همه چیز در مورد روح و اجنه

مجموعه : جن و ارواح
همه چیز در مورد روح و اجنه

آیا اجنه هم مسلمان و مسیحی دارد ؟ 

 

روح و ارواح و اجنه ها یکی از آفریده هاي پروردگار میباشند در ادامه می توانید با روح و اجنه بیشتر آشنا بشوید . 

 

جن – چنان که از مفهوم لغوی این کلمه به دست می‌آید -موجودی هست ناپیدا که وجود آنرا قرآن کریم تصدیق کرده و مشخصاتی را نیز برای آن معرفی نموده هست از جمله این‌که:

 

الف» از شعله آتش آفریده شده اند [1].

 

ب» مثل انسان دارای تکلیف و مسوولیت میباشند؛ یعنى مکلف هست و هدف او بندگى خداست. خداوند متعال در آیه 56 سوره ذاریات می فرماید:«وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» [2]؛« جن و انس را جز براى پرستش خود نیافریده‌ ام.»

 

ج» حساب و کتاب و جزاء دارند [3].

 

د» گروهی از انها مومن و گروهی کافر و دارای افراد کارساز و بدند لذا بدان انها به جهنم می‌روال[4].

 

ه» طائفه جن مشابه تمام انسان‌ ها در مسیر مراحل تکاملى و کسب سعادت جهان و آخرت محتاج پیامبر هست لذا از پیامبران الهى نمى‌ توانند بى بهره باشند. از همین رو خداوند متعال برای هدایت آنها پیامبرانی ارسال نموده هست [5].

 

 و» برخى از جنیان به خدمت پیامبر اکرم رسیده ‌اند و قرآن را گوش داده‌ اند و به آن ایمان آورده ‌اند [6]. و پس از پیامبر خدا «صل الله علیه و آله » تحت ولایت و امامت ائمه «ع» قراردارند [7].

 

با دقت به مقدمه گفته شده معلوم میشود که نماز نیز بر جنیان واجب می باشد همان گونه که آیات 17و 18 سوره روم نیز شاهدی بر این چالش هست آنجا که خداوند متعال می فرماید:«فَسُبْحانَ اللَّهِ حِینَ تُمْسُونَ وَ حِینَ تُصْبِحُونَ وَ لَهُ الْحَمْدُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ عَشِيًّا وَ حِینَ تُظْهِرُونَ‌» [8]؛« خدا را بستایید بدان هنگام که به شب در مى ‌آیید و بدان هنگام که به صبح درمى‌ آیید. مرسی او راست در آسمان ها و زمین، به هنگام شب و به هنگامى که به نیمروز مى‌ رسید.»

 

بعضی از مفسیرین در تفسیر این آیات با اتکا به روایت ابن عباس بیان داشته اند:اولا: مراد از تسبیح و حمد که خداوند متعال دراین آیات بدان دستور داده نمازهاى پنج گانه می باشد.

 

ثانیا: جمله« فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» گویای آن هست که این خطاب حاوی تمام موجودات اعم از ملائکه، جن و انس می باشد [9].

 

بنابر این همانطور که نماز بعنوان یک پرستش بر انسانها واجب هست بر جنیان نیز واجب می‌باشد.

پی نوشت :

[1] – رحمن «55»، آیه 15
[2] – ذاریات «51»، آیه 56
[3] – رحمن «55»، آیه 31
[4] – در قرآن کریم دراین خصوص آمده هست :« قالَ ادْخُلُوا فی‌ أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِکُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ فِي النَّارِ»« گوید: به میان امتهایى که پیش از شما بوده‌اند، از جن و انس، در آتش داخل شوید.» أعراف «7»، آیه 38
[5] – یا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَ لَمْ يَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِنْکُمْ انعام «6»، آیه 130
اى گروه جنّ و انس! آیا رسولانى از شما به سوى شما نیامدند ؟
[6] – احقاف «46»، آیه 29؛ جن «72»، آیه 1
[7] – ر.ک به اصول کافى، ج 1، ص 394 روایاتی که تحت عنوان«جن به محضر ائمه «ع» مى‌آیند و قضایا دینى خودرا مى‌پرسند» جمع آوری شده هست .
[8] – روم «30»، آیه 17
[9] – حسینى جرجانى سید امیر ابوالفتوح، آیات الأحکام «الجرجانی»، تهران، انتشارات نوید، 1404 ق‌، اول،ج‌1، ص 108
بر گرفته از کتاب پرسش ها و پاسخ هاي نماز، سید حسن موسوی «بنگاه تخصصی نماز»

 

جدیدترین مطالب سایت