افت میزان قند خون در افراد دیابتی

افت میزان قند خون در افراد دیابتی

کاهش میزان قند خون در افراد دیابتی

 

دیابت یك اختلال در سوخت و ساز بدن است كه در آن یا هورمون انسولین به میزان كافی در بدن وجود ندارد و یا انسولین موجود قادر نیست تا وظیفه خود را به درستی انجام دهد و در نتیجه به علت وجود مقاومت در برابر آن، قند خون بالا می‌رود.

 

به گزارش تالاب انسولین هورمونی است كه توسط سلولهای “بتا” واقع در پانكراس ترشح می‌شود و وظیفه اصلی آن كاهش قند خون است. پانكراس نیز یكی از غدد دستگاه گوارش است كه در پشت معده قرار دارد.

 

بالا بودن قند خون در دراز مدت باعث بروز عوارضی در سیستم قلب و عروق، كلیه‌ها، چشم و سلسله اعصاب می‌گردد.

 

در افراد دیابتی همانطور که میزان قند خون بالا می تواند مضر باشد، افت ناگهانی و مکرر قند خون نیز می تواند آثار نامطلوبی به همراه داشته باشد.

 

تحقیقات محققان آلمانی در یکی از مراکز دیابت این کشور نشان داد که كمبود منبع انرژی در مغز یعنی گلوکز، می‌تواند باعث ایجاد اختلالات حركتی، بینایی، فكری و همچنین تغییرات خلق و خو و روحیه افراد شود.

 

بر اساس این مطالعه پایین بودن بیش از حد میزان قند خون در افراد مبتلا به دیابت می‌تواند علاوه بر بسیاری از عوارض خطرناک، موجب تغییرات خلق و خو و افسردگی در این بیماران شود.

 

متخصصان توصیه می کنند که بیماران دیابتی همواره سطح قند خون خود را کنترل کرده و با استفاده از رژیم غذایی مناسب و مصرف دارو یا انسولین تجویز شده توسط پزشک از نوسانات شدید گلوکز خون پیشگیری نموده و شرایط پایداری را برای مغز فراهم نمایند.

 

جدیدترین مطالب سایت