راه های مفید برای ترمیم مو در خانه

مجموعه : سلامت مو
راه های مفید برای ترمیم مو در خانه

چگونه موی را ترمیم کنیم ؟

ترمیم کردن مو می‌تواند عمر موی شما را بالا ببرد پس سعی کنید به فکر موهایتان هم باشید .

 

شاید آزار‌دهنده‌ترین اتفاق برای خانم‌ها وز شدن مو هاي نازنین‌شان باشد؛ اتفاقی كه هراز گاهی همۀ ما بعد از هر زمان رنگ یا دكلره كردن موها درگیرش می شویم و به هر دری می زنیم تا گیسوان‌مان به روزهای بحبوحه خود بازگردند.

 

اگر چندان اهل رسیدگی به موها و ویتامینه كردن انها با ماسك‌هاي طبیعی همراه با تغذیه مناسب نیستید نباید منتظر معجزه باشید. بلایی كه بر سر مو هاي شما آمده تنها با یك دوره طولانی تقویت و رسیدگی درمان می شود؛ پس روی صحبت ما با شماست كه دیگر قرار نیست با همین مو هاي وز سر كنید. دوای درد شما همین جاست.

 

شر موهای وز را بكنید

همۀ روش‌هایي كه این روزها برای صاف، فر و حالت دادن به موها به كار میگیریم در كوتاه‌مدت عوارضی همراه دارند. اما شاید بگویید كه تا به حال مو هاي خود را رنگ نكرده‌اید و كلا عادت به بهرهگیری از اتو و سشوارهای حالت‌دهنده مو ندارید و مو هاي‌تان تنها با تغییرات آب و هوا حالت وز و زشتی به خود می گیرند.

 

علت‌تان هر چه كه باشد باید بدانید مو هاي ما از ساختمانی سه لایه با هزاران سلول تشكیل شده هست كه برای سالم و درخشان ماندن نیاز به رسیدگی و رطوبت مناسب دارد. زمانی كه كوتیكول لایه بیرونی موها در معرض رنگ‌هاي شیمیایی و حرارت‌هاي چندان وسایل حالت‌دهنده قرار میگیرد کم کم سلامت خود را ازدست داده و وز و خشن میشود.

 

گرچه تا زمانی كه موها مرتب صاف میشود آسیب دیدگی موها به خوبی قابل دیدن نیست، اما به شستن و خشك كردن موها بعد از حمام و یا با هر تغییر آب و هوایی سوخته و وز به نظر می رسند و تارهای مو از ریشه بی حالت و كدر می شوند. از طرفی افرادی كه مو هاي خشك و مجعدی دارند اکثر از هر كسی مستعد وز و خشن شدن موها میباشند اما این قصه سردراز دارد پس بهتر هست با كمك روش‌هاي زیر تا دیر نشده به مو هاي‌تان سر وسامانی بدهید.

 

چرا موهای‌مان وز و سوخته به نظر می‌رسد؟

1 – درست برخلاف تابستان در فصول سرد سال مو هاي ما به علت نبود رطوبت خشك و وز می شوند؛ بنابرابن آبرسانی به موها با محصولات هیدراته معتبر در اشكال گوناگون ماسك و نرم كننده‌هاي مو كمك ویژه‌اي به نرم و لطافت بخشیدن به موها می‌كند.

 

2 – حمام كردن با آب داغ به ویژه زمانی كه مو هاي شما به دفعات رنگ یا دكلره شده‌اند رطوبت و چربی طبیعی آن را از بین میبرد و در نتیجه بعد از هر زمان حمام مو هاي شما سوخته و خشن به نظر خواهند رسید. پس به پیشنهاد متخصصان بعد از شست‌وشو، مو هاي خود را با آب‌سرد آبكشی كنید چرا كه آب سرد به بسته شدن كوتیكول‌هاي مو و حفظ رطوبت آن كمك ویژه‌اي می‌كند؛ از طرفی به محض قرار گرفتن در معرض هوای گرم یا سرد خارج از حمام موهاخشك شده و در نهایت وز و شكننده میشوند.

 

3 – تمامی مواد صاف كننده كه با عنوان‌هاي گوناگون كراتینه در بازار موجود میباشند، آسیب‌هاي جدی به ساختمان مو هاي شما وارد می‌كنند؛ بنابراین غیر از سالن‌هاي انگشت‌شمار كه از مواد استاندارد برای صاف كردن مو هاي آسیب دیده شما بهرهگیری می‌كنند، درصد زیادی از انها موقتی هست و در مدت‌كوتاهی وضعیت را از همانی هم كه بوده خراب‌تر می‌كنند پس گول تبلیغات را نخورید.

 

4 – زیاد‌ترین علت وز شدن مو هاي سالم در سال‌هاي جدید غیر از سهل‌انگاری در مراقبت، بهرهگیری بیش از اندازه از وسایل حالت‌دهنده به ویژه اتوی مو با حرارت بالاست؛ حرارتی كه اگر روی پوست شما قرار گیرد باعث تاول می شود و دمار از روزگار مو هاي شما در می‌آورد. شاید تا امروز به این موضوع دقت نكرده باشید اما همین شامپوهای ساده، نرم كننده و اسپری‌هایي كه برای شستن و حالت دادن به مو هاي خود بهرهگیری می‌كنید، میتوانند به انها آسیب بزنند چرا كه تعدادی از این محصولات در تركیبات خود الكل دارند و به سادگی موها را از ریشه می‌خشكانند. پس دقت داشته باشید كه هنگام خرید سراغ محصولات فاقد الكل بروید.

 

5 – یکی از شایع ترین اتفاقاتی که سلامت مو هاي ما را به خطر می اندازد عادت نداشتن ما به بهرهگیری از نرم کننده و ماسک هاي آبرسان و تقویتی هست. ترکیباتی که بعد از شستشوی موها در حمام اجازه خرد شدن یا هر گونه آسیبی را به ساختمان مو نمیدهد. اما نوع محصولی که قرار هست از آن بعنوان نرم کننده بهرهگیری کنید اهمیت زیادی دارد پس با کمی تحقیق و جستجو یکی از موثرترین انواع آن را گزینش و مصرف کنید. تجربه دیگران در مفید یا بد بودن یک محصول هم به گزینش شما کمک وی‍ژه اي خواهد کرد.

 

6 – اما بعنوان علت و نكته تكراری آخر باید تاكید كنیم كه بهرهگیری از مواد دكلره و رنگ‌هاي شیمیایی برای تغییر رنگ مو هاي‌تان را به حداقل برسانید چرا كه مو هاي شما هر چند مقاوم و سالم باشند، در برابر این مقدار تركیبات شیمیایی آسیب دیده، سوخته و وز به نظر میرسند.

 

اگر مو هاي سوخته و آسیب دیده دارید این خوراکی ها را فراموش نکنید

 

هیچ فاكتوری بهتر از غذا نمیتواند حال مو هاي شما را مفید و سلامت آن را بازیابی كند؛ بنابراین بهتر هست:

 

_ از سبزیجات سبزرنگ تازه به ویژه اسفناج و انواع جوانه‌ها مثل عدس، ماش گندم و جو در وعده‌هاي خوراکی خود بهرهگیری كنید؛ برای مثال خوردن سالاد با چاشنی روغن كنجد یا زیتون معجزه می‌كند.

 

_ كمبود آهن و پروتئین علت دیگری هست كه مو هاي شما را در خطر آسیب دیدگی قرار میدهد؛ پس بهتر هست مصرف حبوبات، گوشت قرمز، تخم مرغ و میوه‌هاي خشك در طول هفته را فراموش نكنید.

 

_ برخی از افراد به علت شرایط جسمانی خود از نبود اسید فولیك كافی و ویتامین‌هاي مورد نیاز بدن رنج می برند . پیشنهاد ما این هست كه با مراجعه به یك متخصص تغذیه این كمبودها را شناسایی و برای رفع آن ها از مكمل‌هاي لازم بهرهگیری كنند. مصرف قرص‌هاي امگا 3 یكی از این راه‌حل‌هاست.

 

_ بیوتین یا ویتامین B7 ویتامین دیگری هست كه وجود آن برای ترمیم بافت مو هاي سوخته و آسیب‌دیده بسیار ضروری هست اما برترین راهی كه میتوانید با آن بدن خود را ویتامینه كنید مصرف هرروز چند عدد گردو، بادام و دیگر مغزهای آجیل به علاوه مصرف میوه‌هایي مثل موز و انبه هست.

 

_ اما در مورد وعده‌هاي خوراکی تاكید می‌كنیم كه غذا هاي سرشار از حبوبات و سبزیجات مثل انواع ‌آش، حلیم خوراك عدس و لوبیا برترین انتخابی هست كه شما می توانید برای سالم‌سازی مو هاي خشك و وز شده‌تان داشته باشید. فراموش نكنید كه در این مدت باید قید خوردن فست فودهای پر ضرر را بزنید.

 

ماسك‌هاي خانگی برای مو هاي سوخته و آسیب دیده در كنار تمام مراقبت‌ها و رژیم‌هاي خوراکی برای داشتن موهایی سالم و خوشگل بهرهگیری از ماسك‌هاي طبیعی با روش‌هاي خانگی تاثیر شگفت‌انگیز دیگری دارد. این ماسك‌ها برای سلامت مو هاي آسیب دیده شما گردآوری شده هست

 

ماسك كره برای مو هاي سوخته و آسیب دیده یكی از برترین و ساده‌ترین راه‌حل‌هاي تقویت مو هاي وز شده آغشته كردن آن به كره هست. كره كه از محصولات لبنی پرطرفدار هست، خاصیت‌ فراوانی برای تغذیه مو هاي آسیب دیده شما دارد. پس بنا به حجم مو هاي‌تان مقداری كره را كه از گذشته از یخچال خارج كرده اید به موها زده و با بهرهگیری از كلاه مخصوص به مدت نیم ساعت بپوشانید و در آخر موها را با شامپو و آب ولرم شسته و آبكشی كنید.

 

ماسك روغن بادام و زیتون برای مو هاي سوخته و آسیب دیده تركیب استثنایی روغن بادام شیرین و زیتون و قرار گرفتن آن لابه لای موها به رفع خشكی و آسیب موها كمك ویژه‌اي می‌كند. پس این روغن‌ها را تركیب كرده و بعد از ماساژ موها با آن كلاه و حوله گرمی را به مدت 30 دقیقه روی سر قرار دهید. این بار هم بعد از نیم ساعت سرتان را با شامپو بشویید. این ماسک یکی از موثرترین ترکیباتی هست که در زمان کمی مو هاي خشک و آسیب دیده شما را مثل روز اول درخشان و خوشگل میکند.

 

تركیب شامپو با تخم مرغ برای درمان و ترمیم مو هاي سوخته و آسیب دیده تنها ماده‌اي كه پروتئین را به صورت مستقیم به مو هاي شما منتقل می‌كند تخم مرغ هست. این راه‌ حل ساده و ارزان‌ قیمت برترین روش برای درمان مو هاي وز شده از رنگ و حرارت حالت‌دهنده‌ها هست. برای این كار هفته‌اي یك بار شامپوی خود را به اندازه دو بار شست‌وشو با تخم‌مرغ تركیب كرده و بعد از آغشته كردن، موها را ماساژ و بعد از 5 دقیقه آن را از روی مو هاي خود بشویید.

 

معجزه سركه سیب برای ترمیم و درمان مو هاي سوخته و آسیب دیده همۀ ما می دانیم كه روغن زیتون و سركه سیب هر كدام چه خواص بی‌اندازه‌ مفیدی در ترمیم و رشد ساختمان مو دارند؛ بنابراین برای بهرهگیری از این ماسك معطل نكنید. یك قاشق چای‌خوری سركه سیب را با دو قاشق غذا خوری روغن زیتون و سه عدد سفیده تخم‌مرغ مخلوط كنید و ماسك به دست آمده را به مدت سی دقیقه روی موها بگذارید. سر خود را با كلاه مخصوص رنگ بپوشانید تا تركیبات ماسك بهتر به خورد مو هاي‌تان برود.

جدیدترین مطالب سایت