افزایش قد با ورزش

افزایش قد با ورزش

افزایش قد با ورزش

آیا ژیمناستیک قد را کوتاه یا بلند می‌کند؟ مقوله قد- وزن- چاقی- لاغری و حتی هوش در تمامی دنیا یک بحث همه جانبه است. گاهی اوقات از رسانه‌ها، جراید و ماهواره ها درباره ی این موارد (حتی به غلط) صحبت به میان می‌آید. متاسفانه اطلاعات افراد (ححتی تحصیل کرده های ما) نیز در این زمینه اندک است. بارها افرادی را دیده ایم که هزاران و گاهی میلیون ها ریال صرف هزینه بر تبلیغات سوء را می‌کنند.

 

گاها از بعضی مربیان ـ دبیران و معلمین تربیت بدنی و ورزش نیز شنیده و دیده شده که نظر داشته اند: بچه هایتان را به رشته‌ی ورزشی والیبال یا بسکتبال بفرستند تا قدشان بلند شود و یا اگربلند است به ژیمناستیک ـ وزنه برداری یا …بفرستند تا قدشان زیاد بلند نشود. گاهی در ماهواره نیز تبلیغاتی در مورد کفش های که بعد شش ماه قد را ۱۰ سانتیمتر بلند می‌کند می‌بینیم؛ آیا این مطلب درست است و با عقل همخوانی دارد؟

 

این گونه تبلیغات، نوعی سودجویی است و گول آنها را نباید خورد یک اصطلاح علمی، ورزشی است که متخصصین و اهل فن در دنیا متحدالقول‌اند:(که قهرمان، از مادر متولد می‌شود) و در مرحله بعدی است که عوامل دیگر مثل: مربی خوب، تغذیه مناسب، امکانات ـ ومحیط و… دخالت می‌کنند.

 

یعنی این که هر ژنی که در نوزاد نهفته است بارز خواهد شد و در ژن انسان (طبیعت خدادادی) نمی‌توان مستقیم دخالت نمود فقط می‌توان آن را کنترل نمود.

 

 این مطلب نیز ثابت شده که (قد تابع قوانین ارثی است) اما فاکتورهای دیگر را می‌توان تا حدی کنترل کرد مثل چاقی ـ لاغری ـ وزن و… (ورزش ـ محیط جغرافیایی ـ امکانات ـ تجهیزات ـ تغذیه و عوامل دیگر فقط چند درصد اثرگذار است). ژاپن با این همه دانش و علم و رعایت دیگر جوانب بعد از سال ها توانسته است فقط چند سانتیمتر قد مردم کشورش را افزایش دهد که هنوز هم میانگین قدشان کمتر تز ایرانیان می‌باشد.

 

قبیله‌ای در پیگمی آفریقا وجود دارد که حداکثر قد آنها ۱۴۵ سانتیمتر می‌باشد. اگر شب و روز ورزش کنند، والیبال بازی کنند یا پدر و مادرشان کودکان را از بارفیکس آویزان کنند قد بلند نمی‌شوند.

 

جهت اطلاعات بیشتر و توضیح آن در جلسه‌ای همگانی در خدمت (کلیه والدیین و مربیان) خواهم بود. مطمئن باشید نه والیبال ـ بسکتبال قد را بلند می‌کنند و نه ژیمناستیک ـ وزنه برداری و کشتی و یا فلان رشته ورزشی قدرا کوتاه؛ بلکه آن رشته ورزشی خاص، آن قد مناسب را می‌طلبد.

 

یعنی اگر شما می‌بینید که والیبالیست یا بسکتبالیست یا والیبالیست توانسته در این رشته ورزشی از عهده مهارت‌ها برآید. هر چند فاکتور قد، عامل اصلی والیبالیست یا بسکتبالیست ماهر شدن نیست، بلکه؛ دست‌های بلند، انگلستان بلند، کف دست پهن، هوش، ذکاوت، دانش و علم فرد نرمال از وپژگی‌های دیگر این گونه رشته های ورزشی است. البته قد بلند یکی از فاکتورهای مناسب این رشته ورزشی است.

 

بارها دیده شده که دو برابر قلو در یک زمان از دوران نوجوانی در تمرینات بسکتبال و والیبال شرکت کرده، یکی با آی کیو و دیگرفاکتورهای مساوی با برادرش به دلیل ژن غالب شده و در این رشته ورزشی موفق نشده، هرچند دیگر فاکتورهای مشابه را داشته است.

 

مثال دیگر: اگه وزنه بردار قد کوتاه دارد به این دلیل است که، تعادل پایدارتر بوده و فاصله مرکز ثقل بدن تا زمین کمتر بوده و وزنه بردار تعادل بیشتر و پایدارتری پیدا خواهد کرد. اگر یک فرد ۶۰ کیلیویی وزنه بردار، ۱۸۰ سانتیمتر قد داشته باشد مطمئن باشید بازوان لاغرتر، پاهای ضعیف تر و مفاصل ظریف تری خواهد داشت. اگر فرد ۶۰کیلیویی دیگر قدی بین ۱۵۵ تا ۱۶۵ سانتیمتر داشته باشد دارای قدرت بازوان بیشتر و دیگر ابعاد بدنی مناسب و در نتیجه موفق تر خواهد بود.

 

پس لزومی ندارد که یک مربی، فردی با قد کوتاه را به بسکتبال یا والیبال و قد بلندتر را به طرف وزنه برداری سوق دهد؛ چون هم انرژی خود و هم ورزشکار را از بین می‌برد و گاها به دلیل عدم موفقیت، امکان دارد ورزشکار دچار مشکلات روحی شود.

 

در ژیمناستیک که رشته ورزشی پایه و اساس‌دار یک ژیمناستیک علاوه بر دیگر فاکتورها (باسن کوچکتر، هوش، ابتکار و خلاقیت و…) قد میانه دارد (نه بلند و نه کوتاه) زیرا باید بتواند با چند وسیله ژیمناستیک (خانم ها ۴ و آقایان ۶وسیله) مهارت حرکتی زیبا و در عین حال ظرفیت انجام دهد که انجام این مهارت ها نیاز به فاکتور های آمادگی جسمانی مطلوب دارد.

 

یعنی داشتن فاکتورهای قدرت، سرعت، چابکی، انعطاف پذیری و ترکیب بدنی خوب، در چند سال اخیر کشورهای صاحب نام در ورزش، ژیمناستیک را در سنین کودکی و خردسالی ضروری دانسته، تا توسط این ورزش به فاکتورهای لازم دیگر ورزشها برسند. بسکتبالیستها با والیبالیستها یا فوتبالیستها و… با پایه ژیمناستیک که زیر ساز تمامی گذشته‌های ورزشی است، موفق شده‌اند به این ایده‌آل خود دست یابند.

 

طبق تحقیقات به عمل آمده و نظر خواهی بهترین نوع تناسب اندام و زیبایی را در ورزشکاران ژیمناستیک‌ها داشته‌اند. کشورهای پیشرفته ژیمناستیک را از دوران کودکی ۵ـ۴ سالگی شروع می‌کنند که زیر ساخت دیگر رشته های ورزشی مثل فوتبال ـ کشتی ـ اسکیت ـ بسکتبال و غیره است. مثلا به هنگام برتری نهایی توسط ورزشکاری (گل زدن فوتبالیستی یا موفقیت کشتی گیری) با گرفتن امتیاز از حریف، از روی نشاط و شادمانی از مهارت های حرکتی ژیمناستیک استفاده می‌نمایند مثل (پشتک ـ وارو ـ نیم وارو). این حرکت نشانگر آن است که این ورزشکار مدتی ژیمناستیک کار کرده است.

 

 در خاتمه باید گفت: که این مهارت های مانند والیبال و بسکتبال چون پرش دارند قد را بلند می‌کنند؟

 

و از آیا باید گفت که: چون بعد از هرپرش فرود می‌آیند، پس سایش در مفاصل به وجو می‌آید و قد را کوتاه می‌کنند؟ مسلما هیچ یک صحیح نیست و نقش اصلی رادر قد، ژن افراد بازی می‌کند. لازم به تذکر است که ورزش‌های سنگین، شدید و طولانی مدت در انسان به ویژه در سنین بلوغ (رشد اصلی طولی بدن) ممنوع می باشد، چون روی صفحات رشد استخوانی و مفصلی اثر نامطلوب می‌گذارد و…

 

جدیدترین مطالب سایت