چگونه بوی قدیمی سیگار را ازبین ببریم؟

مجموعه : ترک اعتیاد
چگونه بوی قدیمی سیگار را ازبین ببریم؟

بوی طولانی سیگار نه تنها بدبو اسـت، بلکه برای سلامتی نیز خطرناک اسـت. بوی سیگاری کـه بـه لباس، پوست، مو و محیط شـما می چسبد، بـه دود دست سوم مشهور اسـت، حاوی مواد شیمیایی فعالی اسـت کـه با مشکلات سلامتی متعددی مرتبط اسـت، از جمله:

 

سرطان

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد «SIDS»

بیماری انسداد مزمن ریه «COPD»

 


بیشتر بخوانید:  فواید سیگار چیست؟


 

چگونه بوی قدیمی سیگار را ازبین ببریم؟

اگر سیگار میکشید، احتمالاً بـه بوی ان عادت کرده‌اید و نمیدانید کـه چقدر قوی اسـت و بوی ان نه تنها شـما را بلکه اطرافیانتان را حتی بیشتر از خودتان اذیت می کند. اگر می‌خواهید از شر بوی سیگار خلاص شوید، از یک فرد غیر سیگاری بخواهید کـه این وضعیت را استشمام کند. البته بهترین راه برای از بین بردن کامل بوی دود دست سوم این اسـت کـه سیگار را از زندگی خود حذف کنید.

 

شاید اخیراً سیگار را ترک کرده‌اید و میخواهید همه ی آثار را از خود و خانه خود پاک کنید. یا، اخیراً خودرویی خریده‌اید کـه صاحب قبلی ان سیگاری بوده اسـت. یا، یک شب را دریک مکان پر از دودی گذرانده اید و می‌خواهید بوی دود نگیرید و ان را ازبین ببرید.

 

دلایل خلاص شدن از شر دود سیگار بی پایان اسـت. بـه خواندن ادامه دهید تا در مورد محلول هاي‌ پاک کننده اي کـه بـه شـما کمک می کند از شر بوی سیگار و باقیمانده هاي‌ سمی ان خلاص شوید، آشنا شوید.

 

دود سیگار چگونه به پوست، مو و نفس شما جذب می شود

بوی دود سیگار بر روی پوست، مو و بدن شـما از داخل و خارج تأثیر میگذارد.

چگونه بوی قدیمی سیگار را ازبین ببریم؟

در بیرون، دود سیگار روی هر چیزی را کـه لمس می کند یک اثر سرطان زا از خود باقی می‌گذارد، از جمله بر روی مو و پوست، رسوب میکند و شـما ممکن اسـت ان را احساس نکنید.

 

جذب نیکوتین، هم از طریق ریه ها و هم از طریق پوست، بر غدد عرق نیز تأثیر میگذارد. نیکوتین باعث می‌شود بیشتر عرق کنید و بوی عرق شـما را آلوده می کند. بـه مرور زمان اگر زیاد عرق کنید، پوست شـما بوی دود گندیده می‌دهد.

 

دود سیگار داخل دهان، لثه ها، دندان ها و زبان شـما را می پوشاند و دهان و نفس شـما همیشه بوی بدی خواهد داد. شاید شـما متوجه ان نشوید ولی برای اطرافیانتان بسیار اذيت دهنده اسـت. دراین پست راه حل هایي برای از بین بردن بوی بد سیگار برای شـما تهیه کرده ایم.

 

از بین بردن بوی سیگار از روی پوست

چگونه بوی قدیمی سیگار را ازبین ببریم؟

 

1- با در دست گرفتن سیگار انگشتان بو می‌گیرند. شـما می‌توانید با شستن دست هاي‌ خود بلافاصله پس از کشیدن سیگار این مشکل را از بین ببرید. یک قاشق چای خوری جوش شیرین را بـه چند قطره صابون مایع دست را در کف دست خود بریزید و دستانتان را بـه هم بمالید مخصوصا توجه کنید کـه مواد بـه لای انگشتان و زیر ناخن هایتان میرسد و سپس با آب گرم بشورید.

 

2- پوشاندن پوست تا جایی کـه ممکن اسـت در حین سیگار کشیدن بـه بو نگرفتن پوست کمک می کند.

 

3- با استفاده از پدهای پاک کننده صورت مثل تونر، دستمال مرطوب و … پس از شستن صورت و پاک کردن آرایشتان بـه از بین بردن باقیمانده دود سیگار کمک می کند.

 

4- استفاده از ضد عفونی کننده دست. عده اي از سیگاری ها از ضدعفونی کننده دست در تمام نواحی پوستی کـه در دسترس دود اسـت استفاده می کنند. اینکار مقداری بو را از بین میبرد، اگر چه ممکن اسـت پوست حساس را نیز بسوزاند یا تحریک کند.

 

5- ممکن اسـت حمام یا دوش گرفتن بعد از هر سیگار غیرعملی باشد، اما مطمئن شوید کـه تا جایی کـه میتوانید حمام کنید، بـه خصوص بعد از فعالیت هایي کـه باعث تعریق شـما می‌شود.

 

از بین بردن بوی سیگار از روی موها

چگونه بوی قدیمی سیگار را ازبین ببریم؟

 

وقتی دریک محیط پر دود هستید بوی سیگار نه تنها روی پوستتان مینشیند بلکه بـه خورد موهایتان میرود و وقتی سرتان را بر روی بالشت می‌گذارید میتوانید بوی سیگار را بر روی بالشت هم حس کنید.

1- شامپو کردن و حالت دادن بـه موهایتان بهترین راه برای از بین بردن بوی سیگار اسـت. اینکار برای ریش و سبیل هم نیز صدق می کند.

 

2- اگر نمیتوانید مو هاي خودرا بشویید، شامپوی خشک میتواند بـه کاهش بوی سیگار کمک کند.

 

3- با سشوار کشیدن هم میتوانید بوی بد سیگار را از موهایتان ببرید و توجه کنید لایه لایه موهایتان را بـه خوبی سشوار بکشید.

 

از بین بردن بوی سیگار از نفس شما

چگونه بوی قدیمی سیگار را ازبین ببریم؟

 

1- اگر سیگار می‌کشید، مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، غرغره کردن با دهانشویه و استفاده از زبان پاک کن بعد از هر سیگار بهترین راه برای از بین بردن بوی بد اسـت. مسواک زدن بعد از هر سیگار نیز بـه کاهش لکه‌هایي کـه قطران و نیکوتین روی دندان‌هاي‌ شـما ایجاد می کنند کمک می کند.

 

2- آب نبات هاي‌ سفت نعنایی و میوه اي، قطره هاي‌ سرفه، نعناع تنفسی و آدامس نیز می توانند بـه نظارت بو کمک کنند.بـه خاطر داشته باشید کـه سیگار باعث میشود کـه داخل بینی شـما بو بدهد کـه می‌تواند بر بوی نفس شـما نیز تاثیر بگذارد.

 

از بین بردن بوی سیگار از روی لباس شما

حتی اگر برای سیگار کشیدن بـه بیرون بروید، مطمئناً بوی سیگار رابا خود بـه داخل باز می‌گردانید. اگر بعد از هر بار استفاده لباس هاي‌ خودرا نشویید، کمد شـما نیز بوی سیگار می‌گیرد. این راه حل ها می توانند بـه شـما کمک کنند:

چگونه بوی قدیمی سیگار را ازبین ببریم؟

1- لباس هاي‌ خودرا با مواد شوینده معمولی با اضافه کردن یک فنجان جوش شیرین بشویید. اگر یکبار شستشو برای از بین بردن بو کافی نیست، قبل از خشک کردن لباس ها در اتومبیل، لباس ها را دوباره بشورید. خشککن‌ها میتوانند بو را در ان پخش کنند و حذف ان را سخت‌تر کنند. برای شستن وسایل ظریف می‌توانید جوش شیرین را بـه آب صابون اضافه کنید.

 

2-اسپری کردن لباس خود با یک خوشبو کننده هوا کـه برای پارچه ساخته شده اسـت، یا با اسپری ضد تعریق، راه دیگری برای از بین بردن بوی سیگار از روی لباس ها اسـت. البته برخی رایحه‌ها ممکن اسـت تا حدی در پوشاندن ان مؤثر باشند. این ها شامل پرتقال، گریپ فروت، اکالیپتوس و اسطوخودوس هستند.

 

چگونه بوی سیگار را از خانه پاک کنیم؟

با هر نخ سیگاری کـه دود میشود، دود دست سوم جمع میشود. میتواند ماه ها یا بیشتر پس از کشیدن آخرین سیگار در خانه بماند ودر مبل و فرش و وسایل خانه تان نفوذ کند. خلاص شدن از شر ان می‌تواند بسیار سخت باشد زیرا دود دست سوم حاوی ذرات و گازهای سمی اسـت کـه می توانند در سطوح سخت و نرم نفوذ کنند. نیکوتین حتی گرد و غبار را نیز آلوده می کند. برای از بین بردن بوی بد سیگار از خانه راه حل هاي‌ زیر را امتحان کنید:

چگونه بوی قدیمی سیگار را ازبین ببریم؟

 

1- در و پنجره هاي‌ کل خانه رابا باز کنید و پنکه و تهویه ها را هم روشن کنید و بگذارید خانه برای مدتی بـه این شکل باشد. مطمئن شوید کـه سیستم تهویه مطبوع دارای فیلترهای تمیز و مجاری هوا باز و تمیز هستند.

2- قبل از رنگ آمیزی دیوار هاي‌ خانه انها رابا یک پاک کننده سنگین کـه برای این منظور طراحی شده اسـت، مانند تری سدیم فسفات، تمیز کنید. سپس، از پرایمری استفاده کنید کـه حاوی درزگیر بو اسـت.

3- کفپوش هاي‌ چوبی را لاک بزنید. و اگر کف خانه تان کاشی اسـت سطح ان رابا محلول 90 بـه 10 آب و سفید کننده یا آب و سرکه سفید تمیز کنید.
اگر همه ی این ها جواب نداد، ممکن اسـت انجام یک درمان حرفه اي ازن ضروری باشد.

 

جلوگیری از تجمع دود سیگار در خانه

اگر در خانه سیگار میکشید، انجام اقدامات پیشگیرانه برای کاهش بو، بـه طور روزانه بـه از بین بردن تجمع بوی دود سیگار کمک می کند. این اقدامات میتواند شامل موارد زیر باشد:

چگونه بوی قدیمی سیگار را ازبین ببریم؟

1- گذاشتن ظرفی پر از زغال چوب یا سرکه سفید در هر اتاق برای جذب بو و تعویض هفتگی آن ها

2- محیط خودرا تهویه کنید، با هدایت یک پنکه دود را از پنجره بیرون بیاورد و سیگار را فقط در نزدیکی پنجره هاي‌ باز بکشید.

3- در هر اتاق دستگاه هاي‌ تصفیه هوا با فیلترهای HEPA بگذارید.

4- تعویض فیلترها و تمیز کردن مجاری هوای تهویه مطبوع، بخاری یا کوره ها تا حد امکان برای پیشگیری از ایجاد مجدد بو

5- مبلمان، فرش و سایر سطوح نرم رابا دستگاه بخار شوی تمیز کنید بـه صورت مداوم.

6-  پرده ها، رومیزی ها و اقلامی مانند حیوانات عروسکی.. را هفته اي یکبار بشورید.

7- روشن کردن عود یا اسانس هاي‌ خوشبو

8- استفاده از ملحفه هاي‌ خشک کن برای ساییدن تشک ها و بالش ها و اقلامی کـه قابل شستشو نیستند، مانند کتاب ها شست و شوی کف، دیوارها، پنجره ها و سایر سطوح سخت با محلول هاي‌ پاک کننده حاوی جوش شیرین، سفید کننده یا سرکه

 

چگونه بوی سیگار را از ماشین خود پاک کنیم؟

اگر در اتومبیل خود سیگار می‌کشید، بوی ان باقی می‌ماند. شـما میتوانید ان را کاهش دهید:

چگونه بوی قدیمی سیگار را ازبین ببریم؟

 

1- در هنگام سیگار کشیدن در خودرو فقط پنجره ي سمت خودتان را باز نگه دارید تا بو از ان پنجره خارج شود ودر خودرو نپیچد.

2- در هنگام سیگار کشیدن حتماً دریچه هاي‌ کولر خودرو را ببندید تا بو در داخل انها نفوذ نکند و موقع روشن کردن کولر بوی سیگار را در داخل اتومبیل پخش نکند.

3- از گذاشتن ته سیگار و خاکستر سیگار در داخل خودرو خودداری کنید.

4- حداقل هفته اي یکبار صندلی و فرش اتومبیل با محلول سفید کننده و آب، پراکسید هیدروژن و آب یا سرکه سفید و آب حداقل هفته اي یکبار بشویید.

5- گذاشتن اسانس هاي‌ خوشبو در خودرو.

6- اسپری کردن عطر در داخل دریچه ها یا فیلتر کولر خودرو.

 

در پایان

در 31 روز سیگار را ترک کن

دود دست سوم سیگار بوی قوی در هوا بـه جا میگذارد کـه ممکن اسـت برای افراد غیر سیگاری ناپسندتر باشد. این بو نه تنها ناخوشایند اسـت، بلکه برای سلامتی نیز خطرناک اسـت. شـما میتوانید دود دست سوم را دهید، اما بهترین راه برای از بین بردن کامل ان سیگار نکشیدن اسـت. با استفاده از لینگ بالا تلاش بـه ترک سیگار کنید.

جدیدترین مطالب سایت