معنی نام 15 کشور جهان چیست؟

معنی نام 15 کشور جهان چیست؟

اگر چه ممکن اسـت در نگاه اول ساده و بدون اهمیت بـه نظر برسد، اما معنی نام کشور‌ها یکی از مهم ترین مولفه‌هاي‌ شناخت یک کشور میتوانند باشند. در نام هر یک از کشور های جهان، یک داستان جالب و خاص وجوددارد کـه ریشه ان بـه تاریخ، فرهنگ، نژاد و همچنین جغرافیای ان‌ها مربوط بوده و اطلاعات کاملی را در مورد ان کشور ارائه می کند. ما دراین قسمت از مجله تالاب برای شـما همراهان عزیز لیستی از اسم کشورهایی با معنی آن ها منتشر کرده ایم.

 

نام هر کشور به چه معناست؟

205 کشور در جهان حال حاضر وجوددارد، مـا کشورها رابا نام خاص شان می شناسیم اما هیچ گاه بـه معنای این نام ها توجه نمی‌کنیم. دانستن معنای نام کشور هاي‌ جهان واقعا موضوع جالب و قابل توجهی اسـت ودر ادامه شـما عزیزان رابا معنی نام کشور هاي‌ جهان آشنا خواهیم کرد.

 


مطالب مشابه: معرفی 12 کشور بدون هیچ مرزی «عکس»


 

1. افغانستان: کشور کوهستان‌ها

افغانستان: کشور کوهستان‌ها

أفغانستان نام کاملا مناسب برای این کشور آسیایی محصور در خشکی اسـت. این کشور مهد هندوکش و کوه‌هاي‌ پامیر اسـت. هندوکش از همیالیا شروع بـه این کشور می رسد و پامیر از سوی أفغان‌ها بـه عنوان «بام جهان» شناخته می شود. أفغانستان همچنین بـه معنی «سرزمین پشتون‌ها» نیز می باشد کـه مردم قبیله‌اي کوهستان‌هاي‌ هندوکش بودند ودر آنجا زندگی میکردند.

 

2. الجزایر: جزایر

الجزایر: جزایر

اگر چه الجزایر یک کشور جزیره‌اي نیست اما جزایر کوچکی کـه در نزدیکی سواحل ان واقع شده، نام الجزایر را برای این کشور بـه ارمغان آورده اسـت کـه این کلمه واژه عربی می باشد. این نام را بولوکین بن زری «Bologhine ibn Ziri» درسال 1944 زمانی کـه الجزایر را کشف کرد بـه این کشور داد.

 

3. آرژانتین: زمینی در کنار رودخانه سیلوری

آرژانتین: زمینی در کنار رودخانه سیلوری

نام آرژانتین از رودخانه‌اي بـه نام ریو دی لا پلاتا «Río de la Plata» گرفته شده کـه بـه معنی رودخانه نقره‌اي اسـت. این نام توسط کاشفان اسپانیایی بـه این رودخانه داده شد. زیرا قبایلی کـه درکنار رودخانه زندگی میکردند، أقلام نقره‌اي رابا کاشفانه اسپانیایی داد و ستد میکردند. اسپانیایی‌ها امیدوار بودند کـه رودخانه پر از فلزات قیمتی باشد. مدخل رودخانه در مرز آرژانتین و اروگویه واقع شده‌اسـت.

​​​​​​​​

4. ارمنستان: سرزمین هایک

ارمنستان: سرزمین هایک

هایک فرمانده قبیله‌اي بود کـه مردم خودرا از دست فرمانروایان آشوریان آزاد کرد. بعد از یک نبرد بزرگ، مردم این منطقه سرزمین خودرا بـه خاطر حاکم شجاعشان بـه نام Hayastan نام‌گذاری کردند. نوه هایک، آرام نام داشت و نام امروزی ارمنستان از نام او گرفته شده اسـت.​​​​​​​​

​​​​​​​​

5. استرالیا: سرزمین جنوبی

استرالیا: سرزمین جنوبی

نام استرالیا از زبان لاتین می آید. استرالیا در زبان لاتین بـه معنی سرزمین جنوب اسـت. زمانی کـه کاشف انگلیسی متیو فلیندر «Matthew Flinders» این سرزمین را کشف کرد، نام Terra Australia «بـه معنی سرزمنی جنوبی» بر ان گذاشت.

 

6. اتریش: قلمرو شرقی

اتریش: قلمرو شرقی

کشور آلمان زمانی قوی ترین کشور مسلط بر اروپا بودو مدت‌ها قبل از آنکه خانواده هاپسبورگ «Hapsburgs» بر اتریش حکومت کند، این سرزمین قسمتی از المان بوده اسـت. از آنجا این سرزمین در شرق ایالت باواریا کشور آلمان واقع شده بود، بـه طور طبیعی بـه ان قلمرو شرقی میگفتند کـه در زبان آلمانی بـه استرایچ «Osterreich» تلفظ میشود.

 

7. آذربایجان: سرزمین آتش

آذربایجان: سرزمین آتش

یک پدیده طبیعی منحصر بـه فرد – انتشار گاز از شکاف هاي‌ موجود در زمین کـه باعث آتش‌سوزی در دامنه‌هاي‌ تپه میشود – برای نامگذاری آذربایجان شناخته شده اسـت. ​ مارکو پولو در طول سفرهایش از کنار این آتش‌ عبور کرد و داستان سرزمین آتش را در سفرنامه خود بیان کرد. این کشور معبد آتشی را بـه عنوان مکان عبادت ارائه می‌دهد و نام ان بـه زمان پارسیان «ایرانیان» باز می گردد.​

 


مطالب مشابه: 15 کشور مدرن و درجه یک در جهان مخصوص گردشگری


 

8. بحرین: دو دریا

بحرین: دو دریا

کشور کوچک عربی بحرین، یک مجمع‌الجزایر بین عربستان‌سعودی و قطر اسـت. خلیج بحرین در غرب این سرزمین و خلیج فارس در شرق ان واقع شده اسـت. این سرزمین با دو دریا بزرگ احاطه شده بـه همین دلیل بـه زبان عربی بـه ان بحرین میگویند کـه دقیقا بـه معنی وضعیت این سرزمین اسـت «در بین دو دریا».

 

9. بوسنی و هرزگوین: رودخانه بوسنا و دارایی یک دوک

بوسنی و هرزگوین: رودخانه بوسنا و دارایی یک دوک

این کشور ترکیبی کـه بیشتر برای سادگی بـه BiH شناخته میشود، دو معنی برای سرزمین‌هاي‌ متصل بـه خودرا دارد. بوسنی نام خودرا از رودخانه بوسنا «Bosna» گرفته‌ کـه سابقا رودخانه بوسینا «Bossina» بودو از میان این کشور عبور می کرد. هرزیگوین بـه “سرزمین دوکه” ترجمه می شود. عنوان آلمانی او، هرتزگ از سن ساوا «Herzeg of Saint Sava»؛ این نام را بـه این سرزمین داده اسـت.

 

10. کانادا: دهکده

کانادا: دهکده

در حالی کـه کانادار پر از استان‌هاي‌ اسـت نام ‌‌انها در ارتباط با مردم و موسسان ان اسـت، نام این کشور اما بـه هورون ایروکوا «Huron-Iroquois» نسبت داده میشود. این یک سوء تفاهم میان کاشفان فرانسوی و بومیان کانادا بود کـه در دهه 1500 میلادی با استفاده از کلمه kanata «بـه معنی دهکده» بـه بومیان داده شد تا تازه‌واردان درک درستی از موقعیت داشته باشند.

 

این نام بـه معنای تمام زمین‌هاي‌ شمال رودخانه سنت لورنس اسـت کـه زمانی بـه نام رودخانه کانادا مشهور بود. با بزرگ شدن کانادا، این نام نیز بر روی این سرزمین باقی ماند.

 

11. دانمارک: فلات ‌بوردرلند «Borderland»

دانمارک: فلات ‌بوردرلند «Borderland»

البته دانمارک سرزمین پادشاه دن‌ها «Land of the Danes» می باشد، اما ریشه نام کشور از زبان آلمانی گرفته شده اسـت. دن «Dan» کلمه‌اي مربوط بـه یک کلمه آلمانی اسـت کـه بـه معنی «سرزمین مسطح» و مارک بـه معنی «سرزمین مرزی» «Borderland» اسـت. منطقی بـه نظر میرسد، بـه هرحال، این کشور یک سرزمین هموار هم‌مرز با کشور آلمان میباشد.

​​​​​​​​

12. انگلستان: سرزمین انگلزها​​​​

انگلستان: سرزمین انگلزها​​​​

قبایل اولیه ژرمنی اروپا شامل انگلیسی‌هایي بودند کـه پس از حمله قرن پنجم در کشور جزیره‌اي ساکن شدند. نام آنگلی «Anglii» از شبه‌جزیره آنگلیا «Anglia Peninsula» آمده کـه در ان از انگلیسی‌ها استقبال شد. ژوتها «Jutes» و ساکسون‌ها «Saxons» نیز از شبه‌جزیره کشور آلمان بـه ان‌ها پیوستند و بـه همین دلیل اسـت کـه اصطلاح آنگلوساکسون بـه عنوان توصیف‌گر بـه کار می رود.

 

13. فرانسه: سرزمین فرانک‌ها

فرانسه: سرزمین فرانک‌ها

یک دنیای ژرمنی باستانی برای قبیله خود کـه بـه نام فرانک‌ها شناخته میشود، معنی کلمه آتش رابا نام فرانسوی ان کـه بـه صورت تحت الفظی بـه معنی «سرزمین آتشین» بود، ساخت.

 

14. آلمان: سرزمین مردم

آلمان: سرزمین مردم

نام کشور آلمان بـه قرن هشتم بر می گردد، زمانی کـه مردم خودرا دوتس دیسک «Duits Disk» نامیدند، نامی کـه بـه معنی «مردم» اسـت. در طول زمان، این کلمه تبدیل بـه Deutsch و Deutschland شد و این نام هنوز هم مورد استفاده قرار میگیرد.

 

با این‌حال، این رومی‌ها بودند کـه نام این سرزمین را ژرمنی نامیدند و ان را بخشی از امپرواطوی مقدس روم درسال 1806 می دانستند. سرزمینی از مناطق مختلف از جمله پروس وباواریا کـه تا سال 1871 این مناطق باهم متحد نشده‌ بودند، برای همین نام ان منطقه المان «Germany» بود.

 

15. ایران: سرزمین آریایی‌ها

ایران: سرزمین آریایی‌ها

مردم این پادشاهی کـه زمانی پارس نامیده می شدند در واقع در امپراتوری هخامنشی زندگی میکردند. آن ها در نامشان از کلمه آریایی استفاده میکردند کـه این معنای ان بود کـه مردم بـه زبان هندی-اروپایی صحبت می کردند «هیچ ارتباطی با نسخه نازی این واژه وجود ندارد».

 

یکی از نام‌هاي‌ آریایی‌ها، ایرانشهر بود. این رومیانی بودند کـه بـه اشتباه سرزمین پارس را بعد از امپراطوری هخامنشی بـه این نام خواندند. با این حال، 1000 سال طول کشید، اما درسال 1935 شاه ایران از جهان خواست کـه این سرزمین را ایران بنامند. این قانون تا دهه 1970 بـه طور کامل تصویب نشده بود.

 


مطالب مشابه: آشنایی ثروتمندترین و فقیرترین کشورهای جهان


 

در پایان

بـه عبارت بهتر، می توانیم بگوییم نام یک کشور، یکی از عواملی اسـت کـه بیانگر بخشی از هویت ان کشور می باشد و می توان بـه سرگذشت، دیدگاه‌ها، زیست و بـه طور کلی گذشته کشور‌ها پی برد.

جدیدترین مطالب سایت