پوست در حفظ سلامتی بدن

مجموعه : سلامت پوست
پوست در حفظ سلامتی بدن

پوست در حفظ سلامتی بدن

توانایی پوست برای محافظت از مشکلات خارجی محدود است. عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند منجر به آسیب رساندن به پوست ‌شوند.

 

UV یا اشعه ماوراى بنفش یکی از شایعترین عوامل در آسیب رساندن به پوست می‌باشد. UV به  طول موج‌هاى  UVC و UVB و UVA تقسیم مى شوند كه معمولا ً UVC هیچ اثر منفى بر روى پوست انسان بر جاى نمى گذارد و توسط لایه‌هاى سطحى پوست جذب بدن مى شود.   UVB طول موج ۲۹۰  تا ۳۲۰ نانومتر دارد و آسیب رسانترین جزء UV است.

UVA كه در واقع طول موجى حدود ۳۲۰ تا ۴۲۰ نانومتر دارد و باعث آفتاب سوختگى و یا تیرگى‌هاى قهوه‌اى رنگ در بدن مى شود كه به دنبال تماس طولانى مدت فرد با اشعه UVA تیرگى ناشى بر روى پوست ایجاد مى شود بعد از گذشت چند روز از برنزه كردن تغییر رنگ پوست ناشی از اشعه   UVB خواهد بود.

 

عوارض برنزه شدن در آفتاب یا دستگاه سولاریم

*  افزایش خطر سرطان پوست

*   ایجاد پیری زودرس، زیرا اشعه‌های UVA کلاژن و بافت‌های پیوندی زیر لایه‌های سطحی پوست را تخریب می‌کند.

*  آسیب چشمی

*  تحریک و تاول زدن پوست

*  کاهش سطوح کلاژن

* افزایش رنگدانه‌سازی پوست

 

پژوهش‌های بسیار زیادی وجود دارند که رابطه مستقیم سرطان پوست با UV را تصدیق می‌کنند. افرادی که پوست لطیف و روشنی دارند و با قرار گرفتن در معرض آفتاب پوستشان به سرعت می‌سوزد و در نتیجه برنزه نمی‌شوند، افرادی با چشم‌های روشن (آبی و سبز) و با موهای بلوند یا قرمز، و نهایتاً کسانیکه بر روی پوست خود خال و کک و مک دارند، خیلی سریعتر از افرادیکه پوست سبزه دارند و در معرض آفتاب پوستشان برنزه می‌شوند در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دارند. همچنین دیده شد که هر چقدر سن افراد درزمان برنزه شدن کمتر بوده بیشتر مستعد ابتلاء به سرطان بوده‌اند.

 

سازمان استاندارد جهانی یک رهنمود کابردی در مورد سولاریوم منتشر کرده است. با توجه به استانداردهای این سازمان کلیه مراکزی که خدمات سولاریوم ارائه می‌دهند به هیچ وجه اجازه ندارند در تبلیغات خود از واژه های “سالم و بی‌خطر”  استفاده کنند. لازم به ذکر است که استفاده از سولاریوم برای کودکان زیر 15 سال ممنوع اعلام شده است و همچنین برای نوجوانان زیر 18 سال نیز وجود رضایتنامه کتبی از سوی والدین الزامی‌است. از سوی دیگر به مراجعین توصیه شده از مصرف دستگاههایی که زیر نظر مستقیم یک متصدی مجزا نیستند، خودداری کنند.

 

 گرچه ما هرگز برنزه کردن پوست را به شما توصیه نمی‌کنیم اما اگر علی رغم اطلاع از عوارض باز هم خواهان آن هستید به رعایت نکات ذیل توجه نمایید:

 

* سولاریم برای افراد زیر 15 سال مناسب نیست و قرنیه و ملتحمه ممکن است به آسانی ملتهب شوندلذا همیشه هنگام کاربرد سولاریم عینک های ایمنی محافظ بزنید.

* از عطرها یا دئودورانت‌ها قبل از سولاریم استفاده نکنید. بلکه می‌توانید از موادی به نام دی هیدروکسی استن استفاده نمایید تا روند برنزه شدن سریعتر انجام پذیرد.

*  جواهرات و ساعت خودتان را در آورید.

* حداکثر زمان قرار گرفتن در معرض سولاریم از 5 تا 20 دقیقه است و تکرار این عمل در کمتر از 48 ساعت توصیه نمی‌شود.
* البته فوایدی را هم در خصوص برنزه کردن پوست متذکر شده اند که شامل ساخت ویتامین و همچنین کاهش ریسک ابتلاء به سرطانهای سینه و پروستات و…..می‌گردد اما به نظر می‌رسد مضررات آن بیش از فواید است به خصوص اگر در سنین پایین انجام گردد.

 

مطالب مرتبط:

نکاتی در رابطه با چین و چروک صورت

زیبایی پوست در دوران یائسگی

لیف زدن برای بعضی از پوست ها مناسب نیست

استرس چه بلایی سر زیبایی شما می آورد؟

جدیدترین مطالب سایت