نکاتی در مورد دندان در آوردن نوزدان

مجموعه : بهداشت کودک
نکاتی در مورد دندان در آوردن نوزدان

چگونه کودکان دندان در می آورند؟ 

نوزادان بعد از چند سال به جهان آمدنشان آغاز به دندان در آوردن می کنند که بعضی اوقات میتواند برای نوزاد تب هم بوجود بیاورد .

 

دستش را داخل دهانش مي‌كند و آب دهان از گوشه و كنار لبش بيرون مي‌ريزد و پدر و مادر مي‌گويند دارد دندان درمي‌آورد. تب مي‌كند ودر تب مي‌سوزد، اما بازهم پدر و مادر مي‌گويند طبيعي هست، چون دارد دندان درمي‌آورد. چند روزي هم اسهال مي‌شود، يا لب به هيچ غذايي نمي‌زند و اين بار هم به اشتباه مي‌گويند مشكلش به رشد دندان‌ها مرتبط هست.

 

اگرچه كم نيستند كساني كه فكر مي‌كنند دليل اين مشكلات، رشد دنداني هست كه دارد از لثه بيرون مي‌زند، اما متخصصان مي‌گويند نه تب شديد به دندان‌درآوردن تماس دارد و نه اسهال. آن ها عقيده دارند رويش دندان‌ها اتفاقي طبيعي هست كه بدون بروز مشكلات حاد و شديد پيش مي‌آيد. دندان‌درآوردن يك پديده فيزيولوژيك هست كه با پديده‌های فيزيولوژيك ديگري مثل افزايش بزاق دهان كودك همراه خواهد بود.

 

دندان‌درآوردن هيچ مشكل خاصي ايجاد نمي‌كند و جاي نگراني ندارد. نبايد به اشتباه تصور كنيد دندان‌درآوردن باعث تب كودكان مي‌شود، زيرا رشد دندان‌ها هيچ وقت با تب بالا همراه نخواهد بود. بنابراين زماني كه كودك تب مي‌كند، حتما بايد به پزشك مراجعه كرده و دليل ديگري رابه غير از دندان‌درآوردن براي اين مشكل پيدا كنيد. اسهال شديد يا يبوست هم ارتباطي به دندان‌درآوردن ندارد و بطور متداول اين دو اتفاق نبايد با يكديگر همراه شود. اگرچه گاهي كودكان براي كاهش احساس خارش و ناراحتي كه هنگام رشد دندان دارند، ممكن هست هر چيزي را داخل دهانشان ببرند و همين موضوع مي‌تواند عاملي باشد براي بروز اسهال؛ ولي خود رويش دندان‌ها باعث اسهال شديد نمي‌شود.

 

درد هست يا خارش؟
اگر دقت كرده باشيد، وقتي بچه‌ها در حال دندان‌ درآوردن میباشند، هر جسمي را داخل دهانشان مي‌كنند و آن را گاز مي‌گيرند و به همين دليل هم پدر و مادر ها فكر مي‌كنند دندان‌درآوردن با درد شديدي همراه هست كه كودك براي كاهش درد چنين كاري را انجام مي‌دهد. بعضي‌ها هم به دنبال تاول‌های دردناكي روي لثه كودك میباشند و منتظر خونريزي مي‌مثل.

 

اما باید بدانید رويش دندان‌ها اتفاق دردناكي نيست، ولي باعث خارش شده و ممكن هست حس ناخوشايندي براي كودك ايجاد كند كه سبب ناراحتي‌اش شود. براي آرام‌تر‌كردن اين بي‌قراري و ناراحتي كودكان بايد با نظر پزشك از داروهايي كه براي اين غرض تهيه شده، بهرهگیری كنيد. افزون بر اين، اجسام ژله‌ مثل سفت مثل اسباب‌بازي‌های تميز ژله‌ای نيز‌ مي‌تواند به كاهش علائم آزاردهنده ناشي از رويش دندان‌ها كمك كند. رويش اولين دندان‌ها طبق معمول در سنين چهار تا شش ماهگي اتفاق مي‌افتد.

 

در اين زمان طبق معمول سطوح ايمني كه از مادر به شيرخوار رسيده كاهش مي‌يابد و كودك كم‌كم خودش بايد عناصر ايمني را بسازد. بنابراين كاهش عناصر ايمني منتقل‌شده از مادر به كودك مي‌تواند دليلي براي تب يا بروز عفونت باشد كه اين فقط يك همراهي با دندان‌درآوردن هست و رويش دندان به تنهايي باعث چنين اتفاقي نمي‌شود. همچنين در كودكاني كه مشكل يا بيماري خاصي ندارند، طبق معمول در محل رويش دندان‌ها خونريزي اتفاق نمي‌افتد. به والدين توصيه مي‌كنيم زماني كه كودك گریبانگیر مشكلي مثل تب يا اسهال شديد مي‌شود، حتما به پزشك مراجعه كنند و اين مشكلات رابه حساب دندان‌درآوردن نگذارند.

 

اين دندان‌ها رابه حال خود نگذاريد
با خودتان نگوييد دندان شيري براي خراب شدن هست، بايد خراب شود، بيفتد و جاي آن دندان اصلي دربيايد. اين دندان‌ها هم ممكن هست بپوسد، خراب شود ودر نتيجه مشكلات بيشتر و بزرگ‌تري براي كودك به وجود مي‌آورد. پس آن ها رابه حال خودشان رها نكنيد و به فكر رعايت بهداشت دندان‌های شيري هم باشيد.

 

متخصصان توصيه مي‌كنند زماني كه دندان‌های كودك در حال رويش هست، با بهرهگیری از دستمالي تميز و مرطوب لثه‌اش را پاك كنيد و زماني كه دندان از لثه بيرون مي‌آيد هم از يك مسواك نرم و مرطوب كه مختص كودك هست، كمك بگيريد. اگرچه يادتان باشد در اين سنين نيازي به بهرهگیری از خميردندان هم نيست.

 

راه های  كاهش درد دندان درآوردن در کودکان
لثه‌های كوچك و نرم كودك تحمل درد زياد دندان درآوردن را ندارد و به همين دليل، اين فرشته‌های كوچك هميشه با بي قراري و گريه و مريض شدن اين زمان را سپري مي‌كنند. براي اينكه بتوانيد تا حدي اين دردها را از وجود فرزند دلبند خود دور كنيد، بد نيست راهكارهاي زير را نيز امتحان كنيد.

 

• ساده ترین راه
دستان خودرا تمیز و بادقت بشویید و انگشت شست خودرا داخل دهان کودک بگذارید تا آن را گاز بگیرد. اینکار درد لثه های وی را هنگام در آورد دندان کاهش می‌دهد.

 

• پارچه حوله‌ای نم‌دار
پارچه حوله‌ای خيس و سرد يكي ار روش‌های موثر براي تسكين درد درآوردن دندان هست. اين پارچه را روي لثه‌های كودك قرار دهيد تا بجود. حتي مي‌توانيد يك تكه يخ هم ميان پارچه بگذاريد و محكم ببنديد تا خداي نكرده در گلوي كودك نپرد و آنگاه پارچه را در دهان كودك بگذاريد تا بجود. براي اين غرض مي‌توانيد پارچه را در چاي بابونه خيس كنيد ودر يخچال قرار دهيد تا سرد و خنك بماند يا حلقه‌های پلاستيكي كه براي دندان درآوردن كودكان هست را نيز در يخچال قرار دهيد تا سرد شود. آنگاه به كودك بدهيد تا بجود.

 

• دندونی
براي كودكاني كه از درد لثه رنج مي‌برند، مي‌توانيد دندوني‌های لرزان خريداري كنيد. انواعي از دندوني وجود دارند كه با گاز گرفتن كودك، آغاز به لرزش مي‌كنند و اين چالش بسيار براي كودك خوشايند و دوست‌داشتني هست. براي اينكه باعث تسكين دردش هم بشود، آن را در يخچال قرار دهيد تا سرد شود.

 

• غذا های منجمد
سرما و يخ به كاهش درد لثه كودكاني كه در حال دندان درآوردن میباشند بسيار كمك مي‌كند. مي‌توانيد غذاهايي كه كودك در آن سن مجاز به خوردن آنهاست را در فريزر منجمد كنيد تا كودك آن ها را بجود و سرماي آن درد دندانش را كاهش دهد. موز يخ زده يا شير منجمد نيز روش‌های خوبي براي كم كردن درد میباشند.

 

مضمون: هنگامیکه چهار دندان اولیه کودک شما در آمد، او میتواند گازهای کوچکی بگیرد. بنابر این، باید بیشتر مراقب باشید. می‌توانید از غذادهنده های توری کوچک که بعنوان پستانک میباشند، بهرهگیری کنید، یعنی تکه های میوه را داخل این توری قرار و آن رابه دست کودک بدهید تا هر چه دلش خواست آن را گاز بگیرد. با این روش هرگز نگران خفه شدن کودک نخواهید بود. اگر این وسیله را ندارید ودر بازار هم پیدا نکردید، میتوانید از جوراب های تمیز و بسیار نازک یا پارچه های توری ظریف و تمیز برای این غرض بهرهگیری کنید: میوه را داخل این پارچه ها قرار دهید و انتهای آن را گره بزنید.

 

• پستانک در يخ
به گزارش تالاب براي كودكاني كه پستانك مي‌خورند مي‌توانيد پستانك آن ها را در فريزر منجمد كنيد تا هنگام مك زدن آن، سرماي موجود باعث بي‌حس شدن لثه‌ها و كم شدن درد آن ها شود.

 

دقت داشته باشید در بعضی از کودکان، جویدن پستانک یا شیشه، درد لثه انها را بیشتر میکند. اگر گرفتن کودکان از شیشه و پستانک با بیقراری های چندان  آنان همراه شد، خیلی نگران نشوید این فقط یک دوره کوتاه هست و وقتی دندان هایشان در آمد میتوانید دوباره به آن ها شیشه دهید.

 

جدیدترین مطالب سایت