آشنایی با دردهای جبران ناپذیر گردن

آشنایی با دردهای جبران ناپذیر گردن

خطرات سرطان گردن 

درد هاي ناشی از گردن متاسفانه بضی از اوقات به بحبوحه خودش می‌رسد و ممکن هست حتی باعث سرطان جبران ناپذیری شود . 

 

سرطان سر و گردن حاوی انواع مختلفی از سرطان ها می‌شود که قسمت هاي مشخصی از این دو ناحیه بدن انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اغلب سرطان سر و گردن به معنای سرطان هایي هست که دهان، گلو و بینی را تحت تاثیر قرار میدهند. به گزارش تالاب اگرچه ظهور سرطان در این بخشها اغلب از نظارت فرد تحت تاثیر قرار گرفته خارج میباشند، اما بعضی رفتارها می‌توانند نقش چشمگیری در ابتلا به سرطان سر و گردن داشته باشند.

 

آشنایی با دردهای جبران ناپذیر گردن

جلوگیری از سرطان گردن 

 

همانند دیگر انواع سرطان، تشخیص سرطان سر و گردن در مراحل نخست از اهمیت مخصوصاً اي برخوردار هست. بر همین اساس، تشخیص نشانه ها و علائم سرطان هایي که گلو، بینی و دهان را تحت تاثیر قرار میدهند، مهم هست. این چالش بطور مخصوصاً برای افرادی که پیشینه خانوادگی یا سبک زندگی انها می‌تواند خطر ابتلا به این نوع از سرطان را افزایش دهد، حیاتی هست.

 

گلودرد

گلودرد به ندرت عاملی نگران کننده درنظر گرفته می‌شود، زیرا می‌تواند به سبب دلایل بی خسارت بیشماری مثل آلرژی هاي فصلی یا سرماخوردگی شکل گرفته باشد. بطور کلی، گلودرد نشانه اي موقتی یا نشانه نخست سرماخوردگی هست.

 

با این وجود، گلودرد میتواند نشانگر ابتلا به سرطان گلو نیز باشد. در شرایطی که تشخیص بین نشانه اي از سرماخوردگی یا سرطان گلو بودن دشوار هست، در مورد دوم درد پس از گذشت چند روز یا چند هفته از بین نمیرود. در اصل، اگر بدون نشانه اي از سرماخوردگی به گلودردی دردآور مبتلا شده اید و این شرایط پس از گذشت یک هفته یا اکثر از بین نرفته هست، بهتر هست برای تشخیص دقیق به دکتر مراجعه کنید.

 

درد دهان

همانند بیشماری دیگر از نشانه هاي این فهرست، درد دهان لزوما به معنای بروز موردی نگران کننده نیست. این شرایط میتواند به سبب دلایل بیشماری شکل بگیرد، که از سوختن زبان به سبب خوردن غذای داغ تا بهرهگیری نادرست از مسواک را حاوی می‌شوند. اگرچه، درد دهان میتواند به سبب بهداشت ضعیف دهان و دندان نیز شکل بگیرد.

 

اما این درد باید پس از گذشت مدتی از بین برود، به مخصوصاً در افرادی که بهداشت دهان و دندان خودرا رعایت می‌کنند. نشانه هاي جدی دیگر نیز می‌توانند به بروز مشکلی جدی اشاره داشته باشند، که ازآن جمله میتوان به وصله هاي قرمز و سفید روی لثه ها، زبان، یا پوشش داخلی دهان اشاره کرد.

 

خونریزی لثه و درد در آرواره میتوانند از نشانگرهای دیگر باشند، که درد دهان به سبب دلیلی جدی، مثل سرطان سر و گردن، شکل گرفته هست. اگر با این قبیل نشانه ها روبه‌رو شده و درد دهان پس از گذشت چند روز بهبود نیافت، برترین انتخاب مراجعه به دکتر یا دندانپزشک برای بررسی دقیق شرایط هست.

 

دشواری در صحبت کردن

افرادی که به یک عفونت جدی گلو یا سرماخوردگی شدید مبتلا میشوند، می‌دانند که این مریضی هاي بی خسارت میتوانند صحبت کردن را دشوار سازند. در اکثر موارد این درد و ناراحتی پس از گذشت چند روز یا یک تا دو هفته کاهش می یابد.

 

اما اگر درد ادامه داشته باشد، این شرایط میتواند نشانه اي از وجود مشکلی جدی باشد، که گلو، از جمله حلق، را تحت تاثیر قرار داده هست. درد پایدار در گلو که صحبت کردن را دشوار می سازد باید همچون شرایطی جدی درنظر گرفته شود و برای تشخیص و بررسی دقیق شرایط به دکتر مراجعه کرد.

 

دشواری در بلع

مریضی هاي مقداری وجود دارند که میتوانند عمل بلع را دشوار سازند، که ازآن جمله می‌توان به گلودرد میکروبی اشاره کرد. اما حتی یک سرماخوردگی ساده میتواند عمل بلع را برای فردی مبتلا به گلودرد دشوار سازد.

 

با این وجود، اگر درد پایدار باشد و با نشانه هاي رایج دیگر سرماخوردگی مثل سرفه و آبریزش بینی همراهی نشود، مراجعه به دکتر برای تشخیص علت شکل‌گیری این شرایط برترین ایده هست. ممکن هست عفونت یا آلرژی فصلی سبب تحریک گلو شده باشد، اما امکان تماس با سرطان گلو نیز وجود دارد. اگر مورد دوم رخ داده باشد، تشخیص آن در مراحل نخست بهتر هست، زیرا هرچه اکثر احتمال بهبودی را افزایش میدهد.

 

درد سینوس

درد سینوس اکثر مواقع با آلرژی هاي فصلی یا سرماخوردگی در تماس هست. با این وجود، این شرایط میتواند با مشکلی اساس اي که بینی و سینوس ها را تحت تاثیر قرار داده هست، مربوط باشد. به بیان دیگر، اگر گرفتگی هایي در بینی وجود داشته باشند، این شرایط می‌تواند به گرفتگی سینوس ها منتهی شود که به درد شدید سینوس و سردرد منتهی می‌شود.

 

اضافه بر این، خشکی می‌تواند سبب احساس گرفتگی در بینی شود و حتی ممکن هست به خونریزی بینی منتهی شود.

 

در صورت ابتلا به درد سینوس باید به دکتر مراجعه کنید تا مشخص شود مشکل به سبب آلرژی ها، گرفتگی ها، یا خشکی شکل گرفته و یا موردی جدی‌تر مثل سرطان بینی در پس پرده قرار دارد. اگر مصرف داروها، مثل آنتی بیوتیک ها، در بهبودی شرایط تاثیر گذار نباشد، احتمال این‌که با مشکلی جدی روبه‌رو باشید، افزایش می یابد.

 

درد یا بی حسی ناشی از التهاب

نمایان شدن سرطان در ناحیه سر و گردن میتواند به شکل‌گیری التهاب چشمگیر منتهی شود. اگر مشکلی جدی در حال گسترش باشد، بیمار ممکن هست تورم در آرواره یا در قسمت زیر چانه را سنجیدن کند. احساس تورم در این بخش از سر که اغلب با درد همراهی می‌شود میتواند به سبب سرطان غدد بزاقی شکل گرفته باشد.

 

به گزارش تالاب التهاب ناشی از رشد سرطان سر و گردن می‌تواند به احساس بی حسی یا فلج در عضلات صورت منتهی شود؛ این شرایط نیز میتواند با درد دوست باشد. اگر درد برای بیش از چند روز ادامه یابد، مراجعه به دکتر برای تشخیص علت برترین انتخاب قلمداد میشود.

 

جدیدترین مطالب سایت