا نیستید تقریباً هر نوع پنیری را می‌توانید جایگزینش کنید. در یکی دیگر از انواع طبخ این صبحانه‌ی مکزیکی از هر دو سس قرمز و سبز سالسا استفاده میشود.

 

گابریلا کامارا، سرآشپز مکزیکی، برای تهیه‌ی دو سس قرمز و سبز سالسا دستور پختی بسیار لذیذ دارد که از نوعی گیاه معطر مکزیکی بنام اِپازوته استفاده می‌کند.

 

17- تورتیا اسپانیولا – اسپانیا

طرز تهیه 20 غذای خوشمزه که میتوان با تخم مرغ آماده کرد

یکی دیگر از خوشمزه ترین غذا های دنیا تورتیا اسپانیولا اسـت که بیشتر بنام املت اسپانیایی شهرت دارد و گوجه فرنگی و تخم مرغ اجزای اصلی آن را تشکیل می‌دهند. مجله‌ی آشپزی بُن اَپِتیت درباره‌ی دستور طبخ این غذا و نکته‌ی مهمش نوشته: «تخم مرغ باید کمی ناپخته بماند» تا بافت کاستاردی‌اش حفظ شود.

 

18- اسکاچ اِگ – انگلستان

نایجلا لاوسون اسکاچ اگ را با چاشنی مایونز انبه و ترشی می‌پسندد. اسکاچ اگ همان تخم مرغ پخته اسـت که اطرافش با گوشت می‌پوشانند و سپس در زرده‌ی تخم مرغ می‌غلتانند و در نهایت نیز ان را به آرد سخاری آغشته و سپس همانند کتلت سرخ میکنند.

طرز تهیه 20 غذای خوشمزه که میتوان با تخم مرغ آماده کرد

لبته در گذشته از ماهی نیز در گوشت اسکاچ اگ استفاده می‌شده اما امروزه که تقریباً همه ی ی از گوشت خوک استفاده میکنند دیگر کسی سراغ ماهی نمی‌رود، البته گوردون رمزی استفاده از پودینگ سیاه و سیب سبز رنده‌شده را ترجیح میدهد.

 

19- پای کیش – فرانسه و آلمان

طرز تهیه 20 غذای خوشمزه که میتوان با تخم مرغ آماده کرد

پای کیش نیز از دیگر خوشمزه ترین غذا های دنیا بـه حساب می‌آید که از تخم مرغ، شیر و ادویه‌جات تهیه میشود. این کیک روباز و خوش طعم را از دیرباز با خمیر شیرینی می‌پزند. گفته میشود پای کیش ریشه در اواسط دوران پادشاهی کشور کشور آلمان دارد و بعدها پایش بـه اقسا نقاط دنیا کشیده شده. این غذا پس از آنکه وارد فرانسه شد نام «لورن» را برایش برگزیدند و پیاز و بیکن بـه ان افزودند.

 

20- هاپِر – سریلانکا

طرز تهیه 20 غذای خوشمزه که میتوان با تخم مرغ آماده کرد

هاپر یکی از صبحانه‌های مشهور و پرطرفدار سریلانکاست و شباهت بسیاری با پن‌کیک یا کرِپ دارد اما برای طبخ ان از خمیر آرد برنج استفاده میشود و ان را با شیر نارگیل، ادویه‌جات و تخم مرغ سرو میکنند. هاپر در طعم‌های شیرین و خوش‌طعمی آماده میشود میتوان آن را یکی از انواع بی‌نظیر غذا های کاری دانست.

 

غذا های خوشمزه با تخم مرغ هم مقوی و هم سالم اسـت…

جدیدترین مطالب سایت