14 نکته مهم در زایمان طبیعی | نکات مهم قبل از زایمان طبیعی که باید بدانید

14 نکته مهم در زایمان طبیعی | نکات مهم قبل از زایمان طبیعی که باید بدانید

14 نکته مهم در زایمان طبیعی

زایمان طبیعی برای هر خانمی می تواند متفاوت باشد. برای بعضی با درد و برای بعضی با درد کمتر زایمان صورت بگیرد. زنان بارداری که قصد زایمان طبیعی دارند قبل از هر چیز باید با پزشک خود کاملا در ارتباط باشند و در زمان زایمان آرامش خود را حفظ کنند.

 

نکاتی مهم برای زایمان طبیعی: گمان نکنید که بارداری، زمانی برای خوردن است. قرار نیست شما بجای دونفر بخورید بلکه باید بجای ۱.۱ نفر بخورید. اضافه‌وزن بالا در بارداری، علاوه بر این که می تواند خطر چاقی در کودکتان را بالا ببرد، با پیچیدگی‌هاي بارداری مانند خطر سزارین در ارتباط است.

 

14 نکته مهم در زایمان زنان که قبل از زایمان طبیعی باید بدانید:

 

1. دکتری انتخاب کنید که به او خاطرجمعی داشته باشید
بااینکه هیچکس بهتر از خود شما بدن تان را نمی‌شناسد، حتی اگر خودتان دکتر زنان و زایمان باشید، بازهم به کمک یک ماما یا متخصص در طی زایمان واژینال یا طبیعی احتیاج دارید. بهمین خاطر بهتر است دکتری را پیدا کنید که از کار او مطمئن هستید.

 

2. حفظ آرامش حین زایمان طبیعی
در حالیکه شما مادر باردار باید زایمان خودرا با نیروی بیشتر و آرامش شروع کنید، اغلب دچار وحشت و نگرانی خواهید بود. به خاطر داشته باشید که دانستن تکنیک هاي درست تنفس در مادر باردار و تمرکز بر روی انقباضات رحم و شکم با احساس آرامش بیشتر کمک زیادی به انها در اسانی روال زایمان خواهد نمود.

 

3. در مورد مراحل زایمان طبیعی آگاهی هاي بیشتری کسب کنید
با نگاه کردن به کتاب ها، مجلات، فیلم ها، وبسایت ها، مراحل زایمان طبیعی را بررسی کرده و حتی در مورد رفع اشکالات و سوالات خود حتماً با دکتر معالجتان تماس بگیرید. هنگامیکه شما مادر باردار با روشها و آداب و رسوم انواع زایمان از نخستین روز تشکیل جنین تا هنگام تولد در مراکز، بیمارستان ها و یا در خانه هاي مختلف آشنا باشید، می توانید برای انتخاب روش زایمان خود تصمیم آگاهانه اي بگیرید. همیشه بهتر است در مورد چنین کارهایی با افراد آگاه هم بحث و گفت‌وگو نمایید.

 

4. با دکتر صریح باشید
توانایی برقراری ارتباط مناسب، کلیدی‌ترین ویژگی یک ماما خوب است. مطمئن شوید که ماما یا پزشکتان کسی باشد که به حرف‌ها و خواسته‌هایتان اهمیت بدهد. آیا می توانید به اسانی به او بگویید که دوست دارید زایمان چطور پیش برود؟ آیا او به تمایل شما به زایمان در فضای خاصی اهمیت می دهد؟ اگر قرار باشد در برقراری ارتباط با دکتر مشکل داشته باشید، در طول زایمان دچار استرس می شوید و اگر استرس داشته باشید، در حین زایمان درد بیشتری نیز خواهید داشت.

 

5. استفاده از بطری آب گرم یا یک کیسه آب سرد حین زایمان طبیعی
شما بعنوان یک خانم که در حال زایمان طبیعی هستید، می توانید درد زایمان، درد دستها و پاها و حتی کمر درد خودرا با گذاشتن یک بطری آب گرم و یا یک کیسه آب سرد بر روی این مواضع، بسیار کاهش دهید. فراموش نکنید که شما می توانید گرفتگی عضلات خودرا هم با این راه حل طبیعی به اسانی برطرف نمایید.

 

6. به اندازه دونفر نخورید
گمان نکنید که بارداری، زمانی برای خوردن است. قرار نیست شما بجای دونفر بخورید بلکه باید بجای ۱.۱ نفر بخورید. اضافه‌وزن بالا در بارداری، علاوه بر این که می تواند خطر چاقی در کودکتان را بالا ببرد، با پیچیدگی‌هاي بارداری مانند خطر سزارین در ارتباط است. هرچه اضافه‌وزن شما بیشتر باشد، وزن کودکتان هم بالاتر می رود و ممکن است دیگر نتوانید به صورت طبیعی زایمان کنید.

14 نکته مهم در زایمان طبیعی | نکات مهم قبل از زایمان طبیعی که باید بدانید

توانایی برقراری ارتباط مناسب، کلیدی‌ترین ویژگی یک ماما خوب است

 

7. ماساژ دادن مادر حین زایمان طبیعی
به خاطر داشته باشید که ماساژ دادن آهسته بدن مادر باردار کمک خواهد کرد تا زمانی که او در حال زایمان طبیعی است، درد دستها، پاها و عضلات رحم کاهش یابد. خانم هاي باردار می‌توانند از شریک زندگی خود و یا مامای معالجشان بخواهند که درکار ماساژ دادن شرکت کنند.

 

8. همراهتان را انتخاب کنید
پیش از روز موعود، انتخاب کنید که دوست دارید چه کسی در طول زایمان کنارتان باشد. همسرتان، مادرتان، دوستتان یا هرکسی که بشما احساس آرامش می دهد. مطالعات نشان میدهند که حضور افرادی که مادر دوستشان دارد در طی زایمان، خطر بروز پیچیدگی‌هاي زایمان را کمتر میکند.

 

9. صحنه را آماده کنید
اگر دوست دارید در طی زایمان به موسیقی خاصی گوش دهید تا آرام شوید، از پزشکتان بخواهید شرایط را برایتان فراهم کند. چه در بیمارستان تخصصی باشید چه در بیمارستان دولتی، مهم این است که از شرایط محل زایمان راضی باشید ودر آنجا احساس آرامش کنید.

 

10. عجله نداشته باشید
وقتی زمان زایمان میرسد، هرچه بیشتر عجله کنید بهتر نیست و درد کمتری نخواهید داشت. درواقع، زنانی که زایمان اولشان است و دکتر‌شان حدود ۳ ساعت در مرحله اول زایمان، یعنی از زمان آغاز انقباضات تا باز شدن کامل دهانه رحم، به آن‌ها فرصت می دهند، کمتر دچار سزارین ناخواسته میشوند. در زایمان واژینال، بسیار اهمیت دارد که صبر کنیم تا دهانه رحم کاملا باز شود و س مادر فشار بیاورد دراین صورت مادر هم درد کمتری تحمل می کند.

 

11. تحرک داشته باشید
تصور نکنید که دراز کشیدن، به سقف خیره شدن و زور زدن، تنها کاری است که باید برای بدنیا آمدن کودک انجام دهید. چرت زدن، راه رفتن، نشستن بر روی صندلی و تکان خوردن و حتی رفتن در داخل وان «بسته به جاییکه زایمان انجام می‌دهید» هم گزینه‌هایي هستند که می توانید برای کمتر شدن درد زایمان انجام دهید.

 

12. از توپ زایمان استفاده کنید
اگر در جایی زایمان میکنید که این امکان وجوددارد تا از توپ استفاده کنید، از پزشکتان تقاضای کنید. مطالعات نشان می دهند که زنانی که از توپ بزرگ در طی زایمان استفاده می کنند «نشستن بر روی توپ و باز کردن پاها در دو طرف توپ»، زایمان کوتاه‌تری دارند و احتمال اجبار به سزارین در آن‌ها کمتر است. اینکار به دهانه رحم در باز شدن کمک می کند.

 

13. از روند زایمان آگاه باشید
شرکت در کلاس‌هاي زایمان و یاد گرفتن تکنیک‌هاي مختلف زایمان، بشما کمک میکند از روند زایمان و این که چه چیزی در انتظار شما خواهد بود آگاه باشید و کمتر دچار استرس شوید. دراین کلاس‌ها حتی می توانید پیش‌بینی کنید که انجام چه حرکتی در شما بهتر جواب می دهد.

 

14. از کمک خواستن نترسید
به همان اندازه که آماده بودنتان مهم است، به همان اندازه هم انعطافذیر بودن شما در تصمیم‌تان اهمیت دارد. ممکن است با این که تصمیم گرفته‌اید به صورت واژینال زایمان کنید اما در طی زایمان احساس کنید که دیگر نمیتوانید ادامه دهید، پس خودتان را سرزنش کنید و از دکتر بخواهید که عمل سزارین انجام دهد زیرا در نهایت سلامت مادر و کودک از همه ی چیز مهم‌تر است. درست است که اولویت با زایمان واژینال است، اما طبیعت همیشه قابل پیش‌بینی نیست. نکته مهم این است که همیشه ابتدا به صدای بدن تان گوش دهید.

منبع: salamatism.com

حتما بخوانید:

زایمان طبیعی نسبت به سزارین چه مزیتی دارد؟

مزیت زايمان طبيعی چیست؟

تجربه نوزاد در طول زایمان

جدیدترین مطالب سایت