طرز برخورد با افراد مبتلا به آلزایمر

طرز برخورد با افراد مبتلا به آلزایمر

طرز برخورد با افراد مبتلا به آلزایمر

آلزایمر را دست کم نگیرید و برای اینکه دچار این بیماری نشوید از موارد یاد شده در پیشگیری از آلزایمر استفاده نمایید.

 

با فرد مبتلا به آلزایمر آلبوم خانوادگی را ورق بزنید و خاطرات خوش را مرور كنید. اگر از مناسبت‌های خانوادگی فیلم دارید، آن را همراه بیمار تماشا كنید و در مورد آنها با هم صحبت كنید. با كمك برخی اشیا می‌توان خاطرات را به یاد آورد و در مورد آنها صحبت كرد.

 

مجله تالاب : اما هرگز فراموش نكنید در به یادآوری خاطرات، اگر احساس كردید حافظه‌اش یاری نمی‌كند، هرگز به او نگویید یادت نمی‌آید؟ در عوض خودتان آن ماجرا و خاطره را برایش بازگو كنید و نهایتا از عبارت یادش بخیر استفاده كنید و اگر او خاطره‌ای را به یاد آورد و راجع به آن صحبت كرد، از او بخواهید آن را بیشتر شرح دهد.

 

محرك‌های حسی می‌تواند كمك زیادی به این بیماران بكند. با كمك انواع محرك‌های حسی یعنی تصاویر، صداها، طعم‌ها و نیز محرك‌های پوستی مفاهیم و اطلاعات ذخیره شده در حافظه را فعال كنید. یكی از این كارها بازی اسم فامیل است. این بازی می‌تواند

 

طرز برخورد با افراد مبتلا به آلزایمر

طرز برخورد با افراد مبتلا به آلزایمر

طرز برخورد با افراد مبتلا به آلزایمر

كمك زیادی به بیمار كند.

دیدن فیلم‌هایی مانند فیلم‌های مستند و راز بقا را نیز توصیه می‌كنیم. بهتر است هنگام تماشا توجه او را به فیلم و توضیحات آن جلب كرده یا خودتان به زبان ساده‌تر در مورد تصاویر با او صحبت كنید (در این رابطه مستندهای حاوی صحنه‌های خشن توصیه نمی‌شود).

 

تصاویری از مكان‌های مهم تاریخی، هنری، مذهبی یا اشخاص مشهور علمی، هنری و مذهبی و همچنین حیوانات، گل‌ها، طبیعت و اشیای مختلف تهیه كرده، آنها را با هم ببینید و در موردشان صحبت كنید. این تصاویر به صورت كارت‌های آموزشی در بازار وجود دارد.

 

برای تقویت حافظه شنوایی بیمار می‌توانید در قالب بازی و تفریح چشم‌های او را ببندید و صداهای مختلف (البته نه آزاردهنده) را به وجود آورده و از او بخواهید حدس بزند آن چه صدایی است یا به صورت طبیعی توجه او را به صداهایی كه در اطرافش می‌شنود جلب كنید. مثل صدای عبور هواپیما، بچه‌هایی كه در كوچه بازی می‌كنند،
صدای بوق ماشین و…

 

حس بویایی او را با بوهای مختلفی كه در اطراف شما وجود دارد می‌توانید تحریك و تقویت كنید. به طور مثال می‌توانید گلاب، سبزیجات تازه، مهر جانماز، گل‌ها، عطرها و غذاها را نزدیك بینی وی برده و از او سوال كنید. اگر نتوانست جواب دهد، خودتان نام آن را بگویید. حتی می‌توانید به صورت بازی و با چشم بسته این كار را انجام دهید.

طرز برخورد با افراد مبتلا به آلزایمر

 

در مورد طعم‌ها نیز می‌توانید به این طریق عمل كنید. اجازه دهید مقدار كمی از طعم‌های مختلف مانند ترشی، شیرینی و… را بچشد و احساسش را بگوید. حتی این كار را می‌توانید به صورت بازی و مسابقه نیز انجام دهید.

 

برای تحریك حس لامسه نیز می‌توان با كمك برخی اشیاء مفاهیم زبری، نرمی، صافی، سختی، سردی، گرمی، فشار و… را تمرین كرد. البته به كمك ابزار كمك آموزشی مفاهیمی مانند رنگ، اندازه، وزن و… را نیز می‌توان یادآوری كرد.

 

در تمام موارد ذكر شده باید به خاطر داشت نباید كاری كرد كه موجب آزار و اذیت بیمار شود بلكه فعالیت‌ها باید با مهربانی، شادی و تفریح همراه باشد.

 

جدیدترین مطالب سایت