علایم مسمویت شدید بدنی در افراد

علایم مسمویت شدید بدنی در افراد

انواع علایم مسمویت شدید بدنی در افراد 

 

مسمویت خوراکی متاسفانه میتواند سردرد ها و حال تعوع هاي شدید داشته باشد در ادامه می‌توانید با نشانه هاي مسمویت خوراکی همراه شوید .

 

به گزارش تالال مسمومیت خوراکی یک مریضی ناشی از مصرف موادغذایی یا نوشیدنی‌هاي شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها یا انگل‌هاي زیان آور هست. در شرایطی که تعداد زیادی از موادغذایی به‌طور بالفعل شامل موجودات زیان آور میباشند، اما به‌طور معمول طی پخت‌وپز انها از بین می روند.با این همه ی، اگر بهداشت رعایت نشود و موادغذایی به‌روش درست ذخیره و نگه داری نشوند، برای مثال، عدم شست‌و‌شوی دست‌ها یا نگه داری گوشت‌خام در یخچال، حتی غذا هاي پخته نیز میتوانند آلوده بوده و سبب مریضی شوند.
 
 
خوردن مواد‌خوراکی شامل سموم زیان آور نیز می تواند علت مسمومیت خوراکی باشد. این سموم می توانند به‌طور طبیعی در غذاها وجود داشته باشند، مثل بعضی گونه‌هاي قارچ، یا توسط باکتری در خوراکی که فاسد شده هست، ساخت شوند.
 
 
علایم مسمویت شدید بدنی در افراد

نشانه های مسمومیت غذایی

 
اسهال

اسهال در قالب مدفوع شل و آبکی توصیف می شود که سه بار یا اکثر طی 24 ساعت رخ میدهد. این شرایط به‌طور معمول نشانه‌اي از مسمویت خوراکی هست.اسهال زمانی رخ میدهد که کارایی روده برای بازجذب آب و دیگر مایعات ترشح شده طی فرایند گوارش به‌سبب التهاب کاهش می‌یابد.

 
 
همینطور، اسهال ممکن هست با علائم دیگر، مثل حس نیاز به بهرهگیری از دستشویی، نفخ یا گرفتگی‌هاي شکمی همراه باشد.از آنجایی که فرد مبتلا به اسهال آب بیشتری را نسبت به شرایط عادی از دست می دهد، در معرض خطر کم‌آبی بدن قرار میگیرد.
 

استفراغ

استفراغ یک چالش طبیعی برای افراد مبتلا به مسمویت خوراکی هست. این شرایط زمانی رخ میدهد که عضلات شکم و دیافراگم به‌شدت منقبض می شوند و فرد را وادار می کنند به‌صورت غیر ارادی محتوای معده را بالا آورده و وارد دهان کند.این یک مکانیسم محافظتی هست و هنگامی که بدن درتلاش هست از شر ارگانیسم‌ها یا سموم خطرناک خلاص شود، رخ می دهد. در واقع، مسمویت خوراکی اغلب به شکل گیری حالت تهوع و استفراغ شدید منتهی می شود.

 

لرز

لرز می تواند به سبب تلاش بدن برای افرایش دما شکل بگیرد. لرز سبب میشود تا عضلات به سرعت منقبض و منبسط شوند، که این شرایط گرما ساخت می کند. لرز اغلب با تب همراه هست، زیرا پیروژن‌ها بدن را فریب می دهند که بیش از اندازه سرد شده هست و باید گرم شود.تب میتواند به سبب مریضی‌هاي مختلفی، از جمله مسمویت خوراکی، شکل بگیرد، از این رو، لرز نیز یکی از علائم متعارف آن هست.

 

ضعف وخستگی

ضعف‌وخستگی از دیگر نشانه‌هاي رایج مسمویت خوراکی میباشند. این علائم به سبب انتشار پیام رسان‌هاي شیمیایی به نام سیتوکین‌ها شکل میگیرند.اضافه بر این، کاهش میزان غذای مصرفی به سبب کاهش اشتها ممکن هست سبب احساس خستگی در فرد بیمار شود.ضعف و خستگی هردو از علائم رفتار مریضی میباشند، که به بدن در استراحت و اولویت بندی بهتر کمک می کند.

 

حالت تهوع

حالت تهوع احساس ناخوشایندی هست که بر زمینه آن به‌نظر میرسد در شرف استفراغ کردن هستید، اگر چه ممکن هست این اتفاق به واقع رخ دهد یا خیر.در شرایطی که حالت تهوع هنگام مسمومیت خوراکی طبیعی هست، اما این شرایط به‌دلایل مختلفی می تواند شکل بگیرد، که ازآن جمله می توان به میگرن، مریضی حرکت، و غذا خوردن بیش از اندازه اشاره کرد.حالت تهوع مرتبط با مسمویت خوراکی به‌طور معمول پس از یک تا هشت از یک وعده خوراکی شکل میگیرد.

 

دردهای عضلانی

هنگامی که با یک عفونت، مثل مسمویت‌خوراکی، روبه‌رو هستید، امکان سنجیدن دردهای عضلانی وجود دارد. این شرایط به‌علت آن شکل می گیرد که سیستم‌ایمنی فعال شده و سبب التهاب میشود.طی این فرایند، بدن به‌ هیستامین«یک ماده‌شیمیایی که به گشاد شدن رگ‌هاي خونی کمک می کند»اجازه می دهد گلبول‌هاي سفید بیشتری برای مبارزه با عفونت منتقل شوند، ترشح ‌کند.هیستامین به افزایش جریان خون به مناطق آلوده بدن کمک میکند. در کنار مواد دیگر درگیر در واکنش سیستم‌ایمنی، از قبیل سیتوکین‌ها، هیستامین میتواند به بخش‌هاي دیگر بدن رفته و گیرنده‌هاي درد را تحریک کند.

 

درد و گرفتگی شکمی

دردشکمی در ناحیه زیر قفسه‌سینه و بالای لگن احساس می شود. در موارد مسمومیت خوراکی، ارگانیسم‌هاي زیان آور می توانند سمومی را ساخت کنند که دیواره داخلی معده و روده‌ها را تحریک میکنند. این شرایط می تواند به شکل گیری التهاب در معده منتهی شود، که ممکن هست درد در ناحیه شکم را سبب شود.افراد مبتلا به مسمومیت خوراکی ممکن هست گرفتگی در ناحیه شکم را نیز سنجیدن کنندف زیرا عضلات شکم منقبض می شوند تا حرکات طبیعی روده رابه منظور خلاص شدن از شر ارگانیسم‌هاي زیان آور در کوتاه‌ترین دوران ممکن تسریع کنند.

 

سردرد

سردردها بسیار رایج میباشند. افراد می توانند به‌دلایل گوناگون از جمله استرس، مصرف الکل، کم‌آبی بدن و خستگی دچار سردرد شوند.به‌علت این که مسمویت خوراکی ممکن هست خستگی و کم‌آبی بدن رابه‌همراه داشته باشد، میتواند به شکل گیری سردرد نیز منتهی شود.کم‌آبی بدن می تواند به‌صورت مستقیم مغز را تحت تاثیر قرار داده و سبب از دست دادن مایع در این اندام و کوچک‌شدن موقتی آن شود.

 

تب

در صورتی که دمای بدن از محدوده عادی – 36 تا 37 درجه سانتیگراد – اکثر شود، شما تب دارید. تب از نشانه‌هاي رایج تعداد زیادی از مریضی‌هاست و به‌عنوان بخشی از دفاع طبیعی بدن در برابر عفونت رخ میدهد.مواد تولیدکننده تب به نام پیروژن‌ها افزایش دما را سبب می شوند. انها توسط سیستم‌ایمنی بدن یا باکتری‌هاي عفونی که وارد بدن شده‌اند، ترشح می شوند.

 
 
 
جدیدترین مطالب سایت