اصول های مهم مهمانداری نوین و صحیح در خانه

مجموعه : هنر در خانه
اصول های مهم مهمانداری نوین و صحیح در خانه

چگونه مهمانداری خوبی کنیم ؟ 

همانگونه که قدیمی ها میگفتن مهمان حبیب خداست ، امروزه هم همین طور هست و جامعه ایرانی هنوز هم برای مهمان خود بهترین پذیرایی را میکند و این مهمان نوازی در هیچ کجای دنیا به هیچ عنوان پیدا نمیشود .

 

به گزارش تالاب میـهـمانـی دادن و میـهـمـانـی رفـتـن نـیـز بـه نوبه خود واجد آداب و اصول اساسی هست که می بایست به توجه رعایت گـردند تـا اوقــات مــفـرح، بــی خطر و بیاد ماندنی هم برای میزبان و هم میهمانان فراهم آید. آیا میخواهید میزبانی شما در همۀ جهات تمام و کمال باشد؟ این مطلب به شما کمک میکند تا یک میهمانی بی نقص داشته باشید.
 

34 مورد از پذیرایی درست مهمان در خانه 

 
۱ -اول مشاهده نمایید چه تعداد مهمان دارید. اگر تعداد بچه ها چندان باشد، میتوانید یک میز مخصوص فقط برای بچه ها بچینید. اما اگر میخواهید که بچه ها هم سر همان میز اصلی بنشینند، اگر بچه هاي خیلی کوچک هم در جمع وجود داشته باشد، باید از صندلی هاي مخصوص کودکان بهره گیری کنید.
 
۲ -تعیین کنید که چه تعداد از مهمانان می‌نشینند. برای راحتی اکثر پدر و مادرها بهتر هست پیش فرزندانشان بنشینند. اگرمهمان مردهم باشد، مطابق اصول بایدسمت راست میزبان زن بنشیند
 
و اگرمهمان زن در میان مهمانان باشد باید سمت راست میزبان مردبنشیند. برای مهمانی های بزرگ باید مشاهده نمایید چه کسانی بهتر با هم ارتباط دارند و انها را پیش هم بنشانید. خیلی ها دوست دارند مردها و زن ها یکی درمیان بنشینند اما لازم نیست.
 
۳ -تصمیم بگیرید که میخواهید از رومیزی بهره گیری کنید یا خیر. اگر رومیزیتان سفید و جنس آن لیز باشد لازم هست که زیر آن حتماً چیزی بیندازید که روی میز لیز نخورد.رومیزی باید تقریباً به اندازه ۳۰ سانتیمتر از میز آویزانباشد. اگر شامتان بوفه هست، رومیزی باید تا زمین باشد.
 
۴ -وقتی رومیزی را تنظیم کردید می‌توانید میز را بچینید. با تا کردن دستمال ها شروع کنید و آن ها را در وسط جای نشستن هر مهمان قرار دهید.
 
۵ -چنگال بزرگ را در سمت چپ دستمال و چنگال کوچک سالاد را در سمت چپ چاقوی بزرگ قرار دهید.
 
۶ -یک بشقاب مخصوص سالاد در سمت چپ چاقوها بگذارید. بشقاب غذا وقتی مهمانان می نشسنند نباید روی میز باشد.
 
۷ -یک چاقو در سمت راست دستمال بگذارید طوریکه قسمت برش دهنده آن به سمت بشقاب باشد. اگر غذایتان استیک یا مرغ هست می‌توانید از چاقوی استیک هم بهره گیری کنید.
 
۸ -اگر سوپ و سالاد هم دارید تعداد قاشق هایي که روی میز می‌گذارید باید دو عدد باشد. قاشق کوچک دسرخوری باید در سمت راست چاقو و قاشق سوپ خوری باید در سمت راست قاشق دسرخوری باشد. همین طور میتوانید قاشق دسرخوری را درست موقع سرو دسر روی میز بگذارید.
 
۹ -بشقاب نان را با یک چاقوی کره خوری در فاصله ۵ سانتیمتری بالای چنگالها بگذارید.
 
۱۰ -لیوان آب را در فاصله ۵ سانتیمتری بالای چاقوها بگذارید. در سمت راست این لیوان می‌توانید گیلاس نوشیدنی را قرار دهید.
 
۱۱ -اگر قهوه یا چای هم سرو می‌کنید، یک فنجان در سمت راست همۀ این وسائل و یک قاشق چای خوری در سمت راست فنجان قرار دهید.
 
۱۲ -هیچوقت دو نفری راکه همۀ وقت کارشان به بحث هاي طولانی و بد میکشد را کنار هم ننشانید.
 
۱۳ -حداقل سه چهار ساعت گذشته از برگزاری مهمانی میوه ها را با سلیقه تمام در ظرف یا سبد میوه بچینید.
 
۱۴ -برای زیباتر شدن ظرف میوه میتوانید از برگ و گل طبیعی برای تزیین بهره گیری نمایید.
 

نکات مهم مهمانداری نوین و صحیح در خانه

 
۱۵ -میوه انار را میتوانید بصورت دانه شده سرو نمایید.
 
۱۶ -میز غذا را می‌توانید پیش از ورود مهمانان آماده نمایید.
 
۱۷ -هر وسیله اي که با دست راست گرفته می‌شود مثل کارد، قاشق و لیوان طرف راست و هر چه با دست چپ گرفته می‌شود مثل چنگال طرف چپ بگذارید.
 
۱۸ -وسط میز را میتوانید با یک گلدان گل تزیین نمایید.
 
۱۹ -بر سر سفره غذا گلهایی راکه دارای عطر تند میباشند مثل گل مریم قرار ندهید زیرا عطر تند گل با عطر غذاها قاطی شده و بوی نامناسبی ایجاد میکند.
 
۲۰ -سعی کنید ظرفهایی که در مهمانی بهره گیری می‌کنید از لحاظ جنس، رنگ و مدل با هم هماهنگی داشته باشد.
 
۲۱ -برای مهمانی شام می‌توانید شمعدان را در دو طرف طولی میز قرار داده و در هنگام صرف شام از نور سالن کم کرده و شمعها را روشن نمایید.
 
۲۲ -برای چیدن میز نهار احتیاج به شمعدان نیست و به جای گلدان میتوانید یک ظرف میوه وسط میز بگذارید.
 
۲۳ -برای چیدن میز صبحانه از یک رومیزی خوشگل بهره گیری نمایید و یک گلدان گل در وسط میز قرار دهید.برای هر فرد یک فنجان و نعلبکی چایخوری ، کارد کره خوری و قاشق مربا خوری و دستمال اختصاصی بگذارید.
 
۲۴ -اگر برای گرم کردن نان از تستر بهره گیری میکنید دستگاه را نزدیک میز صبحانه قرار دهید.
 
۲۵ -شما می‌توانید با هر چه در خانه دارید غذا را از سادگی در آورده و جلوه خاصی به آن بدهید. مثلا روی دیس برنج را با زعفران ، کشمش ، زرشک ، خلال پسته و پرتقال تزیین نمایید.
 
۲۶ -روی کاسه ماست را با برگهای نعناع ، زعفران و پودر گل سرخ تزیین نمایید.
 
۲۷ -برای سبد سبزی نیز می‌توانید تربچه و پیازچه را برش زده و داخل آب سرد بگذارید تا کاملا باز شود و سپس برای تزیین روی سبزی از آن بهره گیری نمایید.
 
۲۸ -برای مهمانی نهار معمولا پیش از نهار هیچگونه پذیرایی انجام نمیشود و شاید فقط یک فنجان چای یا شربت، زیرا فاصله ورود مهمانان تا صرف نهار کوتاه هست اشتهای آنان با پذیرایی گذشته از نهار از بین می‌رود. بعد از نهار اول با شیرینی و چای و دسر و سپس با میوه و آجیل پذیرایی انجام می‌شود.
 
۲۹ -برای مهمانی شام در فصل تابستان با آب میوه خنک یا فالوده و بستنی پذیرایی را شروع نمایید و شیرینی و چای را برای بعد از شام بگذارید. در فصل زمستان با شیر کاکایو، قهوه و چای همراه با شیرینی پذیرایی را آغاز نمایید.
 
۳۰ -پس از صرف غذا مهمان را تنها نگذارید و سرگرم ظرف شستن و نظافت نشوید. حتی اگر مهمان خودمانی باشد، نظافت و ظرف شستن در حضور او کار نابجایی هست زیرا اصل برگزاری مهمانی بر زمینه مشاهده و رفع دلتنگی هست نه خوردن و جمع کردن و شستن.
 
۳۱ -بهتر هست آقا و خانم میزبان در انتهای میز غذا خوری و یا در وسط میز روبروی یکدیگر بنشینند.
 
۳۲ -زوج متاهل باید روبروی یکدیگر و زوج نامزد باید در کنار یکدیگر بنشیند.
 
۳۳ -باید سعی شود که گروهای سنی در کنار یکدیگر بنشینند به طوری که بزرگ ترهای فامیل در راس میز و جوانتر ها در سمت دیگر.
 
۳۴ -غذا باید در جهت عقربه هاي ساعت و از چپ به راست سرو گردد و ظروف غذا باید از سمت راست مهمانها جمع آوری کرد.
 
جدیدترین مطالب سایت