گلچینی از طرز تهیه انواع زرشک پلو با مرغ و گوشت

گلچینی از طرز تهیه انواع زرشک پلو با مرغ و گوشت

انواع زرشک پلو با مرغ و گوشت : دراین مطلب میخواهیم آموزش یک غذای ایرانی و بسیار پر طرفدار و محبوب را بـه شـما عزیزان آموزش دهیم. روش پخت زرشک پلو با مرغ ولی اینبار می خوایم کنار زرشک پلو و مرغ گوشت را هم آموزش دهیم بله درست خواندید. زرشک پلو با گوشت هم یک غذای ایرانی و خوشمزه اسـت بـه شرطی کـه طبق این نکاتی کـه خدمت تان می‌گوییم انجام دهید. با سپاس از شـما

 

آموزش ساده ی زرشک پلو باگوشت یا مرغ غذای خوشمزه و پر طرفدار

زرشک پلو با گوشت یکی از غذا هاي سنتی و محبوب ایرانی اسـت کـه بـه عنوان یک غذای مجلسی نیز شناخته میشود. این غذا از ترکیب برنج، زرشک، گوشت و ادویه‌جات مختلف تهیه می شود. زرشک پلو با گوشت را می توان با انواع گوشت مانند گوشت گوسفندی، گوشت مرغ و گوشت بوقلمون تهیه کرد. دراین مقاله طرز تهیه زرشک پلو با گوشت را بـه طور کامل و جامع آموزش خواهیم داد.

 


مطلب مرتبط: راز زرشک پلو برای خانم های خانه دار


 

آموزش ساده ی زرشک پلو

یکی از غذا هاي محبوب و پرطرفدار ایرانی زرشک پلو اسـت. دراین مطلب شـما رابا نحوه درست کردن این غذای خوشمزه با گوشت گوسفندی آشنا خواهیم کرد، کـه بسیار خوشمزه و خوش طعم اسـت و با گوشت گردن، ماهیچه و … آماده میشود.

 

این غذای خوشمزه با روش هاي‌ مختلفی آماده میشود کـه در ادامه این مطلب بـه شـما دستور پخت زرشک پلو با گوشت را برای چهار نفر آموزش می دهیم.

 

برنج =4 پیمانه

گوشت گوسفندی یا مرغ= 500 گرم

پیاز =2 عدد

زرشک =1/2 پیمانه

شکر =1 قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده =1/2 پیمانه

روغن مایع =بـه مقدار لازم

نمک و فلفل سیاه =بـه مقدار لازم

 

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ :

برای تهیه گوشت :

گوشت را بـه قطعات کوچک خرد کنید.

پیاز را بـه صورت خلالی خرد کنید.

دریک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید.

پیاز را در روغن تفت دهید تا نرم شود.

گوشت را بـه پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا تغییر رنگ دهد.

مقداری نمک و فلفل سیاه و زردچوبه بـه گوشت اضافه کنید.

2 لیوان آب بـه گوشت اضافه کنید و صبر کنید تا گوشت بپزد. در زمان پایان پخت گوشت برنج را آماده کنید.

مرغ خوشمزه

برای تهیه برنج :

برنج را از چند ساعت قبل با آب و نمک خیس کنید.

بعد از خیساندن، آب برنج را خالی کنید.

دریک قابلمه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بـه جوش آید.

برنج را بـه همراه نمک، بـه آب در حال جوش اضافه کنید و صبر کنید تا برنج نیم پز شود.

برنج نیم پز شده را آب کش کنید. ته قابلمه مقداری روغن بریزید و ته دیگ مورد نظر را روی ان قرار بدهید. سپس برنج را روی ان بریزید و دم کنید.

 

برای تهیه زرشک :

زرشک را پاک کنید و بشویید.

دریک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید.

زرشک را در روغن تفت دهید تا نرم شود. و شعله را خاموش کنید.

زرشک

برای سرو زرشک پلو با گوشت :

داخل تابه اي یک عدد پیاز نگینی خرد کنید و با مقداری روغن تفت بدهید. زمانی کـه سبک شد، گوشت را بـه ان اضافه کنید و کمی تفت بدهید. برنج را بـه ان اضافه کنید و زعفران و زرشک و شکر را بـه ان اضافه کنید و بـه خوبی مخلوط کنید. زیر شعله را خاموش کنید و ان را داخل ظرف سرو بکشید. اگر زعفران را قبل از اضافه کردن برنج بـه گوشت اضافه کنید. گوشت شـما رنگ میگیرد و برنج شـما رنگ نمی‌گیرد.

برای سرو می توانید برنج و زرشک و زعفران را داخل ظرف بکشید و کنار ان گوشت قرار بدهید.

برای سرو زرشک پلو با گوشت

نکاتی برای تهیه زرشک پلو با گوشت :

• برای این کـه برنج خوشمزه‌تر شود، می توانید از برنج ایرانی استفاده کنید.

• برای این کـه زرشک پلو شـما خوشرنگ تر شود، می توانید از زعفران دم کرده بیشتری استفاده کنید.

• اگر از گوشت گوسفندی استفاده میکنید، بهتر اسـت از گوشت گردن یا گوشت ماهیچه استفاده کنید.

• برای این کـه گوشت خوشمزه‌تر شود، می توانید ان رابا مقداری دارچین و زنجبیل تفت دهید.

• برای این کـه گوشت شـما نرم تر شود، می توانید ان را در زودپز بپزید.

• برای پخت زرشک پلو می توانید از کره بـه جای روغن استفاده کنید.

• برای خوشمزه تر شدن زرشک پلو، می توانید از گوشت گوسفند یا گوساله با استخوان استفاده کنید.

تزیین زرشک پلو با گوشت

تزیین زرشک پلو با گوشت :

زرشک پلو با گوشت را میتوانید بـه روش‌هاي‌ مختلفی تزیین کنید. در این جا چند روش ساده برای تزیین زرشک پلو با گوشت را بـه شـما آموزش میدهیم:

 

• میتوانید از خلال پسته و بادام برای تزیین زرشک پلو استفاده کنید.

• می توانید از گلبرگ‌هاي‌ گل محمدی برای تزیین زرشک پلو استفاده کنید.

• می توانید از برگ‌هاي‌ سبزیجات مانند جعفری و گشنیز برای تزیین زرشک پلو استفاده کنید.

امیدوارم از این دستور پخت لذت ببرید.

مدل های مختلف زرشک پلو با گوشت

مدل های مختلف زرشک پلو با گوشت

زرشک پلو با گوشت چرخ کرده: این نوع زرشک پلو با گوشت چرخ کرده آماده میشود و زمان پخت کمتری نسبت بـه سایر انواع زرشک پلو دارد.

 

زرشک پلو با گوشت ماهیچه: این نوع زرشک پلو با گوشت ماهیچه گوسفندی یا گوساله آماده میشود و طعم و عطر بی نظیری دارد.

زرشک پلو با گوشت گردن

زرشک پلو با گوشت گردن: این نوع زرشک پلو با گوشت گردن گوسفندی آماده میشود و طعم و عطر لذیذی دارد.

 

زرشک پلو با گوشت بره: این نوع زرشک پلو با گوشت بره آماده میشود و طعم و عطر خاص و منحصر بـه فردی دارد.

زرشک پلو با گوشت بره

آموزش دیگری از زرشک پلو با گوشت:

مواد لازم

گوشت راسته : ۳۰۰ گرم

برنج : دو پیمانه

رب گوجه فرنگی : یک قاشق غذا خوری

پیاز کوچک : دو عدد

زرشک : دو قاشق غذا خوری

شکر: یک قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده : بـه میزان لازم

نمک ؛ فلفل، زرد چوبه، زنجبیل، دارچین، زیره و ادویه کاری : بـه میزان لازم

چلو گوشت خوشمزه

آموزش ساده زرشک پلو با گوشت :

مرحله اول : ابتدا گوشت را همراه با پیاز خرد شده داخل قابلمه می پزیم و نمک و فلفل و زرد چوبه بـه میزان لازم بـه ان اضافه می کنیم البته بهتر اسـت گوشت را داخل زود پز بپزید تا کاملا له شود.

مرحله دوم : در همین حین برنج را آب کش کنید و دم کنید، پیاز دیگر را ریز خرد کنید یا رنده کنید تا زمانی کـه با گوشت مخلوط می شود معلوم نشود و کمی زرد چوبه بـه پیاز در حال سرخ اضافه کنید.

مرحله سوم : زمانی پیاز ها سرخ شدند رب گوجه فرنگی و ادویه ها را بـه ان اضافه کنید و زمانی کـه رب خوب تفت داده شد بـه ان گوشت اضافه کنید گوشت را باید خوب از هم باز کنید تا ریز ریز شود.

مرحله چهارم: حالا کمی از آب گوشت را بـه اندازه دو قاشق اضافه کنید و بعد از چند جوش حرارت را خاموش کنید و حالا زرشک رابا یک قاشق روغن و شکر تفت دهید.

مرحله پنجم : دراین مرحله زعفران دم کرده را نیز بـه زرشک اضافه کنید و مقداری از برنج دم کشیده را بـه زرشکی کـه سرخ کرده‌اید اضافه کنید.

مرحله ششم: در مرحله آخر برای سرو غذا، مقداری از برنج را در دیس بکشید و کمی از مواد گوشت را روی ان بگذارد و دوباره برنج و مواد زرشک را روی غذا بریزید، نوش جان.

 


مطلب مرتبط: طرز تهیه پلو مرغ و هویج


 

غذای ایرانی و پر طرفدار

آموزش دیگری از زرشک پلو بامرغ

زرشک پلو را نیز می توان هم چون بسیاری از غذا هاي‌ متنوع ایرانی هم با گوشت قرمز تهیه کرد و هم با گوشت مرغ و بـه عنوان یک غذای لذیذ مجلسی مورد استفاده قرار داد، در ادامه با دستور پخت زرشک پلو با مرغ همراه ما شوید. درصورت تمایل برای یادگیری روش پخت باقالی پلو با ماهی و کرفس پلو می توانید در این جا کلیک کنید.

 

مواد لازم

برنج ایرانی/ ۴ پیمانه
ران یا سینه مرغ/ ۴ تکه
زرشک/ یک پیمانه
رب گوجه فرنگی/ ۲ قاشق غذا خوری
پیاز/ یک عدد
سیر/ ۲ حبه
کره/ ۲۵ گرم
آب لیمو/ یک قاشق غذا خوری
شکر/ یک قاشق چای خوری
زعفران دم کرده/ ۲ قاشق چای خوری
گلاب/ نصف قاشق چای خوری
نمک و فلفل سیاه/ بـه میزان کافی

سالاد شیرازی کنار زرشک پلو

دستور پخت زرشک پلو با مرغ

در ابتدا و قبل از تهیه این غذا بهتر اسـت مقداری نمک، زردچوبه و فلفل سیاه بر روی تکه هاي‌ مرغ بپاشید تا طعم مرغ خوشمزه تر شود، سپس ان را داخل ظرفی دربسته در یخچال بگذارید تا بوی زُهم گوشت گرفته شود.

پیاز و سیر را بـه شکل نگینی خرد کرده ودر مقداری روغن تفت دهید و بعد مقداری زردچوبه بیفزایید، اکنون تکه هاي‌ مرغ را داخل ان بچینید تا سرخ شوند.

 

بعد از سرخ شدن مرغ، رب گوجه فرنگی را بیفزایید و بـه خوبی تفت دهید، نمک و فلفل سیاه را نیز افزوده، سپس ۳ لیوان آب بـه ان اضافه کنید، اکنون درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید گوشت مرغ با حرارت ملایم بپزد. حدود یک تا یک و نیم ساعت برای پختن مرغ زمان لازم اسـت.

 

در مرحله بعدی زرشک ها را حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در داخل آب بخیسانید و باید برنج را نیز در آب خیسانده باشید کـه این مدت زمان با توجه بـه نوع برنج بین ۳۰ دقیقه تا ۳ ساعت متغیر اسـت.

هویج پلو با مرغ

برای تهیه برنج، قابلمه اي را پر آب کنید و روی اجاق گاز بگذارید، بعد از جوش آمدن یک قاشق غذا خوری روغن مایع و یک قاشق غذا خوری نمک را داخل ان ریخته و سپس برنج خیسانده شده را بعد از ریختن آب اضافی ان؛ در داخل قابلمه بریزید، کمی هم بزنید تا دانه هاي‌ برنج بـه هم نچسبند.

 

۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا برنج نرم شود، حال دانه برنج را تست کنید، اگر اطراف ان نرم و مغز ان سفت باشد، یعنی آماده آب کش اسـت و باید با آب سرد بشویید.

 

سپس قابلمه اي را روی حرارت بگذارید و مقدار کمی روغن داخل ان بریزید، می توانید برای ته دیگ برنج از نان لواش و یا سیب زمینی ورقه شده استفاده کنید و ته قابلمه بچینید.

 

سپس همه ی برنج را بر روی ته دیگ داخل قابلمه ریخته و بعد از ایجاد کردن سوراخ هایي در برنج، درب قابلمه را ببندید و روی حرارت زیاد بگذارید تا از درب ان بخار خارج شود، اکنون حرارت زیر ان را کم کنید و اجازه دهید پلوی شـما دم بکشد.

انواع سرو کردن مرغ

در مرحله بعدی، زرشک را آب کش کنید و همراه مقداری شکر و کره در درون تابه اي تفت دهید. حرارت زیر تابه باید ملایم باشد، زیرا زرشک خیلی زود می سوزد و بعد از آماده شدن ان را کنار بگذارید.

 

اکنون باید بـه سراغ خورش مرغ بروید، این نوع خورش نیاز بـه آب کمی دارد و فقط کمی از آب ان برای روی سفره نیاز اسـت. حال مقداری زعفران دم کرده و آب لیمو و گلاب را بـه خورش افزوده و بگذارید تا ۱۵ دقیقه دیگر روی حرارت بماند.

 

مقدار گلاب افزوده باید خیلی کم باشد، زیرا می‌تواند عطر و طعم غذا را خراب کند. بعد از جا افتادن خورش و دم کشیدن برنج، ان را در ظرف سرو بکشید، مقداری از برنج را نیز با زرشک و یک قاشق غذا خوری زعفران مخلوط کرده و برای تزیین پلو روی ان بریزید، سپس خورش مرغ را نیز داخل ظرف مناسب ریخته ودر کنار زرشک پلو نوش جان کنید.

خورشت مرغ

آموزش دیگری از زرشک پلو با گوشت با روشی بسیار آسان

مرحله ي اول

پختن برنج

برنج شسته شده و خیس خورده رو با آب، نمک و روغن ترکیب میکنیم و کمی هم میزنیم و بعد می‌ذاریم تا بپزه. وقتی آب برنج خشک شد، در قابلمه رو می‌ذاریم تا دم بکشه.

 

مرحله ي دوم

درست کردن سس گوشت:

پیازها رو خرد کنید و تو یه ماهیتابه روغن بریزید تا خوب تفت بخوره. بعد از این کـه رنگش عوض شد گوشت چرخ کرده رو بهش اضافه کنید و دوباره تفت بدید. بازهم منتظر باشید تا رنگش عوض بشه. بعد تخم گشنیز، زیره سیاه، هل و فلفل سیاه رو خرد کنید و بعد بـه ماهیتابه اضافه کنید. چند لحظه بعد دارچین و نمک رو هم بـه ماهیتابه اضافه کنید.

گوشت چرخ کرده

مرحله ي سوم: 

اضافه کردن هویج و آب و رب گوجه

دقیقا مثل سرآشپز نواب هویج رو خلال کنید و تو ماهیتابه بریزید. بعدش آب و رب گوجه رو هم اضافه کنید. دوباره آب بریزید و بـه مدت 20 دقیقه منتظر بموننید تا بپزه.

 

مرحله ي چهارم: زرشک و خلال پسته

برای کامل کردن برنج غذا، یه ذره کره تو قابلمه بریزید و بعد زرشک اضافه کنید. بـه سرعت شکر، نمک، زعفرون و پسته رو بهش اضافه کنید. بعد همه ی رو هم بزنید و زیر قابلمه رو خاموش کنید. بعد دو قاشق برنج رو بهش اضافه کنید تا برنج رنگیمون آماده بشه.

 

آموزشی ساده زرشک پلو با مرغ با طعم پرتقالی 

مرحله اول

کاراملی کردن پیاز
پیاز رو بـه صورت خلالی خرد کنید. داخل ماهیتابه با روغن داغ سرخ کنید و هر وقت خشک شد بهش کمی آب اضافه کنید تا طلایی و کاراملی بشه.

 


مطلب مرتبط: بهترین آموزش تهیه پلو زعفرانی مجلسی + انواع پلو مجلسی


 

مرغ با طعم پرتقالی 

مرحله دوم

سرخ کردن مرغ‌ها  ب
پیازها رو بدید کنار و مرغ ها رو توی ماهیتابه بچینید؛ سپس فلفل سیاه، نمک و چند تکه چوب دارچین بزنید. رنگ کاراملی ظاهر شده یه نشونه‌ست کـه می‌گه باید مرغ‌ها رو برگردوند. کمی کـه سرخ شدن، یک لیوان آب اضافه کنید و روی حرارت کم 30 دقیقه بپزید

 

مرحله سوم

مزه دار کردن مرغ با زعفرون و آب پرتقال

یه کوچولو زعفرون آسیاب کنید و با چند تکه یخ دم بدید. آب 7-8 تا پرتقال رو هم بگیرید. بعد از نیم ساعت پخت مرغ، نصف آب پرتقال‌هایي کـه گرفتید رو از صافی رد کنید و بـه مرغ اضافه کنید. نصف زعفرون دم کرده هم روی مرغ‌ها بریزید ودر ماهیتابه رو ببندید.

 

4
مرحله چهارم

پخت برنج
برنج رو با آب سرد بشورید و با نمک و روغن روی گاز با حرارت زیاد قرار بدید. آب برنج کـه کشیده شد شعله رو کم کنید و درش رو ببندید.

آب پرتقال

5
مرحله پنجم

افزودن نصفه‌ي آب پرتقال

هر یک ربع مرغ ها رو پشت و رو کنید و باقی آب پرتقال رو هم اضافه کنید.

 

6
مرحله ششم

گرفتن تلخی پوست پرتقال

پوست پرتقال رو از قبل یک ساعت توی آب خیس کنید و بعد 5 دقیقه داخل آب بجوشونید و آب کش کنید. اینکار رو باید 3 بار انجام بدید تا کاملا تلخیشون گرفته بشه.

 

7
مرحله هفتم

تهیه سس زرشک

زرشک‌ها رو بشورید و با کره روی حرارت کم 30 ثانیه تفت بدید. شکر و زعفرون اضافه کنید و بعد از 30 ثانیه پوست پرتقال بریزید و 1 دقیقه سرخ کنید. برنج کـه دم کشید، 4-5 قاشق از برنج هم توی زرشک‌ها بریزید.

 

8
مرحله هشتم

سرو مرغ پرتقالی

قبل از سرو حتماً غذا رو بچشید. 1 پرتقال رو هم مثل ویدیو قاچ کنید و کنار غذا بذارید کـه معرف این بشقاب باشه. نکته: اگه دوست داشتید مزه‌ مرغتون بـه شیرینی بزنه توی آب جوش 1 قاشق شکر بریزید و آروم آروم بـه مرغ اضافه کنید.

زرشک پلو با مرغ به همراه سس هویج

روش دیگر آموزش پخت زرشک پلو با مرغ به همراه سس هویج

درست کردن زعفران

زعفران رو داخل هاون بسابید و اون رو با یخ ترکیب کنید. منتظر بمونید تا یخ آب بشه و بعد با برنج ترکیب‌ش کنید.

 

2 مرحله دوم

آماده کردن پیاز
پیازها رو خلالی کنید و بعد با روغن داخل ماهیتابه بریزید. بذارید تا بـه مدت 5 دقیقه تفت بخوره. حالا هم زمان فلفل دلمه‌اي‌ها رو بـه همون روشی کـه سرآشپز نواب نشون می‌دن، خرد و بعد رنده کنید و بـه ماهیتابه اضافه کنید. بعدش نوبت سیر می‌رسه کـه بلافاصله بعد از فلفل دلمه‌اي رنده‌ش کنید. تو یه ظرف جدا یک عدد هویج رو خلالی کنید و بذارید کـه بعداً برای سس هویج ازش استفاده کنیم.

 

3 مرحله سوم

اضافه کردن مرغ بـه ماهیتابه
بعد از این کـه 5 دقیقه از تفت پیاز گذشت، اون‌ها رو یه گوشه از ماهیتابه بذارید و مرغ‌ها رو بـه ماهیتابه اضافه کنید. بعد از 5 دقیقه، پیاز و مرغ رو باهم ترکیب کنید و بعد فلفل دلمه‌اي و سیر رو هم بـه ماهیتابه اضافه کنید. نمک و فلفل رو هم بهشون اضافه کنید تا همه ی چی تکمیل بشه. می‌تونید تو این مرحله نمک زیاد بریزید چون همه ی مزه‌هامون شیرین هستند. بعد از 3 دقیقه تفت دادن همه ی چی، هویج رو هم بـه ماهیتابه اضافه کنید و بعد آبلیمو تازه رو روی ماهیتابه بریزید.

 

4 مرحله چهارم

اضافه کردن زعفران
زعفرانی کـه آماده کرده بودید رو بـه ماهیتابه اضافه کنید ولی حواستون باشه کـه همه ی‌ش رو نریزید. اندازه 3 قاشق غذاخوری بریزید و بقیه رو نگه دارید. در ماهتابه رو بذارید و برید سراغ مرحله بعد.

زعفران

5 مرحله پنجم

درست کردن برنج

برنج رو بشورید و بـه اندازه یک بند انگشت بیشتر از برنج آب بهش اضافه کنید. حرارت زیر قابلمه رو زیاد کنید تا آب بجوشه و وقتی کـه آب خشک شد، یه مقدار روغن زیتون رو کره بـه برنج اضافه کنید ودر قابلمه رو بذارید و حرارت زیرش رو خاموش کنید تا دم بکشه.

 

6 مرحله ششم

مرغ‌ها رو فراموش نکنید

هم اکنون وقتشه کـه بـه ماهیتابه سر بزنید تا مرغ‌ها و مواد رو هم بزنید. یه مقدار زعفرون هم دوباره بـه ماهیتابه اضافه کنید و دوباره در ماهیتابه رو بذارید. بعد از 10 دقیقه در ماهیتابه رو بردارید و یه مقدار آب بهش اضافه کنید. دوباره در ماهیتابه رو بذارید و منتظر بمونید تا بـه مدت 1 ساعت بپزه.

 

طعم عالی غذای ایرانی

7 مرحله هفتم

آماده کردن زرشک

یه مقدار زرشک تو ماهیتابه بریزید و بـه اندازه یک دقیقه اون رو تفت بدید. یه مقدار شکر هم بهش اضافه کنید و بقیه زعفران رو داخلش بریزید. می‌تونید از خلال بادوم هم تو این مرحله استفاده کنید. وقتی آماده شد یه مقدار برنج بهش اضافه کنید و همه ی رو هم بزنید تا برنج زعفرونی با زرشک‌تون آماده بشه.

 

8 مرحله هشتم

سرو بشقاب
مرغ رو کنار بشقاب بذارید و برنج رو مرکز بشقاب بریزید. سس رو بهش اضافه کنید و زرشک پلو رو هم بهش اضافه کنید.

 

و در پایان 

دراین مطلب سعی داشتیم با چند روش ساده زرشک پلو با مرغ و زرشک پلو با گوشت را بهتون آموزش بدهیم. تمام نکات بسیار مهم اسـت کـه اجرا شود اگر تازه کار هستید در آشپزی یک نکته ي ساده و بسیار مهم را باید خدمت تان بگویم ان هم این اسـت اگر می‌خواهید تمام غذاهایتان عالی شود باید با عشق و حوصله غذا درست کنید. این رمز موفقیت شـما در آشپزی برای همه ی ي نوع غذایی صدق میکند. اگر عشق و حوصله نباشد مطمعن باشید غذایتان جالب نمیشود. انشالل کـه با این روش هاي‌ ساده کـه برایتان توضیح داده ایم این چند مدل غذا را درست کرده و لذت ببرید و همچنین عالی شود. نوش جانتون

جدیدترین مطالب سایت