وضعیت موی هر فرد

مجموعه : سلامت مو
وضعیت موی هر فرد

سلامت موی هر فرد

 

اثرات غیر قابل تصوری بر اعتماد به نفس، روابط بین فردی و موقعیت اجتماعی شخص دارد تا جایی که چگونگی موها می تواند قضاوت دیگران را در برخورد با فرد تحت تأثیر قرار دهد و به همین دلیل پاکیزگی، خوش حالت بودن و حفظ سلامت مو دارای اهمیت زیادی برای انسان می باشد.

 

از سوی دیگر از دست دادن مو غالباً موجب استرس و فشار عاطفی شدید گردیده به طوریکه اکثر افراد طاس به دلیل از دست دادن موهای خود در اضطراب به سر برده و اغلب نگران طعنه های اطرافیان می باشند.

 

انسان همیشه در جستجوی راهی برای رفع طاسی بوده و در این میان داروها و وسایل زیادی به وجود آمده اند که بسیاری از آنها نه تنها جنبه کلاه برداری داشته بلکه موجب آسیب های زیادی به پوست و مو می گردند که بعضاً قابل جبران نمی باشند.

 

کاشت موی طبیعی یکی از راه های جبران طاسی می باشد که گرچه از سال ها قبل پایه و اساس آن ریخته شده ولی در سال های اخیر به مدد کوشش ها و تحقیقات متخصصین پوست دچار تحولات شگرفی شده به طوریکه در حال حاضر به سختی می توان کاشت موی طبیعی را در یک فرد تشخیص داد و نتایج این عمل جراحی سرپایی به طرز شگفت انگیزی طبیعی و زیبا جلوه می کند.

 

وضعیت موی هر فرد

همه این زیبایی ها و طبیعی جلوه کردن ها فقط زمانی اتفاق می افتد که متقاضی کاشت مو از کاری که درصدد انجام آن است اطلاعات کافی داشته و پزشک معالج خود را به درستی و از روی سابقه کاری وی انتخاب کند نه اینکه تحت تأثیر تبلیغات وسوسه آمیز و فریبنده رسانه های مکتوب و غیر مکتوب به خصوص  کانال های ماهواره ای اقدام به این کار نماید.

 

 در مورد ریزش مو توضیح دهید. ریزش مو علل گوناگونی دارد مانند وراثت، مشکلات هورمونی، اختلالات تغذیه ای (مثل رژیم های لاغری و سوء تغذیه)، استرس  عصبی، بارداری و شیردادن، آسیب رسانیدن به مو از طریق رنگ ، مش، فِر و سشوار ولی شایع ترین علت آن ریزش موی آندروژنتیک (طاسی با طرح مردانه) است که به دلایل ارثی رخ می دهد.

 

این نوع ریزش مو به کاشت موی طبیعی (درصورتیکه به درستی و با رعایت همه احتیاطات انجام شود) پاسخ درمانی بسیار خوبی می دهد. در حقیقت كاشت مو تنها راه حل دایمی برای طاسی با طرح مردانه است.

 

 چه نکته هایی نقش محوری و کلیدی در شروع تصمیم گیری برای انجام پیوند مو دارند؟ پیوند مو در اشخاصی قابل انجام است که در پشت سر دارای موهای با کیفیت و تراکم کافی باشند و از طرف دیگر طاسی آنها به صورتی باشد که به عمل کاشت مو پاسخ خوبی بدهد.

 

مهم ترین مطلب در شروع بحث کاشت موی طبیعی فهمیدن این چند نکته توسط بیمار است:

 

1) تعداد موهای خوب در منطقه دهنده (پشت سر) همیشه ثابت و دارای محدودیت است و به عبارت دیگر در کاشت موی طبیعی موی جدید خلق نشده بلکه فقط توزیع موها تغییر می کند.

 

2) کاشت مو یک برنامه ریزی دراز مدت بوده و از این نظر تفاوت اساسی با عمل زیبایی بینی دارد.

 

3) نیاز به انجام جلسات بعدی پیوند مو همیشه وجود داشته و بر مبنای این تفکر بایستی برای جلسه فعلی کاشت مو برنامه ریزی نمود.

 

چه فاکتورهایی بایستی توسط پزشک در انتخاب آقایان برای انجام کاشت مو مد نظر قرار گیرند؟

 

1) سن: یکی از مهم ترین عوامل تأثیرگذار در انتخاب مورد مناسب برای پیوند مو بوده و در نظر گرفتن آن توسط متخصص پوست باوجدان موجب می شود که گاهی تصمیم به عقب انداختن زمان کاشت مو در یک مرد جوان گرفته شود. انجام کاشت مو در سنین پایین که ریزش مو با شدت و قوت ادامه داشته و وضعیت نهایی آن نیز هنوز معلوم نشده است، خیانت در حق بیمار بوده و کار بسیار اشتباهی است. البته اگر شدت و وسعت طاسی فرد خیلی فراتر از سن شناسنامه ای وی باشد با ملاحظه فاکتورهای تخصصی دیگر می توان در سن پایین هم در مورد انجام پیوند مو در فرد تصمیم گیری نمود.

 

2) سابقه خانوادگی طاسی در شخص.

 

3) وضعیت فعلی طاسی فرد و خصوصیات پوست و مو در منطقه دهنده مو (پشت سر).

 

4) ماهیت پیشرونده و رو به جلوی طاسی مردانه و احتمال نیاز به انجام جلسات بعدی کاشت مو در آینده.

 

5) توجه به روان شناسی بیمار و وضعیت بلوغ فکری و روانی وی.

 

6) دادن اطلاعات کافی به بیمار در مورد مسایل و نتایج کوتاه مدت و دراز مدت کاشت مو.

وضعیت موی هر فرد

7) انتظارات و توقعات بیمار: در صورتی که تصور فرد از نتیجه کاشت مو فانتزی و واهی بوده و تناسبی با وضعیت طاسی و بانک موی پشت سرش نداشته باشد، به هیچ عنوان نباید اقدام به پیوند مو در ایشان نمود.

 

8) وضعیت کلی سلامتی فرد، مصرف داروهای دیگر، حساسیت های دارویی و غیره.

 

9) وجود امراض پوستی که ممکن است موجب تخریب موهای پیوند زده شده گردند.

 

 چه زمانی بهتر است كه پیوند موی طبیعی انجام شود؟ آیا باید منتظر بمانیم تا كاملاً طاس شویم؟

 

اگر کم پشتی موهای سر شما به حدی رسیده است که سفیدی پوست سر از لابلای موها در زیر نور معمولی به میزان زیادی دیده می شود شما كاندید مناسبی برای کاشت مو هستید. اکثراً این عمل را زمانی انجام می دهندکه به اندازه کافی از موها ریخته شده ولی هنوزکاملاً طاس نشده اند.

 

درکل بهتر است فرد زمانی این کار را انجام دهدکه نسبتاً جوان (45-25 سال) و از نظراجتماعی فعال است و می خواهد درکار و زندگی پیشرفت نماید. البته کاشت مو حتی دردهه های 6 و 7 زندگی نیز به شرط اینكه فرد از نظر وضعیت كلی سلامتی مشكلی نداشته باشد، نتایج خوبی خواهدداشت.

 

 کاشت موی طبیعی به چه روش هایی انجام می شود؟ در پیوند موی طبیعی برداشت مو  از پشت و كناره های سر صورت گرفته و در بخش های طاس کاشته می شود. این کار به 2 روش نواری (FUT) و غیرنواری (FIT) انجام می شود.

 

طریقه کاشت موهای برداشته شده در هر 2  روش یکسان و موها به صورت میکروگرافت کاشته می شوند و اختلاف این 2 روش فقط در طریقه برداشت موها است.

 

FUT متد استاندارد پیوند مو در دنیا بوده و روش FIT بیشتر به عنوان روش کمکی (یعنی جلسه دوم کاشت مو) و به جهت افزایش تعداد گرافت های برداشته شده مورد استفاده قرار می گیرد و فقط موارد کمی هست که روش FIT به عنوان جلسه اول پیوند مو مدنظر قرار گرفته می شود.

 

کاشت مو یک عمل جراحی سرپایی محسوب شده و نیازی به بیهوشی و بستری شدن در بیمارستان ندارد. این کار در اطاق عمل کلینیک و با ابزارهای عمدتاً یک بار مصرف انجام شده و به دلیل ماهیت سرپایی آن و با رعایت احتیاط های لازمه احتمال بروز عفونت در آن تقریباً صفر است.

 

موهای جدید كه از بانك مو یعنی پشت سر برداشته می شوند به اثرات هورمون های مردانه مقاوم بوده و  لذا پس از انتقال به نواحی كم پشت معمولاً دچار ریزش نخواهندشد. در حقیقت این موها در غالب موارد به طور مادام العمر و به صورت طبیعی رشد خواهند كرد. موهای كاشته شده نیاز به مراقبت دارویی و غیردارویی خاصی ندارند.

 

در مورد روش FUT توضیح دهید. در روش FUT یک نوار از پشت سر با بیحسی موضعی و بدون احساس درد برداشته می شود. ابعاد این نوار محدودیت داشته زیرا بایستی طول و عرض آن طوری انتخاب شود که آسیبی به پوست پشت سر وارد نیامده و پوست تحمل کشش آن را داشته باشد.

 

محل برداشت پس از ترمیم به صورت یک خط نازک درآمده (در صورتی که همه نکات فنی و پزشکی در مورد آن رعایت شود) که معمولاً در زیر خواب موهای پشت سرمخفی شده و از نظر زیبایی مشخص نمی باشد. سپس این نوار  به قطعات بسیار کوچک تقسیم شده به طوریکه در هر قطعه 3- 1 فولیکول مو وجود داشته باشد (به هر قطعه یک گرافت گفته می شود).

 

وضعیت موی هر فرد

بعداً تحت بیحسی كامل شکاف های متعدد و خیلی کوچک در منطقه طاس ایجاد می گردد. محور طولی، زاویه و عمق شکاف ها برای هر قسمت از موضع کاشت مو متغیر بوده و دقت در این مرحله است که نتیجه نهایی کاشت مو را مشخص می نماید.

 

پس از آن ریشه زنده موها با  وسایل ظریف در شکاف ها قرارداده می شوند. برای حصول بهترین نتیجه، گرافت های تک فولیکولی (تک مویی) در خط رویش مو در جلوی سر کاشته می شوند زیرا این بخش از سر به طور طبیعی دارای موهای تکی است.

 

گرافت های 2 تایی در عقب خط رویش مو وگرافت های 3 تایی در بالای سر کاشته می شوند تا حداکثر تراکم را به وجودآورند. حسن بزرگ FUT این است که 5-4 هزار تار مو در یک جلسه کاشته می شود و لذا اتلاف وقت بیمار خیلی کم است.

 

ولی بزرگترین مزیت FUT کیفیت بالای موهای برداشته شده (نسبت به FIT ) است به همین دلیل بهتر است برای جلسه اول کاشت مو (به خصوص مواقعی که تراکم بالا مورد نیازاست) و یا اگر می خواهیم پیوند مو را برای جلوی سر و خط رویش مو انجام دهیم از روش FUT استفاده نماییم.

 

در مورد روش FIT توضیح دهید. موها در روش FIT به جای ایجاد برش در پشت سر و برداشتن نوار به صورت تک تک با دستگاه مخصوصی برداشته می شوند.  موارد کاربردFIT نسبت بهFUT کمتر بوده و منحصر به چند مورد خاص است.

 

حسن بزرگFIT این است تعداد موهای قابل برداشت درFIT محدودیت کمتری نسبت به FUT داشته و در شرایط مناسب می توان7- 5 هزار تار مو برداشت نموده و پیوند زد.

 

جدیدترین مطالب سایت