راهنمای ایمنی غذا

مجموعه : تغذیه سالم
راهنمای ایمنی غذا
کلیه لوازم ظروف پخت و سطوح کار را با محلول رقیق کننده تمیز و ضد عفونی کنید. (طبق دستورالعمل موجود برچسب ها) ضد عفونی و تمیز کردن را قبل از شروع کار و پس از اتمام تهیه غذا انجام دهید سپس کلیه سطوح و لوازم را با آب تمیز بشوئید و در صورت امکان از دستمال های آشپزخانه یا دستمالهای کاغذی برای خشک کردن استفاده کنید.
 
 
دستهای خود را حداقل برای مدت ۲۰ ثانیه با آب گرم و صابون قبل از تهیه مواد غذایی به خوبی بشوئید. در صورتی که پس از تهیه یک غذا , مواد غذایی دیگری را آماده طبخ می کنید باید مجددا دست های خود را بشوئید.
 
 
دستهایتان بعد از تماس با مواد غذایی خام مانند : گوشت , مرغ و غذاهای دریایی شستشو دهید. مواد غذایی خام را جدا از غذاهای پخته شده نگهداری کنید.
 
هرگز مواد غذایی خام را به همراه مواد پخته شده را در یک ظرف یا سینی قرار ندهید. برای هر کدام از آنها از ظروف متفاوت استفاده کنید.
 
 
گوشت ها , انواع سالاد و مواد غذایی فاسد شدنی را تا قبل از آماده سازی در یخچال نگهداری کنید. در مسافرت ها و پیکنیک ها از کلمن استفاده نمایید. کلمن را در مکان های سایه و به دور از پرندگان و حیوانات قرار دهید. مواد غذایی را قبل از پخت بطور ملایم حرارت دهید.
 
 
اگر شما از ذغال باربیکیو استفاده می کنید از مقدار کافی زغال برای پخت کامل استفاده کرده و مطمئن شوید که ذغال قبل از شروع پخت بخوبی قرمز و آتشین شده باشد.
 
راهنمای ایمنی غذا
در هنگام پخت
در صورت امکان مرغ را قبلا نیمه پز کنید. سپس آنرا به سرعت کباب کنید. همواره مراقب باشید مواد غذایی را خارج از محدوده حرارتی خطرناک (۴ درجه سانتی گراد تا ۶۰ درجه سانتی گراد) نگهداری نمایید.
در صورتی که غذا در حین کباب کردن شروع به سوختن نماید سیخ های کباب را بالا برده و یا حرارت را کاهش دهید.
 
پس از پخت
غذای پخته شده را در یک ظرف یا سینی تمیز قرار دهید. مراقب باشید آب خارج شده از ماده غذایی خام بر روی غذاهای پخته شده نریزد. کلیه غذاها را برای جلوگیری از آلودگی ثانویه پوشیده نگهدارید.
 
 
غذاهای آماده شده را فورا مصرف کنید. اگر باید غذا را گرم نگهدارید باید اطمینان حاصل کنید درجه حرارت آن ۶۰ درجه سانتیگراد یا بیش از آن باشد. باقی مانده غذا را در یخچال نگهداری کنید و هنگامی که سرد هستند روی آنها را بپوشانید. و قبل از مصرف مجددا حرارت دهید .
 
جدیدترین مطالب سایت