چه زمانی کودکان باید مسواک بزنند

مجموعه : بهداشت کودک
چه زمانی کودکان باید مسواک بزنند

زمان شروع مسواک زدن کودکان

 انجمن پزشکان متخصص اطفال کشور آمریکا و اکثر دندان دکتر هاي کودکان میگویند که وقتی کودک یک ساله شددندان‌هاي کودک نوپا هنگامیکه کودک به سن ۲ سالگی می‌رسد، نحوه مسواک زدن و مراقبت از دندانها را به او بیاموزید

 

 بهترین روش برای تمیز کردن دندان کودکم چیست

درحالی که نخستین دندانهای فرزندتان هنوز درحال درآمدن هست، می توانید انها را با حوله مرطوب یا یک تکه گاز پانسمان تمیز کنید.

هنگامی که دندانهای آسیاب عقب کودک در آمدند «در حدود۱۸ ماهگی»، میتوانید از مسواک کودک با فرچه نایلونی نرم بهرهگیری کنید.

به آرامی دو طرف داخلی و خارجی دندان ها را روزی دو بار مسواک بزنید.

زبان کودک را نیز تمیز کنید «اگر به شما اجازه داد» تا آن دسته از باکتریها راکه موجب بوی بد دهان می‌شوند از روی آن بردارید.

به محض اینکه فرچه هاي مسواک کهنه یا شاخه شاخه شدند، آن را عوض کنید

     
کی باید به کودک نوپایم اجازه دهم خود دندن هایش را مسواک بزند؟    

به محض اینکه کودکتان بخواهد و توانایی آن را داشته باشد، خوب هست که به او اجازه دهید سعی کند خود دندان‌هایش را مسواک بزند، اگر چه احتمالاً تا زمانی که به سن مدرسه نرسد نمیتواند اینکار را به خوبی انجام دهد.

در حالی‌که کودک دندانش را مسواک می‌زند، شما نیز همین کار را بکنید و سپس دندانهای یکدیگر را چک بکنید تا مشاهده نمایید تمیز شده هست یا خیر. اگر دندانهای کودک برق بزند و بدرخشد، کارش را به خوبی انجام داده هست. در غیر این صورت، به او بگویید که فکر می کنید «نقطه اي را جا گذاشته هست» و خود آن را تمیز کنید.

 

    چه زمانی کودکان باید مسواک بزنند

 

دندانهای نوزادی نقش یک راهنما را برای دندانهای دائمی بزرگسالی ایفا میکنند

  
اگر کودکم تمایلی به مسواک زدن نشان نداد، چه باید بکنم؟    

 اگر کودکتان هر زمان موقع مسواک زدن بهانه گیری می کند، شاید خریدن مسواکی که یکی از شخصیت هاي کارتونی ویژه بر روی آن وجود دارد، مؤثر واقع شود.

طبق گفته لیز وایت مادر سه کودک در دیابلوی کالیفرنیا، این ترفند به خوبی برای بچه هاي او جواب داده هست: «آدام، نخستین فرزند من واقعاً از مسواک زدن متنفر بود تا اینکه یک مسواک رنگی برایش خریدم. از آن تاریخ به بعد او از مسواک زدن سیر نمی‌شد.

این مسواک درست همان چیزی بود که لازم داشتم تا وی را به مسواک زدن علاقمند کنم». شما نیز می توانید به فرزندتان اجازه دهید چندین مسواک در رنگ هاي گوناگون داشته باشد تا در موقع مسواک زدن بتواند از میان انها مسواک دلخواهش را گزینش کند

     
کودک من چه وقت به فلوراید نیاز دارد و چگونه بدانم که مقدار لازم را مصرف می کند؟    

حتی مقدار کمی فلوراید هم برای دندانهای در حال رشد خوب هست. این ماده معدنی با مستحکم کردن مینای دندان و مقاوم تر کردن آن در برابر اسیدها و باکتری هاي زیان آور، از فرسودگی دندان ها پیش گیری می کند.

آب شهری اکثراً با فلوراید غنی شده هست «با اداره آب شهرتان تماس بگیرید یا از دندان دکتر خود در این مورد سؤال کنید». اگر میزان فلوراید کمتر از میزان لازم هست، با دکتر متخصص اطفال در مورد نیاز به بهرهگیری از مکمل فلوراید مشورت کنید «مقدار پیشنهاد شده برای کودکان زیر ۳ سال، ۲۵ میلی گرم در روز هست». او می تواند مکمل فلوراید را به شکل قطره یا قرص هاي جویدنی تجویز کند.

مقدار کم فلوراید برای دندانهای کودکتان چیز خوبی هست اما قورت دادن مقدار زیادی از آن در طول زمان می تواند به حالتی منجر شود که فلوروسیس flurosis نامیده می‌شود.

این حالت میتواند موجب ایجاد لکه‌هاي سفیدی بر روی دندان ها به هنگام بزرگسالی شود.
اگر در جایی زندگی میکنید که آب آن حاوی فلوراید هست، کودکتان به احتمال چندان مقدار فراوانی فلوراید دریافت میکند.

آب معدنی و آب میوه نیز ممکن هست حاوی فلوراید باشند، گر چه مقدار آن به ندرت بر روی بر چسب آن ها ذکر می‌شود.

انجمن دندانپزشکی کودکان آمریکاتوصیه می کند که تا زمانی که کودک دو سالش نشده هست، از خمیر دندان حاوی فلوراید بهرهگیری نکنید.

در صورت بهرهگیری نیز باید تنها به اندازه یک نخود بر روی مسواکش خمیر بگذارید.

علت اینکار این هست که کودکان اکثر تمایل دارند خمیر دندان را قورت بدهند تا آن را روی دندان هایشان اکران کنند.

قورت دادن مقدار چندان خمیر دندان در طول زمان می تواند به فلوروسیس منجر شود

     
کی باید بردن کودکم را برای معاینه به مطب دندانپزشکی ببرم؟    

 انجمن پزشکان متخصص اطفال ایالات امریکا و اکثر دندان دکتر هاي کودکان می‌گویند که وقتی کودک یک ساله شد، در صورتی که مشکلی وجود داشت که دکتر خانوادگی فراموش کرد یا نتوانست تشخیص دهد، بهتر این هست که وی را نزد دندانپزشک ببرید.

اگر کودکتان هنوز در سن ۱۶ماهگی نخستین دندان‌ هایش در نیامده هست یا متوجه پوسیدگی دندان در او شدید، آن را با دکتر متخصص کودک خود در بین بگذارید که وی نیز احتمالاً شما را به یک دندان دکتر ارجاع خواهد داد.

جدیدترین مطالب سایت