چرا موهای ما سفید می شود؟

مجموعه : سلامت مو
چرا موهای ما سفید می شود؟

همه چیزهایی که باید در مورد سفید شدن رنگ مو بدانید!

 

یکی از اتفاقات طبیعی که ممکن است برای هر شخصی رخ دهد سفید شدن موها می باشد. مطالبی جالب و خواندنی در مورد سفید شدن موهای انسان!

 

به گزارش تالاب،  سفید شدن موها معمولا از سن خاصی شروع می شود و اگر غیر از آن باشد می تواند دلیل خاصی را برای آن پیدا کرد. برخی افراد تصور می کنند که موی سفید نشانه دانایی و تجربه است و برخی دیگر آن را حاصل گذر عمر می دانند. اما در هر حال موها در آسیاب سفید نمی شوند.

 

حتما شما هم شنیده اید که اگر یک موی سفید را بکنید 7 موی سفید جای آن در می آید و یا اینکه در خصوص عوامل سفیدکننده مو، سفیدی زودرس مو و غیره حرف های زیادی شنیده اید. در این مطلب می خواهیم بیشتر در خصوص این باورهای رایج صحبت کنیم.

 

تا حدودی درست است. سفیدی موها در اکثر موارد از سن خاصی شروع می شود چون موها نیز به فرایند پیری پوست مربوط می شود. موهای سفید نتیجه کاهش ملانین(رنگدانه موها) است. هر فردی ریتم خاص خود را دارد و قدرت بدن هر کس برای تولید این رنگدانه متفاوت است.

 

به همین دلیل موی برخی افراد در 26 سالگی سفید می شود و در برخی دیگر بعد از 50 سالگی نیز همچنان رنگ طبیعی خود را حفظ می کند. بنابراین علاوه بر زمان، ژن ها و شرایط بدنی هر فردی در سفید شدن موهایش تاثیر دارد.

چرا موهای ما سفید می شود؟

اگر یک مو بکنید 7 تار موی سفید روی سرتان رشد می کند 

این باور غلط است. هنوز هیچ بررسی علمی این تئوری یا شایعه را به اثبات نرسانده است. دانشمندان هنوز نتوانسته اند آنچه با کندن مو اتفاق می افتد را بررسی کنند. اما گفته می شود که کندن موی سفید تاثیری در زیاد شدن آنها ندارد.

 

موهای سفید زودتر رشد می کنند 

50 درصد این گفته درست است. نتایج برخی پژوهش ها نشان می دهد که طول تارهای سفید که رنگدانه خود را از دست داده اند با سرعت بیشتری بلند می شوند. با این حال محققان دیگری هستند که معتقدند همه موها با سرعت یکسانی رشد می کنند.

 

استرس باعث سفید شدن موها می شود 

این باور نادرست است. اینطور نیست که شما تحت استرس باشید و روز بعد موهایتان سفید شود. هیچ کدام از ما از فشارهای اجتماعی و کاری در امان نیستیم و استرس زندگی مدرن به مراتب بیشتر شده است. اما امروزه نیز به همان اندازه 50 سال پیش شاهد افرادی با موهای سفید در کوچه و خیابان هستیم. 

 

در واقع خانواده هایی هستند که اعضای آن بیش از بقیه موهایشان سفید می شود و این مسئله به ژن آنها مربوط می شود.

 

موهای سفید قوی تر از موهای دیگر هستند 

این باور نیز تا حدودی درست است. نمی دانیم آیا قطر یک موی خاکستری از موهای دیگر بزرگتر هست یا نه، اما این مسئله درست است که موهای سفید در معرض نور، ضخیم تر به نظر می رسند. به عقیده برخی متخصصان، موهای سفید قطر بیشتری دارند و زودتر رشد می کنند.

چرا موهای ما سفید می شود؟

موها سفید نیستند، بلکه خاکستری اند 

این باور نادرست است. ترکیب شدن موهای تیره با موهای سفید باعث می شود که خاکستری به نظر بیایند.اما واقعیت این است که این موهای تغییر رنگ یافته بیشتر زرد هستند و نه سفید یا خاکستری. بر حسب جنس موها نیز ممکن است آنها بیشتر به سفیدی یا زردی بزنند.

 

کمبود ویتامین B روند سفیدی موها را تسریع می کند 

درست است. اگر هنوز جوان هستید و سن تان کمتر از 35 است، اما بخش زیادی از موهایتان سفید شده است امکان دارد دچار کمبود ویتامین B بخصوص B5 یا اسید پانتوتنیک باشید. بنابراین می توانید از مکمل ویتامین B استفاده کنید و یا به میزان زیادی از مواد غذایی حاوی این ویتامین بهره ببرید.

 

مصرف سیگار به سفید شدن موها منجر می شود 

این باور تا حدودی درست است. سیگار کشیدن برای سلامتی مضر است و تنها تاثیری که دارد تخریب سلول های بدن است. نتایج برخی پژوهش ها نشان می دهند افرادی که سیگار می کشند بیشتر از غیرسیگاری ها در سنین جوانی با موهای خاکستری مواجه می شوند. البته در این خصوص نیز تاثیر عوامل ژنتیکی قوی تر است.

 

موهای سفید فقط با رنگ مو پوشیده می شوند 

این باور نادرست است. راه های زیادی برای پوشاندن موهای سفید وجود دارد و رنگ های شیمیایی تنها راه حل ممکن نیست. در واقع رنگ های طبیعی مانند حنا که عوارض جانبی کمتری نیز دارند و همچنین گیاهان دیگر نیز برای رنگ کردن و پوشاندن موهای سفید کارایی لازم را دارند.

 

سفیدی موها مسئله ای برگشت پذیر است 

این باور غلط است. تاکنون هیچ پژوهشی به اثبات نرسانده است که موی کسی بدون استفاده از رنگ مو و صرفا با مصرف برخی داروها و مواد غذایی به رنگ طبیعی برگشته باشد.زمانی که موها سفید شوند این مسئله دائمی خواهد بود و راهی برای احیای رنگ از دست رفته وجود ندارد.شاید در آینده و با پیشرفت علم بتوان به چنین اقداماتی دست زد، اما در حال حاضر این امکان وجود ندارد.

 

موهای سفید بعد از یک ضربه یا تروما دیده می شوند 

نادرست است. این مسئله نیز مانند تاثیر استرس در حد شایعه است. به طور عملی امکان ندارد که ضربه یا هر ترومایی باعث شود موهای فرد سفید شود. در واقع این مسئله تاثیر کوتاه مدت ندارد و ممکن است در طولانی مدت هر ضربه روحی و یا جسمی باعث سفیدی موها شود.

چرا موهای ما سفید می شود؟

آفتاب گرفتن باعث سفیدی موها می شود 

این باور نیز غلط است. نور خورشید می تواند اندکی رنگ قهوه ای روشن یا حنایی به موها اضافه کند، اما هیچ بررسی علمی نشان نداده است که قرار گرفتن در معرض اشعه های ماورای بنفش باعث پیری موها و سفیدی آنها شود.

 

عامل اصلی سفیدی موها ژن ها هستند 

کاملا درست است. همانطور که پیش از این نیز اشاره شده ژنتیک نقش تعیین کننده ای در سن شروع سفید شدن موها دارد. اگر کمی در وضعیت پوست و موی اعضای خانواده تان دقت کنید، آینده خود را تاحدود زیادی حدس خواهید زد.

 

مسئله سفید شدن موها در DNA تان نوشته شده است و پاک شدنی هم نیست. بنابراین به جای صرف هزینه های هنگفت برای مقابله با مسئله ای که خدادادی و ژنتیکی است صبور باشید و با روش های طبیعی سعی در پوشاندن این موها کنید. سفیدشدن موها شتری است که دیر یا زود در خانه همه خواهد خوابید.

 

جدیدترین مطالب سایت