خواص خواندنی استفاده از چغندر

مجموعه : تغذیه سالم
خواص خواندنی استفاده از چغندر

خاصیت های چغندر 

 

چغندر نام یک گیاه ایرانی هست که ازآن در خوراکی ها هم بهرهگیری میشود و تقریبا میشود گفت که طرفدارهای قابل توجهی هم دارد . 

 

چغندر همچون یک سبزی موثر برای کودکان و افراد مسن شناخته شده هست. بعضی فواید سلامت چغندر برای نوزادان ثابت شده اند. این سبزی در چند رنگ وجوددارد و مزه اي اندکی شیرین دارد، که در این میان رنگ قرمز چغندر سرشناس ترین رنگ قلمداد می‌شود. چغندر به سبب فواید سلامت خود برای مغز نیز شناخته شده هست.

 

خواص خواندنی استفاده از چغندر 

به گزارش تالاب به نقل از “پزشک هلث بنفیت”، چغندر گیاهی با امکان رشد و پرورش آسان هست و حتی می‌توانید آنرا در باغچه هاي خانگی خود نیز پرورش دهید. چغندر در خاک به خوبی زهکشی شده برترین رشد خودرا عرضه میکند. این سبزی برای رشد به نور کامل خورشید نیاز دارد.

 

ارزش تغذیه ای چغندر

در فهرست زیر میتوانید ارزش تغذیه اي چغندر برای هر 82 گرم را دیدن کنید:

کالری: 35 کالری

چربی کل: 0.1 گرم

سدیم: 64 میلی گرم

پتاسیم: 266 میلی گرم

کربوهیدارت: 8 گرم

فیبر خوراکی: 2.3 گرم

قند: 6 گرم

پروتئین: 1.3 گرم

کلسیم: 20 میلی گرم

آهن: 40 میلی گرم

منیزیم: 102 میلی گرم

ویتامین A: 21 میلی گرم

پیریدوکسین «ویتامین B6» : 1.7 گرم

اسید اسکوربیک «ویتامین C» : 2 گرم

 

در ادامه با بعضی از فواید سلامت مصرف چغندر برای مغز بیشتر آشنا میشویم.

 

التیام عملکرد مغز

چغندر فواید قابل توجهی برای مغز دارد، به مخصوصاً اگر مصرف آن در ترکیب با ورزش باشد. از این طریق محتوای نیترات افزایش خواهد یافت. هنگامیکه بدن نیترات را برای ارتقا اکسیژن تبدیل می‌کند، گردش اکسیژن مغز می‌تواند افزایش یابد. از این رو، عملکرد مغز نیز میتواند ارتقا یابد. اضافه بر این، مهارت هاي عملکردی مغز مثل تمرکز و دقت نیز میتوانند بهینه سازی شوند.

 

پیش گیری از زوال عقل

چغندر ماده خوراکی خوبی برای افراد مسن قلمداد میشود، زیرا می‌تواند جریان خون به مغز را التیام ببخشد. از این رو، مصرف چغندر به بهینه سازی گردش اکسیژن به اعصاب مغز کمک می‌کند.

 

این شرایط اعصاب را فعال نگه می دارد و به کاهش احتمال ابتلا به زوال عقل کمک میکند. اعصاب مغزی فعال، ذهن را تحریک میکنند و حافظه را بهینه سازی میکنند.

 

خواص خواندنی استفاده از چغندر

 

افزایش جریان خون به مغز

مصرف چغندر جریان خون به سوی مغز را افزایش میدهد. از این رو، دیواره رگ هاي خونی تحریک می‌شوند تا امکان گردش خون بهتر را فراهم کنند. این شرایط فعالیت اعصاب مغزی را بهینه سازی می‌کند و همینطور به جلوگیری از فشار خون بالا و آسیب مغزی کمک میکند.

 

این شرایط به سبب گسترش اکسید نیتریک به رگ هاي خونی مغز شکل می‌گیرد، که جریان خون رابه لوب پیشانی مغز افزایش میدهد. این شرایط ازآن جهت اهمیت دارد که ظرفیت ساخت اکسید نیتریک با افزایش سن به آرامی کاهش می یابد.

 

التیام عملکرد شناختی

چغندر می‌تواند به التیام عملکرد شناختی کمک کند. همان گونه که می‌دانید عملکرد شناختی مقدور هست به سبب افزایش سن افت کند. این شرایط به کاهش جریان خون مغزی منتهی خواهد شد. مریضی هاي مغزی مربوط با افزایش سن سبب شکل‌گیری مریضی هایي مثل آلزایمر میشوند. از این رو، حصول خاطرجمعی از حفظ عملکرد شناختی اهمیت دارد.

 

تقویت سلامت مغز

یکیدیگر از فواید سلامت مصرف چغندر برای مغز افزایش اکسیژن رسانی بافتی هست. این شرایط می‌تواند نوروپلاستیسیتی «تساهل‌پذیری عصبی» مغز را توسط بهینه سازی فرآیند اکسیژن زایی قشر سوماتوموتور التیام ببخشد. برهمین اساس، این شرایط سلامت مغز را تقویت خواهد کرد.

 

توصیه می‌شود برای محافظت از این عملکرد ویتامین B نیز مصرف شود. یکی از فواید سلامت ویتامین B6 حاوی تقویت اعصاب مغزی میشود. از این رو، به تقویت سلامت مغز کمک خواهد کرد.

 

عوارض جانبی چغندر

همانند بیشماری دیگر از سبزیجات، چغندر نیز میتواند بعضی عوارض جانبی را سبب شود. در ادامه به چند نظیر اشاره می‌شود:

 

مصرف چغندر می‌تواند اساس ساز یک واکنش آلرژیک، مثل راش پوستی، خارش و سرگیجه شود. از این رو، اگر برای اولین بار هست که چغندر مصرف میکنید، ابتدا اندکی کمی ازآن را بخورید. اگر واکنش آلرژیک رخ داد از مصرف این ماده خوراکی پرهیز کنید.

 

مصرف چغندر می‌تواند می‌تواند سبب قرمز رنگ شدن ادرار شود. این می‌تواند به بروز مشکل در سوخت و ساز آهن منتهی شود. از این رو، توصیه می‌شود مصرف چغندر را در مواردی که کمبود آهن در بدن رخ می‌دهد، کاهش دهید.

 

به بیماران مبتلا به دیابت توصیه می‌شود از مصرف چغندر پرهیز کنند. به سبب مزه شیرین مقدور هست سطح قندخون این افراد افزایش یابد.

 

مصرف چغندر برای بعضی افراد میتواند سبب ناراحتی معده شود. این ماده خوراکی می‌تواند سبب تغییر در شرایط اجابت مزاج و ابتلا به یبوست شود.

 

جدیدترین مطالب سایت