خطرات ناشی از تاتو

مجموعه : سلامت پوست
خطرات ناشی از تاتو

عوارض و خطرات ناشی از تاتو و خالکوبی

شما هم حتما در اطراف خود كسانی را دیده‌اید كه ابروها، پشت چشم، خط لب و برخی دیگر از قسمت‌های بدن خود را خالكوبی‌ (تاتو) كرده باشند.

 

مجله تالاب : با نزدیك شدن به سال نو، بازار این نقاشی‌های بی‌حساب و كتاب رونق بیشتری پیدا می‌كند و متقاضیان، دانسته یا ندانسته از عوارض این كار، بدن خود را به ضربه‌های این سوزن‌های رنگین خطر آفرین می‌سپارند.

 

تاتو، اصولا برای زیباسازی بخشی از پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد و وزارت بهداشت انجام تاتو را در آرایشگاه‌ها غیرقانونی اعلام كرده است.

 

خطرات ناشی از تاتو

 

به همین دلیل امروزه شاهد انجام انواع تاتوها در منازل مسكونی بدون هیچ نظارت و قانونی هستیم. متأسفانه برخی خانم‌ها بدون در نظر گرفتن عوارض خطرناك تاتو به افراد غیرمتخصص مراجعه می‌كنند و پس از انجام تاتو در شرایطی كه مشكلات چند برابر شده است به پزشك مراجعه می‌كنند.

 

دكتر ژاله شربیانی، متخصص پوست و مو و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران در این رابطه می‌گوید: انجام تاتو از نظر متخصصان پوست قابل تایید نیست و به ‌دلیل اینكه انجام این كار ریسك بالایی دارد و عوارض آلرژیك، قارچی و عفونی در پی دارد هیچ متخصص پوستی این كار را انجام نمی‌دهد.

 

به گفته وی، برای انجام این كار، رنگدانه‌های تاتو داخل پوست تزریق می‌شود، این رنگدانه نوعی ماده آرایشی است كه سلامت آن توسط سازمان غذا و دارو تصویب نشده است. این ماده برای تزریق زیر پوست تایید نشده است و بنابراین تاثیر طولانی مدت آن ناشناخته است.

خطرات ناشی از تاتو

 

از جمله مهم‌ترین خطرات تاتو عبارتند از:

1- بیماری‌های قابل حمل در خون: اگر تجهیزاتی كه برای تاتو به كار می‌رود آلوده به خون افراد عفونی باشد شما نیز ممكن است دچار همان بیماری‌ها شوید. بیماری‌هایی نظیر هپاتیتBو C، كزاز، سل و ایدز.

 

2- بیماری‌های پوستی: بدن ممكن است در اثر این تزریق تولید برآمدگی(گرانولوم)‌هایی در اطراف محل تاتو كند، به‌خصوص اگر جوهر تاتو قرمز رنگ باشد. تاتو همچنین ایجاد فضای برآمده‌ای می‌كند و یا زخم شدیدی ایجاد می‌كند.

 

3- عفونت‌های پوستی: تاتو می‌تواند باعث عفونت‌های باكتریایی محلی شود. علائم محلی عفونت عبارتند از: قرمزی، گرمی، تورم و چرك. همچنین عفونت‌های پوستی مقاوم به آنتی بیوتیك در این وضعیت نیز شایع است كه منجر به ذات‌الریه، عفونت‌های خونی و… می‌شود.

4- واكنش‌های آلرژیك: رنگ‌های تاتو به‌خصوص رنگ قرمز منجر به واكنش‌های آلرژیك پوست می‌شود. در نتیجه تولید كهیر و خارش در محل تاتو می‌كند. این واكنش حتی ممكن است سال‌ها بعد از دریافت تاتو ظاهر شود.

 

خطرات ناشی از تاتو

پاك كردن تاتو

 

دكتر شربیانی درخصوص پاك كردن تاتو می‌گوید: تقریبا نیمی از كسانی كه این كار را انجام می‌دهند پس از اتمام كار پشیمان شده و اصرار به محو كردن این آرایش تقریبا ثابت دارند. با 3 شیوه این كار انجام می‌شود:

 

1- عمل لیزیك: كه طی آن اشعه‌هایی به سطح پوست وارد می‌شود كه توسط رنگدانه‌های تاتو جذب می‌شود.

 

2- پوست خراشی: در این فرایند سطح پوست حاوی تاتو را خراش می‌دهند تا رنگدانه‌ها برطرف شود. این كار دردناك نیست ولی ایجاد زخم می‌كند.

 

3- جراحی: در این فرایند نیز محل تاتو برداشته می‌شود و دولبه باقی مانده را بخیه می‌زنند كه باعث ایجاد زخم می‌شود.

 

تاتو یك زخم باز است كه باید آن‌را پوشاند و استریل نگاه داشت. رنگ‌ها و جوهرهای جدید كه هر روزه به بازار می‌آیند، سبب تحریكات و التهابات پوستی شده كه در دراز مدت می‌توانند سبب بروز سرطان یا ایجاد گلوله‌های ریز و سفت و برجسته زیر پوست شوند.

 

اگزما، تورم، خارش مكرر و به‌وجود آمدن بافت اضافه در ناحیه تاتو شده نیز از عوارض تاتو محسوب می‌شوند كه گاهی سبب مصرف طولانی مدت كورتون برای بیماران می‌شود.

 

پس قبل از انجام تاتو خوب فكر كنید و سعی كنید راه‌های بهتری را پیدا كنید. استفاده از تاتو‌های موقت در موارد ضروری شاید گزینه بهتری باشد اما بهتر از آن درك زیبایی‌های خدادادی خودتان است، ‌پس قدر زیبایی و سلامت خود را بیشتر بدانید.

 

جدیدترین مطالب سایت