آشنایی با غذاهای چندش آور چینی (عکس)

آشنایی با غذاهای چندش آور چینی (عکس)

آشنایی با غذاهای چندش آور چینی در این مقاله همراه باشید. این مقاله جالب را از دست ندهید. شاید برایتان عجیب باشد که چینی ها هر جنبنده ای را خوراکی می‌دانند. از گوشت سگ گرفته تا سوسک و حشرات دیگر را جزو خوراکی های‌ خود مصرف میکنند.

 

این مقاله چندش آور 5 دقیقه بیشتر وقت شـما را نمیگیرد ولی شـما را با عجیب ترین غذا های جهان آشنا میکند.

 

آشنایی با غذاهای چندش آور چینی

برای چینی‌ها تعریف کلمه‌ی «خوراکی» کمی متفاوت از بقیه‌ی جهان است. بسیاری بر این باورند که چینی‌ها عجیب‌ترین عادات غذایی جهان را دارند.

تنوع فرهنگی چین را می‌توان در تنوع فرهنگ غذایی ان دید. چنین نزدیک بـه 1.5 میلیارد نفر جمعیت دارد و با چنین جمعیت متنوعی نمی‌توان انتظار داشت که تمام افراد عادت غذایی مشابهی داشته باشند.

 

به همین دلیل است که نمی توان گفت تمام چینی‌ها غذا های عجیب یا مشابهی میخورند. دلیل این که به نظر می رسد چینی‌ها هر چیزی را میخورند ریشه در فرهنگ و تاریخ این کشور دارد. یکی از دلایل اصلی این که چینی‌ها هر چیزی را میخورند جمعیت زیاد این کشور است.

 

بدلیل این جمعیت زیاد تأمین غذای تمام این افراد کار بسیار دشواری اسـت.

آشنایی با غذاهای چندش آور چینی (عکس)

چین در قرن‌های گذشته قربانی قحطی‌های فاجعه‌برانگیزی بوده است و به همین دلیل است که بسیاری می‌گویند چینی‌ها خودشان را با شرایط هماهنگ کرده‌اند و یاد گرفته‌اند که هر چیزی راکه حرکت میکند یا ان‌ها را زنده نگه می‌دارد بخورند.

 

عده ای از چینی‌ها مغز عده ای از حیوانات را می‌خورند و بر این باورند که هر عضو از بدن حیوان که خورده شود بـه رشد همان عضو در بدن‌تان کمک میکند. این باور ریشه‌ای دیرینه دارد و هنوز گروه‌های مختلفی در چین پیرو ان هستند. علاوه بر این چینی‌ها بـه فواید پزشکی خوردن انواع حیوانات نیز اعتقاد دارند.

 

بـه گزارش تالاب در چین باستان افراد ثروتمند حیوانات خاصی را به عنوان سمبل ثروت می خوردند. برای نمونه باله‌ی کوسه یکی از این غذاهاست. هنوز هم چینی‌ها باله‌ی کوسه را میخورند چون بدون دانستن دلیل ان؛ بـه بخشی از فرهنگ‌شان تبدیل شده است.

 

تا بـه امروز سوپ باله‌ی کوسه یا دیگر غذاهایی که با باله‌ی کوسه تهیه میشوند در مهمانی‌ها و مراسم مختلف استفاده می‌شوند.

آشنایی با غذاهای چندش آور چینی (عکس)

اگرچه چینی‌ها باورهای مذهبی چندانی ندارند

ولی بـه ایدئولوژی بودیسم اعتقاد دارند. بـه این ترتیب بر این باورند که نباید چیزی را هدر بدهند و تلاش می‌کنند با همان چیزهای موجود کار خود را به پیش ببرند.

 

بر این باورند که باید هدررفتگی‌ها را به کمترین مقدار برسانند و همه ی ی‌ی قسمت‌های خوراکی را بخورند. علاوه بر این بسیاری از معتقدان بـه بودیسم گیاه‌خوار هستند.

آشنایی با غذاهای چندش آور چینی (عکس)

هم چنین تعداد زیادی از صومعه‌هاي بودایی فقط غذا هاي گیاهی سرو میکنند.

صرف نظر از تمام دلایل بالا دلیل این که چینی‌ها هر چیزی را میخورند این است که زمانی فقیر و وابسته بـه کشاورزی بودند. محصول اصلی چین برنج بود و هر پروتئینی که در کنار ان جای می‌گرفت مبارک شمرده می‌شد.

 

آشنایی با غذاهای چندش آور چینی

آشنایی با غذاهای چندش آور چینی (عکس)

هم چنین انقلاب صنعتی دیر بـه چین وارد شد.

به دلیل فقر و مشکلات جمعیت زیاد این کشور، چینی‌ها بر این باور بودند که باید هر چـه راکه می توانند بخورند و تجمل‌گرایی را کنار بگذارند. میتوانیم مشاهده کنیم که چینی‌ها عادت‌های خوراکی و آشپزی متفاوتی با دیگر نقاط جهان دارند.

 

بسیار مهم است که درک کنیم این تفاوت‌ها به دلیل فرهنگ‌های متفاوت موجود در چین است و در چنین فضایی این تنوع غذایی امری رایج است. شاید بهتر باشد از عادت‌های غذایی چینی‌ها بـه اخلاقیات‌شان تعمیم ندهیم و در عوض عادت‌های غذایی‌شان را به عنوان بخشی از فرهنگ‌شان بپذیریم.

 

دانستنی هایی درباره عادات غذایی چینی ها

آشنایی با غذاهای چندش آور چینی (عکس)

چینی ‌ها دو برابر غربی ‌ها میوه و سبزیجات مصرف میکنند و در اکثر غذاهایشان هم حجم زیادی از سبزیجات استفاده شده است.

 

یکی از حقایق جالب غذای چینی این است که تنوع میوه و سبزیجات در این کشور آن قدر زیاد است که احتمالا اسم خیلی از آن‌ها را تا بحال نشنیده اید. میوه‌هایی مثل پومیلو، خیار تلخ، یارد یام چینی، فونگی و ده‌ها میوه و سبزی که حتی اسم شان را نمی توان ترجمه کرد.

 

غذا‌های چینی حتما باید تازه باشند!

یکی از حقایق جالب غذای چینی تازه بودن ان است. در سرتاسر چین و تقریبا در هر خیابان و محله، یکی دوتا فروشگاه وجود دارد که جک و جانور و ماهی و … را به صورت زنده می‌فروشد؛ بنابراین چینی‌ها برای تهیه غذای روزانه شان تقریبا هر روز از این فروشگاه‌ها خرید می‌کنند و بـه هیچ عنوان از غذا‌های کنسرو شده یا یخ زده استفاده نمیکنند. مخصوصا سبزیجاتی که در غذا استفاده می‌شود حتما و حتما باید تازه باشد.

آشنایی با غذاهای چندش آور چینی (عکس)

در حقیقت، بر اساس طب سنتی چین، هر غذا می‌بایست در فصلش خورده شود تا با مقدار بیش از حدِ یین «هوا یا طبع سرد» یا یانگ «هوا یا طبع گرم»؛ خشکی یا رطوبت مقابله کند. مثلا در فصل زمستان مردم چین حجم زیادی از ترب سفید «حاوی مقادیر بالای یانگ» مصرف می‌کنند تا با سرمای هوا مقابله کنند.

 

چینی‌ها استخوان و تیغ و… را هم می‌خورند!

چینی‌ها اصلا از اسراف و دور ریختن غذا‌ها خوششان نمی‌آید و تقریبا تمام بخش‌های یک حیوان را میخورند. مثلا وقتی می ‌خواهند ماهی درست کنند تیغ آن را جدا نمیکنند و ان را به صورت کامل، همراه تیغ و استخوان و کله و دم می‌پزند و می ‌خورند!

 

گاهی استخوان ماهی بر اثر پخت کمی نرم شده و میتوان آن را جوید، اما گاهی هم خوردن ان کار هرکسی نیست و برای گردشگران واقعا عجیب است.

آشنایی با غذاهای چندش آور چینی (عکس)

در واقع یکی از حقایق جالب غذای چینی این است که بـه اعتقاد مردم چین، گوشت چسبیده و نزدیک بـه استخوان بهترین بخش گوشت است و مغز استخوان بسیار مقوی و خوشمزه است؛ بنابراین استخوانها عمدا خرد می‌شوند تا در هنگام پخت کمی نرم و سپس خورده شوند!

 

تمام مواد غذایی به اندازه مناسب چاپستیک خرد می‌شوند!

حتما میدانید که چینی‌ها برای غذا خوردن از کارد و چنگال و قاشق استفاده نمیکنند و با استفاده از چوب‌هایی بنام چاپستیک غذا میخورند. به همین دلیل در هنگام پخت غذا‌ها بـه این نکته توجه می‌شوند و کلیه مواد غذایی، گوشت و سبزیجات بـه اندازه‌ای خرد میشوند که بـه راحتی با چاپستیک بتوان ان‌ها را برداشت.

 

آشنایی با غذاهای چندش آور چینی (عکس)

چینی‌ها سالانه ۴۵ میلیارد جفت چاپستیک مصرف می‌کنند!

یکی دیگر از حقایق جالب غذای چینی مصرف بالای چاپستیک در چین است. هر فرد چینی به طور متوسط ماهانه ۲ یا ۳ جفت چاپستیک مصرف می‌کند که با توجه بـه جمعیت ۱٫۴ میلیاردی چین بـه رقم شگفت انگیزی می‌رسیم! البته دولت چین اخیرا مالیاتی برای چاپستیک وضع کرده تا مصرف بی رویه چاپستیک را کاهش بدهد.

 

یک غذا به ده‌ها روش می‌تواند تهیه شود!

از جمله حقایق جالب غذای چینی تعدد روش‌ها و شیوه‌های پخت غذاست. به طور مثال، ماهی را به میتوان بـه صورت بخارپز، آبپز، خوراک، تفت داده شده، سرخ شده، سوخاری، کباب شده، برشته، نمکی، داخل سرکه و بـه صورت ترشی، همراه با سس سویا یا با سس ترش و شیرین سرو کرد.

 

اسامی غذا‌ها می‌تواند گیج کننده باشد!

مجله تالاب: چینی‌ها عادت دارند برای غذاهایشان اسامی عجیب و غریب انتخاب کنند که این موضوع باعث سردرگمی و گیجی توریست‌ها می‌شود. این اسامی گاهی هیچ ارتباطی بـه مواد و ترکیبات غذا ندارد.

 

به طور مثال: غذای «جگر سفیدِ زن و شوهر» هیچ ارتباطی بـه آدم خواری ندارد و در واقع جگر، زبان و سایر قسمت‌های گاو است که با روغن چیلی مزه دار شده است.

 

تفاوت عمده آشپزی شمال با جنوبِ چین!

از حقایق جالب غذای چینی تفاوت عمده‌ای است که بین آشپزی شمال و جنوب چین وجود دارد. آب و هوای خشک‌تر و سردتر شمال، بستر مناسبی برای کشت و پرورش گندم و محصولات مرتبط بـه وجود آورده است.

 

به همین دلیل مردم شمال چین بیشتر دامپلینگ، نودل گندم، نان گندم و انواع خمیر و نان شکم پر میخورند. اما در جنوب چین، بیشتر شاهده غذا‌های برنجی، نودل برنج، بـه اضافه تنوع زیادی از میوه و سبزیجات است.

 

آشنایی با غذاهای چندش آور چینی (عکس)

بسیاری از غذا‌ها سمبل و نماد مفهومی عمیق‌تر هستند!

چینی‌ها دوست دارند با توجه بـه شکل، اندازه، رنگ، تلفظ اسم و افسانه‌ها و داستان‌هایی که در مورد ریشه غذا وجود دارد آن را سمبل و سمبلِ مفهومی خاص میدانند. این موضوع تا جایی پیش می‌رود که مفاهیمی خرافی برای هر غذا قائل هستند و در مراسم، جشن‌ها و فستیوال‌های مختلف غذا‌هایی ویژه را به عنوان شگون و خوش یمنی میخورند.

جدیدترین مطالب سایت