سم موجود در لوازم آرایشی و بهداشتی (عکس)

مجموعه : نکات آرایشی
سم موجود در لوازم آرایشی و بهداشتی (عکس)

مواد مضر در لوازم های بهداشتی

مواد آرایشی تولید شونده در دنیا انواع مختلفی دارند کـه بعضی ان ها ارگانیک و بعضی از آن ها غیر ارگانیک هستند ؛ اما بعضی از موارد آرایشی کـه از مواد سمی و غیرقابل استعمال استفاده میشود برای بدن انسان ضرر دارد کـه در مطلب پایین کامل بـه این موضوع پرداخته ایم.

 

سم موجود در لوازم آرایشی و بهداشتی (عکس)

 

مطابق شواهد یک مطالعه صورت گرفته، هر خانم در طول روز از 168 ماده شیمیایی مختلف استفاده می‌کند. در طولانی مدت قرار گرفتن در دسترس این مواد شیمیای میتواند خطرناک باشد، بـه همین علت برای مردم مهم اسـت محصولاتی را انتخاب بکنند کـه سلامت و بهداشت ان ها را حفظ کند.

 

مطابق گفته هاي‌ یک متخصص، محصولات آرایشی بـه خوبی زیر نظر گرفته نمیشوند و از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند. این وظیفه بـه عهده خریدار اسـت کـه بازار را کاملا بررسی کند و محصول سازگار با پوست و موی خودرا خریداری کند.

 

سم موجود در لوازم آرایشی و بهداشتی (عکس)

 

فرمالدئید

باوجود این‌که چندین دهه اسـت مطالعات سرطان زا بودن فرمالدئید را تایید کرده اند، همان‌ گونه در محصولاتی مانند صاف کننده مو، لاک ناخن، چسب مژه و تعدادی دیگر از لوازم آرایشی، این ماده وجوددارد.

 

سم موجود در لوازم آرایشی و بهداشتی (عکس)

خوشبختانه عده اي از خرده فروشان، محصولات حاوی فرمالدئید را از قفسه هاي‌ خود دور انداخته اند اما یک مسئله وجوددارد و ان این اسـت کـه مستقیما بر روی برچسب مواد تشکیل دهنده لوازم آرایشی کلمه فرمالدئید را مشاهده نخواهید کرد بلکه بعضی از مواد اولیه بـه کار رفته در لوازم آرایشی بـه مرور زمان فرمالدئید تولید میکنند.

 

“برونوپل، هیدانتوئین DMDM، دیازولیدینیل اوره، ایمیدازولیدینیل اوره و کواترنیوم -15 نگهدارنده هاي‌ آرایشی هستند کـه بـه مرور زمان فرمالدئید را تولید می‌کنند.”

 

سم موجود در لوازم آرایشی و بهداشتی (عکس)

 

عطر مصنوعی

اغلب اوقات وقتی در برچسب مواد تشکیل دهنده کلمه عطر و رایحه را می‌بینیم، دقیقا نمیدانیم از چه نوع عطری استفاده شده اسـت.

 

برند هاي‌ لوازم آرایشی ملزم بـه افشای ترکیبات عطری بـه کار رفته نیستند و کسی نمی‌تواند مواد تشکیل دهنده این عطر ها را تشخیص بدهد و بگوید کـه باعث چه واکنش هاي‌ شیمیایی می‌شوند.

 

سم موجود در لوازم آرایشی و بهداشتی (عکس)

 

فتالات

آیا ممکن اسـت چنین ترکیبی پشت نام عطر پنهان شده باشد؟ بله ممکن اسـت از فتالات کـه در چسب مژه و لاک ناخن موجود می باشد، استفاده شده باشد اما این خبر بدی اسـت زیرا ثابت شده کـه فتالات ها مختل کننده غدد درون ریز هستند. در برخی موارد موجب بلوغ زودرس در دختران و پسران می‌شوند و همچنین تعداد اسپرم هاي‌ آقایان را کاهش میدهند.

 

پلی اتیلن گلیکول

این ماده از مشتقات نفت خام اسـت و میتواند باعث تحریک پوست بشود. این مواد ضخامت دهنده شیمیایی هستند و گاهی اوقات در محصولاتی کـه بر پایه کرم هستند استفاده میشوند.

 

سم موجود در لوازم آرایشی و بهداشتی (عکس)

 

سیلوکسان ها

این ترکیبات کـه با عنوان سیلیکون هاي‌ چرخه اي نیز شناخته می‌شوند، در انواع محصولات آرایشی و مراقبت از پوست یافت میشوند اما برای محیط زیست مفید نیستند و با اختلالات غدد درون ریز نیز ارتباطاتی دارند.

 

تریکلوزان

این ماده یک ضد عفونی کننده و میکروب کش اسـت کـه در محصولاتی مانند صابون هاي‌ ضد باکتریایی استفاده می‌شود اما تاثیر قابل توجهی بر غدد تیروئید دارد و بر هورمون هاي‌ تولید مثل نیز تاثیر میگ ذارد. به رغم ممنوعیت استفاده از این ماده در چندین کشور، همان‌ گونه در محصولاتی مانند دهانشویه، خمیر دندان و کرم اصلاح وجوددارد.

 

سم موجود در لوازم آرایشی و بهداشتی (عکس)

اتانول آمین ها

در حالی کـه این ترکیبات در کرم پودر، ریمل و محصولات مراقبت از پوست یافت میشوند و از نظر فنی برای استفاده در لوازم آرایشی تایید شده اند اما همان‌ گونه حساسیت زا هستند ودر صورت بروز حساسیت باید بـه دکتر مراجعه کنید.

 

اکسی بنزون

این ماده کـه یکی از عاملین اختلالات غدد درون ریز می باشد در تعداد زیادی از محصولات مراقبت از پوست مثل کرم ضد آفتاب، بالم لب، لوسیون،عطر و حتی محصولات کودکان نیز یافت می‌شود.

 

سم موجود در لوازم آرایشی و بهداشتی (عکس)

 

اکتینوکسات

تصور می شد کـه این ماده رایج ضد آفتاب برای صخره هاي‌ مرجانی مضر اسـت. گرچه این خبر تکذیب شده اسـت اما هنوز هم این ماده تا حدودی برای پوست هاي‌ حساس مضر اسـت.

 

هموسالات

ماده شیمیایی دیگری کـه در کرم هاي‌ ضد آفتاب با قابلیت جذب اشعه UV استفاده میشود. گرچه هرروز بـه قوانین عدم استفاده از این مواد شیمیایی افزوده می‌شود، اما بهتر اسـت کـه خودتان هم مراقب باشید.

 

سم موجود در لوازم آرایشی و بهداشتی (عکس)

 

تولوئن

این ماده شیمیایی ارتباط مستقیمی با مسمومیت مغزی دارد و همچنین ممکن اسـت در دوران بارداری خطر آفرین باشد. در حالی کـه این محصول در اتحادیه اروپا و آسیای شرقی ممنوع شده اسـت؛ اما هنوز هم در محصولاتی مانند لاک ناخن و رنگ مو یافت میشود.

جدیدترین مطالب سایت