چگونگی پخت خورش قیمه مجلسی

مجموعه : انواع خورش
چگونگی پخت خورش قیمه مجلسی

چگونگی پخت خورش قیمه مجلسی

خورش قیمه از غذاهای قدیمی و بسیار خوشمزه ایرانی است. خورشی که با روش های مختلف تهیه می شود و به خوشمزگی و خوش آب و رنگ بودن شهرت دارد.

 

پیاز، لپه و گوشت از محتویات این خورش محسوب می شود. برای این که خورش خوشمزه ای داشته باشید، ابتدا باید تعدادی پیاز، بسته به نفرات خانواده، پوست کنده و آنها را خلالی یا نگینی کرده و داخل روغن نیمه داغ بریزید و سرخ کنید تا طلایی شود.

 

چگونگی پخت خورش قیمه مجلسی

بعد از سرخ شدن پیازها نوبت رب گوجه فرنگی است. باز هم بسته به تعداد پیازها یک یا چند قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی داخل پیازهای طلایی شده بریزید و بگذارید تا سرخ شود و رنگ باز کند.

 

البته برای این که هم رنگ خورش خوب شود و هم غذا غلیظ تر، می توانید تعدادی گوجه فرنگی را رنده کرده و با میزان کمتری رب مخلوط نمایید و داخل پیازهای طلایی شده بریزید و بگذارید آب گوجه تمام و کمی سرخ شود. این روش باعث خوشمزه و غلیظ تر شدن خورش خواهد شد.

 

چگونگی پخت خورش قیمه مجلسی

 

زردچوبه را هم در این مرحله داخل مواد بریزید و کمی تفت دهید. همیشه یادتان باشد زردچوبه را سرخ کنید تا خوشرنگ شود. حالا نوبت اضافه کردن لپه است، لپه را نیز حدود یکی دو ساعت با آب ولرم خیس کنید.

 

البته بهتر است چند بار آب آن را عوض کنید و آب تمیز روی لپه ها بریزید. برای این خورش می توانید از گوشت گوساله یا گوسفند استفاده کنید، اما خورش قیمه با گوشت گوسفند لذیذتر خواهد شد.

 

چگونگی پخت خورش قیمه مجلسی

 

گوشت را باید ریز خرد کرده و شسته، کنار بگذارید. بعد از این که گوجه فرنگی و رب کاملا سرخ شد می توانید لپه ها را داخل یک آبکش بریزید و بعد از این که آب آن کاملا گرفته شد آنها را همراه گوشت به سایر مواد اضافه کنید و روی شعله تند کمی تفت دهید.

 

اگر می خواهید کمتر از مواد سرخ کردنی استفاده کنید، می توانید لپه و گوشت را سرخ نکنید؛ در این صورت مقداری آب داخل ظرف بریزید و گوشت و لپه را اضافه کرده و بگذارید تا خورش کاملا جوش بیاید؛ بعد شعله گاز را کم کرده و اجازه دهید خورش خوب بپزد.

 

چگونگی پخت خورش قیمه مجلسی

 

● خورش بی گوشت
بعضی از خانم ها خورش قیمه را با گوشت چرخ کرده درست می کنند. تهیه خورش به این روش به زمان کمتری برای پخت نیاز دارد، چون گوشت چرخ کرده زودتر می پزد. بعضی کدبانوها هم از ریختن هرگونه گوشت خودداری کرده و از قارچ به جای گوشت استفاده می کنند. یادتان باشد چنین تغییراتی در پخت غذاها باید با ذائقه افراد خانواده جور دربیاید وگرنه ممکن است زحمات تان هدر رود.

 

● چاشنی ها
به هر حال بعد از این که گوشت و لپه کاملا پخته شد، نوبت نمک و فلفل است. یادتان باشد اگر غذا گوشتی است، در خاتمه و بعد از پخت گوشت نمک آن را بریزید.

 

حالا نوبت ترشی خورش است. شما می توانید برای این کار از لیموعمانی استفاده کنید به این ترتیب که تعدادی لیمو عمانی را داخل کاسه آب ولرم ریخته و بگذارید مدت دو ساعت بماند تا تلخی پوست آن گرفته شود. بعد لیموها را سوراخ کرده و داخل خورش بریزید. البته می توانید به جای لیمو عمانی از آبلیمو یا آبغوره هم استفاده کنید. اگر گردغوره هم داشته باشید می توانید درون خورش از آن استفاده کنید.

 

چگونگی پخت خورش قیمه مجلسی

 

● سیب زمینی یا بادمجان؟
همه ما می دانیم خورش قیمه هم با سیب زمینی سرخ کرده و هم با بادمجان سرخ شده تهیه می شود که در این صورت به آن قیمه بادمجان می گوییم. اگر می خواهید خورش را با بادمجان تهیه کنید، نیم ساعت قبل از پخت کامل غذا، بادمجان های سرخ کرده را که البته بهتر است تازه باشد، داخل خورش بریزید و بگذارید با خورش کمی بجوشد، ولی اگر مایلید قیمه سیب زمینی برای خانواده درست کنید، سیب زمینی را خلالی خرد کرده و مدت نیم ساعت درون آب سرد و نمک بگذارید.

 

بعد از این مدت سیب زمینی ها را درون آبکش بریزید و بعد از این که آب آن گرفته شد، روغن را نیمه داغ کرده و سیب زمینی ها را سرخ کنید. بعد از این کار می توانید آنها را به خورش اضافه کرده و بعد از ده دقیقه شعله اجاق را خاموش کنید چون غذای شما آماده است.

 

اغلب بچه ها علاقه زیادی به سیب زمینی سرخ کرده دارند، برای همین نیمی از سیب زمینی را داخل خورش بریزید و نیم دیگر را همان طور سر سفره بیاورید تا بچه ها با ذوق و شوق آنها را نوش جان کنند.

 

خورش به و خورش خلال که در غرب کشور تهیه و خورده می شود نیز از گونه های دیگر خورش قیمه محسوب می شود.

 

جدیدترین مطالب سایت