پاهای خود را بشناسید در خرید کفش مناسب

پاهای خود را بشناسید در خرید کفش مناسب

در خرید کفش مناسب پاهای خود را بشناسید

 

نکات مهم در خرید کفش هاي مناسب پای شما را فراهم نموده ایم کفش هاي مناسب برای پیاده روی معمولا سفت بوده و به راحتی خم نمیشوند کفش هاي ورزشی از کفش هاي مهمانی و معمولی برای پیاده روی بهتر میباشند ولی بازهم برای این منظور طراحی نشده اند

 

پیاده روی نه تنها یک فعالیت هرروز ضروری هست بلکه فعالیت ورزشی و متناسب کننده اندام سبک هم به شمار می‌رود. اگرچه پیاده روی با مفاصل مهربان هست انجام دائم آن در کفش هاي نامناسب باعث ناراحتی و حتی آسیب دیدگی میشود. کفش هاي ورزشی از کفش هاي مهمانی و معمولی برای پیاده روی بهتر میباشند ولی بازهم برای این منظور طراحی نشده اند. چه در مسیر کار و چه برای ورزش پیاده روی میکنید پوشیدن کفش مناسب بسیار مهم هست.

 

کفش ورزشی نخستین نکته مهم در درست ورزش کردن هست. این روزها در بیشتر فروشگاههای لوازم ورزشی کارشناسانی وجود دارند که شما را در خرید کفش ورزشی مناسب راهنمایی می‌کنند ولی با این حال چند نکته ساده در خرید کفش ورزشی تان بدانید.

 

در خرید کفش ورزشی چند نکته زیر را بدانید

اگر چه بیشتر فروشگاه‌هاي کفش‌هاي ورزشی دارای کادری مجرب بعنوان راهنمای خرید میباشند، اما دانستن یک سری موارد می تواند به شما در گزینش کفش ورزشی مناسب کمک کند. پوشیدن یک کفش ورزشی مناسب می تواند تمرین کردن شما را لذت بخش تر و گرچه ایمن تر کند. کفش نامناسب به بدن صدمات جبران ناپذیری وارد میکند.

 

بدین منظور، به پیشنهاد هاي کارشناسانه زیر گذشته از خرید، دقت کنید.

هرگز کفش های چند کاره خریداری نکنید

کفش هاي مناسب برای پیاده روی معمولا سفت بوده و به راحتی خم نمیشوند؛ در حالی‌که، کفش هاي مناسب دویدن، انعطاف بیشتری داشته و راحت تر خم میشوند. بنابراین، اگر قصد انجام هر دو کار را دارید، دو کفش مجزا خریداری کنید.

 

پاهای خود را بشناسید

همۀ ما می‌دانیم که پاهایمان روی هم 10 انگشت و 2 پاشنه دارند؛ اما چیز مهم تر شکل پاهاست. بنابراین، آگاهی از انحنا و فرم پاها در گزینه کفش راحت، نقش مهمی ایفا می‌کند. گرچه بیشتر مارک هاي مشهور کفش هایي ساخت میکنند که برای انواع پاها مناسب باشد.

 

سایز پاهای خود را مدام بررسی کنید

این که در بزرگسالان سایز پاها تغییر نمیکند، یک باور غلط می باشد. در واقع، کم کم زمان سایز پاها تغییر میکند؛ بنابراین، سالی دو مرتبه پاهای خود را اندازه بگیرید. گرچه بین مارک هاي گوناگون سایزها متفاوت می باشد؛ پس بر زمینه مارک مورد نظرتان سایز پاهایتان را بشناسید.

 

آخر شب کفش بخرید

پاها در اثر کارکردن و راه رفتن و یا دویدن در طی روز متورم شده و بزرگ تر خواهند شد؛ بنابراین، شب کفش خود را خریداری کنید تا بعدا مشکلی با سایز کفش پیدا نکنید.

 

حتما از جوراب استفاده کنید

هنگام دویدن و یا راه رفتن، حتما از جوراب بهرهگیری کنید. بهتر هست از جوراب هاي ارتز – که سبب بهبود عملکرد و یا کاهش درد شده و از پیشرفت بدشکلی در اندام پیشگیري می‌کند – بهرهگیری نمایید تا پاهای شما کاملا با کفش جفت و جور گشته و سلامت پاهای شما تضمین شود.

 

کفش را امتحان کنید

به حرف فروشنده اعتماد صد در صد نکنید. بنابراین، کفش را گذشته از خریداری پوشیده و در مقابل فروشگاه کمی با آن راه رفته و حتی بدوید تا از راحتی آن مطمئن شوید.

 

به شست پا توجه کنید

همۀ وقت باید حدود 2 سانتی متر بین شست پا و جلوی کفش فاصله باشد. بنابراین، نباید کفشی را بخرید که پنجه پایتان را محکم بگیرد.

 

به قیمت و مارک کفش توجه کنید

کفش با کیفیت و مناسب دویدن، نسبتا گرانقیمت می باشد و گرچه به منظور سلامت پا، ارزش خرید آن را خواهد داشت.

 

زمانی که باید کفش نو بخرید را درست تشخیص بدهید

تقریبا به طور میانگین بعد از 700 کیلومتر دویدن، کفش جدیدی باید خریداری کرد. به عبارتی دیگر، به محض این که پشت کفش مستهلک شد و یا این که در پاهای تان احساس خوبی نداشتید، کفش باید تعوض شود.

 

مقدار راحتی کفش را تشخیص دهید

بعضی از کفش هابه قدری راحت و بی صدا میباشند که شما حس می‌کنید دارید تو فضا و یا روی ابرها راه میروید. این کفش ها برای اهداف خاصی طراحی شده اند و مناسب دویدن در یک پارک نیستند.

 

مثلا پوشیدن این کفش ها برای افرادی که پاشنه درد دارند، می تواند مناسب باشد. اما کسانی که مچ پاهایشان به راحتی پیچ میخورد، به هیچ عنوان نباید از این نوع کفش ها بهرهگیری کنند.

 

ویژگیهای خاص کفش های پیاده روی

افرادی که دائما و در مدت طولانی پیاده روی می‌کنند میتوانند از ویژگی هاي خاص کفش هاي پیاده روی بهره هاي زیادی ببرند. این ویژگی ها شامل جذب شوک و حمایت از تعادل می‌شوند.

 

جذب شوک

لژ بکار رفته در پاشنه کفش پا را در هنگام برخورد با زمین در هنگام راه رفتن محافظت می‌کند. بیشتر کفش هاي ورزشی لژ دارند ولی کفش هاي پیاده روی در قسمت پاشنه لژ بیشتری دارند. کفش ورزش هایي مثل تنیس و بسکتبال به علت نحوه حرکت در انها لژ بیشتری در قسمت جلویی دارند و به همین علت کفش هاي ورزشی برای پیاده روی طولانی مناسب نیستند.

 

تعادل

در کفش هاي پیاده روی بخشی وجود دارد که از چرخیدن پا جلوگیري میکند. پیاده روی طولانی باعث چرخیدن پا به داخل یا بیرون میشود که حرکتی طبیعی هست ولی ممکن هست باعث آسیب رسیدن به پا یا درد شود.

 

کفش پیاده روی یا کفش دویدن

راه روفتن و دویدن مکانیزم مشابهی دارند ولی دویدن سریع تر هست و در آن فشار بیشتری به پا وارد میشود. به علت ماهیت دویدن کفش هاي مخصوص آن گرانتر میباشند و ویژگی های خاصی در انها در نظر گرفته شده هست. کفش هاي پیاده روی راحت تر میباشند و انعطاف پذیری بیشتری دارند.

 

یک کفش پیاده روی بسیار فوق العاده اگر اندازه مناسب پای شما نباشد سودی ندارد دقت کنید که در زمان خرید کفش به طول و عرض آن دقت کنید.

 

طول کفش

در تعداد زیادی از افراد اندازه دو پا کمی با هم تفاوت دارند و مهم هست که در هنگام خرید کفش با پای بزرگ‌تر اندازه شود. دقت کنید که در جلوی کفش به اندازه ۱٫۲ سانت با بلند ترین انگشت پای بزرگ‌تر فاصله باشد. اطمینان حاصل کنید که پاشنه پا در کفش نمی لغزد و در صورت وجود این حالت سایز کوچک تر کفش را امتحان کنید. همۀ انگشت هاي پا باید با رویه کفش فاصله مناسب داشته باشند تا در هنگام راه رفتن به آنها فشار وارد نشود.

 

عرض کفش

عرض کفش به اندازه طولش مهم هست ولی بیشتر اوقات نادیده گرفته می‌شود. هنگامی که کفش را میپوشید نباید کناره هاي آن از فرم اصلی خارج شوند. اگر پای شما به کناره کفش فشار وارد می‌کند کفش برای شما باریک هست و باید کفش هاي پهن تر را امتحان کنید. کفش هاي پیاده روی مثل کفش هاي مهمانی نیستند و دلیلی برای به زور جا دادن پا در کفش وجود ندارد.

 

قوس کف کفش

معمولا در یک مدل گزینش قوس هاي گوناگون ممکن نیست ولی بهتر هست مدلی که ساپورت بهتری برای پا فراهم می‌کند گزینه شود. نکته مهم در گزینش کفش این هست که مثل لباس سایز درج شده روی آن مهم نمی باشد و طوری‌كه کفش در پا قرار می‌گیرد اهمیت بیشتری دارد. ممکن هست برند هاي گوناگون تا حدودی در اندازه با هم متفاوت باشند. حتما کفش پیاده روی مناسب گزینش کنید تا از درد و آسیب دیدگی پا پیش گیری شود.

 

جدیدترین مطالب سایت