رنگ خاکستری در دکوراسیونِ خانه

رنگ خاکستری در دکوراسیونِ خانه

حضور خاکستری در دکوراسیونِ خانه

 

وقتی صحبت از رنگ خاکستری می شود، چهره‌اي عبوس، تیره، افسرده و گرفته در برابرمان ظاهر می شود، ولی این رنگ و خانواده گسترده و متنوع آن، كاربرد دیگری نیز دارد که ما را شگفت‌زده می کند. اين كاربرد، قابلیت در انطباق‌پذیری بسیار عمده در دکوراسیون و همنشینی با رنگ‌های دیگر هست. هر یک از انواع خاکستری، می تواند بعنوان رنگ پایه و نخست برای دکوراسیون گزینش شود و در کنار آن، رنگ‌های دیگر تاثیر، جذابیت و جلوه زیباتری پیداکنند.

 

چنین ترکیبي، فضایی خاص و غیرتکراری می‌آفریند. سه گروه خاکستری وجود دارد: خاکستری گرم که ته‌رنگی از رنگ‌های گرمي مثل قرمز یا نارنجی دارد، خاکستری سرد که ردی از آبی یا سبز-آبی یا بنفش در آن حس میشود و خاکستری خنثی که هیچ تمایل رنگی در آن قابل تشخیص نیست. خاکستری خنثی، قدرت انطباق بیشتری به طراح می دهد تا گزینه‌های رنگی بیشتری داشته باشد. در مورد رنگ‌های سرد یا گرم خاکستری برای دوری از سردی و بیحالی فضا، بهرهگیری از رنگ مکمل زیباتر هست؛ مثلا بهرهگیری از رنگ نارنجی یا زرد پررنگ و درخشان در کنار خاکستری سرد.

 

رنگ خاکستری در دکوراسیونِ خانه

 

جلوه نقره‌ای

خاکستری‌ روی الیافی از قبیل ابریشم، ساتن، تافته و حریر، نقره‌فام به نظر می رسد و حالتی لوکس به فضا می‌بخشد. اکسسوری‌ها و مبلمان‌ ساخته شده از فلز مثل استیل، برنز یا کروم همراهان شیکی برای چنین دکوراسیونی میباشند.

 

حضور خاکستری با آرایش رنگی

رنگ‌های قوی و جاندار در کنار خاکستری‌ها بسیار جلوه می کنند. آلبوم متنوعی از رنگ‌ها را می توان براي اين منظور گزینش کرد؛ خانواده آبی از قبیل آبی نفتی و آبی فیروزه‌اي، سرخابی و قرمز تا انواع صورتی‌ها، زردها و نارنجی‌ها و طیف قهوه‌اي‌ها مثل انواع دارچینی، عنابی، آجری، شکلاتی و …

 

رنگ خاکستری در دکوراسیونِ خانه

 

خانواده رنگ‌های بهاری نیز همنشینان خوبی برای خاکستری‌ها میباشند: رنگ‌هایي از قبیل سبزهای بهاری، لیمویی، بنفش، یاسی و ارغوانی‌ها.

 

رفاقتی قدیمی

خاکستری‌ها از هر نوع که باشند با دو دوست قدیمی خود؛ یعنی سیاه و سفید به خوبی به صلح و صفا می رسند؛ فضایی آرام و بدون جنجال! فقط باید دقت کرد با ترفندهای دکوراسیونی حالت یکنواخت و خسته‌کننده چنین فضایی نظارت شود.

 

رنگ خاکستری در دکوراسیونِ خانه

ترس، بی‌ترس

گزینش عضوی از خانواده خاکستری‌ها برای مبلمان یا کف، عمده دور از ذهن نیست، ولی براي دیوار‌ها چطور؟ کدام خاکستری را روی دیوار مهمان کنیم؟ اصلا چه دیواری را می توان خاکستری‌رنگ كرد؟ دیوار خاکستری به‌خصوص در فضای مسکونی تا حدی نامعمول و غیرمنتظره به نظر میرسد و شاید ما را از نتیجه کار بترساند، ولی اگر به دکوراسیونی متفاوت و جذاب فکر می کنید، ترس را کنار بگذارید و خاکستری را گزینش کنید. فقط دقت داشته باشید برای رنگ‌آمیزی دیوار از رنگ‌های مات بهرهگیری کنید. مزیت مفید خاکستری‌ها در این هست که هم کثیفی را دیرتر نمایش می دهند و هم به فضاهای کوچک عمق بخشیده و آن را جادارتر نشان می دهند.

 

رنگ خاکستری در دکوراسیونِ خانه

مهندسی خاکستری

در این جا قصد داريم چند راهکار را با شما در بین بگذاریم:
اگر گزینش خاکستری برایتان پیچیده و مشکل به نظر میرسد، گذشته از خرید رنگ خاکستری تان، از فضای اتاق و لوازمی که درون آن، جای خواهد گرفت، فهرستی تهیه کنید و رنگ‌های آن ها را هم در نظر بگيريد. اگر در فضای شما لوازم یا مبلمان چوبی بیشترین سهم را دارد، توصیه ما گزینه خاکستری از نوع گرم آن هست. خاکستری گرم به خوبی با رنگ‌های گوناگون چوب و رنگ‌های درخشان جور می شود.

 

اگر خواهان فضایی آرام‌تر هستید، از انواع خاکستری‌ سرد كمك بگيريد، چراکه این رنگ‌ها بیان بصری آرام‌تری دارند، ولی اگر میخواهید بیان بصری قویتری داشته باشید از خاکستری‌های پررنگ‌تر بهرهگیری کنید. در این صورت هر عامل بصری در برابر چنین دیواری قرار بگیرد از لحاظ بصری قوی تر و جذاب‌تر به نظر می رسد. رنگ پیشنهادی ما برای مبل یا کمد کوتاه و اکسسوری‌ها، سفید گرم، کرم، برنز یا طلایی یا ترکیبی از رنگ‌ متالیک با رنگ ساده دیگري هست.

 

حتما پیش از خرید یا انتخاب رنگ خاکستری دیوارتان به تنوع طیف خاکستری‌ دقت کنید.

به میزان نور و کیفیت نورپردازی فضایتان و حسی که میخواهید در آن حضور داشته باشد، دقت کافی را داشته باشید. بهرهگیری از آباژور یا نورهای متحرک رومیزی براي اين منظور راهکار خوبی هست.

 

تنوع بافت در فضا در کنار تنوع خاکستری‌ها به شما اجازه میدهد تا با خیال راحت‌تری شروع به رنگ آمیزی کنید. روش پتینه‌کاری هم ایده خوبی براي اين منظور خواهد بود.

بهرهگیری از تنوع خاکستری‌های تیره و روشن با همراهی رنگی متفاوت از آن ها از قبیل صورتی گلبهی که خیلی هم پررنگ و قوی نباشد در کنار سفید یا رنگی متالیک مثل نقره‌اي بسیار شیک و جذاب به نظر مي‌رسد.

 

کمی رنگ سیاه در چند گوشه از اتاق فراموشتان نشود. از این رنگ می توان در یک عثمانی، چند قاب تصویر یا تابلو یا در قالب یک مبل یا صندلی تکی بهره برد.

 

جدیدترین مطالب سایت