چگونه بدون آزمایش بفهمیم که تیروئید داریم ؟

چگونه بدون آزمایش بفهمیم که تیروئید داریم ؟

تیروئید مان پر کار است یا کم کار ؟ 

 

آزمایش تیروئید مقدور هست هر کس وقت آنرا نداشته باشد و یا دکتر و دکتر نتواند تشخیص دهد . 

 

یکی از بیماریهای رایج در کل دنیا ، اختلالات تیروئیدی مشابه کمکاری یا پرکاری تیروئید هست . ده علامتی که مقدور هست نشاندهنده مریضی تیروئیدی شما باشند اما حتی دکترتان هم به این علامتها عمده دقت نکند و نتواند تشخیص دهد را برایتان در ادامه این مطلب از تالاب اورده ایم.

 

اختلالات تیروئید در سراسر دنیا بسیار رایج میباشند «کم‌کاری تیروئید در ایران به چهار برابر میانگین جهانی میرسد» این درحالی هست که تشخیص علائم تیروئید کار دشواری هست که گاهی از طریق دکتر هم با خطا همراه هست.

 

آزمایش تیروئید , غده تیروئید یکی از مهمترین اجزای بدن هست. تیروئید تراز هورمونی را تنظیم می کند ودر تنظیم وزن، خلق و خو، ثبات ذهنی و مقابله با مشکلات دخالت دارد. ازآن جا که تیروئید روی تعداد زیادی از عملکردهای مهم بدن حتی عملکردهای ثانویه بدن دخالت دارد یک تیروئید ناسالم میتواند اثرات دیر رس، غیر منتظره، و عجیبی داشته باشد که منتهی به علایمی شود که پزشکان به اشتباه نتوانند مریضی تیروئید را تشخیص دهند. در واقع 60 درصد از 12 درصد از آمریکایی هایي که مبتلا به مریضی تیروئید میباشند هرگز نمی‌دانند که این مریضی را دارند. مشکل همین جاست. آگاهی، کلیدی برای کمک به درمان مریضی هست، دراین مطلب:

 

1. علائم تیروئید: کلسترول خیلی بالا یا خیلی پایین

 

وجود چربی بیش از حد در رژیم خوراکی شما منتهی به کلسترول بالا می شود، درست هست؟ اشتاه . بالا بودن کلسترول میتواند عوامل تعیین کننده متعددی داشته باشد و رژیم خوراکی نسبت به سایر عوامل نقش کمتری دارد. ودر بعضی موارد پایین بودن کلسترول هم مقدور هست مشکل ساز باشد. اگر کلسترول تان از سطح طبیعی خارج شده و رژیم خوراکی و ورزش کمکی به تنظیم آن نمیکند شاید دوران آن رسیده که احتمالات دیگری که پشت آن هست را درنظر بگیرید.

 

اگر برای تنظیم کلسترول دارو مصرف می‌کنید و اثری ندارد، دوران آن رسیده که تیروئیدتان را بررسی کنید. شما مقدور هست *کم کاری تیروئید یا پایین آمدن سطح هورمون تیروئید داشته باشید. و کم و عمده بودن هورمونهای آن در بدن باشید. آزمایش *پرکاری تیروئید همه ی وقت یک ایده مناسب برای مشکلات ناشی از وجود بیش از حد هورمونهای تیروئید در خون میباشد.

 

به گزارش تالاب *هیپو تیروئیدی Hypothyroidism یا کم‌کاری غده تیروئید: در میان مریضی‌هاي غده درون‌ریز رایج‌ترین مریضی پس از دیابت می‌باشد. به زبان ساده این مریضی هنگامی ایجاد می شود که غده تیروئید نتواند به اندازه نیاز بدن هورمون ساخت کند. هورمون غده تیروئید تری یدوتیرونین «T۳» و تیروکسین «T۴» هست. این هورمونها وظیفه تنظیم مصرف انرژی، ساخت گرما و تسهیل رشد در بدن را برعهده دارند.این مریضی در زنان سه برابر رایج‌تر از مردان هست.

 

*پرکاری تیروئید Hyperthyroidism: مریضی غدّهٔ تیروئید هست که در آن تیروئید بیش از مقدار طبیعی، هورمون ترشّح می کند. هورمون‌هاي غدّهٔ تیروئید تیروکسین «T4» و T3 میباشند. دراین حالت علائمی از مریضی از جمله تپش تند قلب، کاهش وزن، تعریق، عدم تحمّل گرما، لرزش و بیقراری پدیدار می شود.

 

2. علائم تیروئید: درد مفصل Sore Joints و درد عصبی Nerve Pain

 

تحقیقات نشان داده هست که مریضی هاي تیروئید، هم پرکاری و هم کم کاری تیروئید می‌توانند منتهی به درد عصبی شوند. حفظ سلامت تیروئید با چکاب و آزمایش در بعضی افراد سبب التیام درد مچ دست و احساس سوزن سوزن tingling sensations شده هست. دریک مورد، یک زن 60 ساله ایتالیایی که از احساس سوزش در پاهایش رنج می‌برد علایم پرکاری تیروئید را نشان داد و هم زمان با روال درمانی تیرئید، دردی که داشت هم از بین رفت.

 

3. علائم تیروئید: مریضی قلبی

 

هورمونهای تیروئید نقش مستقیمی در سلامت قلب بازی میکنند، بنابر این اگر مریضی قلبی دارید باید از حالات تیروئید خود مطلع شوید. مطالعه اي درسال 2014 در دانشگاه جان هاپکینز John Hopkins University انجام شد، نشان داد که پایین بودن سطح هورمون تیروئید در جوانان و میان سال‌ها باعث مریضی سرخرگ کرونری پایه «نخست» Coronary artery disease و ایجاد رسوب در رگ هاي خونی blood vessel calcification می شود.

 

به گزارش تالاب یک مطالعه لهستانی 25 بیمار با سطح پایین هورمون تیروئید رابا 25 بیمار با سطح طبیعی هورمون تیروئید قیاس کرد و متوجه شد افرادی که سطح هورمون تیروئید پایین تری دارند، بیشتر گریبانگیر حوادث قلبی میشوند.

 

4. علائم تیروئید: ناخن هاي ضعیف و شکننده

 

ناخن هاي ترک خورده یا پوسته شده مقدور هست نشانی از مشکلات تیروئید باشند، درست مثل افراد مبتلا به کم کاری تیروئید که غالباً ناخن هایي نرم و شکننده دارند. به علاوه افرادی که مبتلا به پرکاری تیروئید میباشند غالباً با افتادن ناخن در تختخواب مواجه میباشند. در هردو مورد پوست خشک و مو هاي شکننده غالباً با مشکلات ناخن همراه میباشند.

 

5. علائم تیروئید: اختلال استرس و خلق و خوی

 

هورمونهای شما نقش مهمی در تاثیر گذاری روی احساس شما اجرا می‌کنند. سطوح پایین هورمونی مثل کم کاری تیروئید می‌تواند احساس افسردگی بشما بدهد. ودر مقابل افزایش میزان هورمون میتواند منتهی به استرس یا حمله عصبی شود. اگر چنین احساساتی داشتید، بهتر هست گذشته از مصرف داروهای روان دکتری که مقدور هست منتهی به بدتر شدن شرایط شما شود، سلامت تیروئید خودرا بررسی کنید.

 

6. علائم تیروئید: افزایش یا کاهش غیرقابل توضیح وزن

 

اگر گریبانگیر کاهش وزن یا افزایش وزن بدون علت شده اید مقدور هست به تیروئیدتان مرتبط باشد. متابولیسم بطور مستقیم به فعالیت هورمونی شما بستگی دارد. تغییر ناگهانی وزن، بالا رفتن یا پایین آمدن آن، می‌تواند نشانه اي از عدم تراز تیروئید باشد.

 

7. علائم تیروئید: خستگی دائمی

 

خستگی دائمی مشکل رایجی هست که غالباً نادیده گرفته می شود. تعداد زیادی از جوانان خستگی و کم انرژی بودن رابه علت سبک زندگی خود میدانند ولی اگر خواب منظم و اثبات دارید نباید خستگی مزمن را نادیده بگیرید. اگر 7-8 ساعت میخوابید و این برایتان کافی نیست، این می‌تواند یک نشانه نخست مریضی تیروئید باشد. افرادی که گریبانگیر پرکاری تیروئید میباشند مقدور هست به خواب رفتن برایشان مشکل شود که منتهی به خستگی و بیحالی شما در طول ساعات بیداری خواهد شد.

 

8. علائم تیروئید: سرو جنسی پایین Low Libido

 

ازآن جایی که مشکلات تیروئید با تراز هورمونی در تماس هست پس جای تعجب نیست که زنان و مردان مبتلا به مشکل تیروئید با اندام ساخت مثلی خود گریبانگیر مشکل شوند. زنان با کمبود هورمون، مقدور هست گریبانگیر قاعدگی هاي زود به زود و طولانی تر شوند و زنان با هورمون بیش از حد، مقدور هست گریبانگیر قاعدگی کوتاه تر و سبک تر و یا کلا توقف قاعدگی شوند و گریبانگیر مشکل در باروری شوند. مردان زمانی که هورمونهای جنسی و تیروئیدشان در تراز نباشند مقدور هست گریبانگیر ناباروری و کاهش سرو جنسی و حتی بزرگ شدن سینه ها شوند.

 

9. علائم تیروئید: مشکلات روده

 

IBS همه ی وقت به علت رژیم خوراکی بوجود نمی‌آید. در واقع، عدم تراز متابولیسم مقدور هست دراین امر مقصر باشد و مانع ربایش آنزیم هاي لازم برای هضم در روده شوند. اگر گریبانگیر یبوست، اسهال یا IBS هستید که به درمان جواب نمیدهند مقدور هست دوران بررسی تیروئیدتان رسیده باشد.

 

10. علائم تیروئید: ضعف و سستی

 

عدم تراز هورمونی طبق معمول منتهی به سایر عدم تراز ها در بدن میشوند و یکی از عواقب رایج آن کاهش عمیق سطح انرژی هست. تیروئید، متابولیسم و سطح انرژی شما، همه ی به هم مرتبط میباشند. اگر به اندازه کافی میخوابید و رژیم خوراکی متعادلی دارید و بطور منظم مواد مغذی که بدنتان برای انجام وظایفش به آن نیاز دارد رابه آن می‌رسانید ولی هنوز احساس ضعف دارید دوران آن رسیده ک احتمالات دیگر را درنظر بگیرید که تیروئید یکی از این احتمالات هست.

 

ارتقاء تراز تیروئید

 

عوامل زیادی بر سلامت تیروئید تاثیر گذارند و مواردی وجوددارد که میتوانید برای التیام عملکرد تیروئید در بدن انجام دهید:

 

1. ید iodine. خاطرجمعی حاصل کنید که به اندازه کافی ید مصرف میکنید. این یک روش درمانی نیست، ماده اي مغذی هست که تیروئید برای عملکرد طبیعی خود به آن نیاز داد. مصرف خوراکی هاي غنی از ید روشی برای رساندن ید مورد نیاز به بدن هست و روش دیگر بهرهگیری از مکمل هاي ید هست.

 

2. ورزش منظم. هدف شما بدن سازی نیست بلکه بلند شدن و حرکت کردن هست تا از عضلات تان بهرهگیری کنید.

 

3. رژیم خوراکی متعادل که شامل تمام مواد مغذی مورد نیازتان باشد. بدن شما مثل یک ساعت سوئیسی هست که برای عملکرد درست تمام اجزای آن باید بطور دقیق کار کنند. اگر کمبود تغذیه اي از هر نوعی داشته باشید، احساس تراز نخواهید داشت.

 

سلنیوم Selenium: حلقه گم شده مشکلات تیروئید

 

آیا سنجیدن مشکلات تیروئیدی که به سختی قابل شناسایی میباشند را سنجیدن کرده اید؟ مقصر این مشکلات مقدور هست کمبود سلنیوم باشد. سلنیوم یک ماده معدنی لازم برای کمک به حفظ عملکرد تیروئید و حمایت از عملکرد طبیعی آن باشد. مثل ید، میتوانید با مصرف خوراکی هاي غنی از سلنیوم یا مکمل هاي باکیفیت سلنیوم از تمام مزایای سلامتی آن بهره مند شوید.

 

جدیدترین مطالب سایت