بهترین دستور پخت ته دیگ رستورانی (+12 طرز تهیه)

بهترین دستور پخت ته دیگ رستورانی (+12 طرز تهیه)

ته دیگ برنج میتواند برنج ساده برشته شده در روغن باشد. با این حال میتوان با استفاده از انواع مغزها، سبزیجات، نان، ادویه جات و میتوان برای تهیه ي یک ته دیگ خوشمزه و دل چسب استفاده کرد. ما دراین قسمت از مجله تالاب گلچینی از دستور پخت هاي‌ ته دیگ را منتشر کرده ایم.

 

کیفیت ته دیگ در چه قابلمه‌ای بهتر می‌شود؟

قابلمه‌هاي‌ نچسب مثل تفلون و چدن، بهترین گزینه‌ها برای تهیه ته دیگ برنج یا ته دیگ ماکارونی هستند، اما اگر این جنس قابلمه‌ها را در معرض ندارید، میتوانید از ظروف استیل و روی هم استفاده کنید. نکته‌اي که باید در مورد جنس استیل و روی در خاطر داشته باشید، این اسـت که برای بیرون آوردن ته دیگ بـه صورت سالم، حتماً باید اجازه دهید که تمام قسمت‌هاي‌ ته دیگ برشته شده و هیچ بخشی از ان نرم نباشد.

 

دستورالعمل تهیه انواع ته دیگ لذیذ

دستورالعمل تهیه انواع ته دیگ لذیذ

ته دیگ یکی از جذاب ترین و خوشمزه ترین قسمت غذا می‌باشد ودر خانواده هاي‌ ایرانی بسیاری از اعضای خانواده عاشق ته دیگ هستند تا جاییکه گاهی بر سر ته دیگ بگو مگو میکنند. ته دیگ رابا توجه بـه سلیقه می توان با انواع مختلف مواد غذایی درست کرد.

 


مطالب مشابه: طرز تهیه ته دیگ طرح دار


 

1. طرز تهیه ته دیگ سیب زمینی رنده شده برای برنج

طرز تهیه ته دیگ سیب زمینی رنده شده برای برنج

مواد لازم برای تهیه ته دیگ برنج با سیب زمینی رنده شده

  • سیب زمینی 2 عدد متوسط «یا بیشتر بسته بـه مساحت قابلمه»
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه بـه مقدار لازم
  • زعفران دم‌کرده غلیظ بـه مقدار دلخواه
  • روغن بـه مقدار لازم

 

چه بخواهید ته دیگ سیب زمینی را بـه صورت رنده شده درست کنید و چه با حلقه‌هاي‌ سیب زمینی علاوه بر مواد بالا، باید مراحل زیر را دنبال نمایید تا ته دیگ مجلسی و خوشمره داشته باشید.

 

ابتدا سیب زمینی‌ها رابا رنده درشت رنده کنید. سپس سیب زمینی‌ها را در آب سرد بگذارید. 15 دقیقه کافی اسـت و بعد ان‌ها را آب کش کنید. آب سیب زمینی‌هاي‌ رنده شده باید کاملا گرفته شود. برای خاطرجمعی از اینکار با پشت قاشق سیب زمینی‌ها را فشار دهید.

 

سیب زمینی‌ها رابا زردچوبه، نمک و زعفران دم‌کرده غلیظ مخلوط کنید. حالا کف قابلمه نچسب چدن، تفلون یا سرامیک مقداری روغن بریزید. ابتدا اجازه دهید روغن داغ شود سپس سیب زمینی‌هاي‌ رنده شده را کف قابلمه بریزید و صاف کنید. صبر کنید سیب زمینی‌ها بـه مدت 2 الی سه دقیقه خودشان را بگیرند.

 

سپس برنج را بـه قابلمه اضافه کنید و دم بگذارید «با این روش برنج کاملا سفید می ماند و ته دیگ هم پر رنگ‌تر میشود، اگرهم می خواهید برنج رنگ زرد زعفرانی بـه خودش بگیرید بلافاصله بعد از ریختن سیب زمینی رنده شده، برنج را هم در قابلمه بریزید که دراین صورت ته دیگ هم کمرنگ‌تر می شود».

 

2. طرز تهیه ته دیگ سیب زمینی شیشه ای ورقه‌ای

طرز تهیه ته دیگ سیب زمینی شیشه ای ورقه‌ای

یک روش دیگر برای تهیه ته دیگ برنج این اسـت که ابتدا چند ورقه سیب زمینی را کف قابلمه بچینید و سپس سیب زمینی‌هاي‌ رنده شده را روی ان‌ها بریزید و بعد از 2 الی سه دقیقه برنج را اضافه کنید. برای پخته و برشته شدن ته دیگ سیب زمینی 45 دقیقه زمان لازم اسـت. نکته مهم این اسـت که برای قالبی درآوردن ته دیگ و برنج باهم باید برنج را کم کم روی سیب زمینی‌هاي‌ رنده شده بریزید و هر بار هر لایه ته دیگ را خوب با کفگیر بـه سمت کف قابلمه فشار دهید.

 

اگرهم ته دیگ سیب زمینی را فقط بـه صورت حلقه‌اي و بدون سیب زمینی رنده شده ترجیح میدهید سیب زمینی‌ها را بـه همین ترتیب در آب سرد بگذارید و آب کش کنید، با مواد گفته شده مزه‌دار کنید، کف قابلمه بچینید و باقی ماجرا که بـه ترتیب گفته شده در بالاست.

 

3. طرز تهیه ته دیگ برنج مجلسی رستورانی

طرز تهیه ته دیگ برنج مجلسی رستورانی

انواع ته دیگ برنج خوشمزه و پرطرفدارند. ته دیگ برنج مجلسی بـه روش رستورانی طبق معمول زعفرانی اسـت. برای درست کردن این ته دیگ برنج رستورانی ابتدا مقداری برنج آب کش شده «بسته بـه این‌که ته دیگ زعفرانی برای 2 نفر یا 4 نفر یا بیشتر اسـت» بریزید، مقداری زعفران دم‌کرده غلیظ بـه ان اضافه کنید و هم بزنید.

 

سپس مقداری روغن کف قابلمه می‌ریزیم، برنج زعفرانی را اضافه و خوب فشرده و صاف می کنیم. حالا برنج سفید را روی برنج زعفرانی بریزید و دوباره خوب فشرده کنید. مقداری روغن روی برنج بریزید و برنج را بـه مدت ۴۵ دقیقه دم بگذارید تا ته دیگ زعفرانی طلایی شود.

 

4. طرز پخت ته دیگ ته چینی زعفرانی با ماست و تخم مرغ

طرز پخت ته دیگ ته چینی زعفرانی با ماست و تخم مرغ

طرز تهیه ته دیگ رستورانی

چگونه ته دیگ کلفت زعفرانی درست کنیم؟ «ته دیگ ماست و تخم مرغ زعفرانی» یا همان ته دیگ ته چینی یکیدیگر از انواع پرطرفدار ته دیگ برنج زعفرانی در تهیه برنج قالبی اسـت. برای درست کردن ته دیگ برنج کلفت و زعفرانی بـه روش ته چینی کف قابلمه مقداری روغن بریزید، مایه ته دیگ را اضافه کنید و خوب با ته قاشق صاف و فشرده کنید.

 

سپس باقیمانده برنج را اضافه و فشرده کنید و برنج را دم بگذارید. مدت زمان دم کشیدن و طلایی شدن این ته دیگ 1 ساعت روی شعله ملایم گاز اسـت. برای درست کردن ته دیگ تخم مرغی برای برنج هم میتوانید ماست را حذف کنید و از یک تخم مرغ کامل همراه با سفیده‌اش استفاده کنید. برای درست کردن ته دیگ ماستی زعفرانی بدون تخم مرغ هم کلا تخم مرغ را حذف کنید. 

 

5. طرز تهیه ته دیگ کاهو

طرز تهیه ته دیگ کاهو

مواد لازم برای تهیه ته دیگ برنج با کاهو

  • کاهو چند برگ تازه
  • برنج بستگی بـه مقدار و مساحت قابلمه دارد
  • روغن حیوانی بـه مقدار لازم
  • نمک و زعفران دم‌کرده غلیظ بـه مقدار دلخواه

 

دراین روش از برگ کاهو بـه عنوان ته دیگ برنج استفاده می شود و میتوانید یک ته دیگ برنج مجلسی، متفاوت و جذاب داشته باشید. طرز تهیه ته دیگ برنج با اسفناج هم بـه همین صورت اسـت و فقط از برگ‌هاي‌ پهن اسفناج استفاده میشود. در ادامه مراحل طرز تهیه ته دیگ برنج با کاهو را بخوانید.

 

برای درست کردن ته دیگ برنج با کاهو ابتدا برگ‌هاي‌ کاهو را بعد از شستن بـه مدت چند دقیقه در آب جوش بیندازید تا هم نرم شوند و هم راحت‌تر کف قابلمه قرار بگیرند و هم حالت شکننده نداشته باشند.

 

حالا کف قابله مقداری روغن حیوانی یا مخلوط کره و روغن مایع بریزید و برگ‌هاي‌ کاهو را کف قابلمه بچینید. روی برگ‌ها برنج بریزید و سطح برنج رابا کف کفگیر خوب صاف و یکدست کنید. اجازه دهید برنج روی شعله ملایم گاز خوب دم بکشد.

 

نکته بسیار مهم برای قالبی درآوردن تمام انواع برنج و ته دیگ این اسـت که برنج را نباید مثل حالت کته بـه شکل کوه درآورید یا در ان با نوک کفگیر سوراخ درست کنید چون دراین صورت برنج قالبی نمی شود. بعد از دم کشیدن روی برنج روغن بریزید اما ان را هم نزنید و بـه همان صورت برگردانید تا کاملا قالبی شود.

 


مطالب مشابه: تعبیر خواب چلو و ته دیگ از بزرگان تعبیر خواب


 

6. طرز تهیه ته دیگ طرح‌دار برای برنج

طرز تهیه ته دیگ طرح‌دار برای برنج

برای درست کردن ته دیگ طرحدار با برنج یا سیب زمینی ابتدا کف قابلمه مقداری روغن بریزید «روغن زیاد داغ نشود، فقط گرم شود کافی اسـت» و هر نوع سبزیجاتی را که دوست دارید، گشنیز، جعفری یا شوید، کف قابلمه بـه طرح دلخواه بچینید. سپس روی ان مخلوط برنج زعفرانی یا سیب زمینی را بریزید و خوب با ته قاشق فشرده کنید و سپس باقی‌مانده برنج را اضافه کنید و بگذارید تا دم بکشد.

 

7. طرز تهیه ته دیگ نان لواش

طرز تهیه ته دیگ نان لواش

مواد لازم برای تهیه ته دیگ برنج با نان لواش

  • نان لواش 1 یا 2 عدد «بسته بـه اندازه و ضخامت نان»
  • روغن مایع 4 قاشق غذاخوری
  • برنج بـه میزان تعداد افراد

 

برای تهیه ته دیگ برنج با نان لواش، نان لواش را بـه چند قطعه تقسیم کرده و تکه‌هاي‌ ان را طوری کف قابلمه بچینید که بین انها فضای خالی نباشد و کف قابلمه کاملا پوشیده شود. در صورتی که نان لواش خیلی نازک اسـت، میتوانید از دو لایه نان در کف قابلمه استفاده کنید. اجازه دهید شعله گاز مدتی بالا باشد تا نان لواش کمی خودش را بگیرد.

 

برای عطر و رنگ بهتر ته دیگ میتوانید مقداری زعفران دم کرده را دراین مرحله روی نان‌ها بریزید. سپس برنج آب کش شده را روی ان بریزید. حرارت اجاق را در حد ملایم نگه دارید تا در نهایت ته دیگ شـما خوش‌رنگ و خوشمزه شود. بد نیست بدانید خشک یا نرم بودن نان لواش، تاثیری در ته دیگ نهایی نخواهد داشت. برای ته دیگ برنج با نان مسطح از نان تافتون هم میتوانید استفاده کنید.

 

8. طرز تهیه ته دیگ برنج با نان باگت

طرز تهیه ته دیگ برنج با نان باگت

اگر نان لواش در معرض ندارید، میتوانید ته دیگ برنج رابا نان باگت درست کنید. دراین روش، نان باگت را از عرض بـه قطعات 1 تا 2 سانتی‌متری تقسیم کرده و این قطعات را بـه مدت پنج دقیقه در آب سرد قرار دهید. آب، باعث نرم و خمیری شدن نان باگت میشود. روغن را بـه همراه زردچوبه در کف یک قابلمه تفلون یا چدن ریخته و اجازه دهید روغن داغ شود.

 

تکه‌هاي‌ نرم شده نان باگت را روی روغن قرار داده و فشار دهید. سپس برنج آب کش شده را روی انها بریزید. درب قابلمه را بـه همراه دم‌کنی روی ظرف قرار دهید و ابتدا شعله را روی حالت متوسط قرار دهید. بعد که بخار داخل قابلمه پیچید، حرارت را کم کنید و اجازه دهید برنج بـه مدت 40 دقیقه دم بکشد.

 

9. طرز تهیه ته دیگ برنج با مغز‌ها

طرز تهیه ته دیگ برنج با مغز‌ها

برای داشتن ته دیگ برنج با مغزها، کنجد خام و مغز‌ خام آفتابگردان، تخم کدو، هندوانه یا هر مغز دلخواهی رابا کمی آب بـه مدت 15 تا 20 دقیقه خیس کنید تا موقع حرارت دیدن در ته قابلمه نسوزند. 2 تا 3 قاشق غذاخوری روغن مایع دریک قابلمه‌ نچسب بریزید و اجازه دهید روی حرارت ملایم گرم شود.

 

مقداری زعفران دم کرده بـه روغن اضافه کنید، سپس مغز‌ها و کنجد نمدار را بـه صورت یکنواخت کف قابلمه پهن کنید و مقداری نمک روی ان‌ها بپاشید. برنج آب کش را در قابلمه بریزید و روی درب قابلمه، دمکنی قرار دهید. حرارت را کم کرده و حداکثر 45 دقیقه صبر کنید تا برنج دم بکشد و ته دیگ مغز آماده شود. فراموش نکنید که حرارت را خیلی کم کنید، چون حرارت بالا باعث سوختن مغز‌ها میشود.

 

10. طرز تهیه ته دیگ برنج با کدو سبز

طرز تهیه ته دیگ برنج با کدو سبز

دستور پخت ته دیگ رستورانی

ته دیگ برنج با کدو سبز، از انواع ته دیگ برنج با طعم ساده و شیرین اسـت. این ته دیگ در شهر دامغان، محبوبیت زیادی دارد و برای پلو‌هاي‌ مخلوط مثل رشته پلو، عدس پلو و سبزی پلو بـه کار می رود.

 

برای درست کردن ته دیگ کدو سبز، کدو را بشویید، پوست بگیرید و بـه صورت حلقه‌اي یا طولی برش بزنید. دقت کنید ضخامت برش‌ها یکسان بوده و زیاد نازک نباشد، چون کدو خیلی زود می‌سوزد. ضخامت برش‌هـای کدو را کمتر از 5 یا 4 میلیمتر درنظر نگیرید.

 

ته قابلمه‌اي که بهتر اسـت از جنس تفلون نچسب باشد، بـه میزان کافی روغن مایع بریزید و اجازه دهید روی حرارت ملایم داغ شود، سپس کدو‌ها را در روغن و کف قابلمه بچینید و برنج را روی کدوها بریزید. برای آماده شدن ته دیگ کدو، برنج را بـه مدت 45 دقیقه الی یک ساعت روی شعله ملایم گاز بگذارید تا دم بکشد.

 

11. طرز تهیه ته دیگ برنج با بال مرغ یا کتف مرغ

طرز تهیه ته دیگ برنج با بال مرغ یا کتف مرغبرای تهیه ته دیگ برنج با بال یا کتف مرغ، بال‌ یا کتف‌ها را بشویید

برای تهیه ته دیگ برنج با بال یا کتف مرغ، بال‌ یا کتف‌ها را بشویید و انها را دریک ظرف بریزید. مقداری نمک و زعفران اضافه کنید و خوب چنگ بزنید تا کتف و بال کاملا بـه ادویه آغشته شوند. روغن را ته قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس بال‌ یا کتف‌هاي‌ مرغ را در ان بچینید.

 

برنج آب کش را در قابلمه ریخته و کمی فشار دهید تا بال‌ها بـه ان بچسبند. برنج را دم کرده و حرارت را ملایم کنید. 45 دقیقه الی 1 ساعت صبر کنید تا برنج دم بکشد و بال‌ یا کتف‌ها سرخ و طلایی شوند. سپس پلو را بـه صورت قالبی در ظرف سرو بکشید. برای تهیه این ته دیگ حتماً از قابلمه‌ نچسب استفاده کنید، چون در غیر این صورت ته دیگ بـه کف قابلمه چسبیده و بـه صورت قالبی از قابلمه خارج نمی شود.

 

12. طرز تهیه ته دیگ برنج با لبو یا چغندر

طرز تهیه ته دیگ برنج با لبو یا چغندر

اگر برای ته دیگ برنج از چغندر خام یا لبوی تازه استفاده میکنید، باید برش‌هاي‌ خیلی نازک 2 تا 3 میلی‌متری بزنید. اگر از چغندر پخته استفاده می کنید، ورقه‌ها را ضخیم تر بـه صورت برش‌هاي‌ 6 تا 5 میلی‌متری بزنید. چند قاشق روغن کف قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود، سپس مقداری نمک بـه ان اضافه کنید. ورقه‌هاي‌ چغندر را ته قابلمه بچینید و برنج آب کش را روی ان بریزید. پس از دم کردن برنج، 40 تا 45 دقیقه صبر کنید تا ته دیگ برنج روی حرارت ملایم درست شود.

 


مطالب مشابه: رویای داشتن ته‌ دیگ‌های ترد و طلایی


 

در پایان

یکی از نکات آشپزی تهیه یک ته دیگ جذاب، خوشمزه و متفاوت اسـت که حسابی روی میز شام اشتها برانگیز باشد و کنار پلوی خوشمزه شـما بدرخشد، ته دیگ انواع مختلفی دارد و می توانید در مدل و طعم هاي‌ زیادی آماده شود.

جدیدترین مطالب سایت