فواید خوردن غذاهای مربوط به هر فصل چیست؟

مجموعه : تغذیه سالم
فواید خوردن غذاهای مربوط به هر فصل چیست؟

فواید خوردن غذاهای مربوط به هر فصل

هر هفته ما یكی از غذاهای فصلی را معرفی می‌كنیم ، زیرا در این زمان ، شما بیشترین طعم و ارزش غذایی را خواهید یافت. زمانی كه این مواد غذایی از هر وقت دیگری ارزان تر هستند. برای اینكه بیشترین میزان تازگی را بدست بیاورید، باید به دنبال غذاهایی باشید كه در محل شما و در فصل كنونی به عمل می‌آیند.

 

فصول، زمینة طبیعی و اصلی خوراك را فراهم می‌كنند. سالم ترین غذاهای دنیا فصلی هستند. باغ سبزیجاتی را تصور كنید كه در خواب زمستانی فرو رفته است. حال همین باغ را در یك روز آفتابی تابستانی مجسم كنید. چقدر همه چیز در این دو فصل متفاوتند. از نظر بوم شناسان، طبیعت منشأ اصلی این تفاوت هاست.

 

تغییراتی كه در نتیجه تغییر فصول از بهار به تابستان و یا از پاییز به زمستان ایجاد می‌شوند، برای ایجاد تعادل در منابع طبیعی زمین و اشكال مختلف حیات در آن، لازم و ضروریست. اما امروزه خیلی راحت موقع غذا خوردن، فصل ها را فراموش می‌كنیم.

 

فرآوری مواد غذایی مدرن و توزیع وسیع آن در سراسر جهان، آن را در تمام طول سال در دسترس قرار می‌دهد به طوری كه قفسه های مواد غذایی در ماه دی همان طور به نظر می‌رسند كه در ماه تیر .

 

تحقیقاتی كه غذا خوردن بر اساس فصول را تأیید می‌كنند :

در یك مطالعه تحقیقاتی انجام شده در سال 1997 توسط وزارت كشاورزی، شیلات و مواد غذایی در لندن، انگلستان، تفاوت های فاحشی در مواد مغذی موجود در شیر پاستوریزه در زمستان در مقایسه با تابستان كشف شده است. در تابستان مقدار ید و در زمستان میزان بتا –كاروتن بیشتر است.

 

این وزارت خانه دریافت كه تفاوت های موجود در تركیب شیر اساسأ مربوط به تفاوت در رژیم غذایی گاوها می‌باشد.

 

با مواد غذایی نمك سود شده در زمستان و سبزیجات تازة بیشتر در تابستان، گاوها دیگر در طول این دو فصل، شیرهایی كه از نظر مواد مغذی با هم متفاوتند، تولید نمی‌كنند .

 

به طور مشابه، محققان در ژاپن تفاوت های سه گانه ای را در محتویات ویتامین C در اسفناج كشف كرده اند كه در تابستان در مقایسه با زمستان ایجاد می‌شود.

 

راهنمایی هایی در رابطه با غذا خوردن فصلی

این برای شما به چه معناست؟ بطور فصلی غذا بخورید! برای لذت بردن از همة مواد مغذی غذاها، شما باید لیستی از غذاهای فصلی تهیه بكنید.

 

در بخشهای مختلف دنیا و حتی در مناطق مختلف یك كشور، لیست های غذایی فصلی می‌توانند متفاوت باشند. اما در اینجا چند اصل برتر ذكر شده است كه می‌توان با دنبال كردن آنها وجود مواد مغذی بهینه را در هر فصلی تضمین كرد .

 

1 – در فصل بهار بر روی سبزیجات برگداری تمركز كنید كه برگ های نازكی دارند و نمایانگر تولدی دوباره در فصل بهار هستند . این سبزی و طراوت بهار باید در بشقاب شما توسط سبزیجاتی چون اسفناج ،كاهو ، جعفری تازه و ریحان نمایان شود .

 

2 – در تابستان ، به غذاهای سبك و خنك كننده پناه ببرید كه در داروهای سنتی چینی نیز یافت می‌شوند .این غذاها شامل میوه هایی چون توت فرنگی ، سیب ، هلو و آلو ، سبزیجاتی چون كدو سبز ، كلم بروكلی ، گل كلم ، ذرت و همچنین طعم دهنده هایی چون نعنا و جعفری می‌باشند.

 

3 – در پاییز به سمت غذاهای گرم و پاییزی مانند هویج ، سیب زمینی ، پیاز و سیر بروید همچنین از ادویه های تند و گرم مثل زنجبیل ، ‌فلفل و دانه های خردل ، بیشتر استفاده كنید .

 

4 – در زمستان،‌ خیلی بیشتر به سراغ غذاهای گرم بروید .این اصل را فراموش نكنید كه غذاهایی كه بیشتر طول می‌كشد تا به عمل آیند ،گرمتر از آنهایی هستند كه به سرعت بدست می‌آیند .

 

همه غذاهای حیوانی جزء گروه غذاهای گرم هستند مانند : ماهی ، مرغ ، گوشت گاو ، گوشت بره و گوشت آهو یا گوزن .همچنین سبزیجات بته ای مانند هویج ، سیب زمینی ، پیاز و سیر نیز در این دسته قرار دارند. تخم مرغ ، ذرت و دانه های روغنی هم غذاهای گرمی محسوب می‌شوند .

 

در همه فصول خلاق باشید ! اجازه دهید شرایط طبیعی بهار ، تابستان ، پاییز ، و زمستان راهنمای شما باشد.

 

جدیدترین مطالب سایت