آشنایی با انواع سردرد در فصل بهار

آشنایی با انواع سردرد در فصل بهار

چه سردرد هایی باعث میشود تا سردرد شویم ؟

در فصل بهار انواع حساسیت ها به سراغ آدم میاید از آلرژی گرفته تا سردردهای مزمن ، باید بدانیم که بعضی از سردرد هایی هم هست که باعث آب ریزش بینی بعد از بیدار شدن اتفاق می افتد.

 

فصل بهار اگرچه برای همه فصل خوشایند و زیبایی است، اما کسانی که از آلرژی رنج می برند، از تغییر فصلها و آمدن فصل بهار ، خیلی خوشحال نمی شوند. آلرژی های فصلی با علائمی از جمله عطسه، آبریزش بینی و اشک و … ، به نوبه خود آزار دهنده است؛ چه رسد به روزی که سردرد نیز به اینها اضافه شود.

 

تحقیقات منتشر شده در مجله سالانه آلرژی، آسم و ایمنی بدن، بیانگر آن است که آلرژی های فصلی نه تنها با سردردها ارتباط دارند، بلکه در بروز دردهای میگرنی نیز موثر اند.

 

در بررسی انجام شده،  از میان 76 نفری که آلرژی فصلی دارند، 34% از میگرن نیز رنج می برند. به علاوه با بررسی آمار مبتلایان به میگرن، تنها 4% از آنها ، آلرژی فصلی ندارند.

 

تاثیر آلرژی های فصلی بر سردرد در تحقیقات منتشر شده در مجله سردرد،  برای 536 بیمار بررسی و اثبات شده است. محققان در کالج پزشکی دانشگاه سین سیناتی، تاثیر افزایش سن و آلرژی های فصلی را در بروز و تشدید سردرد های مکرر میگرنی، ثابت کرده اند.

 

چه ارتباطی میان آلرژی های فصلی و سردرد وجود دارد؟

آلرژی بر اثر آزاد شدن هیستامین و التهاب رگ هایی خون رسان مغز ، ایجاد می شود. بر اثر آن در برخی افراد سردردهای سینوسی و در برخی دیگر سردردهای شدید میگرنی بوجود می آید.

تغییر وضعیت هوا بر اثر تغییر فصل ها نیز، ممکن است سردرد ایجاد کند. تغییر فشار هوا، از عوامل شایع تاثیر گذار در میگرن است.

وجود توده هوای پر فشار که باعث جبهه هوای سرد و طوفان میشود. چگونه مشخص می شود سردرد ایجاد شده تحت تاثیر آلرژی است یا تنها تغییر وضعیت هوا باعث آن شده است ؟

در این خصوص لازم است به سایر نشانه ها نیز توجه کنید.

مانند وقتی که هم سردرد دارید و هم عطسه می کنید، یا بینی شما کیپ شده و یا چشم هایتان خارش دارد ، در این صورت، حتماً سردرد شما مربوط به آلرژی می شود.

کاهش سردردهای ناشی از آلرژی

سردردهای آلرژیک از دو جنبه بررسی و روش های درمانی آنها، ارائه می گردد:

 

پیشگیری: بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به سردردهای آلرژیک، پرهیز از عوامل ایجاد کننده حساسیت است. دکتر  Frederick M. Schaffer ، استادیار دانشگاه پزشکی کارولینای شمالی و عضو هیات علمی بخش آلرژی و کودکان ، شناسایی و دوری از عوامل حساسیت زا مانند گرده درختان، چمن و علفهای هرز را اولین قدم پیشگیری می داند.

 

همچنین استفاده از وسایلی مانند دستگاههای ضد رطوبت در منزل، تعویض به موقع فیلتر دستگاههای تهویه هوا، بیرون نرفتن از منزل در روزهایی که گرده ها و ذرات معلق در هوا زیاد است، توصیه می شود. اگر خروج از منزل در این روزها اجتناب ناپذیر بود ، حتماً بلافاصله بعد از بازگشت دوش بگیرید.

 

روش دیگر برای کنترل آلرژی که منجر به تحریک میگرن می شود، استفاده از دارو قبل از تشدید وضعیت درد است. استفاده از داروهایی که بدون نسخه قابل تهیه هستند، برای درمان آلرژی های خفیف و در صورتی که آلرژی شدید و اذیت کننده باشد، درخواست تجویز آمپول های ضد آلرژی از پزشک لازم است.

 

دکتر Schaffer می افزاید: در گذشته امکان تهیه این آمپول ها برای بیماران به راحتی مقدور نبود ؛ اما خوشبختانه امروزه این آمپول ها در همه مراکز کمک های اولیه در دسترس هستند.

 

همچنین می توان به طور مستقیم سردردهای ناشی از آلرژی را درمان کرد. دکتر Moshe Lewis متخصص در مدیریت درد،  در شهر رد وودسیتی کالیفرنیا می گوید: این فرآیند با مراجعه به پزشک متخصص سردرد و تجویز دوز مناسبی از دارو برای کنترل میگرن و سایر سردردها انجام می شود.

 

برای بسیاری از بیماران، داروهایی که به تریپتان معروف اند، (و دارای ایمیترکس اند) در کاهش درد موثر اند.

با این وجود توصیه دکتر Lewis کنترل درد به روش غیر دارویی است. مخصوصاً دردهایی که مرتبط با آلرژی هستند.

بکار گیری درمان های غیر دارویی که در منزل انجام می شوند. مانند تکنیک های تنفس عمیق، مدیتیشن، استفاده از کیسه های یخ بر روی پیشانی و کمپرس آب گرم برای کاهش درد.

 

با بکارگیری روش های هوشمندانه پیشگیری و طرح درمان مناسب، می توانید از آلرژی های فصلی و سردردهای ناشی از آن دوری کرده و از فصل بهار به طور کامل لذت ببرید.

 

جدیدترین مطالب سایت