ترسناک ترین بیماری های روحی و روانی دنیا (13 مورد)

ترسناک ترین بیماری های روحی و روانی دنیا (13 مورد)

درحالی­کـه بعضی از اختلالات روانی، مانند افسردگی، بـه­ طور طبیعی اتفاق می­افتد، بعضی دیگر محصول آسیب مغزی یا سایر صدمات و جراحات اسـت. اگر چه می­توان گفت تمام بیماری­هاي‌ روانی برای افرادی کـه ان را تجربه می­کنند وحشتناک اسـت اما چند اختلال نادر وجوددارد کـه بـه­ ویژه وحشتناکند. ترسناک ترین بیماری های روحی و روانی دنیا ما دراین قسمت از مجله تالاب بـه انها خواهیم پرداخت.

 

ترسناک ترین بیماری های روانی دنیا

درحالی­‌کـه تنها درصد کمی از افراد مجبورند با اختلالات بالا زندگی کنند، این حقیقت کـه ۴۵۰ میلیون نفر در سراسر دنیا از بیماری روانی رنج می­‌برند غیرقابل انکار اسـت. درحالی­‌کـه بعضی از اختلالات روانی، مانند افسردگی، بـه­ طور طبیعی اتفاق می­‌افتد، بعضی دیگر محصول آسیب مغزی یا سایر صدمات و جراحات اسـت. اگر چه می­‌توان گفت تمام بیماری­هاي‌ روانی برای افرادی کـه ان را تجربه می­‌کنند وحشتناک اسـت اما چند اختلال نادر وجوددارد کـه وحشتناکند.

 

13 مورد از بیماری های روانی عجیب و ترسناک دنیا

بیماری‌ هاي‌ روانی تنوع بسیار زیادی داشته و بـه دلایل مختلفی در افراد ظهور پیدا میکنند. در ادامه بـه 13 مورد از عجیب ترین اختلالات روانی می پردازیم.

 


مطالب مشابه: نشانه بیماری روانی چیست ؟


 

1. سندروم استکهلم

سندروم استکهلم

سندروم استکهلم حالتی اسـت کـه در ان افراد گروگان گرفته شده، با گروگان‌گیران احساس همذات‌پنداری پیدا می کنند. دراین شرایط ممکن اسـت روابط احساسی قدرتمندی بین این دو گروه بـه وجود آید. طبق تحقیقات سازمان بررسی‌هاي‌ فدرال، بیش از هشت درصد قربانیان گروگان‌‌گیری‌ها بـه این سندروم مبتلا می شوند.

 

اصطلاح سندروم استکهلم اولین بار درسال 1973 توسط رسانه‌ ها برای توصیف شرایط گروگان‌هاي‌ گرفتار دریک دزدی در شهر استکهلم سوئد بـه کار رفت. این گروگان‌ها پس از رهایی، بـه دفاع از گروگان‌گیران پرداخته و از شکایت علیه ان‌ها خودداری کردند.

 

سندروم استکهلم یکی از بیماری‌هاي‌ روانی متضاد اسـت؛ دلیل این تضاد این اسـت کـه افراد بـه جای احساس ترس و نفرت نسبت بـه گروگان‌گیران خود، بـه ان‌ها علاقه پیدا می کنند. این اختلال روانی طبق معمول در قربانیان اذیت و آزارهای جنسی، قاچاق انسان‌؛ تروریسم و محدودیت‌هاي‌ سیاسی و مذهبی خودرا نشان میدهد. برای آشنایی بیشتر با سندروم استکهلم بـه این مطلب مراجعه کنید.

 

2. انسفالیت لتارژیک

انسفالیت لتارژیک

این حالت کـه با عنوان بیماری خواب نیز شناخته میشود، یکی از بدترین بیماری هاي‌ روانی وحشتناک اسـت. انسفالیت لتارژیک نوعی خواب آلودگی اسـت کـه در ان قدرت صحبت کردن، حرکت ارادی، و درک واقعیت، کُند میشود. البته کاملا با بی‌خوابی تفاوت دارد. پزشکان معتقد هستند کـه این بیماری، ویروسی اسـت؛ اما هنوز نتوانسته‌اند عامل ویروسی ان را شناسایی کنند.

 

از جمله علائم این اختلال روانی می توان بـه تب شدید، گلوی دردناک، سر درد، ضعف، لرز و امکان بـه خواب رفتن در هر زمان و مکانی اشاره کرد. هنوز درمانی قطعی برای این بیماری روانی عجیب پیدا نشده اسـت؛ بنابر این یا اشخاص بـه صورت خودکار درمان میشوند یا ناچارند برای مدتی طولانی با ان زندگی کنند.

 

انسفالیت لتارژیک اولین بار درسال 1915 کشف شد. برخی از محققان باور دارند کـه آدولف هیتلر بـه این اختلال روانی مبتلا بوده و بسیاری از تصمیم‌هایش ناشی از تاثیرهای ویروس ان بر ذهنش بوده‌اند.

 

3. سندروم لهجه‌ خارجی

سندروم لهجه‌ خارجی

سندروم لهجه خارجی یکیدیگر از عجیب ترین بیماری هاي‌ روانی دنیا اسـت. هنوز روان‌پزشکان موفق بـه کشف دلایل بروز این اختلال نشده‌اند. بـه نظر میرسد کـه اتفاقاتی چون ضربه محکم بـه سر، سکته و تومورهای مغزی از عوامل ظاهر شدن ان در افراد باشند. فرد مبتلا بـه سندروم لهجه خارجی توانایی صحبت بـه زبان مادری خودرا حفظ میکند، اما نحوه ادای کلمات ان‌ها تغییر کرده و این تصور را بـه وجود می‌آورد کـه گویی لحجه او عوض شده اسـت.

 

این اختلال روانی بـه خودی خود تاثیر مخربی بر سلامت فرد ندارد، اما گزارش‌ها نشان میدهد کـه تفاوت‌هاي‌ ایجاد شده بین او و اطرافیانش، فشارهای روحی زیادی بر ذهن بیمار وارد می کند. این امر در ادامه منجر بـه ایجاد حس غربت در او میشود.

 

4. سندورم انفجار ذهنی

سندورم انفجار ذهنی

سندروم انفجار ذهنی هم در لیست بدترین بیماری هاي‌ روانی وحشتناک جای می گیرد. این سندروم حالتی متداول اسـت کـه در ان فرد بیمار صداهایی انفجاری شنیده و چشمانش سیاهی میروند. این بیماری ابتدا با صداهای نه چندان آزاردهنده آغاز می شود.

 

این صداها بـه مرور بلندتر و آزاردهنده‌تر شده و سرانجام بـه انفجار تبدیل میشوند. دراین زمان چشمان بیماران کـه گویی بـه نوری شدید واکنش می دهند، سیاهی می روند. سندروم انفجار ذهنی یکی از عجیب ترین بیماری هاي‌ روانی بوده و عموما در افرادی کـه بـه استرس و بی‌خوابی مبتلا هستند ظاهر میشود.

 

دانشمندان دلیل بروز این اختلال روانی را فعالیت نامناسب بخش‌هاي‌ عصبی مغز کـه مسئول صدا هستند میدانند. این اختلال منجر بـه احساس قرارگیری در دامنه یک انفجار می شود.

 

5. سندروم بوی ماهی

سندروم بوی ماهی

سندروم بوی ماهی یا ترایمتولامینوریا یکی از عجیب ترین اختلالات روانی در افراد اسـت. این بیماری منجر میشود تا فرد بویی مشابه با بوی ماهی از خود منتشر کند. بدترین بخش این بیماری این اسـت کـه افراد دیگر نیز توانایی احساس این بو را دارند. این سندروم در بسیاری از مواقع منجر بـه بروز مشکلات روانی و اجتماعی برای بیماران میشود.

 

متاسفانه تا کنون روش‌هاي‌ مناسبی برای درمان این بیماری متفاوت ارائه نشده‌اند. براساس یافته‌هاي‌ برخی محققان، استفاده از رژیم غذایی مخصوصی غنی از کربن و کلوروفیلین منجر بـه کاهش این بوی بد خواهد شد.

 


مطالب مشابه: 9 بیماری جالبی که شما را دانا و قوی میکند


 

6. سندروم استندال

سندروم استندال

این سندروم عجیب کـه نامش را از نویسنده‌ معروف فرانسوی گرفته، یکی از وحشتناک‌ترین و عجیب ترین بیماری هاي‌ روانی اسـت. فرد مبتلا بـه این بیماری علائمی چون ضربان قلب شدید، گیجی، بی‌‌حالی، سردرگمی و حتی توهمات تصویری را تجربه خواهد کرد. دلیل ابتلای افراد بـه این بیماری تجربه تصویر یا منظره‌اي زیبا و تاثیر گذار چون هنر، مناظر طبیعی، حیوانات یا انسان‌ها اسـت.

 

سندروم استندال طبق معمول در ساکنان مناطقی کـه دائما توسط زیبایی‌هاي‌ طبیعی و مصنوع محاصره شده‌اند دیده نمیشود. حتی میتوان گفت آسیایی‌ها و ایتالیایی‌ها نسبت بـه این بیماری روانی عجیب مصون هستند.

 

7. سندروم اورباخ ویته

سندروم اورباخ ویته

مغز افرادی کـه از این سندروم روانی رنج میبرند، فاقد آمیگدال اسـت. آمیگدال یا بادامه قسمتی از مغز انسان اسـت کـه نقش فراوانی در یادگیری و یادآوری ایفا می کند. اینبخش در بروز احساسات و درک ان‌ها نیز موثر بوده و مسئولیت بازرسی درد را بر عهده دارد. از جمله دیگر نقش‌هاي‌ آمیگدال میتوان بـه بازرسی هیجاناتی کـه نمود خارجی دارند، چون خوشحالی و ترس اشاره کرد.

 

افراد مبتلا بـه بیماری اورباخ ویته بـه هیچ وجه ترس را احساس نمی کنند. تنها عاملی کـه ممکن اسـت تا حدی منجر بـه احساسی مشابه با ترس در ان‌ها شود، تنفس مقادیر بالایی کربن‌دی‌اکسید اسـت. از جمله علائم این بیماری می توان بـه خشن شدن صدا، زخم‌هاي‌ پوستی، خشکی و چروکیده شدن پوست و تیرگی زیر چشمان اشاره کرد. بیماری اورباخ ویته طبق معمول کشنده نبوده و تاثیری در طول عمر افراد ندارد. در حال حاضر درمانی برای این اختلال کشف نشده اسـت. با این حال روان‌پزشکان موفق بـه کاهش بسیاری از علائم ان شده‌اند.

 

8. سندروم کاپگراس

سندروم کاپگراس

این بیماری کـه با نام توهم کاپگراس نیز شناخته می شود، یکی از بدترین بیماری هاي‌ روانی دنیاست. فرد مبتلا بـه این سندروم گمان میبرد کـه یکی از نزدیکانش با فردی متقلب جای گزین شده اسـت. این بیماری بـه افتخار جوزف کاپگراس، روانشناس فرانسوی نام‌گذاری شده اسـت.

 

توهم کاپگراس بـه اشکال مختلفی در بیماران ظاهر می شود. این بیماری می تواند کوتاه مدت، پراکنده یا طولانی مدت باشد. در برخی از موارد بیماران درک خود از زمان را نیز از دست می دهند. این سندروم طبق معمول در افرادی کـه بـه پارانویا، شیزوفرنی یا فراموشی مبتلا هستند و یا از صدمات مغزی رنج می برند دیده میشود. سندروم کاپگراس در افراد کهنسال با نابودی اعصاب همراه اسـت. پزشکان گزارش داده‌اند کـه افراد مبتلا بـه این اختلال روانی عجیب از دیابت و حملات میگرنی نیز رنج میبرند.

 

9. سندروم فرگولی

سندروم فرگولی

توهم فرگولی بیماری روانی نادری اسـت کـه در ان فرد بیمار گمان می برد افراد مختلف تنها یک انسان واحد در پوشش‌هاي‌ گوناگون هستند. این سندروم بـه دلیل آسیب دیدن مغز در افراد بروز پیدا میکند. سندروم فرگولی عموما ریشه‌هاي‌ پارانویایی دارد. افراد مبتلا بـه این بیماری عمدتا گمان می کنند بـه دلایلی توسط گروهی تحت تعقیب هستند.

 

بیماری کـه از سندروم فرگولی رنج میبرد ممکن اسـت بـه صورت تصادفی مکان‌ها، اشیا و رخدادهای مختلف را بـه یاد آورد. این بیماری روانی عجیب ناشی از بروز اختلال در کارکرد گره‌هاي‌ همکار مغز اسـت. این گره‌ها وظیفه انتقال اطلاعات دیگر افراد را بـه ذهن انسان دارند. این بدین معنی اسـت کـه فرد درصورت شناختن چهره افراد، اطلاعات ان‌ها را نیز بـه یاد خواهد آورد. روان‌شناسان باور دارند دلیل بروز این اختلال روانی، نابودی توانایی مغز در شناسایی چهره دیگران اسـت.

 

10. سندروم کپی از خود

سندروم کپی از خود

سندروم کپی از خود یکیدیگر از عجیب ترین بیماری هاي‌ روانی اسـت. فرد مبتلا بـه این اختلال ذهنی گمان میبرد کـه فردی دقیقا با مشخصات ظاهری او در دنیاوجود داشته و زندگی مخصوص بـه خودرا دارد. این سندروم نام‌هاي‌ مختلفی داشته ودر بسیاری از آثار سینمایی، ادبی و بازی‌هاي‌ ویدیویی بـه ان پرداخته شده اسـت.

 

فرد مبتلا بـه سندروم کپی از خود گاهی اوقات گمان می برد کـه تعداد کپی‌هاي‌ او بیش از یک نفر هستند. این توهم گاهی اوقات در قالب یک فرد غریبه یا آشنا خودرا نشان میدهد. سندروم کپی از خود طبق معمول در افرادی کـه از بیماری‌هاي‌ روانی دیگری چون شیزوفرنی و توهمات رنج می برند دیده می شود. این اختلال عجیب روانی، درمان مشخصی ندارد.

 

11. سندروم اکبوم

سندروم اکبوم

این سندروم با نام‌هایي چون توهم انگلی و توهم آلودگی نیز شناخته می شود. افرادی کـه از این بیماری عجیب روانی رنج میبرند، گمان می کنند کـه بدن ان‌ها توسط انگل‌ها، حشرات یا دیگر موجودات کوچک آلوده شده اسـت. این اختلال روانی همراه با توهمات حسی و تصویری اسـت.

 

سندروم اکبوم نام خودرا از کارل اکسل اکبوم، عصب‌شناس سوئدی میگیرد. اکبوم درسال 1937 اولین مقاله را در مورد این بیماری روانی عجیب منتشر کرد. درمان این اختلال هم چون شیزوفرنی از طریق مصرف پیزومید، اولانزپین و ریزپریدون انجام می گیرد.

 

12. سندروم توهم مشترک

سندروم توهم مشترک

سندروم توهم مشترک یا فولی دو، یک اختلال روانی عجیب اسـت. این بیماری عمدتا همراه با باورهای بی‌اساس و توهم همراه بوده و حالتی ویروسی دارد. این اختلال طبق معمول زمانی رخ می دهد کـه چند نفر از نظر فیزیکی یا اجتماعی منزوی باشند. دراین حالت افراد توهم‌هاي‌ مشترکی پیدا می کنند.

 

بیماران مبتلا بـه این اختلال روانی توهم‌هاي‌ دیوانه‌واری تجربه میکنند. پزشکان دلایل اصلی بروز این بیماری را استرس و انزوا می دانند. درمان سندروم توهم مشترک بـه صورت ترکیبی از داروهای شیمیایی و جلسات مشاوره‌اي انجام می گیرد.

 

13. سندروم مرده متحرک

سندروم مرده متحرک

سندروم مرده متحرک یکی از بدترین بیماری هاي‌ روانی وحشتناک در دنیاست. این سندروم با نام‌هایي چون توهم کوتارد نیز شناخته می شود. سندروم مرده متحرک یک بیماری روانی نادر اسـت کـه در ان بیماران گمان میبرند مرده و خون و جوارح داخلی بدن خودرا از دست داده‌اند. متداول‌ترین نشانه‌ بروز این بیماری در افراد، اصرار ان‌ها بر رد وجودی خود اسـت. در برخی از موارد نیز بیماران توهم نامیرا بودن پیدا می کنند.

 

این اختلال روانی عجیب در افراد مختلف با شدت متفاوتی ظاهر میشود. نمونه‌هاي‌ معمول سندروم مرده متحرک با ناامیدی، تنفر از خود و نمونه‌هاي‌ وخیم با افسردگی شدید همراه هستند. امروزه درمان این بیماری از طریق داروهای شیمیایی صورت میگیرد.

 


مطالب مشابه: آیا ازدواج با افراد مبتلا به بیماری روانی ماندگار خواهد شد ؟


 

در پایان

فرض کنید از یک بیماری روانی رنج می­برید کـه باعث می­شود فکر کنید نزدیک­ترین فرد بـه شـما یک متظاهر اسـت کـه قصد آسیب زدن بهتان دارد یا باعث می شود متقاعد شوید کـه کتاب خوردنی اسـت یا بدتر از همه ی تبدیل بـه مرده­ي متحرک شوید. وحشتناک اسـت، نه؟

جدیدترین مطالب سایت