25 وسیله که باید هر روز تمیز کنید + عکس

25 وسیله که باید هر روز تمیز کنید + عکس

25 وسیله که باید هرروز تمیز کنید ؟ چند نکته سریع در مورد چگونگی پیشگیري از گرد آوری میکروب ها و باکتری هاي‌ مضر برای حفظ سلامتی شما و خانواده‌تان را دراین مقاله گرداوری نموده ایم ؛ این فهرست از مجله تفریحی تالاب از چیزهایی را که باید هرروز تمیز کنید، جمع آوری کردیم. عده اي از آنها ممکن اسـت شما را حيرت زده کنند.

 

وسایل خانه ای که هر روز باید تمیز شوند

با گسترش همه ی‌گیری ویروس کرونا، عدم نظارت بر تمیزی سطوح و چیزهایی که خارج از خانه با آن‌ها مواجه میشوید، خسته‌کننده‌تر از همیشه اسـت.

 

اما بـه جای استرس بر روی آن، تمرکز بر تمیز نگه داشتن فضای خود مفید اسـت. ممکن اسـت فکر کنید با پاک کردن میزهای آشپزخانه و صابون زدن حمام هر چند وقت یکبار، شما را تحت پوشش قرار می دهد، اما مکان‌هاي‌ بیشتری در اطراف خانه وجود دارد که می توانید ازآن‌ها یک بار مصرف روزانه استفاده کنید و بـه ندرت، اگر هرگز، ازآن استفاده کنید.

 

1. صفحه کلید شما

25 وسیله که باید هر روز تمیز کنید + عکس

شما احتمالاً هرروز در رایانه خود تایپ می کنید، بنابر این جای تعجب نیست که چیز با باکتری در حال خزیدن باشد. بر اساس یک مطالعه درسال 2018 منتشر شد، صفحه کلید شما حتی ممکن اسـت مملو از استافیلوکوکوس اورئوس باشد که می تواند باعث عفونت هاي‌ بالفعل جدی در انسان شود.

 

بنابر این، خاطرجمعی حاصل کنید که هر گونه کثیفی که بین کلیدهایتان وجود دارد رابا گردگیر کامپیوتر از بین ببرید و صفحه کلید خودرا روزانه با یک پاک کننده ایمن الکترونیکی یا الکل تمیز کنید و مطمئن شوید که پارچه اي که آن رابا آن استفاده می کنید، اشباع نشود.

 

2. تخت شما

25 وسیله که باید هر روز تمیز کنید + عکس

در حالیکه شستن هرروز ملحفه و روبالشی ممکن اسـت زیاد باشد، مهم اسـت که تخت خودرا بـه صورت روزانه برای سلامت روحی و جسمی تمیز کنید. یک مطالعه درسال 2016 نشان داد که روبالشی شما بـه تنهایی دارای سه میلیون باکتری در هر اینچ مربع در پایان یک هفته اسـت که این تعداد در پایان یک ماه بـه 11.96 میلیون میرسد. بنابر این، حداقل باید ملحفه‌هاي‌ خودرا هر هفت روز یک بار بشویید.

 

3. بطری آب شما

25 وسیله که باید هر روز تمیز کنید + عکس

هر گونه تلاش برای التیام سلامت خود با یک بطری آب قابل استفاده مجدد ممکن اسـت نتیجه معکوس داشته باشد اگر آنرا بـه صورت روزانه تمیز نکنید. تحقیقات منتشر شده درسال 2017 نشان داد که میانگین میزان باکتری در بطری هاي‌ آب قابل استفاده مجدد بزرگسالان 75000 در هر میلی لیتر اسـت. اگر این شماره پاک نشود، این امکان وجود دارد که ظرف یک روز بـه دو میلیون در هر میلی لیتر برسد.

 

اگر می خواهید بطری خودرا تمیز نگه دارید، فقط مطمئن شوید که بطری آب را در پایان هرروز خالی کنید و آن رابا مخلوطی از صابون ظرفشویی آنتی باکتریال و آب داغ بشویید. یا اگر یکی دارید، آنرا در خودرو ظرفشویی قرار دهید. و اگر می خواهید در وهله اول رشد باکتریها را کاهش دهید، بطری هاي‌ مسی را امتحان کنید که بـه طور طبیعی اثر ضد میکروبی دارند.

 

4. حلقه های تو

25 وسیله که باید هر روز تمیز کنید + عکس

هدف اصلی حلقه ازدواج شما این اسـت که بـه عنوان نمادی از تعهد شما بـه همسرتان عمل کند. اما ظاهرا محل پرورش عده اي از باکتری‌هاي‌ شدید اسـت. درسال 2009؛ محققان دریافتند که استفاده از حلقه باعث افزایش تعداد کل باکتری‌هاي‌ روی دست‌هاي‌ کارکنان مراقبت‌هاي‌ بهداشتی می شود.

 

در واقع، افرادی که انگشتر می‌بندند، دو برابر بیشتر از افرادی که جواهرات استفاده نمی کنند، انتروباکتریاسه «گروهی شامل E. coli و سالمونلا» روی دست‌هاي‌ خود دارند. خوشبختانه، قرار دادن این حلقه ها در مخلوطی از آب داغ و صابون ظرفشویی ضد باکتری یا پاک کننده جواهرات می تواند بـه کاهش بار باکتریایی کمک کند.

 

5. گوشی خود را

25 وسیله که باید هر روز تمیز کنید + عکس

صدها بار در روز، تلفن خودرا لمس می کنید — یا آنرا بـه صورت خود میگیرید. نیازی بـه گفتن نیست، این چیز مطمئناً می تواند از تمیز کردن معمولی استفاده کند. بنابر این، دستگاه شما چقدر کثیف اسـت؟ بر اساس مطالعه‌اي درسال 2017 روی تلفن‌هاي‌ کارکنان بهداشتی که در مجله میکروبیولوژی ایران منتشر شد، 46 درصد از شرکت‌کنندگان شش نوع مختلف رشد باکتری در تلفن‌هایشان داشتند.

 

اسینتوباکتر بومانی، منبع اصلی عفونت در بیمارستان ها، و استافیلوکوک اورئوس مقاوم بـه آنتی بیوتیک از شایع‍‌ترین آنها بودند. با این حال، یک پاک کردن ساده با یک پارچه مرطوب «غیرآغشته» با الکل می تواند بـه سرعت تعداد زیادی از باکتری هاي‌ ناخواسته گوشی شما را از بین ببرد.

 

6. فنجان قهوه شما

 

تقریبا 20 درصد از لیوان‌هاي‌ قهوه حاوی باکتری‌هاي‌ مدفوع هستند و وضعیت بدتر می شود: اگر بـه جای تمیز کردن کامل آنها را بشویید، مقداری که حمل می کنند میتواند بـه میزان قابل توجهی رشد کند.

 

برای پیشگیري از رشد باکتریها، فنجان خودرا در خودرو ظرفشویی قرار دهید یا با استفاده از برس ظرفشویی که اخیرا ضدعفونی شده اسـت، آن رابا آب داغ با صابون ظرفشویی ضد باکتری بشویید. ودر مورد آن برس ظرفشویی و اسفنج…

 

7. اسفنج های شما

25 وسیله که باید هر روز تمیز کنید + عکس

اسفنج ها دقیقاً بی لک نیستند – در واقع، خیلی دور ازآن. ممکن اسـت از آنها برای تمیز کردن ظروف و پاک کردن میزهای خود استفاده کنید، اما اگر اسفنج ظرفشویی خودرا بـه صورت روزانه تمیز نمیکنید، تنها کاری که انجام می‌دهید پخش میکروب ها در خانه شما اسـت.

 

بر اساس تحقیقات منتشر شده درسال 2003؛ اسفنج هاي‌ آشپزخانه اغلب توسط عوامل بیماری زا مانند E. coli و سالمونلا آلوده می شوند. و هنگامیکه از آنها برای تمیز کردن استفاده می کنید، بـه اسانی می توانید این باکتری هاي‌ مضر را بـه سطوح دیگر منتقل کنید.

 

خوشبختانه، از بین بردن باکتری روی اسفنج شما نسبتاً ساده اسـت: کافی اسـت آنرا در خودرو ظرفشویی قرار دهید تا یک چرخه کامل شستشو و خشک شود و تقریبا بـه همان اندازه که هر روش تمیز کردنی می تواند پاتوژن را از بین ببرید. می توانید اسفنج خودرا در مایکروویو نیز ضدعفونی کنید. بـه سادگی اسفنج را در مایکروویو با آب اشباع کنید، سپس آنرا بـه مدت یک دقیقه تا دو دقیقه روی حرارت زیاد قرار دهید.

 

8. کنترل از راه دور شما

25 وسیله که باید هر روز تمیز کنید + عکس

اگر می خواهید خانه‌تان را کاملاً تمیز نگه دارید، در پایان هرروز بازرسی‌هاي‌ خودرا پاک کنید. تحقیقات ارائه شده در نشست عمومی انجمن میکروبیولوژی درسال 2012 نشان داد که بازرسی از راه دور پر میکروب‌ترین وسایل در اتاق‌هاي‌ هتل هستند و باکتری‌هاي‌ مدفوع روی 81 درصد از بازرسی‌هاي‌ از راه دور مورد مطالعه قراردارند.

 

خوشبختانه، تنها مالیدن کمی الکل روی یک پارچه تمیز – یا حتی یک دستمال مرطوب ضد باکتری – برای از بین بردن بیشتر این میکروب‌ها لازم اسـت.

 

9. دستگیره های در شما

25 وسیله که باید هر روز تمیز کنید + عکس

اگر فکر می کنید افرادی که از آرنج یا دستمال کاغذی خود برای باز کردن درها استفاده می کنند پارانوئید هستند، دوباره فکر کنید. بر اساس یک مطالعه درسال 2012 که در مجله تحقیقات دکتری منتشر شد، از میان 180 دستگیره درب که توسط محققان سواب گرفته شد، نزدیک بـه 87 درصد دارای آلودگی باکتریایی بودند که 30 درصد برای استافیلوکوکوس اورئوس مثبت، 16 درصد برای E.coli و 26 درصد حاوی کلبسیلا پنومونیه، باکتری مرتبط با ایجاد پنومونی و برونشیت اسـت.

 

و اگر چه ممکن اسـت وحشتناک بـه نظر برسد، یک دستمال مرطوب ساده با یک پاک کننده آنتی باکتریال می تواند از قسمت عمده آن باکتری برای شما مراقبت کند.

 

10. سر دوش شما

25 وسیله که باید هر روز تمیز کنید + عکس

اگر فکر می کنید که سر دوش شما یک موجود خود تمیز شونده اسـت، متأسفانه در اشتباه هستید. در واقع، برای حفظ سلامت همه ی افراد خانواده، ارزش آنرا دارد که سر دوش خودرا با یک پاک کننده ضد باکتری یا محلول سفید کننده بـه صورت روزانه پاک کنید.

 

بنابر این، اگر اینکار را نکنید، چه خطری را تهدید می کنید؟ خوب، پژوهشی که درسال 2018 منتشر شد، باکتری‌هایي که طبق معمولً روی سر دوش یافت می شوند رابا افزایش خطر ابتلا بـه بیماری‌هاي‌ تنفسی مرتبط می داند.

 

11. حوله های حمام شما

25 وسیله که باید هر روز تمیز کنید + عکس

فقط بـه این دلیل که حوله هاي‌ حمام شما بدن ظاهرا تمیز شما را خشک می کنند بـه این معنی نیست که آنها خودشان تمیز هستند. تحقیقات پزشک گربا میزان 90 درصد آلودگی باکتری‌هاي‌ کلیفرم را بر روی حوله‌هاي‌ حمام نشان می دهد که تقریبا 14 درصد حوله‌ها حاوی E.coli هستند.

 

بـه این دلیل که هوای گرم و مرطوب حمام شما محیط مناسبی برای تکثیر چنین باکتری هایي اسـت و اگر حوله مشترک دارید، می توانید شرایطی مانند کرم حلقوی و زرد زخم را نیز از بین ببرید. برای خاطرجمعی از تمیز بودن و آماده بودن حوله‌هایتان، آن‌ها را بشویید و روی حرارت زیاد خشک کنید تا میکروب‌هاي‌ باقی‌مانده را از بین ببرید.

 

12. لوفای تو

25 وسیله که باید هر روز تمیز کنید + عکس

با یک لوفا لایه برداری کنید و ممکن اسـت باکتری هاي‌ بیشتری بـه سطح پوست خود اضافه کنید. مطالعه‌اي که درسال 1994 در مجله میکروبیولوژی بالینی منتشر شد، نشان داد که لوفاها حامل باکتری‌هاي‌ سودوموناس، زانتوموناس، کلبسیلا، انتروکوک و استرپتوکوک گروه B هستند.

 

و از آنجایی که لوفاها از مواد طبیعی ساخته شده‌اند و ضدعفونی کردن آن‌ها را دشوار میکند، بهتر اسـت از یک پارچه شست و شوی منظم یا دستکش سیلیکونی لایه‌بردار استفاده کنید «که می توان آن رابا آب جوش استریل کرد».

 

13. سینک و پیشخوان حمام شما

25 وسیله که باید هر روز تمیز کنید + عکس

شما از سینک حمام خود برای شستن صورت و مسواک زدن دندان هاي‌ خود استفاده می کنید، اما اگر روزانه آن یا پیشخوان هاي‌ اطراف آنرا تمیز نمیکنید، ممکن اسـت بـه خودتان بدی کنید.

 

بر اساس تحقیقات اخیر انجام شده، پیشخوان هاي‌ حمام در اتاق هاي‌ هتل بـه طور متوسط دارای 1288817 واحد باکتریایی تشکیل دهنده کلونی بوده و بـه طور حرفه اي بـه طور منظم تمیز می شوند. این بدان معناست که سینک خانه شما می تواند حتی باکتری هاي‌ بیشتری داشته باشد. با این حال، نیازی بـه نگرانی نیست: یک پاک کردن روزانه با محلول سفید کننده و آب می تواند باکتری هاي‌ بد را دریک لحظه از بین ببرد.

 

14. تله سینک شما

25 وسیله که باید هر روز تمیز کنید + عکس

آن میکروب هایي که دستان خودرا می شویید، الزاماًً مستقیماً از مجرای فاضلاب خارج نمیشوند. بسیاری بـه دور تله سینک شما می چسبند. بر اساس تحقیقات منتشر شده درسال 2018؛ منبع شیوع باکتری هاي‌ مقاوم بـه آنتی بیوتیک دریک بیمارستان اسرائیلی بـه تله هاي‌ سینک این مرکز ردیابی شد. جاری شدن آب باعث می شود که باکتری هاي‌ موجود در آن بـه هوا تبدیل شوند.

 

برای این که این اتفاق در خانه شما رخ ندهد، سینک خودرا با پاک کننده هاي‌ آنتی باکتریال بـه صورت روزانه تمیز کنید یا محلول سفید کننده و آب خودرا برای ریختن در فاضلاب درست کنید.

 

15. تیغ تو

25 وسیله که باید هر روز تمیز کنید + عکس

ممکن اسـت یک “ریش تمیز” آن قدر که فکر می کنید تمیز نباشد. مطالعه‌اي درسال 2019 نشان داد که ریش‌ها حاوی مقادیر «بـه‌طور قابل‌توجهی» باکتری نسبت بـه سگ‌ها، از جمله انواع بالفعل مضر مانند استافیلوکوکوس اورئوس هستند. هنگامیکه اصلاح می کنید، عده اي از این باکتریها بـه تیغ شما منتقل می شوند و محیط اغلب مرطوب حمام شما فضای مناسبی را برای تکثیر آنها ایجاد می کند.

 

بنابر این، چگونه از این مشکل عفونی بالفعل مراقبت می کنید؟ آن تیغه ها را مرتب تعویض کنید و بـه تیغ خود در محلولی از نصف سرکه سفید و نصف آب خیس کنید تا باکتری هاي‌ باقیمانده را از بین ببرید.

 

16. مسواک شما

25 وسیله که باید هر روز تمیز کنید + عکس

شما از مسواک خود برای تمیز کردن ذرات غذا، پلاک و سایر کثیفی ها از روی دندان هاي‌ خود استفاده می کنید، بنابر این جای تعجب نیست که این مسواک کانونی از فعالیت باکتریها اسـت. مروری بر تحقیقات منتشر شده درسال 2012 نشان داد که مسواک‌ها بـه طور معمول با چیزهایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس، E. coli و سودوموناس آلوده هستند.

 

علاوه بر آن، روش‌هاي‌ سنتی نگه داری مانند قرار دادن مسواک روی پیشخوان حمام یا پوشاندن آن با کلاهک، رشد باکتری‌ها را افزایش میدهد. با این حال، یک راه حل ساده درست در حمام شما وجود دارد: خیساندن مسواک در دهانشویه آنتی باکتریال می تواند بار باکتریایی آنرا بـه میزان قابل توجهی کاهش دهد.

 

17. اسباب بازی های حمام بچه های شما

25 وسیله که باید هر روز تمیز کنید + عکس

فقط بـه این دلیل که آنها وقت خودرا با نشستن در کف می گذرانند بـه این معنی نیست که اسباب بازی هاي‌ حمام مانند یک سوت تمیز هستند. بـه این موضوع فکر کنید: اسباب بازی هاي‌ حمام در واقع بخش خوبی از روز خودرا در آب مملو از باکتری غوطه ور می کنند.

 

تحقیقات منتشر شده درسال 2018 نشان داد که 58 درصد از اسباب‌بازی‌هاي‌ حمام حاوی قارچ هستند، در حالی‌که یک سوم اسباب‌بازی‌هاي‌ حمام دارای باکتری لیستریا و L. pneumophila هستند که این مورد یکی از دلایل اصلی بیماری لژیونرها اسـت.

 

18. پیشخوان های آشپزخانه شما

25 وسیله که باید هر روز تمیز کنید + عکس

بـه بیان ساده، بـه احتمال زیاد میزهای آشپزخانه شما منزجر کننده هستند. طبق تحقیقات سال 2011 از بنیاد ملی بهداشت «NSF»؛ پیشخوان هاي‌ آشپزخانه یکی از کثیف ترین قسمت هاي‌ خانه هستند و بیش از 30 درصد آنها حاوی باکتری هاي‌ کلی فرم بالفعل مضر هستند. با این حال، کمی آب و صابون بـه دنبال یک محلول سفید کننده رقیق می تواند این میکروب ها را یک بار برای همیشه از بین ببرد.

 

19. ظروف شما

25 وسیله که باید هر روز تمیز کنید + عکس

اگر می خواهید کل خانه خودرا تمیز نگه دارید، مهم اسـت که اجازه ندهید ظروف برای روزها در سینک شما خشک شوند. ترکیبی از ذرات غذا و آب گرم در سینک شما، بستر مناسبی برای رشد باکتریها ایجاد می کند. در واقع، سینک هاي‌ آشپزخانه دارای دومین غلظت باکتری در کل خانه هستند.

 

بنابر این، درصورت امکان، بشقاب هاي‌ خودرا خراشیده و مستقیماً در خودرو ظرفشویی قرار دهید یا بلافاصله پس از استفاده با دست بشویید. سپس، حتماً سینک خودرا با یک پاک کننده آنتی باکتریال یا مخلوطی از سفید کننده و آب پاک کنید.

 

20. تخته های برش شما

25 وسیله که باید هر روز تمیز کنید + عکس

بیرون گذاشتن تخته هاي‌ برش تازه استفاده شده روی پیشخوان بدون شستن آنها دستور رشد باکتری اسـت. طبق یک مطالعه درسال 1997؛ تعداد زیادی باکتری بـه تخته برش شما چسبیده اسـت، بـه خصوص اگر تخته چوبی باشد. بدتر ازآن، روش‌هاي‌ رایج برای خارج کردن غذا از تخته‌هاي‌ برش، مانند سوهان کشیدن، تنها باعث میشود که باکتری‌ها عمیق‌تر نقب بزنند. بنابر این، حتماً تخته هاي‌ برش خودرا روزانه با دست بشویید!

 

21. حوله های ظرف شما

25 وسیله که باید هر روز تمیز کنید + عکس

اگر حوله هاي‌ ظرفشویی خودرا هرروز نمی شویید، ممکن اسـت خودرا در دسترس خطر بیماری قرار دهید. از آنجایی که حوله‌ها بـه طور مرتب برای خشک کردن دست‌ها، تمیز کردن لکه‌هاي‌ روی میز و پاک کردن سطوح استفاده می شوند، حوله‌هاي‌ ظرف روزانه مقادیر زیادی باکتری را جذب میکنند. 

 

حتی آن‌ها را بـه عنوان مملو از میکروب‌ها دریک خانه معمولی فهرست کرده اسـت که با اسفنج‌هاي‌ آشپزخانه در بالاترین جایگاه قراردارند. برای تمیز کردن آنها، مطمئن شوید که آنها را دریک چرخه ضدعفونی در خودرو لباسشویی خود قرار داده اید و آنها را کاملاً خشک می کنید.

 

22. قهوه ساز شما

25 وسیله که باید هر روز تمیز کنید + عکس

اگر هرروز از قهوه ساز خود استفاده می کنید، باید آنرا نیز هرروز تمیز کنید – درست مانند هر ابزار تهیه غذای دیگری. مخزن قهوه سازها در فهرست میکروب هاي‌ خانگی جایگاه پنجم را بـه خود اختصاص داده اسـت. محیط تاریک و مرطوب آن بستر مناسبی برای رشد قارچ و باکتری اسـت.

 

23. جعبه خاک گربه شما

25 وسیله که باید هر روز تمیز کنید + عکس

آسان و سالم نگه داشتن حیوان خانگی خود بـه معنای چیزی بیشتر از تهیه خوراکی ها و مالش هاي‌ شکم اسـت. اگر یک دوست گربه در خانه خود دارید، مهم اسـت که جعبه آشغال آنها رابا جمع کردن روزانه تمیز نگه دارید.

 

اگر اینکار را نکنید، نه تنها بـه طور بالفعل منبع استرس برای گربه خود ایجاد می کنید، بلکه ممکن اسـت ناخواسته آنها را تشویق کنید که در عوض از هر جای دیگری در خانه خود – از فرش گرفته تا جعبه هاي‌ مقوایی – بـه عنوان جعبه آشغال عمل کنند. ما نیازی بـه توضیح نداریم که چقدر می تواند ناخوشایند و ناسالم باشد.

 

24. طاقچه های شما

25 وسیله که باید هر روز تمیز کنید + عکس

هر شخصی که از باز نگه داشتن پنجره هاي‌ خود دریک روز معتدل بهاری لذت میبرد، عاقلانه اسـت که طاقچه هاي‌ خودرا روزانه پاک کند. پنجره‌هاي‌ باز می توانند سطح گرده‌هاي‌ داخل خانه را بالاتر از حد متوسط ​​دارند. با توجه بـه این که فصل گرده ابروسیا در سرتاسر دنیا در حال افزایش اسـت و افزایش احتمالی مرتبط با آلرژی هاي‌ محیطی و آسم وجود دارد، تمیز نگه داشتن سطوحی که می تواند حاوی گرده هاي‌ زیاد باشد بسیار مهم اسـت.

 

25. فرمان تو

25 وسیله که باید هر روز تمیز کنید + عکس

قبل از این که برای رانندگی بیرون بروید، ممکن اسـت بخواهید ابتدا فرمان خودرا پاک کنید. مطالعه اخیر نشان داد که فرمان متوسط 629 واحد باکتری تشکیل دهنده کلنی در هر سانتی متر را در خود جای می دهد – چهار برابر میزان موجود دریک صندلی دستشويي عمومی! راه حل؟ چرخ خودرا با یک پاک کننده آنتی باکتریال پاک کنید، فیلترهای خودرا مرتباً تعویض کنید، دریچه هاي‌ هوا را پاک کنید و اتومبیل خودرا مرتب جاروبرقی بکشید.

 

بیشتر بخوانید: تمیزی وسایل با سرکه + 23 وسیله در خانه که میتوان با سرکه تمیز کرد

 

در پایان

جاروبرقی می کشی، تمیز می‌کنی، و گاه بـه گاه حتی گردگیر را بیرون می کشي، این باید بـه این معنی باشد که خانه شما کاملاً تمیز اسـت، درست اسـت؟ نه دقیقا. مناطق بی شماری از خانه شما وجود دارد و اشیاء درون آن که نمی‌دانستید باید آنها را تمیز کنید، اما بسیار کثیف تر از آن چیزی هستند که تصور می‌کردید.

جدیدترین مطالب سایت