چگونه با سرماخوردگی در فصل پاییز بر خورد کنیم ؟

چگونه با سرماخوردگی در فصل پاییز بر خورد کنیم ؟

سرماخوردگی در پاییز

در فصل پاییز هوا ناگهان سرد میشود و بیشتر افراد در این فصل سرماخوردگی امانشان نمی‌دهد برای رویارویی با آنفولانزا و سرماخوردگی ما را دنبال نمایید .

 

سرماخوردگی یکی از سوغاتی هاي ناخوشایند فصل سرما هست. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، راحت‌تر نیز به این مریضی مبتلا می‌شوند.

 

چگونه با سرماخوردگی در فصل پاییز بر خورد کنیم ؟

سرما خوردگی در پاییز

 

به گزارش تالاب به نقل از “ریدرز دایجست”، بدن در واکنش به عفونت سرماخوردگی واکنشی عصبی را نشان میدهد که به روال بهبودی کمک میکند، اما عوارض جانبی مثل تحریک پذیری، نوسانات خلقی و ناتوانی در تمرکز را نیز به همراه دارد. در ادامه با بعضی نتایج واکنش بدن به سرماخوردگی بیشتر آشنا میشویم.

 

بدخلق میشوید

هر بار که عفونتی در بدن وجود داشته باشد، پروتئین هایي به نام سیتوکین برای کمک به مبارزه با عفونت از طریق آن ترشح میشوند. این شرایط چه با یک سرماخوردگی ساده روبه‌رو باشید یا عفونتی جدی تر، مثل آنفلوآنزا، را سنجیدن کنید، رخ میدهد.

 

مطالعات نشان داده اند که مغز این سیتوکین ها را همچون سیگنال هاي مولکولی مریضی شناسایی می‌کند. در این شرایط مقدور هست احساس عدم تمایل به برقراری تماس با دیگران در انسان شکل بگیرد و تنهایی را ترجیح دهد. این به علت آن نیست که شما خودرا انحصار به فرد میدانید، بلکه در نتیجه مواد شیمیایی ساخت شده شکل میگیرد.

 

مریضی میتواند بر خلق و خو، عملکرد و هوشیاری انسان تاثیر گذار باشد. نیازی نیست خودرا سرزنش کنید، بلکه باید درک کنید که با موقعیتی بسیار ناب روبه‌رو هستید. بخود بگویید، من سرما خورده ام و این شرایط موقتی هست. این مریضی قرار نیست برای مدت زمانی طولانی ادامه داشته باشد.

 

خسته می‌شوید

سیتوکین ها اثری مثبت روی بهبودی بدن دارند، اما می‌توانند احساس خستگی را در شما ایجاد کنند. امکان تغییر در الگوی خواب شما نیز وجود دارد. هنگامیکه بیمار هستید، به میزان کافی استراحت کنید تا بدن توانایی مبارزه سریعا‌تر با عفونت را داشته باشد. مغز برای ترمیم خود به خواب نیاز دارد. سیستم ایمنی شما نیز نیازمند خواب هست. هنگامیکه عفونت دارید، بدن به این خواب نیاز دارد. حتی مغز شما بیشتر از شرایط عادی به استراحت نیاز دارد تا خودرا ترمیم کند.

 

هنگامیکه به خوبی نمیتوانید تنفس کنید، خواب خوبی نیز نخواهید داشت. هنگامیکه نمیتوانید به خوبی بخوابید، این شرایط بر خلق و خو و هوشیاری شما اثرگذار هست و امکان دارد سریعا‌تر از حالت عادی عصبانی شوید، زیرا آستانه تحمل شما کاهش یافته هست.

 

برنامه هاي خودرا لغو می‌کنید

در دوران مریضی، بدن نیت ندارد هیچ کار دیگری رابه غیر از مبارزه با ویروس انجام دهد. در حقایق، از این طریق هست که به بقای خود ادامه میدهیم. بدن روی مبارزه با عفونت متمرکز میشود و نه ایجاد احساس بهتر در لحظه اي که در آن قرار دارید. اگر تصمیم بگیرید سرماخوردگی را نادیده گرفته و روال عادی زندگی خودرا ادامه دهید، مریضی می‌تواند اثر منفی بیشتری روی حالات جسمانی و روانی شما داشته باشد.

 

اگر چه کاهش برنامه هاي اجتماعی و خارج شدن از منزل در دوران ابتلا به مریضی احتمالا ایده خوبی هست، اما بطور کامل خودرا منزوی نسازید. هنگامیکه منزوی می‌شوید، دیدگاه خود روی هر چیز جاری دیگر را از دست میدهید. می‌توانید با بهرهگیری از تماس تصویری یا شبکه هاي مجازی با دیگران در تماس باشید، در شرایطی که ویروس را نیز به انها منتقل نمیکنید.

 

ضد اجتماع می‌شوید

بنابر نتایج تحقیق اخیر که در نشریه Personality توزیع شده هست، افرادی که دارای دایره اجتماعی خوبی میباشند و بطور کلی خلق و خوی خوبی دارند، احتمال کمتری دارد حتی پس از قرار گرفتن در دسترس ویروس به سرماخوردگی مبتلا شوند. انسان هایي که انرژی مثبتی دارند، افراد بیشتری را نیز به سمت خود جلب میکنند. دریافت حمایت اجتماعی زمانی که بیمار هستید، مفید هست. در مقابل، افرادی که احساس منفی دارند، تماس کمی با دیگران برقرار کرده یا حتی هیچ ارتباطی برقرار نمیکنند ودر نتیجه، از حمایت اجتماعی چندانی نیز برخوردار نیستند.

 

نمیتوانید تمرکز کنید

سیتوکین ها توانایی تمرکز را کاهش میدهند. این یک واکنش نخست هست. هنگامیکه از طریق یک میکروب مورد حمله قرار می‌گیرید، بدن خاموش میشود و از هر ذره انرژی برای مبارزه با عفونت بهرهگیری می‌کند.

 

اگر بیمار هستید و قرار هست دریک جلسه مهم کمپانی کنید، درصورت امکان تاریخ آن رابه تعویق بیندازید. پس از بهبودی و از بین رفتن سرماخوردگی میتوانید تمرکز و عملکرد بهتری در انجام وظایف دشوار داشته باشید.

 

احساس افسردگی میکنید

طی مطالعه اي که درسال 2015 در نشریه JAMA Psychiatry توزیع شد، پژوهشگران به بررسی اسکن هاي مغزی کمپانی کنندگان پرداخته و دریافتند که طی یک دوره افسردگی، التهاب در مغز وجود دارد. هنگامیکه با التهاب روبه‌رو هستید، این می‌تواند احساس افسردگی در شما ایجاد کند.

 

اگر پیش از این افسرده بوده اید، این شرایط می‌تواند به تشدید حالات یا حمله افسردگی منتهی شود. احساس افسردگی در دوران سرماخوردگی می‌تواند تشدید شود. سیتوکین ها در سراسر بدن گردش می‌کنند. التهاب در مغز میتواند به افسردگی بیشتر یا حمله افسردگی منتهی شود.

 

نسخه شما برای سنجیدن سریعا‌تر احساسی بهتر

به گزارش تالاب تغذیه بسیار مهم هست. اگر در دوران مریضی به خوبی غذا نخورید، این شرایط می‌تواند تاثیر منفی روی روال بهبودی شما داشته باشد. شما وضعیتی التهابی در سراسر بدن خودرا سنجیدن میکنید و با مصرف غذاهایی که سرشار از مواد افزودنی، مواد نگهدارنده، و قند میباشند، میزان التهاب میتواند هرچه بیشتر افزایش یابد. برهمین زمینه هست که مصرف غذاها و نوشیدنی هاي مناسب در دوران مریضی به غرض جلوگیری از طولانی شدن دوره آن اهمیت دارد.

 

همینطور، پیشنهاد میشود بیشتر از حد کافی مایعات مصرف کنید. بدن هنگام مبارزه با عفونت مایعات خودرا از دست می‌دهد، از این رو بیشتر از حد عادی به نوشیدن مایعات نیاز دارید. تمام انرژی که برای مبارزه با عفونت مصرف می‌کنید سبب کم آبی بدن شما می‌شود.

 

 

جدیدترین مطالب سایت