نکاتی برای گرم کردن آسان خانه

مجموعه : هنر در خانه
نکاتی برای گرم کردن آسان خانه

چگونه خانه را گرم کنیم ؟ 

 

در اواسط فصل پاییز هستیم ودر نزدیکی های زمستان بتدریج هوا دارد سرد می شود برای گرم کردن منزل چند مضمون مهم داریم در ادامه ما را دنبال نمایید. 

 

اگرچه ايران چهارمين توليدکننده گاز در دنیا به شمار مي‌آيد، سومين مصرف کننده گاز در دنیا نيز قلمداد مي‌شود. در حالي که هر خانواده ايراني با رعايت اصول ساده صرفه جويي در مصرف انرژي، مي‌تواند ميزان انرژي مصرفي خودرا تا يک سوم کاهش دهد.

 

به گزارش تالاب براساس اطلاعات پايگاه اطلاع رساني کمپانی نفت و گاز پارس، 38 درصد سوخت گازي کشور در ساختمان‌ها مصرف مي‌شود که در مقايسه با ديگر بخش‌ها حاوی صنعت، حمل و نقل و کشاورزي سهم قابل ملاحظه‌ای‌ هست و همين موضوع ضرورت صرفه جويي در مصرف انرژي در ساختمان‌ها را بيشتر محرز مي‌کند.

 

مصرف بهينه سوخت در ساختمان‌ها افزون بر کاهش ميزان مصرف سوخت باعث کاهش هزينه‌های‌ پرداختي شهروندان و همچنين کاهش آلودگي محيط زيست ناشي از مصرف سوخت‌های فسيلي مي‌شود. براي آگاهي از روش‌های صرفه جويي در مصرف گاز با ما همراه باشيد:

 

نکاتی برای گرم کردن آسان خانه

 

عايق بندي موتورخانه

يکي از مهم‌ترين مواردي که در بحث صرفه جويي در مصرف گاز در ساختمان‌ها بايد مد نظر قرار گيرد موتورخانه هست . زماني که از صرفه جويي در مصرف انرژي در موتورخانه صحبت مي‌کنيم؛ مواردي از جمله انتخاب مناسب تجهيزات تا عايق بندي و سرويس منظم را درنظر داريم.

 

نصب شير ترموستاتيک رادياتور

براي اين که بتوانيم دماي هواي فضايي راکه رادياتور در آن نصب شده هست به صورت خودکار بازرسی کنيم، بهرهگیری از شيرهاي ترموستاتيک رادياتور توصيه مي‌شود.به غرض بهينه سازي مصرف سوخت در منازلي که از شوفاژ بهرهگیری مي‌کنند، نياز هست که سيستم رادياتور به شير ترموستاتيک مجهز باشد.

 

شير ترموستاتيک رادياتور با قابليت تنظيم دما از طریق ترموستات، دماي اتاق را در درجه حرارت مورد نظر اثبات نگه مي‌دارد و با تنظيم دماي اتاق در محدوده 21-18 درجه سانتي گراد بيشترين مقدار صرفه جويي در مصرف سوخت رابه دست مي‌دهد.

 

بطور کلي بر زمینه آزمايش ها، کاهش هر يک درجه سانتيگراد و جلوگيري از افزايش بي مورد دماي اتاق، واسطه کاهش مصرف سوخت به ميزان ۶ درصد مي‌شود.

 

هنگامي که دماي اتاق بر اثر گرماي خروجي از رادياتور و يا هر منبع توليد گرماي خارجي «مثل تابش خورشيد، افزايش تعداد ساکنان و يا تجهيزات و لوازم برقي» افزايش يابد ودر محدوده تنظيم دماي ترموستات قرار گيرد، ترموستات به شير فرمان مي‌دهد و جريان آب گرم در رادياتور کاهش مي‌يابد و از افزايش گرماي اتاق از طریق رادياتور جلوگيري مي‌شود.

 

در نتيجه ضمن تأمين شرايط آسايش حاضران در اتاق، کاهش مصرف انرژي و هزينه‌های سوخت مصرفي را نيز برآورده مي‌کند.

 

به گزارش تالاب در غير اين صورت افراد حاضر در اتاق وادار مي‌شوند پنجره‌ها را باز کنند و اين امر واسطه مي‌شود که هزينه پرداختي صرف گرم کردن هواي بيرون منزل شود و به هدر رود! نتايج بررسي ها، نشان دهنده اين هست که هزينه خريد و نصب شيرهاي ترموستاتيک رادياتور حداکثر طي دو دوره سرما از محل صرفه جويي در هزينه سوخت مصرفي قابل برگشت خواهد بود.

 

عايق کاري حرارتي ساختمان

موثر هست بدانيد که 50 درصد هدر رفت حرارتي ساختمان هايي که عايق کاري نشده هست. از طريق پوسته خارجي «ديوارها، سقف و کف» اتفاق مي‌افتد. انواع گوناگون عايق ها؛ حاوی عايق‌های معدني مثل پشم شيشه و پشم سنگ، عايق‌های پليمري مثل پلي استايرن «يونوليت» و عايق‌های اسفنجي و… هست.

 

نوع عايق با دقت به محل مورد بهرهگیری و خواص فيزيکي آن گزینه مي‌شود . هرچه مقاومت حرارتي عايق بيشتر باشد گرماي کمتري ازآن عبور مي‌کند.

 

بهرهگیری از پنجره‌های‌ دوجداره

حدود 20 تا 30 درصد تلف انرژي ساختمان، از طريق پنجره‌ها اتفاق مي‌افتد که با بهرهگیری از پنجره‌های‌ دوجداره استاندارد، مي‌توان آن رابه دست کم مقدور رساند. براي کاهش تبادل حرارتي از طريق پنجره ها، بهرهگیری از قاب‌های‌ آلومينيم ترمال بر يک«UPVC» استاندارد بسيار موثر هست.

 

يک پنجره با شيشه تک جداره تقريباً 10 برابر يک ديوار عايق‌کاري شده هم اندازه خود تلف حرارتي دارد. با دو جداره کردن پنجره‌ها تلف حرارتي پنجره به نصف کاهش مي‌يابد. در برخي پنجره‌های دو جداره، فضاي مياني را با گازهايي مثل آرگون و کريپتون پر مي‌کنند تا کارايي آن ها حدود 10درصد افزايش يابد.

 

راه ديگر براي بالا بردن کارايي پنجره‌های موجود، نصب ورقه‌های پلاستيکي شفاف روي پنجره هاست. اين ورقه‌های شفاف رامي  توان از طریق چسب‌های دوطرفه، طوري به شيشه چسباند که چند ميليمتر با شيشه‌ها فاصله داشته باشند.

 

کار ساده تري که مي‌توان انجام داد اين هست که در چند هفته از سال که هوا خيلي سرد هست روي پنجره‌ها نايلون کشيد و دور تا دور آن چسب نواري پهن چسباند.

 

به گزارش تالاب ، از طرفي نصب پرده‌های پر چين که پنجره را دقیقاً بپوشاند جلوي تلف حرارت رابه مقدار زيادي مي‌گيرد. اين پرده‌ها در فصل تابستان نيز جلوي تابش خورشيد را مي‌گيرند و به خنک نگه داشتن داخل ساختمان کمک شاياني مي‌کنند به ويژه اگر آستر براق داشته باشند.

 

گزینه بخاري گازي مناسب

بخاري بايد با مساحت اتاقي که قرار هست آنجا را گرم کند، متناسب باشد. يک بخاري بزرگ را هرگز نبايد براي يک محيط کوچک تهيه کرد گزینه يک بخاري کوچک براي فضايي بزرگ نيز اشتباه هست.

 

ضروری هست در گزینه بخاري به برچسب انرژي روي آن دقت شود.

 

پکيج و ۲ مضمون

شايد هنوز هم در برخي از نقاط کشور بهرهگیری از کرسي‌های‌ زغالي و بخاري‌های‌ نفتي رايج باشد، ولي حقيقت اين هست که فراواني گاز طبيعي و برقراري امکان دسترسي به اين موهبت الهي، فناوري را بر آن داشته، تا راهکارهاي جديدي را براي بشر مهيا سازد.

 

در حال حاضر، دستگاه پکيج، معمول ترين وسيله ايجاد گرمايش در سراسر دنيا قلمداد مي‌شود و ازآن جا که مزاياي بسياري از جمله اشغال نکردن فضاي مفيد، ايمني بسيار بالا، استقلال کامل هر واحد مسکوني و … را دارد.

 

بتدریج دوران جايگزين آبگرمکن ديواري و سيستم موتورخانه مرکزي شده و آب گرم مورد نياز براي تامين گرمايش محيط، به وسيله رادياتورها و آب گرم بهداشتي براي مصارف روزمره از قبيل شست وشو، استحمام و … را فراهم مي‌کند.

 

راندمان اين دستگاه، به مراتب از موتورخانه مرکزي بالاتر بوده و باعث مي‌شود مصرف گاز دست کم به ميزان ۴۰ درصد کاهش يابد.

 

اگرچه محل نصب پکيج بايد فضاي کافي و امکان تهويه مناسب داشته باشد تا عمل احتراق با حداکثر بازده انجام شود. همچنين محل نصب تا حد امکان بايد به محل‌های زیاد مصرف آب گرم مصرفي «مثل آشپزخانه» نزديک باشد.

 

اجاق گاز و نکاتي براي خانم ها

اجاق گاز از جمله لوازم گاز سوزي هست که در تمام فصول سال، مورد بهرهگیری قرار مي‌گيرد. رعايت برخي نکات درکاهش مصرف سوخت تاثير بسزايي خواهد داشت :

 

* اجاق گاز را تميز و شعله‌ها را تنظيم کنيد. غذاي سوخته روي اجاق گاز باعث کاهش عمر اين وسيله و مصرف بيشتر انرژي مي‌شود.

 

* ظروف کوچک را روي شعله‌های‌ بزرگ قرار ندهيد، چون مصرف گاز را براي پخت تقريبا ۲ برابر مي‌کند.

 

* هنگام پخت مواد غذايي در ظرف را بسته نگه داريد.

 

* پوشاندن اجاق با فويل باعث کاهش جريان هوا و افزايش دوران طبخ مي‌شود.

 

نکات کاربردي در مصرف آب گرم

 

حدود 15 تا 20 درصد انرژي مصرفي هر خانوار صرف تامين آب گرم بهداشتي مي‌شود. لذا براي صرفه جويي در اين بخش بايد:

 

1. دوران استحمام را کوتاه کنيد.

 

2. دماي آبگرمکن را بين 55 تا 60 درجه سانتي گراد تنظيم کنيد.

 

3. اطمينان حاصل کنيد شيرهاي آب گرم نشتي ندارد و چکه نمي‌کند؛ زيرا چکه کردن يک قطره در هر ثانيه برابر با 200 ليتر در ماه هست.

 

4. بهرهگیری از آبگرمکن داراي نشان استاندارد و رده انرژي بالا حتماً بايد مد نظر قرار گيرد.

 

ميزان صرفه جويي در مصرف انرژي با بهره گيري از اقدامات گوناگون بهينه سازي
 

اقدام ميزان صرفه جويي در مصرف سوخت

 

نصب سيستم بازرسی هوشمند در ساختمان‌های‌ اداري 40 درصد ، مسکوني 15 درصد

 

نصب شيرهاي ترموستاتيک رادياتور ۲۰ درصد

 

عايق کاري حرارتي ساختمان ۳۰ درصد

 

بهرهگیری از پنجره های دوجداره با قاب استاندارد ۲۰ درصد

 

جدیدترین مطالب سایت