اهمیت لباس کار در کار و ایمنی

اهمیت لباس کار در کار و ایمنی

اهمیت لباس کار در کار و ایمنی

لباس کار پوششی استحفاظی است که انتخاب آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. لباس کار مناسب را می‌توان مطابق با حیطه‌ی شغلی و شرایط آب و هوایی انتخاب کرد. همچنین رنگ و جنس لباس کار نیز به وضعیت جوی و ساعاتی در شبانه‌روز که قرار است از آن لباس کار استفاده شود بستگی دارد. برای مثال پلیس‌ها یا کارگران راه‌سازی در هنگام شب باید از لباس کار با رنگ‌هایی استفاده کنند که در شب دیده شود و مانع از وقوع تصادفات گردد.

 

برای تهیه لباس کار مناسب بر روی لینک لباس کار سعید کلیک نمایید.

یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های پوشیدن لباس کار، حفظ جان افراد و کاهش خطرات و آسیب‌دیدگی‌های احتمالی نظیر سوختن، احتراق، ضربه، برق‌گرفتگی و… است.

پوشیدن لباس کار مناسب علاوه بر ایمنی، باعث یکپارچگی و ایجاد نظم و آراستگی افراد در محیط کار شده، بنابراین به راحتی می‌توان نیروی کار را از افراد متفرقه تشخیص داد.

 

انواع لباس کار

لباس کار انواع مختلفی دارد که ساده ترین شکل آن بلوز(کاپشن) و شلوار به صورت دوتکه و یا لباس کار یکسره است که پوششی سراسری برای تن، دست و پاهاست. جنس لباس کار می‌تواند از الیاف طبیعی یا مصنوعی و در مواردی کاملا از الیاف شیمیایی و صنعتی تولید شود، برای مثال از کتان، ویسکوز، پلی‌استر، پنبه،‌ فیلامنت و یا ترکیبی از این موارد می‌توان استفاده کرد. بدیهی است که هر چه الیاف بکار برده شده در لباس کار طبیعی‌تر باشد، تبادل حرارتی راحتتر صورت می‌گیرد.

 

برای مشاغل ویژه و یا در فصل‌های سرد سال می‌توان از لباس کارهای اختصاصی استفاده کرد. لباس‌هایی که عایق سرما و رطوبت هستند مخصوص سردخانه‌ها، لباس‌های ضد حریق از جنس PVC و لباس‌های نسوز مخصوص کوره که از الیاف خاصی با پوشش آلومینیوم تهیه شده‌اند و اشعه مادون قرمز را تا ۹۰٪ برگشت می دهند از جمله این لباس‌ها هستند.

 

اهمیت لباس کار در کار و ایمنی

بطور مثال استفاده از لباس آشپزی

همان طور كه می دانيم در محيط هر شغلي، لباسی تعريف شده است كه به لباس كار شناخته مي شود. محيط آشپزخانه نيز از اين امر مستثنا نيست و لباس مخصوص خود را دارد. همچون گذشته، ديگر آشپزان و افرادی در پخت و پز مواد غذايی فعال هستند، به لباس آشپزی يك دست سفيد ساده نيستند و دنبال لباس آشپزی هايي با طراحي و رنگ آميزی خاص و منحصر بفرد هستند.

ست كردن لباس آشپزی خدمه رستوران ها با رنگ دكور آن مجموعه بسيار مورد اهميت افراد قرار گرفته و اين امر انتظار را از توليدي های براي توليد لباس فرم و لباس آشپزی و گارسونی به مراتب بالا مي برد. اما لباس فرم آشپزی رستورانی تمام نياز مجموعه ها را به تنهايی حل نمي كند. امروزه با افزايش قيمت البسه، خريد مكرر لباس آشپزی به صرفه نبوده و می بايست چاره ای برای انديشيد.

 

 بهترين راه حل اقتصادی ، خريد پيش بند لباس آشپزی است كه از كثيف شدن روپوش و شلوار فرد جلوگيری ميكند و حتی در صورت كثيف شدن، ديگر نياز به شستن هر روز همزمان روپوش و شلوار فرد نيست. رنگ هاي قرمز ، سرمه ای ، مشكی و سفيد از رنگ های اصلی پيشبند لباس آشپزی می باشد.جنس پارچه اين پيش بند ها از فلامنت كجراه با وزن تقريبی ٢٧٠ گرم در هر متر می باشد كه كاملا بدون آبرفت و دارای رنگ ثابت است.

 

 استفاده از آستين و كلاه يكبار مصرف برای لباس آشپزی پيشنهاد می شود. به دليل نازك بودن و داشتن سطح توری، از تنفس پذيری و گردش هوايی مناسبی برخوردار می باشد و هر يك جفت آستين يكبار مصرف و يك عدد كلاه آشپزی يكبار مصرف براي مصرف روزانه يك فر كافيست و از قيمت ناچيزی نيز برخوردار مي باشد. و در 2 رنگ سفید و آبی قابل خرید از فروشگاه لباس کار آشپزی سعید می باشد.

 

ویژگی های لباس کار مناسب

متریال و جنس پارچه‌ی استفاده شده در لباس کار باید حداقل میزان پلی‌استر را داشته باشد و از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد، همچنین استفاده از هرگونه مواد اشتعال‌زا در تولید لباس کار ممنوع است.

اهمیت لباس کار در کار و ایمنی

اندازه و سایز لباس کار بسیار مهم است، در نتیجه باید از استاندارد بودن سایز لباس مطمئن شویم تا درزهای لباس به علت تنگ بودن در حین کار باز نشود. مقدار پارچه‌ی مصرفی برای دوخت کاپشن و شلوارکار حداقل باید ۲۹۰ سانتی‌متر باشد. نکته ی دیگری که باعث استحکام در لباس کار می‌شود دوخت آن است که هر چه ریزتر باشد لباس محکم‌تر می‌شود. امروزه لباس کار سعید بصورت حداقل دو دوخت و اکثر آن‌ها بصورت سه دوخت تولید می‌شوند.

 

لباس کار نباید هیچ‌گونه پارگی و زدگی داشته باشد. چون ممکن است قسمت‌های پاره به ماشین‌های در حال حرکت و چرخش، گیر کنند و خطراتی را بوجود بیاورد.

آستین لباس کار نباید به طرف بالا برگردانده یا لوله شوند، در غیر این صورت باید حتما از لباس کار آستین کوتاه استفاده کرد.

 

لباس‌هایی با قابلیت دید بالا

کارگران حاشیه جاده و خطوط لوله، رانندگان لیفتراک و جرثقیل و یا کارکنانی که در شرایط اضطراری مشغول به کار هستند، افرادی هستند که به لباس هایی با قابلیت دید بالا نیاز دارند.

این لباس‌ها با رنگ‌های براق و از جنس های مختلفی تولید می‌شوند و این امکان را فراهم می‌آورند که افراد مشغول به کار در هر ساعت از شبانه ‌روز قابل رویت باشند و از حوادثی مانند ضربه و برخورد پیشگیری شود.

 

اهمیت پاکیزگی لباس کار

تمیز کردن لباس‌ها نقش بسزایی در سلامت و طول عمر انسان دارد. استفاده ی بیش از اندازه از مواد سمی و شیمیایی از طریق پوست بدن جذب شده و ایجاد مسمومیت و یا سرطان می کند.

استفاده از شوینده‌های قوی بدون ریسک نیستن بنابراین شما می‌توانید از جوش شیرین و فرآورده‌های آن و یا سفیدکننده‌های بدون کلر استفاده کنید.

جدیدترین مطالب سایت