گران ترین گلدان های قدیمی دنیا (عکس)

مجموعه : عجیب ترین ها
گران ترین گلدان های قدیمی دنیا (عکس)

در این قسمت از مجله تفریحی تالاب گران ترین گلدان های قدیمی دنیا هستند که بر اساس قیمت حراج به دلار آمریکا رتبه‌بندی شده‌اند که ما برای شما همراهان عزیز منتشر کرده ایم.

 

گران ترین گلدان های دنیا

گران ترین گلدان های خصوصی جهان در اصل از چین می آیند. همه آنها چینی های امپراتوری هستند که توسط سفال های سلطنتی برای دربار یک امپراتور ساخته شده اند. قدمت بیشتر قطعات به قرن هجدهم سلسله چینگ برمی‌گردد، زیرا سه امپراتور چینگ مجموعه‌داران مشتاق سرامیک‌های عتیقه بودند و بسیاری از سبک‌ها و لعاب‌های سفالی تاریخی را سفارش دادند تا برای آنها بازسازی شود.

 

این سرامیک‌ها عموماً توسط کلکسیونرهای خصوصی فروخته می‌شوند و برخی از قطعات چندین بار از طریق خانه‌های حراج معتبر فروخته شده‌اند. بیشتر خریداران تمایل دارند غول های چینی ثروتمندی باشند که به میراث خود افتخار می کنند و می خواهند ظروف چینی امپراتوری را به چین بازگردانند.

 

موزه‌ها، به‌ویژه در چین و تایوان، اکثر بهترین سرامیک‌ها را در خود جای داده‌اند، بنابراین وقتی کسی وارد بازار آزاد می‌شود، مناقصه شدید است. قیمت سرامیک در سال‌های اخیر افزایش یافته است و هیچ نشانه‌ای از کاهش قیمت نشان نمی‌دهد.

 

29. گلدان چینی Qing Ge Ware Celadon

گلدان چینی Qing Ge Ware Celadon

سال فروش: 2011

قیمت فروش: 921,577 دلار

قیمت امروز: 1.16 میلیون دلار

 

این گلدان قرن هجدهمی سلسله چینگ دارای لعاب ترک خورده خاکستری مایل به سبز کم رنگ است و به تقلید از سرامیک‌های قرن دوازدهمی Song Dynasty Ge Ware ساخته شده است. سه امپراتور سلسله چینگ، کلکسیونرهای مشتاق سرامیک‌های عتیقه، به‌ویژه آن‌هایی که در دوره آهنگ بودند، بودند و نسخه‌هایی از سبک قبلی Ge Ware را سفارش دادند که برای استفاده دربار خودشان ساخته شوند.

 

گلدان دارای شکلی گرد و چمباتمه با حلقه‌های دسته‌ای ساختگی است که از ماسک‌های حیوانات و گردنی باریک و کوتاه استفاده می‌کند. ساتبیز هنگ کنگ قبلاً همین گلدان را در سال‌های 1981 و 1986 فروخته بود، اما در سال 2011 دوباره آن را به فروش رساند.

 


مطالب مشابه: گلدان هایی زیبا که ایده ای خلاقانه و طراحی جالب دارند


 

28. گلدان نیلوفر آبی و قرمز Yongzheng چینی

گلدان نیلوفر آبی و قرمز Yongzheng چینی

سال فروش: 2019

قیمت فروش: 1.98 میلیون دلار

قیمت امروز: 2.2 میلیون دلار

 

این گلدان آبی و قرمز در سفال های سلطنتی برای امپراتور یونگ ژنگ در قرن هجدهم در سلسله کوئین ساخته شد. سلطنت کوتاه شش ساله امپراتور دوره احیای هنری و نوآوری بزرگ در سرامیک بود. گلدان نیلوفر آبی و قرمز به سبک سرامیک قرن پانزدهم ساخته شده است. یک زن میانسال انگلیسی به مدت 20 سال صاحب این قطعه بود که تصمیم به فروش آن گرفت.

 

او به حراجی نزدیک به اسمیت و سون در همپشایر رفت و با گلدان زیر بغلش وارد شد. خانه حراج قیمت فروش را 600 پوند تخمین زده است. با این حال، پیشنهادات شش رقمی قبل از شروع حراج ارائه می شد و قیمت نهایی فروش 1.6 میلیون پوند بود.

 

27. گلدان Yongzheng آبی دانه برف چینی

گلدان Yongzheng آبی دانه برف چینی

سال فروش: 2013

قیمت فروش: 2.73 میلیون دلار

قیمت امروز: 3.32 میلیون دلار

 

این گلدان بسیار کمیاب دانه برف آبی یونگ ژنگ قرن هجدهم به عنوان چینی امپراتوری دوباره در دوران سلطنت امپراتور یونگ ژنگ ساخته شد. امپراتور یونگ ژنگ سفال های خود را سفارش داد تا سرامیک ها را با لعاب های قرن پانزدهمی مینگ بازسازی کنند و از عتیقه های مجموعه دربار به عنوان مدل استفاده کنند.

 

یکی از لعاب‌های غیرمعمول و کمیاب‌تر، این سلادون آبی روشن با رنگ‌های آبی کبالتی تیره بود. این گلدان بیضی شکل باریک دارای گردنی ظریف است که تا دهانه‌ای گشاد با لبه‌ای گرد بالا می‌رود. سفالگر می خواست در یک شب تاریک، سرد و زمستانی، تصوری از بارش برف بدهد. ساتبیز هنگ کنگ این گلدان را در حراجی در سال 1997 و سپس دوباره در سال 2013 فروخت.

 

26. چینی Famille-گل رز صد پسر

چینی Famille-گل رز صد پسر

سال فروش: 2014

قیمت فروش: 3.79 میلیون دلار

قیمت امروز: 4.54 میلیون دلار

 

گلدان صد پسر فامیل-رز قرن هجدهم صحنه‌ای نقاشی شده از پسران چینی را نشان می‌دهد که جشن بهار را در باغ‌های قصر در کنار دریاچه جشن می‌گیرند. بچه ها رقص اژدها را اجرا می کنند، با آلات موسیقی بازی می کنند، فانوس حمل می کنند، ترقه روشن می کنند، اسباب بازی سوار می شوند و غیره. پسران موضوع محبوبی در آثار هنری سلسله‌های مینگ و چینگ بودند، زیرا آنها خواسته‌های والدین را برای پسران نشان می‌دادند.

 

گردن و پایه گلدان از مینا کاری فامیل رز در رنگ های آبی روشن، زرد و صورتی تشکیل شده است. این گلدان در اصل متعلق به یک موزه خصوصی در ژاپن بود که در سال 2002 در ساتبی هنگ کنگ این قطعه را به یک مجموعه دار خصوصی فروخت. کریستیز هنگ کنگ این سرامیک را دوباره در سال 2004 و در سال 2014 به کلکسیونرهای خصوصی حراج کرد.

 

25. گلدان چینی Famille-Rose Baluster

گلدان چینی Famille-Rose Baluster

سال فروش: 2014

قیمت فروش: 4.49 میلیون دلار

قیمت امروز: 5.38 میلیون دلار

 

در اینجا یک گلدان سفید بسیار کمیاب دیگر وجود دارد که مربوط به سلسله کوین قرن هجدهم و امپراتور یونگ ژنگ است. جلوی گلدان تصویر مردی میناکاری شده دایره ای دارد. او فوکسی، جد اساطیری بشر است که گفته می شود ماهیگیری، پخت و پز، نوشتن و اهلی کردن حیوانات را اختراع کرده است.

 

فوکسی ردایی با یقه ای از برگ دارد و کدویی دوتایی که نماد باروری و طول عمر است در کمربند خود حمل می کند. این گلدان در چندین مجموعه خصوصی نگهداری می‌شد که در سال‌های 1946 و 1953 در ساتبیز لندن و در سال 2007 در هنگ کنگ ساتبی به فروش رفت. کریستیز هنگ کنگ گلدان را دوباره در سال‌های 1993 و 2014 فروخت.

 

24. گلدان باستانی تخم مرغ و طلایی چینی رابین

گلدان باستانی تخم مرغ و طلایی چینی رابین

سال فروش: 2012

قیمت فروش: 4.56 میلیون دلار

قیمت امروز: 5.63 میلیون دلار

 

تخم مرغی و گلدان طلایی کمیاب و غیرمعمول رابین متعلق به قرن هجدهم است، زمانی که سفال های سلطنتی این چینی امپراتوری را برای دربار امپراتور کیانلونگ تولید کردند. در دوران کیانلونگ، بسیاری از سبک‌ها و لعاب‌های تاریخی دوباره معرفی شدند. این گلدان دارای پایه‌ای از لعاب آبی تخم مرغی با روکش طلایی و دسته‌ها است و دارای اژدها و خفاش‌های سبک‌شده است.

 

سفالگران سلطنتی از برنزهای باستانی، با پتینه سبز رنگ، از دوره شانگ و ژو در هزاره های اول و دوم پیش از میلاد تقلید می کردند. از اوایل دهه 1820، این گلدان متعلق به مجموعه‌ای از کلکسیونرهای انگلیسی بود. کریستیز لندن این قطعه را در سال 1971 فروخت و ساتبی هنگ کنگ دوباره آن را در سال 2012 فروخت.

 

23. گلدان چینی سبز و زرد Yongzheng

گلدان چینی سبز و زرد Yongzheng

سال فروش: 2013

قیمت فروش: 4.8 میلیون دلار

قیمت امروز: 5.85 میلیون دلار

 

این گلدان کمیاب سبز و زرد در سفال های سلطنتی برای امپراتور یونگ ژنگ ساخته شده است. گلدان نقاشی شده با دست، هشت خفاش را در حال پرواز در میان ابرها و گل‌های شیک نشان می‌دهد. صاحبان این قطعه را از یکی از اعضای خانواده که در سال 1961 در نیویورک خریده بود به ارث بردند.

 

کارشناس کریستی در حال ارزیابی آثار هنری دیگر در ملک خود در چلسی بود که گلدان را دید و تشخیص داد که این گلدان چینی امپراتوری است. کریستیز بعداً این قطعه را در لندن، انگلستان به حراج گذاشت.

 

22. جفت گلدان سلادون و طلایی باستانی چینی

جفت گلدان سلادون و طلایی باستانی چینی

سال فروش: 2010

قیمت فروش: 4.74 میلیون دلار

قیمت امروز: 6.17 میلیون دلار

 

این جفت گلدان و گلدان طلایی کمیاب متعلق به قرن هجدهم است، زمانی که سفال های سلطنتی این چینی امپراتوری را برای دربار امپراتور کیانلونگ تولید کردند. این گلدان دارای پایه‌ای از لعاب سلادون با روکش طلایی و دسته‌های طلایی شیر سلطنتی است و دارای اژدها و ابرهای تلطیف‌شده است. این سرامیک‌ها قبلاً در مجموعه خصوصی J.M. Hu بودند و سپس در سال 1993 در ساتبی هنگ کنگ، کریستیز هنگ کنگ در سال 1996 و ساتبی هنگ کنگ در سال 2010 فروخته شدند.

 

21. گلدان اژدهای آبی و سفید چینی و ققنوس

گلدان اژدهای آبی و سفید چینی و ققنوس

سال فروش: 2017

قیمت فروش: 5.7 میلیون دلار

قیمت امروز: 6.6 میلیون دلار

 

قدمت این گلدان آبی و سفید بسیار کمیاب به دوران سلطنت امپراتور کیانلونگ باز می گردد. دو طرف پهن‌تر گلدان یک اژدهای امپراتوری را به تصویر می‌کشد که با رنگ آبی کبالت نقاشی شده است، در حالی که دو طرف کوتاه‌تر یک ققنوس را نشان می‌دهند.

 

اژدها به عنوان نماد امپراتوری در نظر گرفته می شد و به طور گسترده در تزئینات در این دوره استفاده می شد، در حالی که ققنوس، همچنین یک نماد محبوب، پادشاه پرندگان در نظر گرفته می شد. این گلدان بخشی از مجموعه ماتسویاما بود و ساتبی هنگ کنگ آن را در سال 2017 فروخت.

 

20. گلدان هشت جاویدان آبی و سفید چینی

گلدان هشت جاویدان آبی و سفید چینی

سال فروش: 2016

قیمت فروش: 5.7 میلیون دلار

قیمت امروز: 6.73 میلیون دلار

 

سفال چینی سفید این گلدان به رنگ آبی کبالت با دسته های اژدها بسیار شیک شده است. این سرامیک هشت جاویدان تائوئیست را به تصویر می‌کشد، چهره‌های آسمانی افسانه‌ای که گفته می‌شود همه اسرار طبیعت را می‌دانستند، که روی ابرهای سبک ایستاده‌اند. جاودانه ها موضوعات محبوب در هنر، ادبیات و داستان های عامیانه چینی بودند.

 

آنها معمولاً روی کاسه ها و ظروف نشان داده می شدند اما به ندرت روی گلدان نشان داده می شدند. کارشناسان هنری معتقدند سفال های امپراتوری این سرامیک را در سال 1769 برای تولد ملکه دواگر ساخته اند. ساتبیز هنگ کنگ این گلدان را در سال 1980 و بار دیگر در سال 2016 فروخت.

 

19. گلدان مصنوعی باجی شیانگ فیروزه ای چینی

گلدان مصنوعی باجی شیانگ فیروزه ای چینی

سال فروش: 2010

قیمت فروش: 5.49 میلیون دلار

قیمت امروز: 7.14 میلیون دلار

 

بدنه گلدان با گل‌های سبک و باجی‌شیانگ یا هشت نماد فرخنده بودیسم نقاشی شده است و دارای دسته‌های قرمز و طلایی است. امپراتور کیانلونگ به لباس های داخلی علاقه داشت و صنایع فلزی و میناکاری را در مقیاس وسیع احیا کرد. از اوایل دهه 1820، این گلدان متعلق به یک سری از کلکسیونرهای انگلیسی بود. کریستیز لندن این قطعه را در سال 1971 فروخت و ساتبی هنگ کنگ دوباره آن را در سال 2010 فروخت.

 

18. گلدان Yangcai یاقوتی چینی

گلدان Yangcai یاقوتی چینی

سال فروش: 2018

قیمت فروش: 6.44 میلیون دلار

قیمت امروز: 7.27 میلیون دلار

 

این گلدان یاقوتی رنگ کینگ توسط کوره های امپراتوری برای دربار امپراتور کیانلونگ تولید شده است. نمای بیرونی گلدان چهار شکوفه بزرگ نیلوفر آبی را به همراه گل‌ها و برگ‌های بسیار شیک نشان می‌دهد. مجموعه‌های موزه تقریباً همه سرامیک‌های یاق‌چای یاقوتی شناخته شده را در خود جای می‌دهند، بنابراین به ندرت در بازار آزاد فروخته می‌شوند.

 

جفت به این گلدان در مجموعه موزه قصر در پکن است. کریستیز این گلدان را در سال 1993 به یک فروشنده آثار هنری فروخت و ساتبی اخیراً آن را در سال 2018 به یک مجموعه دار خصوصی فروخت.

 

17. گلدان چینی مسی قرمز اژدها Lingzhi دو کدو

گلدان چینی مسی قرمز اژدها Lingzhi دو کدو

سال فروش: 2010

قیمت فروش: 5.79 میلیون دلار

قیمت امروز: 7.53 میلیون دلار

 

همانطور که اشاره کردیم، دوران Qianlong بسیاری از سبک‌ها و لعاب‌های تاریخی را دوباره معرفی کرد، از جمله این تقلید از سبک قبلی سلسله مینگ. این نوع سفال مایل به قرمز بسیار نادر است زیرا تولید لعاب بسیار چالش برانگیز بود. سفالگران از مس برای رسیدن به رنگ مایل به قرمز استفاده می کردند و در کنترل فرآیند پخت با مشکل زیادی مواجه بودند.

 

این طرح نه اژدهای امپراتوری سبک شده را نشان می دهد که روی قارچ lingzhi بالا می روند. طرح دوتایی کدو نشان دهنده باروری بود و قارچ نماد فراوانی و طول عمر بود. ساتبیز هنگ کنگ این گلدان را در سال 2010 فروخت.

 

16. گلدان چینی زرد فامیل-رز Anbaxian Sgraffiato

گلدان چینی زرد فامیل-رز Anbaxian Sgraffiato

سال فروش: 2015

قیمت فروش: 6.6 میلیون دلار

قیمت امروز: 7.9 میلیون دلار

 

این سرامیک بیضی شکل بزرگ رنگ پاستلی فامیل-رز را به نمایش می‌گذارد و طراحی بسیار شیک «گل روی براد» با زنگ‌های ماهی نقاشی شده دارد. این قطعه دارای گردنی بلند و دهانه گشاد با دسته های اژدهایی شکل نارنجی و طلایی است. کارشناسان هنری معتقدند این قطعه برای یک مناسبت خاص، شاید یک تولد سلطنتی ساخته شده است.

 

آلبرتو پاسینی، نقاش شرق شناس ایتالیایی، این گلدان را در طول سفرهای خود در قرن نوزدهم خریداری کرد. گالری اسکوپینیچ در میلان ایتالیا آن را در سال 1929 به یک مجموعه دار خصوصی ایتالیایی فروخت. ساتبیز هنگ کنگ این سرامیک را در سال 2015 فروخت.

 

15. گلدان Yangcai زمینی زرد چینی

گلدان Yangcai زمینی زرد چینی

سال فروش: 2014

قیمت فروش: 7.3 میلیون دلار

قیمت امروز: 8.75 میلیون دلار

 

این سرامیک گلابی شکل که برای دربار امپراتور کیانلونگ تولید می‌شود، به گردن باریک‌تر و قسمت بالای آن گشاد می‌شود. گلدان با گل های بسیار شیک و دارای میناکاری دور گردن، دهان و پایه نقاشی شده است. زنی این گلدان را در سال 2002 در حیاطی در فلوریدا خرید و فکر می کرد که این گلدان متعلق به قرن بیستم است.

 

کارشناسان هنری در سال 2009 این گلدان را واقعی ارزیابی کردند و مالک بعداً آن را از طریق حراجی برانک به قیمت 1.2 میلیون دلار فروخت. ساتبیز هنگ کنگ دوباره این گلدان را در سال 2014 به قیمت 7.3 میلیون دلار فروخت.

 

14. گلدان چینی Wanshou آبی و سفید

گلدان چینی Wanshou آبی و سفید

سال فروش: 2013

قیمت فروش: 8.3 میلیون دلار

قیمت امروز: 10.1 میلیون دلار

 

این گلدان بزرگ و بسیار کمیاب آبی و سفید Wanshou یا 10000 کاراکتر مربوط به دوره Kangxi (1662-1722) است. کارشناسان هنری معتقدند که چینی امپراتوری برای امپراتور جیاجینگ در این دوره ساخته شده است که شیفته ایده جاودانگی بود. سفال سفید دارای 999 کاراکتر برای طول عمر و یک کاراکتر به معنی 10000 کاراکتر روی بدنه، گردن و پایه به رنگ آبی کبالت است.

 

این آرزوها برای یک زندگی بی پایان را منتقل می کرد و احتمالاً یک هدیه تولد برای امپراطور یا ملکه دواگر بود. مالک قبلی یک کلکسیونر ناشناس آمریکایی بود که گلدان را در دهه 1950 خرید. کریستیز این قطعه را در حراجی در سال 2013 فروخت.

 

13. گلدان مشبک هری گارنر

گلدان مشبک هری گارنر

سال فروش: 2020

قیمت فروش: 9.75 میلیون دلار

قیمت امروز: 10.69 میلیون دلار

 

گلدان مشبک هری گارنر توسط سفالگران سلطنتی برای امپراتور کیانلونگ تولید شد. تنها تعداد کمی از این گلدان های پیچیده و دو جداره ساخته شد، زیرا طراحی آن از نظر فنی چالش برانگیز بود. گلدان از یک هسته آبی و سفید تشکیل شده است که اطراف آن را شبکه‌ای سرامیکی سبز-سبز، مینا کاری تزئین شده و لهجه‌های طلایی احاطه کرده است. در دهه 1950، سر هری گارنر، یک کلکسیونر بزرگ هنر چینی، مالک این گلدان قبل از فروش ساتبی در سال 1954 بود.

 

مالک فعلی گلدان را به ارث برده و آن را برای چندین دهه در خانه خود در اروپای مرکزی ذخیره کرده است. او یک مشاور هنری هلندی به نام یوهان بوش ون روزنتال را استخدام کرد تا برای هنر او ارزش قائل شود و او بلافاصله متوجه شد که گلدان بسیار ارزشمند است. ساتبیز هنگ کنگ آن را در سال 2020 فروخت.

 


مطالب مشابه: عکس جدیدترین گل آرایی گل های طبیعی و رنگی


 

12. گلدان گردان رابین چینی و فامیل رز

گلدان گردان رابین چینی و فامیل رز

سال فروش: 2011

قیمت فروش: 8.95 میلیون دلار

قیمت امروز: 11.29 میلیون دلار

 

این گلدان آبی تخم مرغی و فامیل رز گردان بسیار کمیاب توسط سفال های سلطنتی برای امپراتور کیانلونگ که عاشق اسباب بازی های مکانیکی و تزئینات بود ساخته شده است. بدنه گلدان دارای لعاب فیروزه‌ای خالدار و بنفش است و گردن و پایه آن چینی یاقوتی است که با گل‌های شیک و با لعاب فیروزه‌ای و طلا برجسته شده است. گردن دارای یک جفت دسته کرم سر فیل است.

 

رنگ تخم مرغ رابین بازآفرینی لعاب قدیمی‌تر سلسله سونگ بود. کل قطعه در سه قسمت ساخته شده و به یکدیگر متصل شده است تا بدنه گلدان با استفاده از مکانیزم مکانیکی روی پایه خود بچرخد. ساتبیز این گلدان را در سال 2001 به حراج گذاشت. فروشنده و خریدار هر دو نامشخص هستند.

 

11. گلدان دهانی سیر آبی و سفید Yongzheng چینی

گلدان دهانی سیر آبی و سفید Yongzheng چینی

سال فروش: 2014

قیمت فروش: 9.8 میلیون دلار

قیمت امروز: 11.74 میلیون دلار

 

این گلدان دارای زمینه سفید با طرح های گلدار و نقش های زینتی بسیار شیک و گردنی کوتاه و دهانه پیازی است. تنها سرامیک شناخته شده دیگر از این نوع در موزه قصر در پکن است. خانه حراج بونهام این گلدان را در شرق ایالات متحده تهیه کرد و انتظار داشت که فروش آن به حدود 765000 دلار برسد.

 

با این حال، سرامیک کمیاب یک جنگ مناقصه را به خود جلب کرد و قیمت فروش نهایی 12 برابر تخمین زده شد. هنگ کنگ بونهام این گلدان را به یک کلکسیونر خصوصی چینی فروخت.

 

10. گلدان چینی مس قرمز سلسله مینگ

گلدان چینی مس قرمز سلسله مینگ

سال فروش: 2006

قیمت فروش: 10.13 میلیون دلار

قیمت امروز: 14.26 میلیون دلار

 

قدمت این گلدان مسی قرمز کمیاب به سلسله مینگ (1368-1644) می رسد. همانطور که قبلا ذکر شد، سرامیک های کمی با این لعاب باقی مانده و اکثر آنها آسیب دیده اند. این قطعه اولین نمونه کاملی بود که در 15 سال گذشته به حراج گذاشته شد. زوج اسکاتلندی که این گلدان را به ارث برده بودند از آن به عنوان چراغ استفاده کرده بودند. آنها با دیدن یک قطعه مشابه در یک موزه به ارزش آن پی بردند. کریستیز هنگ کنگ این گلدان را در سال 2006 به صاحب کازینو لاس وگاس استیو وین فروخت.

 

9. گلدان Tianqiuping خانواده تابر

گلدان Tianqiuping خانواده تابر

سال فروش: 2018

قیمت فروش: 16.7 میلیون دلار

قیمت امروز: 18.86 میلیون دلار

 

این گلدان چینی چند رنگ “tianqiuping” یا گلدان کره ای بهشتی، مربوط به دوران سلطنت امپراتور کیان لونگ است. تولید چنین گلدانی هنری بسیار فنی و ماهرانه بود که نیاز به پخت چندگانه در کوره داشت و بسیار پرهزینه بود. بدنه ای گرد با گردن باریک و با گل های سبک و نمادهای هشت جاودانه تائوئیست که قبلاً ذکر شد تزئین شده است.

 

این گلدان توسط جورج تابر در اوایل قرن بیستم خریداری شد و به خانواده اش منتقل شد. خانم فرانسیس کیلی (متولد میلدرد تابر) آن را به موزه هنر فیلبروک وصیت کرد که این قطعه را به نفع خریدهای آینده فروخت.

 

8. آمفورای دو اژدهای امپراتور یونگ ژنگ

آمفورای دو اژدهای امپراتور یونگ ژنگ

سال فروش: 2017

قیمت فروش: 18.13 میلیون دلار

قیمت امروز: 20.98 میلیون دلار

 

طراحی آمفورا از دسته‌های دوتایی با طرح بامبو با سرهای اژدها و بدنی باریک با گردنی باریک از سبک‌های سلسله تانگ در قرن هشتم الهام گرفته شده است، در حالی که لعاب سلادون سبز مایل به آبی از ظروف لانگ کوان سلسله سونگ کپی شده است.

 

این گلدان زمانی که کریستیز آن را در سال 2004 فروخت، رکورد جهانی چینی تک رنگ (تک رنگ) کینگ را به نام خود ثبت کرد و زمانی که کریستیز دوباره آن را در سال 2017 فروخت، یک رکورد جهانی برای سرامیک تک رنگ چینی به ثبت رساند.

 

7. گلدان مشبک چینی یاماناکا

گلدان مشبک چینی یاماناکا

سال فروش: 2018

قیمت فروش: 18.98 میلیون دلار

قیمت امروز: 21.43 میلیون دلار

 

نام این گلدان از شرکت ژاپنی Yamanaka & Company گرفته شده است که در اوایل قرن بیستم آثار هنری چینی را برای بازارهای انگلیسی و آمریکا تهیه می کرد. یک کلکسیونر ژاپنی این قطعه را در سال 1924 خرید و تقریباً یک قرن دیگر برای فروش ظاهر نشد.

 

سرامیک غیرمعمول دارای یک دیوار دوتایی، با یک گلدان داخلی و یک بدنه سبز سلادونی مشبک یا مشبک، با گردن و پایه لعابی زرد است. کارشناسان هنری معتقدند که این بخشی از یک جفت با گلدان مشبک Jiqingyouyu است. ساتبیز هنگ کنگ گلدان یاماناکا را در سال 2018 فروخت.

 

6. گلدان چینی Yangcai Famille-Rose چینی

گلدان چینی Yangcai Famille-Rose چینی

سال فروش: 2018

قیمت فروش: 19 میلیون تومان

قیمت امروز: 21.46 میلیون دلار

 

صاحبان فرانسوی این گلدان کمیاب سلسله چینگ آن را در یک جعبه کفش ذخیره کردند. پدربزرگ و مادربزرگشان سرامیک را از عموی خود به ارث برده بودند و به دلیل اینکه طرح را دوست نداشتند، آن را در اتاق زیر شیروانی خود جایی که فراموش شده بود، گذاشته بودند. در سال 2018، مالکان آن را برای ارزیابی به ساتبی در پاریس بردند.

 

کارشناسان هنری به خانواده توصیه کردند که این گلدان در قرن هجدهم در زمان امپراتور کیانلونگ ساخته شده است و از چینی های نادر فامیل-رز است. بیشتر نمونه های این نوع سرامیک در موزه ها وجود دارد. گلدان تنها گلدانی است که در این طرح با گردن و پایین صورتی و بدنه رنگ شده شناخته شده است. این قطعه رکورد گران ترین چینی فروخته شده در فرانسه را به ثبت رساند.

 

5. جفت گلدان دو کدویی پروانه ای فامیل-رز چینی

جفت گلدان دو کدویی پروانه ای فامیل-رز چینی

سال فروش: 2017

قیمت فروش: 19.44 میلیون دلار

قیمت امروز: 22.5 میلیون دلار

 

این جفت گلدان بسیار کمیاب و با ارزش فامیل رز دو کدویی برای دادگاه کیان لونگ قرن هجدهم ساخته شده است. تنها چهار گلدان تکی دیگر از این نوع در بازار آزاد ظاهر شده است. گلدان ها میناکاری شده و با رنگ های پاستلی به سبک فامیل-رز با صحنه هایی از گل ها و پروانه ها رنگ آمیزی شده اند.

 

گل هایی مانند گل صد تومانی، گل رز و آستر توسط چینی ها بسیار خوش یمن تلقی می شدند و با طول عمر، رفاه، سلامتی و شادی همراه بودند. پروانه ها نماد شادی و عشق عاشقانه بودند. یک زن انگلیسی از یک خانواده اصیل این جفت را در دهه 1930 خریداری کرد و آنها از طریق خانواده منتقل شدند تا اینکه آخرین مالک آنها را در حراج کریستی در سال 2017 فروخت.

 

4. گلدان میپینگ چینی سلسله مینگ

گلدان میپینگ چینی سلسله مینگ

سال فروش: 2011

قیمت فروش: 22.6 میلیون دلار

قیمت امروز: 28.5 میلیون دلار

 

این گلدان قرن پانزدهمی سلسله مینگ از چینی سفید رنگ شده با لعاب آبی ساخته شده است. این گلدان به سبک میپینگ ساخته شده بود که شبیه ویژگی های انسان بود، با سینه ای چاق، شکم گرد و گردن کوتاه و باریک. چنین قطعه ای برای نگهداری یک شاخه از شکوفه های آلو طراحی شده است.

 

در حالی که بسیاری از ظروف چینی دوران مینگ را می توان ارزان خریداری کرد، قطعات اصیل امپراتوری مینگ را می توان میلیون ها دلار به فروش رساند. هنگامی که Sotheby’s Hong Kong در سال 2011 این گلدان را فروخت، قیمت فروش آن رکورد جهانی یک چینی مینگ را شکست.

 

3. گلدان چینی مینا و برنز سلسله چینگ

گلدان چینی مینا و برنز سلسله چینگ

سال فروش: 2014

قیمت فروش: 24.7 میلیون دلار

قیمت امروز: 29.6 میلیون دلار

 

این گلدان قرن هجدهم سلسله چینگ از چینی، مینای رنگ شده و برنز ساخته شده است و از سبک‌های طراحی متعدد، از آبی و سفید، سبز سلادونی گرفته تا تابلوهای نقاشی شده با نقش‌های گلدار و صحنه‌هایی از طبیعت و زندگی روزمره تشکیل شده است. کارشناسان هنری تخمین می زنند که سفال ها این قطعه را 15 بار پخته اند تا به طرح ها و رنگ های پیچیده متعددی دست یابند.

 

موزه کاخ ملی در پکن تنها سرامیک شناخته شده دیگر در این سبک را در اختیار دارد. مالک این سرامیک را در یک حراجی در شهر نیویورک در سال 1964 به قیمت 750 دلار خرید. در حالی که گلدان ترک خورده و خراشیده شده بود، نادر بودن و اهمیت تاریخی قطعه همچنان قیمت بالای حراج را تضمین می کرد. اسکینر بوستون این قطعه را در سال 2014 به یک خریدار چینی ناشناس فروخت.

 

2. گلدان گردان امپراتوری فونیکس چین

گلدان گردان امپراتوری فونیکس چین

سال فروش: 2021

قیمت فروش: 41.6 میلیون دلار

قیمت امروز: 43.56 میلیون دلار

 

این گلدان گردان امپراتوری چینی حاوی یک مکانیسم غیرمعمول است که به قطعه اجازه می دهد تا بچرخد و ققنوس را برجسته می کند که در برابر یک منظره طبیعت برجسته که ابرها، پرندگان، رودخانه و پل را به تصویر می کشد، قرار گرفته است. سرامیک نیز با لعاب بر روی گردن و پایه، با لهجه های طلایی تزئین شده است.

 

یک خانواده انگلیسی برای اولین بار این سرامیک را در سال 1875 خریداری کردند و آن را در خانواده به اشتراک گذاشتند تا اینکه در نهایت در سال 1999 آن را در حراجی فروختند. فروشنده ویلیام چاک گلدان را خرید و به یک کلکسیونر آسیایی فروخت و او این قطعه را در حراجی در پکن در سال 2021 دوباره فروخت.

 

1. گلدان مشبک چینی Jiqingyouyu

گلدان مشبک چینی Jiqingyouyu

سال فروش: 2012

قیمت فروش: 32.8 میلیون دلار

قیمت امروز: 44.53 میلیون دلار

 

در سال 2010، جین جانسون و پسرش، تونی، در حال پاکسازی خانه لندن از خواهر مرحوم جین بودند که یک گلدان گرد و خاکی و رنگارنگ را در یک قفسه پیدا کردند. برادر شوهر جین، آقای نیومن، آن را در سفری به خاور دور در دهه 1930 خریده بود. سرامیک غیرمعمول دارای یک دیوار دوتایی، با یک گلدان داخلی و یک بدنه سبز سلادونی مشبک یا مشبک، با گردن و پایه لعابی زرد است.

 

این زوج گلدان را به خانه حراج باینبریج بردند، جایی که کارشناسان هنری این سرامیک کمیاب و دقیق تزئین شده را به اواسط تا اواخر قرن هجدهم سلسله چینگ نسبت دادند. در ماه نوامبر، یک خریدار خصوصی از سرزمین اصلی چین این گلدان را در حراجی خرید و رکورد جهانی هنر آسیایی به ارزش 43 میلیون پوند را به نام خود ثبت کرد. با این حال، خریدار موفق به پرداخت نشد و Bainbridges دو سال بعد گلدان را به صورت خصوصی به مبلغ 25 میلیون پوند فروخت.

 


مطالب مشابه: روش ساخت گلدان با قوطی های بازیافتی


 

در پایان

چه دوست داشته باشید که پر از گل باشند، چه خالی بنشینید، این یک واقعیت ساده است که اکثر خانه ها یک یا دو گلدان در اطراف خود دارند. اما با ارزش ترین گلدان های دنیا کدامند؟ امروز، ما به دنیای گلدان های عتیقه پرداختیم و گلدان های گران قیمت را که تا به حال در حراج فروخته شده است، بررسی کردیم.

جدیدترین مطالب سایت