سم زدایی پوست چیست؟ + بهترین راه های سم زدایی پوست در خانه

مجموعه : سلامت پوست
سم زدایی پوست چیست؟ + بهترین راه های سم زدایی پوست در خانه

سم زدایی پوست چیست؟

درود و درود  بـه همراهان عزیز و همیشگی  مجله تفریحی تالاب !

در اینبخش  برای شـما همراهان عزیز  در خصوص زهر زدایی پوست صحبت خواهیم کرد با ما همراه شوید با برای سلامتی پوست خود اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

 

هیچ کس دوست ندارد با صورتی خسته و پوستی مات از خواب بیدار شود. اما مشغله ي زیاد، مواد شیمیایی، وسایل آرایشی و آلودگی عواملی هستند کـه باعث ایجاد حفره درصورت شـما میشوند و شفافیت را از پوست می‌ربایند.

 

برای داشتن پوستی سالم و درخشان، باید بـه خوبی ازبدن خود مراقبت کنید. اگر تصور میکنید کـه زهر زدایی فقط برای بدن و شرایط خاص شـما مناسب اسـت، سخت در اشتباه هستید. زهر زدایی پوست «detoxification» برای روند التیام پوست ضروری اسـت. هدف ما دراین مقاله ازتالاب بررسی اهمیت زهر زدایی برای مراقبت از پوست اسـت.

 

در سم زدایی پوست چه اتفاقی میافتد؟

اگر شـما بـه پاک سازی پوست خود اهمیت میدهید باید بگوییم کـه زهر زدایی مرحله اي از پاک‌سازی پوست بـه شمار می‌رود برای زهر زدایی راه ها و روش هاي‌ مختلفی وجوددارد کـه دراین مقاله بـه آن خواهیم پرداخت اما زهر موجود در پوست چگونه بـه وجود می‌آید؟ ودر کجای پوست قرار میگیرد؟ و اگر زهر زدایی نکنیم چه اتفاقی میوفتد؟

مواد شیمیایی موجود در آب، رژیم غذایی غلط، آرایش، اختلالات هورمونی، سیگار و الکل باعث تولید سموم در بدن و پوست می‌شود. عده اي از اعضای بدن نظیر ریه ها، کلیه و کبدها قادر هستند تا سموم تشکیل شده در بدن را دفع کنند اما پوست چطور؟ آن هم قادر بـه اینکار هست؟

 

موارد ذکر شده میتواند در پوست نیز سمومی را ایجاد کند این سموم می‌تواند باعث تداخل در روند طبیعی رشد پوست ایجاد کند بگذارید مثالی بزنیم فرض کنید در جاده اي در حال پیاده روی هستید کـه ناگهان با موانع بسیار بزرگی رو بـه رو میشوید و شـما برای این کـه بتوانید بـه راه خود ادامه دهید باید بیشتر تلاش و انرژی بگذارید تا موانع را بردارید این در مورد پوست نیز صدق می‌کند.

 

سموم موجود در پوست باعث بسته شدن منافذ پوست شده و روند طبیعی پوست رابا اختلال مواجه می‌کند دراین شرایط پوست شروع بـه درآوردن جوش، آکنه و بثورات می‌کند. با داشتن یک برنامه منظم مراقبتی کـه شامل زهر زدایی پوست اسـت می‌توانید عارضه هاي‌ بـه وجود آمده را رفع و پوست را بـه روند طبیعی خود بازگردانید.

 

سم زدایی پوست چیست؟ + بهترین راه های سم زدایی پوست در خانه

 

سم زدایی  پوست  در خانه 

بر اساس چگونگی برنامه روتین پوستی خود یک یا چند روز در هفته را مخصوص بـه زهر زدایی قرار دهید بـه کمک روش هاي‌ زهر زدایی سلول هاي‌ مرده، آلودگی ها و سایر سموم ناشی از نور خورشید و آرایش و غیره را از پوست خارج کرده و آنرا احیا کنید.
در واقع زهر زدایی پوست بخشی از فرایند پاک‌سازی پوست می‌باشد کـه بـه نوعی محافظت ازآن در برابر عوامل خارجی قلمداد میشود. این روش کمک میکند کـه پوست خودرا از هر نوع آلودگی پاک ؛ سطح PH را تنظیم ؛ و آنرا بـه روال طبیعی خود برگردانید.

 

پوست هم همین طور اسـت، اگر پوست را زهر زدایی نکنید، بـه مرور زمان ملتهب، قرمز و پر از لک میشود. مراقبت پوستی و زهر زدایی میتواند شدت این مشکلات را کم کند. بـه علاوه، میتواند پوست شـما را درخشان کرده و بیماری هاي‌ پوستی ناشی از سموم را کاهش دهد.

یک روز از هفته را بـه حذف ناخالصی ها، سلول هاي‌ مرده، آلودگی ها و سموم از پوست اختصاص دهید. پوست خودرا احیا کنید تا بیشتر از همیشه درخشش خودرا بـه دست بیاورد.

 

زهر زدایی پوست فعالیتی برای محافظت از پوست در برابر عوامل بیرونی و پاک کردن ناخالصی هاي‌ داخلی اسـت. زهر زدایی، پوست شـما را از آلودگی و هر گونه مشکل دیگری پاک میکند. آن گونه پوست ناخالصی ها را دفع میکند، سطح pH خودرا بازیابی میکند و سلامت خودرا از طریق این فرایند التیام میبخشد.

 

باید بـه اطلاع افرادی کـه با زهر زدایی آشنایی ندارند، برسانیم کـه یکی از اهداف اینکار رفع جای جوش و زخم اسـت. پوست، پوسته پوسته میشود، میریزد و پوست سالم دوباره رشد میکند.

پوست شـما سموم را دفع میکند و پاک میشود. سپس بـه سراغ لایه هاي‌ زیرین میرود تا سموم را از انها نیز پاک کند و همین باعث پوسته پوسته شدن میشود. گاهی این پوسته پوسته شدن شدید هم میشود اما باید صبور باشید زیرا این خود بخشی از پروسه ي پاک سازی پوست اسـت.

 

اگر نشانه های زیر را دارید حتما به سم زدایی پوست نیاز دارید!

 

استرس و چالش های عصبی

شاید عجیب بـه نظر برسد اما سطح بالای استرس ارتباط عجیبی با سلامت پوست دارد. چنانچه این میزان استرس استمرار داشته باشد باعث بـه وجود آمدن قرمزی، التهاب، تولید بیشتر سبوم، جوش و کند شدن جریان خون میشود.

 

انسداد منفافذ پوستی

عوامل زیادی باعث انسداد منافذ پوست می شوند از جمله مواد آرایشی، سلول هاي‌ مرده، فولیکول هاي‌ مو، آلودگی ها و سبوم اشاره کرد. مسدود شدن پوست نیز منجر بـه بروز بثورات و تیرگی پوست میشود.

 

مصرف قند زیاد

استفاده زیاد از قندهای فرآوری شده نیز می‌تواند تاثیرات منفی بر روی پوست داشته باشند کـه خودرا با بروز آکنه نشان میدهد. مصرف بیش از حد شکر در رژیم غذایی نیز موجب التهاب پوست میشود.

 

سبک زندگی اشتباه

داشتن رژیم غذایی نامناسب بـه همراه کشیدن سیگار، مصرف الکل، خواب کم و ناکافی، کم نوشیدن آب و عدم تامین آب بدن از راه هاي‌ ورود سموم در بدن می‌باشد.

سم زدایی پوست چیست؟ + بهترین راه های سم زدایی پوست در خانه

چرا باید پوستم را سم زدایی اکنم

تا زمانی کـه منافذ پوست از سموم مسدود شده باشد باشد استفاده از محصولات محافظت کننده چندان تاثیری در پوست نخواهد داشت و بالعکس ممکن اسـت نتیجه منفی نیز در پی داشته باشد. زیرا پوست نمی‌تواند مواد مغذی این محصولات را بـه خود جذب کند بنابر این روی پوست باقی میماند و فقط گرفتگی را بیشتر می‌کند.

حال با توجه بـه اطلاعاتی کـه تاکنون در اختیار شـما گذاشته ایم چند لحظه صورت خودرا در آینه ببینید چنانچه چنین علائمی را درصورت خود مشاهده کردید مطمئن باشید کـه بـه زهر زدایی پوست نیاز دارید. علائم عبارتند از:

 

پوست ناهموار

پوست چرب و براق

پوست کدر و تیره

پوست خشک و حساس

شل شدن و چروک شدن پوست

 

سم زدایی پوست چیست؟ + بهترین راه های سم زدایی پوست در خانه

 

روش هاي‌ زیادی برای زهر زدایی پوست وجوددارد از ورزش و تغییر در رژیم غذایی گرفته برس زدن و غیره میتواند در دفع سموم ازبدن بـه شـما کمک کند. این روشها هر نوع زهر و ناخالصی را دفع و باعث می شوند کـه چهره شـما از حالت خسته و کسل کننده تغییر کند و سطح انرژی شـما را التیام ببخشد.

داروها، الکل، غذا هاي فرآوری شده همان‌ گونه در خون شـما وجود دارند و باعث تولید زهر می شوند بنابر این زدودن این سموم اهمیت زیادی برای سلامتی دارد. شـما برای زهر زدایی پوست نیاز بـه دستگاه و یا تجهیزات لوکس و گرانقیمت نخواهی داشت بلکه با استفاده از تکنیک هاي‌ ساده می‌توانید هر زمانی کـه فرصت داشتید بـه زدودن سموم بدن خود اقدام کنید.

زهر زدایی نه تنها برای پوست بلکه برای کل بدن میتواند مفید و موثر باشد. در ادامه بـه معرفی روش هایي کـه می‌توان بـه زهر زدایی پوست پرداخت میپردازیم.

 

سم زدایی پوست در خانه

برسی خشک با شانه های بلند را روی پوستتان بکشید 

نخستین کم هزینه ترین راه برای پاک سازی پوست از سموم برس کشیدن اسـت استفاده از این روش با برسی کـه دارای مو هاي نرم اسـت روی پوست خشک مزایایی را در پی دارد بهتر اسـت بـه طور آزمایشی از برس استفاده کنید و نتایج آنرا بررسی کنید مزایای کشیدن برس:

 

کمک بـه افزایش گردش خون در پوست

سیستم لنفاوی را تحریک کرده تا سموم را آزاد کند

ورم و سلولیت را کاهش میدهد

گرفتگی عضلات را از التیام می‌دهد

سلول هاي‌ مرده و مات را جدا کرده تا پوست بتواند سلول هاي‌ جدید تولید کند

 

این برس چگونه باشد تا به پوست ما کمک کند ؟

سعی کنید برسی را انتخاب کنید کـه دارای دسته بلند و موهایی نرم باشد. برای استفاده از این روش رعایت نکات زیر بسیار کمک کننده اسـت:

برس کشیدن را صبح قبل از دوش گرفتن شروع کنید و تاثیر فوق العاده آنرا ببینید

سعی کنید برس رابا حرکات آرام و دورانی از پایین بـه سمت قلب هدایت کنید

برای شروع از کف پا شروع کنید و بـه سمت بالای پاها بروید سپس دستها و بازوها را برس بکشید

از پشت نیز از باسن تا کمر با حرکات دورانی کـه خلاف عقربه هاي‌ ساعت اسـت بـه سمت شکم برس بزنید

سپس یک روغن بـه عنوان زهر زدا «مثل روغن کنجد» را روی بدن بمالید و صبر کنید تا کاملا جذب پوست شود سپس دوش بگیرید

سم زدایی پوست چیست؟ + بهترین راه های سم زدایی پوست در خانه

محصولات پاکسازی پوستی

زمانی کـه برس کشیدن را آغاز کردید این ضرورت پیش می‌آید کـه بـه وسیله ماده یا محصولی بـه زهر زدایی پوست بپردازیم این محصول می‌تواند یک شوینده باشد کـه فاقد مواد شیمیایی اسـت و PH آن با پوست متعادل اسـت. این نکته را درنظر بگیرید کـه از اسکراب هاي‌ قوی، صابون هاي‌ خشن و شوینده هایي کـه کف تولید می‌کنند خودداری کنید. از این محصول می‌توانید در هنگامی که دوش می‌گیرید بـه کل پوست صورت و بدن تان بزنید و آنرا کاملا تمیز کنید.

سعی کنید ۲-۳ بار در هفته از حمام زهر زدایی استفاده کنید

حمام زهر زدایی پوست در حقیقت استفاده از مواد طبیعی در حمام برای خروج مواد سمی از پوست، بـه این صورت اسـت کـه وان حمام را پر از آب گرم کنید و میتوانید از ترکیباتی کـه در ادامه معرفی می‌کنیم بـه آب وان اضافه کرده و بـه مدت ۲۰- ۳۰ دقیقه بدن خودرا در آن استراحت دهید:

 

نمک + زنجبیل جوشانده شده را به وان اضافه کنید

مقداری زنجبیل تازه تکه تکه و یا رنده شده رابا مقداری آب بجوشانید و بگذارید تا ۱۰ دقیقه خنک شود سپس ۱ فنجان نمک اپسوم اضافه کرده حل کنید و بـه آب وان اضافه کنید.

سم زدایی پوست چیست؟ + بهترین راه های سم زدایی پوست در خانه

نمک +جوش شیرین را به وان اضافه کنید

۱ فنجان جوش شیرین را بـه همراه ۱-۲ فنجان نمک اپسوم بـه آب وان حمام اضافه کنید

حمام نمک اپسوم و نمک دریا و روغن کنجد

۱ لیوان نمک اپسوم بـه همراه ۱ فنجان نمک دریا و ۱ فنجان روغن کنجد بـه آب گرم وان حمام اضافه کنید

 

نمک اپسوم +سرکه سیب را به وان اضافه کنید

۱ فنجان سرکه سیب و ۱ فنجان نمک اپسوم را بـه آب گرم وان حمام اضافه کنید.استفاده مداوم از این حمام باعث زهر زدایی پوست و پاک شدن هر نوع آلاینده اسـت.

از محصولاتی کـه محافظ پوست در مقابل با آلاینده هاي‌ آسیب رسان اسـت استفاده کنیدبعد از زهر زدایی پوست تلاش کنید کـه آنرا تمیز نگه دارید همچنین با استفاده از محصولات محافظت کننده از پوست خود در مقابل با رادیکال هاي‌ آزاد و آسیب هاي‌ محیطی مراقبت کنید. بـه عنوان مثال مرطوب کننده هاي‌ حاوی SPF، سرم هاي‌ مرطوب کننده و کیلاتورها « دسته اي از مواد کـه مانع از تجمع سموم در روی پوست می‌شود و از پوست در مقابل با آسیب هاي‌ محیطی مراقبت میکند».

 

تعریق زیاد = سم زدایی بیشتر

ورزش کردن یکی از بهترین روش هاي‌ زهر زدایی اسـت. زمانی کـه ورزش میکنید، پوست شـما عرق میکند و قلب شـما تندتر می‌زند. تعریق بـه دفع مواد زائد، سموم و ناخالصی ها کمک میکند.

 

درمان های پوستی

درمان هاي‌ صورت یکی از بهترین روش هاي‌ زهر زدایی هستند. یک درمان مناسب میتواند منافذ پوستی شـما را پاک‌سازی کند. آیا می‌دانستید کـه آرام بودن و استرس نداشتن بـه پاک کردن منافذ پوستی کمک میکنند؟ بهتر اسـت چند جلسه بـه اسپا و یا بـه مطب یک متخصص پوست بروید.

 

شستن پوست

مهم نیست کـه جنس پوست شـما چرب اسـت یا خشک، باید حتماً روزانه آنرا بشویید. همیشه از یک پیش پاک کننده و سپس یک پاک کننده استفاده کنید. پیش پاک کننده آلودگی هایي کـه در طی روز روی پوست می نشینند را پاک میکند و کار پاک کننده را ساده تر میکند. البته شوینده هاي‌ صورت را متناسب با جنس پوست خود انتخاب کنید.

 

نکته: از یک پاک کننده برای شست و شوی صبح و شب استفاده نکنید. اگر پوست خشک دارید، پیشنهاد ما یک پاک کننده ي روغنی برای صبح و یک شوینده ي فومی برای شب اسـت. افرادی کـه پوست چرب و یا مستعد آکنه دارند بهتر اسـت از ژل هاي‌ بر پایه ي آب استفاده کنند. شاید دو بار شستشو در طی روز کسل کننده باشد اما برای سلامت پوست ضروری اسـت.

 

لایه بردارهای ملایم

یک لایه بردار ملایم پوست را پاک‌سازی کرده و آنرا بـه نرمی پوست کودک میکند. لایه بردار باعث کاهش شدت پوسته پوسته شدن پوست میشود، پوست مرده را از بین می‌برد و پوستی شفاف تر برای شـما بـه ارمغان می آورد.

 

مصرف قند مصنوعی یا تصفیه شده = اکنه پوستی

هنگامی کـه قند مصرف میکنید وقتی وارد جریان خون میشود بـه مولکول هاي‌ پروتئین و یا لیپید می چسبد و تبدیل بـه مولکول مضری کـه گلیکاسیون نامیده می‌شود مصرف بیشتر قند بـه تولید بیشتر گلیکاسیون می انجامد و زمانیکه تعداد آن ها زیاد شود ودر یک نقطه تجمع کنند شروع بـه آسيب زدن بـه پروتئین هاي‌ اطراف می‌کنند کـه کلاژن و الاستین از جمله آن اسـت.

نکان مهم مصرف قند

در میوه ها و سبزیجات نیز مقداری قند وجوددارد کـه در بدن تبدیل بـه گلیکاسیون می‌شود ولی بـه این معنی نیست کـه نباید میوه و سبزی بخورید بلکه باید بـه اندازه استفاده شود.

سعی کنید مقدار قند مصرفی در رژیم روزانه تان ۱۰ درصد کل کالری آن روز شـما باشد

غذا هاي آماده نیز دارای قند پنهان هستند کـه باید انها را نیز درنظر بگیرید هنگام خرید این غذاها برچسب تغذیه آنرا بـه دقت بخوانید تا از میزان کالری و قند آن مطلع شوید

از مصرف محصولاتی نظیر نوشابه هاي‌ گازدار، نوشیدنی هاي‌ طعم دار، نان هاي‌ بسته بندی شده و تنقلات تا حد ممکن خودداری کنید زیرا حاوی قند هستند.

 

سم زدایی پوست چیست؟ + بهترین راه های سم زدایی پوست در خانه

 

 محصولات لبنی هورمونی = آکنه

ایده آل ترین و مناسب ترین رژیم غذایی برای زهر زدایی پوست، حاوی مقدار زیادی پروتئین می باشد برای انتخاب محصولاتی کـه حاوی پروتئین هستند نظیر گوشت باید مطمئن شوید کـه از هورمون در پرورش آن استفاده نشده باشد. زیرا این هورمون ها خود عامل بروز تعداد زیادی از ناراحتی هاي‌ پوستی از جمله آکنه اسـت. بهترین منابع پروتئین گوشت گاو و مرغ تغذیه شده با غلات و محصولات لبنی می باشد.

 

چربی های نا سالم کبد چرب طولانی مدت و آکنه

برای این کـه یک رژیم سالم داشته باشید کـه بـه زهر زدایی و پاک‌سازی پوست کمک کند باید از چربی هاي‌ سالم در برنامه غذایی خود استفاده کنید تا بـه جذب بهتر ویتامین ها کمک کند و هورمون ها را متعادل نگه دارد.

 

منابع چربی های سالم 

ماهی قزل آلا کـه سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ اسـت و باعث تولید سلول هاي‌ قوی میشود، خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد و مانع از چروک شدن پوست میشود

روغن زیتون کـه می‌توانید جای گزین کره و سایر روغن ها کنید

خوردن انواع آجیل و دانه ها در بین وعده

در مقابل سعی کنید از مصرف چربی هاي‌ ناسالم تا حد ممکن پرهیز کنید.
مواد غذایی زهر زدا مواد غذایی زهر زدا

سم زدایی پوست چیست؟ + بهترین راه های سم زدایی پوست در خانه

میوه ها و سبزیجات سرشار از مواد قلیایی استفاده کنید

کلسیم، پتاسیم و منیزیم سه نوع ماده معدنی قلیایی بسیار مهم اسـت کـه علاوه بر تامین سلامت پوست و مو برای استخوان ها و دندان ها نیز بسیار مفید اسـت زمانی یک رژیم متعادل غذایی دارید کـه در آن مصرف غذا هاي اسیدی و قلیایی بـه حد

استاندارد باشد طبق معمول مواد قلیایی بـه متعادل نگه داشتن رژیم کمک می‌کند تعدادی از بهترین مواد غذایی کـه حاوی مواد قلیایی هستند عبارتند از:

سیب

کلم بروکلی

کلم پیچ

موز

هندوانه

گلابی

اسفناج

سم زدایی پوست چیست؟ + بهترین راه های سم زدایی پوست در خانه

آب کافی

حتی اگر شـما برنامه خاصی برای زهر زدایی پوست خود نداشته باشید نوشیدن آب بسیار بسیار حائز اهمیت اسـت و باید بـه آن توجه کنید مهم‌ترین خاصیت نوشیدن آب دفع سموم از پوست و بـه طور کلی ازبدن اسـت علاوه بر این بـه مرطوب ماندن پوست کمک کرده، پوست را شفاف میکند و مانع از بروز چین و چروک می‌شود.روند هضم غذا را تسریع کرده و سموم موجود در سیستم گوارشی را نیز دفع میکند بنابر این آب خوردن را از بدن‌تان دریغ نکنید و روزی ۸-۱۰ لیوان آب بنوشید.

 

خواب کافی

خواب کافی برای داشتن پوستی سالم ضروری اسـت. پوست هم مانند بدن بـه استراحت نیاز دارد. خواب بـه پوست فرصت ترمیم و از بین بردن التهاب و آسیب را میدهد. اگر در طول شب بـه اندازه ي کافی نخوابید، دور چشمتان حلقه هاي‌ سیاه ایجاد میشود.

سم زدایی پوست چیست؟ + بهترین راه های سم زدایی پوست در خانه

حمام طولانی مدت باعث ایجاد آکنه میشود !

حمام کردن با آب داغ و حمام کردن بـه دفعات بالا، چربی پوست را از بین می‌برند. شستن بیش از حد بدن هم برای پوست ضرر دارد.

 

 سم زدایی پوست به چه چیزی کمک میکند؟

پوست تمامی سطح بدن شـما را پوشانده و نخستین دیوار دفاعی در برابر عوامل خارجی اسـت. هر اینچ از پوست دارای بیش از 600 غده ي عروقی، 100 غده ي چربی، 1000 عصب و 20 فوت رگ خونی اسـت.

 

زهر زدایی پوست بـه موارد زیر کمک میکند:

سموم را از سطح پوست پاک میکند و پوست را شاداب و جوان میکند.

با از بین بردن جوش، مدل هاي‌ سر سیاه، خشکی پوست و حفره ها، پوست را شفاف و روشن میکند.

پوست شل و افتاده را سفت میکند ودر نتیجه شـما جوان تر بـه نظر می‌رسید.

پوست را آبرسانی میکند.

یک زهر زدایی پوستی همه ی جانبه باعث میشود پوست شـما درخشان و زیبا بـه نظر برسد.

 

ماسکهای خانگی سم زدایی پوست 

مواد لازم

نصف ق چ نمک دریا

نصف ق چ خاک سفید و سبز

روغن گیاهی

آب سیب

ذغال فعال

سم زدایی پوست چیست؟ + بهترین راه های سم زدایی پوست در خانه

دستورالعمل ماسک ختنگی سمزدایی پوست 

نمک و خاک را ترکیب مقداری بـه آن آب یا چای سبز اضافه تا خمیری درست شود و 3دقیقه خمیر را روی پوست بمالید بعد بـه آرامی با ولرم بشویید.
بخار
ظرفی را از آب گرم پر کنید و 2 یا 3 قطره روغن ترجیحا زیتون درآن بریزید و صورت را 10 دقیقه بخور دهید.
ماسک
3یا4 تکه ذغال با اق غ آب سیب ترکیب و 1 ق چ خاک سفید بـه آن اضافه وترکیب کنید و روی صورت به جز چشم ها بمالید.

 

ممنون از این کـه مارا تا پایان همراهی کردید. زهر زدایی پوست و بدن «detoxification» بیش از هر چیز بـه سلامتی داخلی بدن کمک میکند. از بین بردن سموم بـه نتایجی عالی مانند شفاف، روشن و نرم کردن پوست می انجامد. با امید سلامتی کامل شـما عزیزان از شـما دعوت بـه دیدن سایر اطلاعات و مقالات سلامت تالاب دعوت میکنیم.

جدیدترین مطالب سایت