نحوه مراقبت فرزندان دو یا چند قلو

مجموعه : بهداشت کودک
نحوه مراقبت فرزندان دو یا چند قلو

نحوه مراقبت و مواظبت فرزندان دو یا چند قلو

 

بررسی هاي انجام شده بر روی تولد بچه هاي دوقلو و افزایش دو  قلو در جهان باید نکات ویژه نگه داری این بچه ها بدانید  سر و کله زدن با یک نوزاد لذت ‌بخش و در عین حال سخت هست و زمانی که صحبت از دو یا چندقلو به میان می آید قضیه پیچیده‌تر میشود. در چنین مواردی برنامه داشتن برای انجام هر کاری برترین تصمیم هست.

 

به گزارش تالاب : به جهان آمدن نوزادان دوقلو دنیایی از هیجان را به همراه می‌آورد. تحقیقات نشان میدهد در تعداد زیادی از کشور های جهان روند به جهان آمدن دوقلو و چندقلوها درحال افزایش هست که در این میان پیشرفت‌هاي علم پزشکی نیز تأثیر بسزایی داشته هست.

 

بعنوان مثال در ایالات امریکا از هر یکصد بارداری، سه مورد به دوقلو یا چندقلوزایی منجر می شود. اما به جهان آوردن و بزرگ کردن این دسته از نوزادان کار به مراتب سخت‌تری نسبت به سایر موارد عادی هست.

 

حتی مادرانی که پیشتر تجربه تولد نوزاد را داشته‌اند هم در مواجهه با دوقلو یا چندقلوزایی خود را دچار نوعی چالش میبینند و به خوبی نمی دانند که پس از آوردن نوزادان از بیمارستان به منزل چه کارهایی را باید در اولویت انجام قرار دهند.

 

درحالی که باید پذیرفت به جهان آمدن دوقلوها لذتی مضاعف را نصیب والدینشان میکنند اما این تنها یک روی سکه هست. درواقع از همان روزی که مشخص می شود قرار هست دوقلو یا چندقلو به جهان بیاید، زن و مرد احساس وظیفه بیشتری کرده

 

به طوریکه حتی برای کسب درآمد بیشتر به اضافه کاری و تلاش مضاعف فکر میکنند. به طور کلی انجام برنامه‌ریزی مناسب برای مدیریت فرآیند تربیت نوزادان دو یا چند قلو بااهمیت‌تر از زمانی هست که تک نوزاد به جهان می آید.

 

نکاتی درمورد فرزندان دو یا چندقلو

عدم برنامه‌ریزی اشتباهی بزرگ است

سر و کله زدن با یک نوزاد لذت ‌بخش و در عین حال سخت هست و زمانی که صحبت از دو یا چندقلو به میان می آید قضیه پیچیده‌تر می شود. در چنین مواردی برنامه داشتن برای انجام هر کاری برترین تصمیم هست.

 

آن ها را بر زمینه یک برنامه زمان‌بندی شده مشخص شیر داده و بخوابانید. مطمئن باشید که به زودی و بر زمینه یک فرآیند طبیعی خود را با شرایطی که شما تعیین می کنید وفق می دهند. در واقع انها یاد میگیرند که چطور خود را با برنامه‌ریزی شما وفق دهند.

 

می‌توانید دوقلوها را در یک زمان از شیر خود تغذیه کنید

اگر دوقلو دارید و از شیر خود برای سیر کردن آن ها بهرهگیری می کنید نگران نباشید زیرا خیلی راحت می توانید انها را به طور همزمان به دو سینه خود چسبانده و سیرابشان کنید. تنها باید صبور باشید و با چند بار تمرین به هماهنگی لازم دست پیدا کنید. در ظاهر برای تعداد زیادی از مادرانی که صاحب دو یا چند قلو میشوند تغذیه نوزادان با شیر مادر آن هم به طور همزمان کار دشواری هست

 

اما این تنها یک تصور هست که باید به کنار گذاشته شود. بر روی زمین یا صندلی راحتی مناسبی نشسته و در حالی‌که یکی از نوزادان را از شیر خود تغذیه می کنید، قل دوم را با بهرهگیری از شیشه شیر سیراب کنید. کل زمانی که برای این فرآیند صرف میکنید حدود 45 دقیقه خواهد بود.

 

دوقلوها را در ماه‌های نخست در یک تخت بخوابانید

پیشنهاد بیشتر کارشناسان نوزاد و کودک بر این هست که دوقلوها را در یک تخت مشترک قرار دهید. درحقیقت دوقلوها نزدیک بودن به یکدیگر را به خوبی درک میکنند و به همین علت زمانی که در کنار هم قرار میگیرند خواب راحت تری را تجربه میکنند.

 

شما بعنوان والدین دوقلوها می‎توانید خواباندن انها در یک تخت مشترک را تا زمانی که برای خوابیدن در تخت جداگانه آمادگی پیدا می کنند ادامه دهید. این درحالی هست که تعداد زیادی از والدین از ترس برخورد دوقلوها با هم در حین خواب در یک تخت مشترک، آن ها را از همان ابتدا در تخت‌هاي مجزا نگاه می‌دارند. به خاطر داشته باشید گرچه بهرهگیری از تخت مشترک برای دوقلوها مناسب هست اما دو صندلی ویژه ماشین و کالسکه مخصوص دوقلوها ضروری هست.

 

احتمال بروز مشکلات تنفسی در دوقلوها وجود دارد

به طور کلی در مقایسه با نوزادان عادی، احتمال بیشتری وجود دارد که دوقلوها زودتر از موعد به جهان بیایند که در نتیجه با وزن کمتری نسبت به نوزادان عادی پا به این جهان می گذراند.

 

آمارها نشان میدهند که نوزادان نارس دچار اختلالاتی در سیستم تنفسی خود میباشند زیرا تکامل شش‌ها در این دسته از نوزادان هنوز کامل نشده هست. گرچه این بدان معنا نیست که هردوی دوقلوها درحالی به جهان می آیند که به اختلالات تنفسی مبتلا میباشند.

 

مطالعات نشان میدهد اگر دوقلوها در هفته 32 بارداری به جهان بیایند و یکی از انها برای ادامه حیات به لوله تنفس متصل باشد، نوزاد مورد نظر به احتمال فراوان دچار مشکلات تنفسی خواهد بود. اما این احتمال در نوزادان دوقلویی که چند هفته دیرتر به جهان می آیند و به اصطلاح اندام‌هاي تنفسی شان تکامل بیشتری یافته هست کمتر بوده به طوریکه تنها به دریافت اکسیژن از طریق حفره هاي بینی نیاز دارد.

 

امکان انتقال بیماری بین دوقلوها وجود دارد

دوقلوهای تازه به جهان آمده نیز مثل هر نوزاد دیگری ممکن هست مریضی را از قل دیگری دریافت کنند. پس این احتمال را در حد بالایی در نظر بگیرید که اگر یکی از دوقلوها دچار عفونت خاصی شد، قل دیگر نیز آن را دریافت کند.

 

این دقیقا مثل زمانی که هست که نوزادی در منزل دارید و پدر و مادر به نوعی مریضی واگیردار مبتلا شوند که در این صورت نوزاد نیز به احتمال فراوان به همان مریضی مبتلا می شود. پیشنهاد میشود که درصورت ابتلای یکی از دوقلوهای تازه متولد شده به مریضی، سریعا آن ها را از هم جدا کنید.

 

توجه داشته باشید که تحرک در نوزادان تازه به جهان آمده هنوز خیلی محدود هست به همین علت اگر یکی از انها به مریضی مثل آبله مبتلا شد به سرعت قل غیربیمار را از قل بیمار جدا کرده تا احتمال ابتلای او به این مریضی به علت همجواری با نوزاد دیگر به حداقل برسد. یادتان باشد شما نمی توانید این احتمال را به صفر برسانید اما شانس کم کردن آن را دارید.

 

دوقلوها شبیه هم هستند اما تفاوت‌های خاص خود را هم دارند

قرار نیست اگر صاحب دوقلو می شوید همۀ چیز انها شبیه هم باشد. اگر هرگونه تفاوتی را میان انها دیدن میکنید تلاش نکنید تا آن ها را همسان‌سازی کنید بلکه ضمن اشاره به این تفاوت‌ها، هیچگاه در صدد برنیایید که دوقلوها را با یکدیگر مقایسه کنید.

 

تمام نوزادان نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند و این نکته درخصوص نوزادان دو یا چند قلو نیز صدق میکند. درحقیقت استثنایی در کار نیست و تنها تفاوت انها با سایر نوزادان در این هست که همزمان به جهان آمده و از حیث مشخصه‌هاي ظاهری شباهت‌هاي زیادی با هم دارند اما این علت نمی شود ویژگی‌هاي رفتاریشان نیز یکی باشد.

 

پس ضمن تأیید تفاوت‌هایي که میان آن ها وجود دارد به طور غیرمستقیم این نکته را شفاف‌سازی کنید که چنین تفاوت‌هایي میتواند به رشد و تکامل فکری بهتر انها منجر شود. حتی پیشنهاد میشود که دوقلوها را در مواردی از هم جدا سازید. مثلا هر یک گروه دوستان خاص خود را داشته باشند. بد نیست شرایطی را فراهم کنید که در زمان‌هاي مختلفی در کنار شما باشند.

 

همراهی با دوقلوها به تدریج آسان‌تر می‌شود

هرچه دوقلوها بزرگ تر می شوند، به تدریج اعمال نظارت بهتری بر انها پیدا میکنید. پس روزهای شاید سخت اولیه نگه داری از انها فراموش کنید و به ماه‌هاي پیش رو فکر کنید، زمانی که دوقلوها حدودا 2 ساله می شوند.

 

جدیدترین مطالب سایت