روش های سریع خانگی برای درمان سوختگی های معمولی

روش های سریع خانگی برای درمان سوختگی های معمولی

درمان خانگی سوختگی

این روش ها فقط برای سوختگی های سطحی کاربرد دارد و بعد از انجام بهترین کار رفتن به نزد دکتر متخصص میباشد تا درمان و بهبود آن نزد پزشک انجام شود .

 

به گزارش تالاب همه ی ما احتمالا یک سوختگی خفیف را در طول زندگی خود تجربه کرده ایم. این شرایط می‌تواند به واسطه قرار گرفتن بیش از حد در دسترس نور خورشید، ریختن یک مایع داغ روی پوست یا تماس با برق شکل گرفته باشد.

 

این سوختگی هاي‌ خفیف به نام سوختگی درجه اول شناخته می‌شوند و موضوع چندان نگران کننده اي نیستند زیرا تنها لایه نخست پوست را تحت تاثیر قرار میدهند.

 

سوختگی‌هایي که تنها بر سطح پوست اثر می گذراند را سوختگی‌هاي‌ سطحی یا سوختگی‌هاي‌ درجه اول مینامند. سوختگی با ضخامت نسبی یا سوختگی درجه دوم هنگامی اتفاق می‌افتد که لایه‌هاي‌ زیرین پوست آسیب میبینند.

 

در سوختگی با ضخامت کامل یا سوختگی درجه سوم به همه ی لایه‌هاي‌ پوست آسیب می رسد. در سوختگی نوع چهارم بافت‌هاي‌ عمیق‌تر مانند عضلات یا استخوان آسیب میبینند.

 

درمان مورد نیاز به شدت سوختگی بستگی دارد. سوختگی‌هاي‌ سطحی را میتوان به وسیله مسکن درمان کرد، در حالی‌که سوختگی‌هاي‌ شدیدتر نیازمند درمان مداوم در مراکز سوختگی ویژه می‌باشند.

 

درصورت مواجهه با سوختگی از هیچگونه روغن یا کره روی محل سوختگی استفاده نکنید. روغن و کره تنها گرما رابه دام انداخته و کاهش دمای محل سوختگی را دشوارتر می سازند. این شرایط به گسترش آسیب به محیط اطراف سوختگی منجر خواهد شد.

 

همچنین، از سفیده تخم مرغ روی محل سوختگی استفاده نکنید زیرا میتواند حاوی باکتری هاي‌ مضر بوده و موجب عفونت در محل سوختگی شود.

 

به گزارش تالاب دراین پست شما رابا چند درمان خانگی که به التیام سریع تر سوختگی درجه اول کمک می‌کند آشنا می‌کنیم:

 

روش های سریع خانگی برای درمان سوختگی های معمولی

درمان سریع سوختگی

 

درمان سوختگی با آب سرد :

چه سوختگی به واسطه قرار گرفتن در دسترس نور خورشید شکل گرفته باشد یا یک مایع داغ، ریختن آب سرد روی محل سوختگی اولین کاریست که می‌توانید برای التیام ان انجام دهید.

 

آب باید برای چند دقیقه روی محل سوختگی جاری باشد تا زمانی که احساس اسانی بیشتر در شما شکل بگیرد. زمانی که آب سرد روی محل سوختگی جاری می‌شود به نوعی میتواند از شما محافظت کند زیرا از گسترش سوختگی پیشگیری میکند.

 

اینکار در تسکین درد و قرمزی نیز نقش دارد. همچنین، شما میتوانید از یک کمپرس سرد روی ناحیه سوختگی استفاده کنید. اینکار نیز به تسکین درد و کاهش تورم کمک میکند.

 

ریختن آب سرد روی محل سوختگی اولین کاریست که میتوانید برای التیام ان انجام دهید

 

درمان سوختگی با سیب زمینی خام :

پس از ان که محل سوختگی را برای چند دقیقه زیر جریان آب سرد گرفتید، اقدامات دیگری را نیز می‌توانید برای کمک به تسکین درد و تورم مدنظر قرار دهید.

 

در همین راستا، میتوانید از یک برش سیب زمینی خام روی محل سوختگی خفیف استفاده کنید. سیب زمینی خام رابه آرامی روی محل سوختگی بمالید تا عصاره ان خارج شود. درصورت نیاز برش سیب زمینی را جای گزین کنید.

روش های سریع خانگی برای درمان سوختگی های معمولی

درمان سوختگی با شیر : 

محتوای چربی و پروتئین هاي‌ تشکیل دهنده شیر، در تسکین سوزش و درد سوختگی و التیام ناحیه آسیب دیده مفید هستند.

برای تسکین و بهبودی سریع سوختگی، کافی است ناحیه اي سوخته پوست را در به مدت 15 دقیقه در شیر قرار دهید.علاوه بر این ماست پرچرب نیز در خنک کردن و آب رسانی محل سوختگی بسیار مفید است.

 

هلو درمانی :

برگ، ميوه و هسته درخت هلو از جمله كاربردی ترين محصولات طبيعت است كه برای درمان بيماري‌هاي‌ مختلفی از قبيل روماتيسم، تسكين تب، دفع سنگ كليه، كاهش وزن و پاكسازی بدن از سموم و موادزائد بسيار موثر است، اما برگ اين ميوه تابستانی خاصيت درمانی ديگری نيز دارد و ان تسكين و درمان سوختگی هاي‌ سطحی بر پوست است كه به واسطه شعله اجاق گاز، آب جوش يا تماس با اشيای گرم به‌وجود آمده است.

 

درمانگران تركيب برگ درخت هلو و گياه جعفری با روغن زيتون را برای التیام آثار سوختگی و از بين رفتن اسكار بجای مانده در موضع سوختگی بسيار مؤثر میدانند.

 

درمان سوختگی آلوئه ورا :

آلوئه ورا دارای ترکیبات مفید مختلف بوده و گزینه اي محبوب برای درمان سوختگی هاي‌ خفیف محسوب میشود. آلوئه ورا به بهبودی سریع‌تر بافت آسیب دیده در محل سوختگی کمک میکند.

 

شما میتوانید یک تکه کوچک برگ آلوئه ورا را برش زده و ژلی که از ان خارج می‌شود رابه صورت مستقیم روی محل سوختگی قرار دهید. همچنین، امکان خرید ژل آلوئه ورا آماده نیز وجوددارد.

 

روش های سریع خانگی برای درمان سوختگی های معمولی

بهبود سوختگی با روغن نارگیل :

روغن نارگیل منبع غنی از ویتامین E مفید برای پوست بوده و حاوی اسیدهای چرب  ضد قارچ و ضد باکتری است. این روغن از بروز سوزش و عفونت در ناحیه سوخته پوست پیشگیري میکند. 

 

اگر ناحیه سوخته پوست تاول زده کافی است برای درمان ان مقداری آب لیمو رابا روغن نارگیل ترکیب کرده و بر روی تاول هاي‌ پوستی ماساژ دهید. خواص اسیدی آب لیمو کمک می‌کند تا این عارضه از بین رفته و زخم زودتر التیام پیدا کند.

 

درمان سریع سوختگی با وانیل :

عصاره وانیل میتواند برای تسکین درد سوختگی هاي‌ خفیف استفاده شود. زمانی که وانیل را روی ناحیه سوختگی استفاده میکنید، الکل موجود در ان تبخیر شده و احساس درد را کاهش می‌دهد. 

 

روش های سریع خانگی برای درمان سوختگی های معمولی

درمان و بهبود سریع سوختگی با عسل :

امروزه بسياري از مراكز درمانی و بيمارستان‌هاي‌ مختص سوانح سوختگی از عسل به‌عنوان يكی از بهترين داروهای طبيعی برای ترميم بافت‌هاي‌ صدمه ديده و سوخته و همين‌طور برای درمان عفونت‌هاي‌ بافت درگير استفاده می كنند. اين طلای طبيعی بعلت داشتن خواص ضد‌قارچ و آنتی باكتريال و رطوبت رسانی به موضع سوختگی كمك می كند.

 

برای استفاده از فوايد اين دارو كافی است مقداری عسل طبيعی را روی دستمالی تميز يا باند استريل قرار داده و ان را روی پوست سوخته و صدمه ديده قرار دهيد.

 

عسل يكی از بهترين داروهای طبيعی برای ترميم بافت‌هاي‌ صدمه ديده و سوخته است

 

درمان سوختگی سرکه : 

سرکه سفید دارای اسید استیک« یک جزء از آسپرین» است که میتواند به تسکین درد، خارش و التهاب ناشی از سوختگی کمک شایانی کرده و بعنوان یک ضد عفونی کننده و قابض«موجب بسته شدن منافذ باز پوست میشود» شناخته می‌شود و بهمین دلیل از ایجاد عفونت و التهاب در محل سوختگی پیش گیری میکند.

 

این ماده طبیعی در کاهش حرارت ناحیه سوخته و درنتیجه کم کردن درد و سوزش تاثیر فوق العاده خوبی می‌گذارد. کافی است یک پد پاکیزه پنبه اي یا تکه اي گاز استریل را در سرکه قرار داده و مستقیم روی محل سوختگی قرار دهید. به منظور تاثیر بیشتر از یک حوله نازک و تمیز خیس شده در محلول رقیق سرکه بعنوان یک کمپرس تسکین دهنده روی گاز استفاده کنید.

روش های سریع خانگی برای درمان سوختگی های معمولی

چای کیسه ای :

قرار دادن چای کیسه اي روی محل سوختگی می‌تواند به تسکین درد کمک کند زیرا چای سیاه حاوی اسید تانیک است که می‌تواند به کاهش دمای محل سوختگی کمک کند.

 

یک چای کیسه اي مرطوب را روی محل سوختگی قرار دهید. خاطرجمعی حاصل کنید که چای کیسه اي سرد است تا به افزایش دمای محل سوختگی منجر نشود.

 

اگر دوست ندارید چای کیسه اي رابه صورت مستقیم روی محل سوختگی قرار دهید میتوانید ان را در آب گرم قرار داده و پس از خنک شدن، پارچه اي را در چای خیس سرد کرده و ان را روی محل سوختگی قرار دهید.

 

درمان سوختگی با جو دوسر :

جو دوسر دارای خواص معجزه آسا تسکین دهندگی و کاهش التهاب است. به ویژه زمانی که ناحیه سوختگی در حال التیام بوده و احساس خارش در ناحیه مورد نظر میکنید جو بطور معجزه آسایی شما را از شر این خارش ها خلاص می‌کند.

 

برای التیام سوختگی هاي‌ وسیع باید  یک فنجان جو رابه آب وان حمام اضافه کرده و به مدت 20 دقیقه در ان دراز کشیده تا خاصیت شگفت آور ان را درمان ناحیه سوخته پوست و از بین رفتن خارش ها ببنید. هوا موجب خارش پوست سوخته و خارش ناحیه مورد نظرشده اما باوجود جو در آب این عارضه کاهش پیدا میکند.

 

بهبود سوختگی با ویتامین های E و C :

ویتامین هاي‌ E و C آنتی اکسیدان هایي مهم هستند که به تسریع بهبودی زخم کمک می‌کنند. انها رادیکال هاي‌ آزاد که میتوانند در بافت آسیب دیده محل سوختگی وجود داشته باشند را از بین می‌برند.

 

ویتامین C روند بهبودی رخم را تسریع میکند زیرا ترکیبی ضروری برای ساخت کلاژن جدید در بدن است. از منابع غذایی خوب برای این ویتامین می توان به مرکبات، فلفل قرمز، کیل، و بروکلی اشاره کرد. ویتامین E نیز در محصولاتی مانند بادام، اسفناج، سیب زمینی شیرین و آووکادو یافت میشود.

روش های سریع خانگی برای درمان سوختگی های معمولی

درمان سوختگی با عصاره گياه اسطوخودوس :

روغن يا عصاره به‌دست آمده از گياه اسطوخودوس يا لاوندر خواص درماني متعددي دارد. اين دارو كه بصورت موضعی برای درمان انواع سردردها و تسكين كوفتگی ها مورد استفاده قرار می گيرد از جمله داروهايی است كه در تسكين آفتاب سوختگی ها و درمان پوست سوخته شده بسيار موثر است.

 

درصورتی كه در فصل تابستان به‌دليل حرارت بيش از حد خورشيد دچار آفتاب سوختگی شديد، بهترين راه حل برای درمان ان استفاده از روغن اسطوخودوس و ماساژ ان روی پوست بدن است. استفاده از اين روغن هرروز به‌مدت يك هفته به درمان آفتاب سوختگي كمك مي‌كند.

جدیدترین مطالب سایت