خواص و مضرات کله پاچه | نحوه تمیز کردن کله پاچه در خانه

مجموعه : تغذیه سالم
خواص و مضرات کله پاچه | نحوه تمیز کردن کله پاچه در خانه

خواص کله پاچه

کله پاچه از غذاهای قدیمی ایرانیان که بیشتر برای صبحانه مصرف میشود. کله پاچه یکی از خوشمزه ایرانی که طرفدارهای زیادی دارد چطور است ؟ کله‌ پاچه، یکی از غذا هاي سنتی منطقه خاورمیانه و قفقاز جنوبی است.

 

به گزارش تالاب روش طبخ ان در کشور های مختلف تقریباً مشابه است. در کشور جمهوری اسلامی ایران و ترکیه این غذا با نام کله پاچه، در کشور های عربی با نام پاچه ودر ارمنستان، آذربایجان و گرجستان با نام خاش مطرح است.

 

کله پاچه که از پختن سر، دست و پای گوسفند تهیه می گردد، از بخش‌هاي‌ مختلفی چون بناگوش، زبان، مغز، چشم، گوشت، صورت و پاچه تشکیل شده است. این غذا با واحد شمارش دست به کار می رود و هر دست کله پاچه شامل یک کله و چهار پاچه است. شایان ذکر است که آب این غذا نیز به عنوان پیش غذا به همراه نان خورده می‌‌شود.

 

– خواص متمایز کله‌ پاچه

کله‌پاچه غذایی پرانرژی و باکیفیت پروتئین بالا محسوب می شود. پروتئین موجود در ان برای رشد و ترمیم تعداد زیادی از بافت‌‌هاي‌ بدن مفید است. سایت تالاب : زبان گوسفند سرشار از ویتامین‌‌هاي‌ گروه B بخصوص ویتامین 12 B می‌‌باشد که این ویتامین‌ها نقش‌هاي‌ مفید زیادی برای بدن دارند. به عنوان مثال ویتامین 12 B، در خونسازی و عملکرد سیستم عصبی نقش دارد.

پاچه گوسفند دارای طبع سرد است و خواصی چون رقیق کنندگی خون، ملین، بهبود دهنده زخم‌‌‌هاي‌ داخلی و افزایش دهنده شیر مادر را دارد. نشان داده شده است که این غذا حاوی ماده مغذی به نام کوآنزیم Q10 است.

 

کوآنزیم Q10 به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از طریق دفع مواد مضر تولید شده در بدن در نتیجه فرایند‌‌هاي‌ متابولیکی مختلف و پیشگیري از آسیب سلول‌ها نقش مهمی‌‌را ایفا می کند.

 

همچنین استحکام عملکرد سلول، تحریک سیستم ایمنی، بهبودی و نظارت بیماری‌هاي‌ فشار خون، سکته قلبی، پارکینسون، انواع سرطان و غیره از دیگر نقش‌هاي‌ کوآنزیم Q10 میباشد.
 

خواص و مضرات کله پاچه | نحوه تمیز کردن کله پاچه در خانه

– مضرات کله پاچه

 کله پاچه باوجود دارا بودن پروتئین و ویتامین‌ها، سرشار از کلسترول و اسیدهای چرب مضر است. کلسترول به عنوان چربی است که خاصیت رسوب كردن در عروق خونی بدن را داشته ودر کنار سایر عوامل خطر منجر به انسداد و گرفتگی رگ شده و زمینه‌ساز بروز بیماری‌‌هاي‌ قلبی- عروقی، سکته و بسیاری دیگر از بیماری‌‌‌هاي‌ مزمن می شود.

 

شایان ذکر است که در بین قسمت‌‌هاي‌ مختلف کله پاچه، مغز گاو و گوسفند محتوای کلسترول بیشتری دارند. بگونه‌اي که مغز گوسفند به‌ اندازه 8 زرده تخم مرغ کلسترول دارد و جزء مواد غذایی بسیار پرچرب محسوب می‌‌شود.

 

از این رو کسانی که چربی خون بالایی دارند، کلسترول و اسید اوریک خونشان بالا است و مبتلا به نقرس و ناراحتی کلیوی هستند، باید از مصرف بی‌رویه کله‌پاچه اجتناب کنند.

بر‌خلاف تصور عمومی‌‌ که کله پاچه را برای افرادی که ناراحتی‌‌هاي‌ مفصلی و آرتریت دارند، مفید می‌‌دانند، محتوای بالای چربی‌‌هاي‌ اشباع و ترانس موجود در کله پاچه فرایندهای التهابی موجود دراین بیماران را بدتر کرده و توصیه نمی‌‌گردد.
 

 

کلام آخر
با درنظر گرفتن این که اخیرا تغییراتی از جمله مصرف بی‌رویه غذا هاي آماده که محتوای چربی، قندهای تصفیه شده و نمک بالایی دارند، کاهش فعالیت فیزیکی و غیره در شیوه زندگی افراد رخ داده است و این تغییرات زمینه‌ساز بروز تعداد زیادی از بیماری‌‌هاي‌ مزمن شده اند از این رو رعایت رژیم غذایی صحیح از طریق افزایش مصرف سبزی‌‌ها و میوه‌‌هاي‌ تازه و غلات کامل سبوسدار و کاهش مصرف گوشت‌‌هاي‌ قرمز و مواد غذایی پرچرب مفید خواهد بود. مصرف بی‌رویه کله پاچه بخصوص در مناطق سنتی که عادت به مصرف هفتگی این غذا دارند به دلیل مضراتی که ذکر شد توصیه نمی‌‌گردد. در سایت تالاب همراه باشید

 

خواص و مضرات کله پاچه | نحوه تمیز کردن کله پاچه در خانه

نحوه تمیز کردن کله پاچه در خانه + طریقه تمیز کردن موهای کله پاچه

پاک کردن کله پاچه بادقت و حوصله در منزل، تنها راه مطمئن بودن از سلامتی ان است. طریقه تمیز کردن مو هاي کله پاچه نکاتی دارد که دانستن ان می تواند بشما در پاک کردن ان در منزل کمک زیادی کند. دراین مقاله با کلیه نکات و مراحل پاک کردن کله پاچه آشنا خواهید شد.

 

پاک کردن کله پاچه بادقت و حوصله در منزل، تنها راه مطمئن بودن از سلامتی ان است

 

کله پاچه یکی از غذا‌هاي‌ سنتی مرسوم در خاورمیانه است که تقریباً روش طبخ مشابهی دارد و از پختن سر و دست و پای گوسفند درست می شود. اجزای مورد استفاده این غذای پرچرب و پر انرژی شامل بناگوش، چشم، زبان، مغز، گوشت صورت و پاچه است؛ آب ان نیز به همراه نان خورده می شود و طبق معمول در وعده نهار یا صبحانه میل می گردد.

 

به رغم این که کله پاچه یکی از غذا‌هاي‌ منفور و چندش آور در دنیاست، ولی در ایران طرفداران زیادی دارد و جزو غذا‌هاي‌ اصیل ایرانی محسوب می شود. یک دست کله پاچه شامل یک سر و چهار پاچه است و انچه در تهیه این غذا بسیار اهمیت دارد تازه بودن کله پاچه و صرف دقت و حوصله در پاک کردن و شستن ان است. تنها با پاک کردن کله پاچه و پختن ان در منزل میتوان از سلامتی ان خاطرجمعی داشت و از خوردن ان لذت برد. دراین پست با بهترین روش پاک کردن کله پاچه با ما همراه باشید.

 

روش پاک کردن کله و طریقه تمیز کردن موهای آن

 

آب را دریک قابلمه بزرگ که کله در ان جا شود به جوش آورید.

 

پس از ان کله را در آب جوش قرار داده و چند دقیقه صبر کنید تا مو‌ها کاملا سست شوند.

 

سپس به کمک یک چاقو یا با دست شروع به کندن مو‌ها کنید.

 

اگر کله تازه باشد مو‌هاي‌ ان به اسانی در آب جوش جدا میشوند، ولی اگر کله خیلی تازه نیست بهتر است کمی آهک به آب جوش اضافه کنید تا مو‌ها آسان تر کنده شوند.

 

پس از این که مو‌ها را جدا کردید برای از بین بردن مو‌هاي‌ باقی مانده با استفاده از یک کپسول فشار قوی یا درصورت عدم دسترسی به فشار قوی بر روی اجاق گاز، کله را روسوز «اسموکت» کنید. با اینکار هم مو‌هاي‌ باقی مانده از بین می رود و هم کبابی می شود که در طعم و مزه ان تاثیر بسزایی دارد.

 

کل سطح کله را روسوز کنید و با چاقو به آرامی روی ان بکشید تا لایه‌ي سوخته روی ان خراشیده شود.

 

 خواص و مضرات کله پاچه | نحوه تمیز کردن کله پاچه در خانه

سطح کله را روسوز کنید و با چاقو به آرامی روی ان بکشید تا لایه‌ي سوخته روی ان خراشیده شود

 

پس از اسموکت کردن کله، روی زمین یک نایلون پهن کنید، کله را از پشت سر در دست گرفته و از سمت بینی محکم به زمین بکوبید؛ اینکار را چند بار تکرار کنید.

سپس شلنگ آب را داخل مجرای نای موجود در پشت کله قرار داده و آب رابا فشار خیلی زیاد در مجرا وارد کنید تا از بینی خارج شده و کاملا تمیز شود.

سپس گوش ها را جدا کنید «چون گوش ها قابل خوردن نیستند».

با یک چاقوی تیز، پوست صورت را در دو طرف لب برش دهید و سپس با فشار دو دست، فک بالا و پایین را بکشید تا جدا شوند. برای اینکار می‌توانید از اره هم استفاده کنید و کله را از فاصله دو فک تا انتهای سر ببرید تا به دو نیم تقسیم شود.

 

 خواص و مضرات کله پاچه | نحوه تمیز کردن کله پاچه در خانه

کله را از فاصله دو فک تا انتهای سر ببرید تا به دو نیم تقسیم شود

 

با یک برس یا مسواک زبر روی زبان و دندان‌ها بکشید تا تمیز شوند. برای خاطرجمعی میتوانید دندان ها رابا انبردست بکشید.

 

روش پاک کردن پاچه و طریقه تمیز کردن موهای آن

پاچه‌ها را ابتدا در آب جوش قرار داده و مو‌هاي‌ ان رابا چاقو یا دست بکنید.

 

پاچه را در دست بگیرید و با چاقو سُم ان را درآورید. زهر را مانند کفش جدا کنید، نیازی به بریده شدن توسط چاقو نیست فقط کافیست که چاقو را داخل زهر انداخته و فشار دهید تا خارج شود.

 

سپس پاچه ها را اسموکت کنید تا مو‌هاي‌ باقی مانده بسوزند و با چاقو به آرامی روی پوست ان بکشید تا لایه سوخته ان خراشیده شود.

 

کیسه مویی موجود در زیر پوست شیار بین ناخن ها رابا چاقو خارج کنید.

 

آماده کردن کله پاچه برای پختن

پس از طی مراحل فوق برای پاک کردن کله پاچه، دریک قابلمه بزرگ آب سرد ریخته و کله پاچه رابه مدت نیم ساعت در ان قرار دهید.

سپس با چاقو به آرامی روی سطح کله و پاچه ها بکشید تا اگر آثار سوختگی روی ان است از بین برود.

سپس همه ی قسمت ها را یکی یکی زیر آب سرد، تمیز بشویید.

کله پاچه برای پختن آماده است و شما میتوانید برای تهیه کله پاچه خوشمزه در منزل اقدام کنید.

 

 خواص و مضرات کله پاچه | نحوه تمیز کردن کله پاچه در خانه

کله پاچه برای پختن آماده است و شما میتوانید کله پاچه خوشمزه در منزل تهیه کنید

 

شاید مهم ترین خاصیت کله پاچه، پروتئین باکیفیت ان باشد. ولی باید این نکته را درنظر داشت که قسمت هایي از کله پاچه را نباید خورد و ضرر حتمی ان بالا بردن کلسترول خون است که میتواند در رگ‌هاي‌ خونی رسوب کرده و با انسداد عروق ظریف، خون‌رسانی در قلب، مغز و ریه را مختل و باعث ایجاد سکته قلبی و مغزی شود. متخصصان تغذیه معتقدند، مصرف یک یا دو بار کله پاچه در هفته خطرناک است ولی یک یا دو بار در ماه اشکالی ندارد.

 

البته میزان مصرف پاچه رابه دلیل پایین بودن چربی ان محدود نکرده اند ولی مغز، چشم و بناگوش رابه ترتیب پرچرب ترین اجزای کله پاچه برشمرده اند که علت لذیذ بودن چشم و بناگوش هم وجود همین چربی هاست.

 

بهمین دلیل مصرف چشم توصیه نشده و تاکید بر ان است که درصورت استفاده از بناگوش فقط گوشت لخم ان مصرف شود.

 

از طرفی ارزش تغذیه‌اي زبان و گوشت صورت حیوان هم چون گوشت قرمز است و مزیت اصلی ان ویتامین‌هاي‌ گروه B، بویژه ویتامین B۱۲ است.

 

هر صبح جمعه کله پاچه بخورید

هر کی ام حرف زد اونم بخورید

جدیدترین مطالب سایت