با دردهای ناگهانی شکم بیشتر آشنا شوید !

با دردهای ناگهانی شکم بیشتر آشنا شوید !

دردهای ناگهانی شکم 

 

درد شکم و زیر شکم بعضی وقت ها بسیار دردآور هست و تقریبا برای افراد یکی هست در ادامه میتوانید با دردهای ناگهانی شکم اکثر آشنا شوید !

 

به گزارش تالاب اضطراب، رژیم خوراکی نامناسب، کم‌تحرکی، مشکلات ژنتیکی و حتی حالات آب‌وهوایی، اصلی‌ترین عوامل ایجادکننده مریضی‌هاي گوارشی میباشند ودر کنار بازرسی این عوامل، با تشخيص نوع دردها و علائم‌شان، می توانید احتمال دچارشدن به این مریضی‌ها را کاهش دهید.

 

تیرکشیدن قسمت پایین شکم

درد معده‌تان قطع نمی شود؟ با مشکلات روده‌اي مثل یبوست یا اسهال دوست هست؟ نفخ پیوسته کلافه‌تان کرده؟ شاید شما از سندرم روده تحریک‌پذیر آی‌بی‌اس رنج می برید. آی‌بی‌اس یکی از رایج‌ترین اختلالات دستگاه گوارش هست که اکثر زنان را درگیر میکند. البته علت اصلی ابتلا به این مشکل ناشناخته هست؛ اما محققان می گویند غالباً مبتلایان این سندرم، روده‌هاي بسیار حساسی دارند یا روده‌اي فراخ دارند.

 

قبل از این، به باور محققان دچار بودن به اضطراب مزمن هم می تواند اساس را برای ابتلا به این مشکل فراهم کند ودر روزهایی که میزان بیشتری اضطراب را سنجیدن می کنید، حال روده‌هاي‌تان را بدتر کند. البته افراد زیادی دچار این سندرم می شوند و سالها با آن زندگی می کنند؛ اما اگر در عین مبتلا بودن به این سندرم، کاهش وزن یا خون ریزی مقعدی را سنجیدن میکنید، موضوع را جدی بگیرید. مقدور هست روده‌هاي شما، در آستانه دچار شدن به مشکلی بزرگ‌تر باشند.

 

شکم‌درد دوست با خون ریزی مقعدی 

درد و گرفتگی شکم، وقتی با خون ریزی مقعدی دوست می شود، از ابتلا به التهاب روده آی‌بی‌دی خبر میدهد. تعداد زیادی از مبتلایان به تورم مزمن دستگاه گوارش، علائم مریضی خودرا با سندرم روده تحریک‌پذیر اشتباه میگیرند، درحالی‌که التهاب روده، یک مریضی نادر و جدی هست؛ اما آی‌بی‌دی، از هر پنج نفر در دنیا، یک نفر را دچار می کند.

 

البته متخصصان سالها تصور میکردند که التهاب روده نوعی مریضی خودایمنی هست؛ اما بررسی‌هاي اخیر پژوهشگران نشان داده که التهاب مزمن روده نه به‌علت حمله‌ دستگاه ایمنی به‌خود بدن، بلکه به‌خاطر حمله‌ آن به ویروس‌ها و باکتری‌هاي بی‌خسارت یا غذای باقی‌مانده در روده‌ها ایجاد میشود و به‌دنبال آن، آسیب در روده‌ها ایجاد می شود.

 

با دردهای ناگهانی شکم بیشتر آشنا شوید !

چگونه درد شکم را آرام کنیم ؟

 

اگر درد با بی‌اشتهایی و وجود التهاب در معده دوست شود،احتمالا به زخم معده دچار شده‌اید

 

سوزش سر دل: درد سوزناک در وسط شکم

احتمالا وقتی یک وعده غذای چرب می خورید یا یک نوشیدنی کافئین‌دار مینوشید، دچار این نوع درد می شوید. غالباً آدم‌ها، دستکم یکبار در عمرشان سوزش سر دل را سنجیدن کرده‌اند و بعضی آن‌قدر گرفتار این مشکل میباشند که در مجرای گوارشی‌شان مدام احساس سوزش دارند. ریفلاکس اسید، علت اصلی این مشکل هست. وقتی معده شما توان مهار اسید را ندارد و بیش از اندازه آن را ساخت می کند، مری‌تان مازاد اسید را بالا می‌آورد و گاهی حتی تا گلوی شما آن را انتقال می دهد. ریفلاکس مزمن، می تواند این درد آزاردهنده رابه مشکلی جدی تر تبدیل کند و درصورتی که درمان نشود، شما را گرفتار اختلالات گوارشی مزمن کند.

 

سنگ‌هاي صفراوی: احساس ناراحتی در اطراف ناف

اگر درد معده شما، با درد مبهمی در نزدیکی شانه‌تان دوست شد و بعد از خوردن یک وعده غذای چرب، شدت گرفت، احتمالا صفرای‌تان سنگ‌ساز شده هست. این مشکل تعداد زیادی از زنان بالای 40سال را درگیر خود میکند و حتی مقدور هست در زمان بارداری، ایجاد شود. مقدور هست شما سالها بدون احساس هیچ‌گونه دردی، سنگ را در صفرای‌تان تحمل کنید و از وجود آن بی‌خبر باشید؛ اما وقتی که وجود این سنگ با درد دوست می شود، باید افزون بر رعایت رژیم خوراکی مناسب و کم‌چرب، راه‌هاي تخصصی دیگری را برای برطرف کردن آن امتحان کنید.

 

زخم‌‌‌معده: درد خفیف و سوزاننده شکمی که با مصرف آنتی‌اسیدها کاهش می‌یابد

اگر درد با بی‌اشتهایی، کاهش وزن و وجود التهاب در معده دوست شود، احتمالا به زخم معده دچار شده‌اید. زخم‌هاي گوارشی، تعداد زیادی از افراد رابه خود دچار میکنند و وجود هلیکوباکتر «نوعی باکتری رایج معده» یکی از دلایل اصلی ایجاد این زخم در معده هست؛ اما خوشبختانه با انجام یک آزمایش تنفسی ساده، می توانید از وجود این باکتری در معده‌تان مطمئن شوید. قبل از این، اگر بیش‌از‌اندازه از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن یا آسپرین بهرهگیری کنید، احتمال دچار شدن‌تان به زخم معده اکثر می شود.

 

دیورتیکولیت: درد ناگهانی در ناحیه پایین سوی چپ شکم

دیورتیکول‌ها، بیرون‌زدگی‌هاي کوچک کیسه‌مثل، میباشند که در دیواره دستگاه گوارش شکل می گیرند. انها غالباً در قسمت پایینی روده بزرگ تشکیل میشوند و وجودشان در دستگاه گوارش افراد بالای 40 سال، رایج هست. البته وجود دیورتیکول‌ها، به خودی خود، یک مشکل تلقی نمی شود؛ اما وقتی که آن ها ملتهب یا عفونی میشوند، مریضی دیورتیکولیت یا التهاب دیورتیکول را ایجاد می کنند و شما رابه دردسر می اندازند. درد شدید شکمی، دوست با تب و حالت تهوع یا بروز تغییرات مشخص در تعداد دفعات دفع کردن در روز، از علائم محرز این مریضی هست. قبل از این، مبتلایان دیورتیکولیت، معده‌هاي گاز‌ساز دارند و البته به مشکلی آزاردهنده دچار میباشند؛ اما با رعایت رژیم خوراکی و مصرف آنتی‌بیوتیک یا در موارد حاد با جراحی، می توانند از این مریضی خلاص شوند.

 

جدیدترین مطالب سایت