هوشمندسازی خانه چه تاثیری بر زندگی افراد کم توان دارد ؟

هوشمندسازی خانه چه تاثیری بر زندگی افراد کم توان دارد ؟

هوشمندسازی خانه : اصطلاح “افراد ناتوان یا معلول” بـه معنای هر فردی اسـت کـه قادر نیست بـه تنهایی، بـه طور کامل یا جزئی از نیازهای یک زندگی عادی فردی و یا اجتماعی خودرا بـه درستی انجام دهد، کـه این مسئله میتواند ناشی از عواملی چون نقص مادرزادی، حوادث، بیماری، میزان سن افراد و… باشد. دراین مقاله از مجله تفریحی تالاب قصد داریم بررسی کنیم کـه هوشمند سازی برای افراد ناتوان و معلولین می تواند کارایی داشته باشد.

 

خانه هوشمند برای افراد دارای معلولیت و کم توان

خانه فضایی فوق العاده شخصی و مهم اسـت. همه ی ما وقتی بتوانیم تمام کارهای مربوط بـه خانه را انجام دهیم بـه نوعی احساس خوبی داریم. اما اگر نتوانیم از عهده کارهای خانه بر بیاییم و یا انجام دادن کارهای منظم خانگی برایمان دشوار باشد، طبق معمول احساس ناتوانی می کنیم و فکر می‌کنیم کـه استقلال خودرا از دست داده ایم.

 

تا قبل از روی کار آمدن خانه هوشمند اغلب معلولان چنین اتفاق ها و احساستی را تجربه می کردند. اما اکنون همه ی چیز عوض شده اسـت. اینترنت اشیاء بـه معلولان این فرصت را میدهد کـه تفکر ناتوانی را از ذهن شان بیرو بریزند و دوباره بازرسی همه ی چیز در خانه را بر عهده بگیرند.

 


مطالب مشابه: خدمات هوشمند سازی آپارتمان و دوربین مداربسته را از چه شرکتی تهیه کنیم؟


 

خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند چیست؟

تا حالا چیزی درباره اینترنت اشیا بـه گوشتان خورده؟ این مفهوم در واقع بـه اشیاء و دستگاهایی مثل ماشین، ساعت، لوازم خانگی و … اشاره دارد کـه دارای فناوری ارتباطی و قابلیت اتصال هستند. این دستگاه ها طبق معمول تحت عنوان دستگاه هاي‌ هوشمند شناخته میشوند. امروزه تعداد بسیار زیادی از لوازم خانگی معمولی مثل لامپ ها، کلیدها و قفل درب ها هوشمند شده اند و میتوان ان ها را بـه اسانی حتی اگر خانه نباشید با کامپیوتر خانگی، لپتاپ، تب لت و گوشی هوشمند بازرسی کرد.

 

در حالی کـه هر کدام از این لوازم طبق معمول شامل برنامه اختصاصی خاص خودشان هستند، اگر بخواهید چندین وسیله هوشمند رابا هم تحت بازرسی داشته باشید، می توانید سیستمی داشته باشید کـه همه ی این وسیله هاي‌ هوشمند را هم زمان باهم دریک هاب مرکزی جمع کنید.

 

ودر نهایت بعد از این‌که همه ی وسایل هوشمند را بـه یک سیستم مرکزی متصل کردید میتوانید بـه مجموعه هوشمند خود یک میکروفون هوشمند اضافه کنید. این میکروفون در واقع یک دستیار صوتی اسـت کـه با دریافت فرمان هاي‌ صوتی شـما میتواند بـه اسانی تمام لوازم هوشمند خانه را بازرسی و مدیریت کند.

 

بـه این ترتیب اگر ناتوانی جسمی دارید و نمی توانید بـه درستی حرکت کنید، با کمک این دستیار صوتی میتوانید کارهای خودرا تک و تنها با فرامین صوتی در خانه انجام دهید.

 

تفاوت اصلی خانه­ های هوشمند با خانه­ های سنتی

تفاوت اصلی خانه­ های هوشمند با خانه­ های سنتی

1. توانایی نظارت­ کردن بخش­هاي‌ مختلف خانه: در خانه ­هاي‌ هوشمند، همه ی وسایل بـه یک­دیگر متصل­ میشوند و از طریق یک سیستم مرکزی قابل نظارت هستند. انواع وسایل هوشمندی کـه بـه خانه اضافه می‌­شود از هرجای خانه و حتی بیرون از ان نیز توسط کاربر، میتواند نظارت شوند.

 

با داشتن توانایی نظارت­ کردن بخش‌­هاي‌ مختلف خانه، در مصرف انرژی صرفه­ جویی شده و امنیت خانه و اعضای خانواده بالا می‌­رود. یک نکته مهم در خانه هاي‌ هوشمند این اسـت کـه همه ی ریموت‌­ها و بازرسی‌ها جمع‌­آوری شده و فقط یک سیستم مرکزی وجوددارد کـه کار­کردن با ان برای سالمندان عزیز راحت­تر اسـت. یکی از ویژگی‌­هاي‌ مهم هوشمند سازی خانه، کاربری راحت ان برای اقشار مختلف جامعه از جمله معلولین و سالمندان عزیز اسـت.

 

2. یادگیری رفتار کاربر و عمل­ کردن بـه صورت دلخواه کاربر بدون نیاز بـه دستور: بعضی از سیستم‌هاي‌ هوشمند سازی خانه برای سالمندان می­‌توانند طوری تنظیم شوند کـه رفتارهای فرد را یاد بگیرند و بدون نیاز بـه دستور و برنامه جدید، خودرا بـه‌­روز­رسانی کنند و طبق ویژگی­‌هاي‌ کاربر، محیط اطراف را تبدیل بـه محیط دلخواه او کنند. بـه ­طور مثال، سیستم ­هاي‌ گرمایشی و سرمایشی هوشمند بـه­ طور خودکار، دماهای مورد­ علاقه کاربر را تحلیل و دمای محیط را تنظیم می­‌کنند.

 

مزایای خانه هوشمند برای افراد با معلولیت جسمی

مزایای خانه هوشمند برای افراد با معلولیت جسمی

خانه هوشمند برای افراد ناتوان جسمی و دارای معلولیت مانند اختلالات حرکتی یا دارای آرتروز بسیاری از مسائل و مشکلات مربوط بـه مراودات فردی و اجتماعی را بر طرف میکند و بـه استقلال این افراد در انجام کارهای روزمره کمک شایانی میکند.

 

شاید تا بـه حال بـه این‌که حتی کارهای روزانه معمولی چه مشقتی برای این افراد دارد فکر نکرده‌اید. تصور کنید روشن و خاموش کردن لامپ چقدر برای افراد با توان جسمی کامل راحت اسـت اما در عین حال برای افرادی کـه دچار اختلالات حرکتی می‌باشند، کار چندان اسانی بـه نظر نمی رسد. هوشمند سازی راهکار مناسبی برای نیاز افراد ناتوان ارائه کرده اسـت، شـما با نصب کلید هاي‌ هوشمند می توانید از طریق نصب اپلیکیشن بازرسی لوازم هوشمند، انها را بازرسی نمایید.

 

هوشمند سازی منازل می تواند نظارت اکثر لوازم هوشمند را برای این افراد فقط بـه وسیله یک تلفن همراه امکان پذیر نماید. نظارت پرده‌ها، بازرسی دمای هوا و حتی پخش موسیقی مورد علاقه و خیلی از کارهای روزمره کـه نیاز بـه تحرک خاص دارند را برای افراد دارای اختلالات جسمی حرکتی آسان تر و لذت بخش تر می کند.

 

مزایای خانه هوشمند برای افراد سالمند یا کودکان نیازمند مراقبت

مزایای خانه هوشمند برای افراد سالمند یا کودکان نیازمند مراقبت

دوره سالمندی همانند سن بلوغ با تغییرات زیاد ظاهری همراه خواهد بود، ژنتیک، تغذیه، بهداشت و اضطراب و استرس و … در روند پیری مهم اسـت. عموما سالمندان تغییرات جسمی مثل کاهش قدرت بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و همین طور کاهش قدرت بدنی و سرعت واکنش در برابر محرک ها را تجربه خواهند کرد. کاهش زمان خواب، حساسیت در مقابل سرما و گرما و عدم سازگاری با دمای محیط، افزایش چین و چروک بدن بـه دلیل کم شدن چربی و لاغری عضلات از نشانه هاي‌ پیری خواهد بود.

 

با توجه بـه آنچه گفته شد سالمندان هم چون کودکان خردسال نیازمند مراقبت بیشتری هستند، اما خیلی از افراد با توجه بـه شرایط اقتصادی نمیتوانند تقاضای یک پرستار برای افراد سالمند یا خردسال داشته باشند و وادار میشوند کـه خودشان این مسئولیت مهم را بر عهده بگیرند. اما با این حال با حواشی و چالش‌هایي مواجه هستند کـه هوشمند سازی می تواند راهکار مناسبی برای نیاز افراد ناتوان باشد.

 

بخش زیادی از امورات روزانه را می توان بـه خود این افراد واگذار کرد مثل نظارت دما، روشنایی، آبیاری گیاهان، امنیت منزل و حتی یادآوری قرص هاي‌ مصرفی سالمند کـه از طریق پنل بازرسی صوتی بـه اسانی قابل انجام اسـت و شـما میتوانید از راه دور بـه واسطه دوربین‌هاي‌ هوشمند تمامی این روند را نظاره گر باشید.

 

در مواردی هم کـه نیازمند مراقبت از کودکان خردسال هستید، میتوانید از دوربین‌هاي‌ هوشمند اتاق کودک استفاده نمایید ودر هر لحظه کـه می خواهید وضعیت کودک خودرا از آشپزخانه یا دیگر اتاق‌ها بازرسی نمایید. در نقاط پرخطر مثل آشپزخانه با نصب سنسورهای تشخیص حرکت، ورود کودک بـه ان محیط را بـه واسطه تک بوق کوتاه مطلع شوید و یا با نصب قفل و دستگیره هاي‌ هوشمند امنیت ورودی و خروجی را افزایش دهید.

 

مزایای خانه هوشمند برای افراد نابینا و ناشنوا

مزایای خانه هوشمند برای افراد نابینا و ناشنوا

تا حالا شده کـه  از دید یک فرد نابینا و یا یک فرد ناشنوا بـه شرایط و امکانات جامعه نگاه کنید؟ بسیاری از نابینا‌ها بدون یک همراه نمیتوانند وارد جامعه شوند، چون جامعه ما فقط برای افراد معمولی و سالم بنا شده اسـت.

 

بـه این مسئله بی توجهی برخی از شهروندان را  هم اضافه کنید، ان قدر مانع در کوچه و  خیابان وجوددارد کـه  امکان تنهایی بیرون آمدن را  بـه  این عزیزان نمی دهد؛ خاکروبه و مصالحی کـه در پیاده رو‌ها ریخته شده اند، کنده کاری‌ها و پست و بلندی‌هاي‌ مسیر‌هاي‌ رفت وآمد و  ماشین‌هایي کـه در پیاده روها پارک یا  وسایلی کـه بدون توجه رها شده اند، تنها نمونه کوچکی از این مانع سازی‌هایي هستند کـه  یک نابینا را  خانه نشین می کند.

 

خانه یک جامعه کوچک اما مهمی برای این عزیزان بـه شمار می آید.

هوشمند سازی برای افراد ناتوان و معلولین گزینه‌هاي‌ مناسبی را ارائه کرده اسـت. تصور کنید ناشنوایان دریک منزل چطور می توانند صداهای مختلف را حس کنند و جداسازی کنند.

 

بـه طور مثال زنگ درب منزل بـه صدا در می آید، دستگیره درب هوشمند منزل شـما بـه پنل نظارت مرکزی فرمان میدهد و بازرسی مرکزی آلارم لرزشی «vibration» را روی گوشی شخص ناشنوا ارسال مي نماید و یا در مواقعی کـه گوشی تلفن همراه در اتصال پنل مرکزی نباشد میتوان با آلارم بصری مثل چشمک زدن یک لامپ با نور متفاوت در محیط، فرد ناشنوا را مطلع ساخت.

 

افراد نابینا برخلاف افراد ناشنوا از حس شنوایی قویتری برخوردار هستند اما با این حال برای دستیابی بـه لوازم اطراف خود نیاز دارند صدایی از آن ها پخش شود کـه این مسئله تا حدودی غیر منطقی می باشد. لذا هوشمند سازی برای افراد ناتوان و معلولین راهکاری خاص و جذاب برای افراد نابینا دارد بـه این صورت کـه نظارت اکثر لوازم منزل را می توانند با فرمان صوتی در دست بگیرند و با هوشمند سازی منزل و نصب نرم افزار مخصوص لوازم هوشمند دستگاه هاي‌ دارای بازرسی رابا صدا کردن فرمان دهند.

 

بـه طور مثال یک شخص نابینا با نصب دستگاه فرمان صوتی هوشمند zigbee میتواند با گفتن کلمه “زیگبی رادیو روشن” دستگاه رادیو را روشن کند. در واقع با این نوع عملکرد دیگر نیازی بـه پیدا کردن بازرسی یا دستگاه‌هاي‌ اضافی نیست.

 

با نصب این تجهیزات در خانه هوشمند، معلولیت را فراموش کنید!

مهم ترین مزیت خانه هوشمند برای افراد دارای معلولیت، امنیت و استقلال اسـت. این امنیت نه تنها برای خود فرد اهمیت دارد، بلکه اطرافیان فرد هم می توانند با خیال آسوده تری منزل را ترک کنند و بـه کارهای خود بپردازند. زیرا امکانات خانه هوشمند بـه گونه اي اسـت کـه می توان بـه اسانی از راه دور بر محیط خانه نظارت و نظارت داشت.

 

1. دستیار صوتی آمازون الکسا

دستیار صوتی آمازون الکسا

شرکت آمازون با عرضه دستیار صوتی الکسا در خانه هوشمند برای افراد دارای معلولیت این امکان را فراهم کرده اسـت تا تنها با یک فرمان صوتی، نظارت لوازم و تجهیزات منزل را بـه عهده بگیرند. برای شروع کافی اسـت نام این ابزار یعنی “الکسا” را صدا بزنید تا فعال شود. از جمله قابلیت هاي‌ دستیار صوتی الکسا می توان بـه اطلاع از وضعیت آب و هوا، تعریف کردن قصه برای کودکان، پیدا کردن گوشی موبایل، تهیه فهرست خرید روزانه، جست‌وجو در اینترنت، نظارت دما و رطوبت و… اشاره کرد.

 

2. قفل هوشمند، امکانی ضروری برای مراقبت از سالمندان و معلولین:

قفل هوشمند، امکانی ضروری برای مراقبت از سالمندان و معلولین

 

اگر برای نگه‌داری از افراد دارای معلولیت و سالمندان در خانه هوشمند از پرستار و نیروی کمکی استفاده می‌کنید، وجود قفل هوشمند کاملا ضروری بـه نظر میرسد. زیرا با قفل هوشمند می توانید مواقعی کـه در منزل حضور ندارید، بـه این افراد دسترسی ورود بدهید. حتی این امکان وجوددارد کـه دسترسی فرد یا افراد غیر مجاز را از بین ببرید و جلوی ورود ان ها را بگیرید.

 

قفل هوشمند انواع مختلفی دارد کـه شامل قفل هوشمند بیومتریک اثر انگشتی، تشخیص چهره، قفل هوشمند با امکان بازگشایی از طریق موبایل، قفل هوشمند با رمز عبور، قفل هوشمند کارتی یا هتلی و قفل هوشمند ترکیبی اسـت. همان طور کـه میبینید نقش خانه هوشمند در مراقبت از سالمندان و معلولین در خانه بسیار پر رنگ و مهم اسـت.

 

3. زنگ درب هوشمند

زنگ درب هوشمند

 

زنگ درب هوشمند یکیدیگر از تجهیزات خانه هوشمند برای افراد دارای معلولیت اسـت و بـه افرادی کـه روی ویلچر هستند یا بـه دلیل ابتلا بـه بیماری هاي‌ خاص مثل ام اس سخت راه می‌روند، نشان می‌دهد چه کسی پشت درب منزل اسـت. علاوه بر این بـه دلیل اتصال بـه Wi-Fi و دوربین داخلی، امکان مکالمه بین دو طرف را نیز فراهم می کند.

 

همچنین این زنگ گزینه پاسخ سریع هم دارد و شـما می توانید پیام هاي‌ از پیش ضبط شده اي مثل “ما خانه هستیم” را پخش کرده و فرد را از حضور خود آگاه کنید. این دستگاه بـه کمک هوش مصنوعی می تواند ویدیوها را تحلیل کرده و افراد رهگذر و سارق را از هم تشخیص دهد ودر صورتی کـه فرد پشت درب از آشنایان شـما باشد، نام وی را بـه صورت صوتی بـه شـما خواهد گفت.

 

4. ترموستات هوشمند

ترموستات هوشمند

خیلی از افراد برای در امان ماندن از گرما و سرمای زیاد، قبل از ترک منزل وسایل سرمایش و گرمایش را روشن می کنند تا زمان بازگشت دمای هوا ایده آل باشد. اما دراین صورت قطعا هزینه قبوض هم برای شرکت برق ایده آل خواهد بود! بهترین راه حل برای فرار از این هزینه ها در خانه هوشمند برای افراد دارای معلولیت، استفاده از ترموستات هوشمند اسـت.

 

این وسیله علاوه بر این‌که دمای محیط را دقیقا روی دمای مورد نظر شـما تنظیم می کند، امکان بازرسی و تنظیم دما از راه دور و بـه کمک گوشی موبایل را هم دارد. با این دستگاه می توانید در عرض چند دقیقه برنامه دمایی چند ماه آینده را هم تعیین کرده ودر صورت نیاز بـه تعمیر یا تعویض فیلتر، از طریق ایمیل یا بوق ترموستات پیام هشدار دریافت کنید.

 

5. سیستم روشنایی هوشمند

سیستم روشنایی هوشمند

 

در طول شبانه روز لازم اسـت بارها و بارها لامپ هاي‌ منزل را روشن و خاموش کنیم و اینکار حتی گاهی برای افراد سالم هم کسل کننده می شود! حالا تصور کنید وجود سیستم روشنایی هوشمند چقدر می تواند برای همه ی بـه ویژه برای افراد دارای معلولیت مفید باشد.

 

باوجود این سیستم بدون این‌که لازم باشد قدم از قدم بردارید، فقط با لمس صفحه گوشی موبایل خود می توانید بازرسی تمام لامپ ها و وسایل روشنایی را بـه دست بگیرید و شدت نور را تنظیم کنید. خاموش کردن خودکار چراغ ها پیش از خواب، امکان تنظیم سناریو، نورپردازی خیره کننده و تنظیم نور متناسب با حال و هوای خانه از دیگر مزایای خانه هوشمند برای افراد معلول و سالمندان اسـت. باوجود این تجهیزات دیگر نباید نقش خانه هوشمند در مراقبت از سالمندان و معلولین در خانه را دستکم بگیرید.

 

6. پرده هوشمند

پرده هوشمند

گاهی در اوج خستگی کمی نور کـه از پنجره اتاق روزنه اي بـه سوی شـما می‌یابد و شروع بـه تابیدن می کند، قادر اسـت تمام روزتان را پر از احساس خوب و مثبت نماید. اما برای یک فرد دارای معلولیت کـه توان برخاستن و کشیدن پرده ها را ندارد، چه کسی باید این روزنه را ایجاد کند؟! اینجاست کـه پرده هوشمند مانند یک قهرمان وارد می شود و کاری می کند کـه تنها با لمس صفحه کلید گوشی خود پرده ها و معلولیت رابا هم کنار بزنید و از تماشای آسمان آبی و یک روز آفتابی لذت ببرید!

 

این پرده ها قابلیت سناریوپذیری هم دارند و کافی اسـت بـه ان ها برنامه بدهید تا راس ساعت خاصی باز و بسته شوند یا بـه نور حساس باشند و بـه محض طلوع و غروب خورشید واکنش مناسبی از خود نشان دهند. بـه نظر می‌رسد پرده هوشمند یکی از مهم‌ترین مزایای خانه هوشمند برای افراد معلول و سالمندان اسـت.

 

7. درب بازکن یا گاراژ هوشمند

درب بازکن یا گاراژ هوشمند

گاراژ هوشمند یکی از مزایای خانه هوشمند برای افراد معلول و سالمندان اسـت و بـه ان ها اجازه میدهد از هر نقطه اي دراین دنیا تنها بـه وسیله گوشی موبایل خود، درب پارکینگ را باز و بسته کنند. همچینن شـما می توانید حساب آمازون خودرا بـه این درب متصل کرده و بسته هاي‌ پستی را بدون نیاز بـه حضور فیزیکی جلوی درب گاراژ تحویل بگیرید.

 


مطالب مشابه: ترفندی هوشمند برای روشن تر شدن خانه


 

8. پریز هوشمند، یکی از مفیدترین تجهیزات خانه هوشمند برای افراد دارای معلولیت:

پریز هوشمند، یکی از مفیدترین تجهیزات خانه هوشمند برای افراد دارای معلولیت

یکیدیگر از تجهیزات مفید در خانه هوشمند برای افراد دارای معلولیت، پریز هوشمند اسـت. بـه کمک این وسیله می توانید تمام لوزام برقی منزل از جمله کولر، چای ساز، تلویزیون، یخچال، ماشین لباسشویی، مودم و… را از راه دور و طبق یک برنامه از پیش تعیین شده، نظارت کرده و زمان خاموش و روشن شدن ان ها را تعیین کنید.

 

انواع وسایل هوشمند در خانه برای سالمندان

وسایل هوشمند زیادی در طی سال­‌هاي‌ اخیر بـه مجموعه خانه ­هاي‌ هوشمند اضافه شده و هر روزه تکنولوژی ­هاي‌ جدیدی دراین حوزه بـه بازار می آیند تا امنیت بالا و کاربری راحت را برای کاربران بـه ­وجود آورند. در ادامه، بـه چندین وسیله هوشمند پرکاربرد و نقش ان­‌ها در هوشمند سازی خانه برای سالمندان، اشاره می­‌شود.

 

1. سیستم دوش دیجیتالی:

سیستم دوش دیجیتالی

افراد مسن بـه خاطر دلایل مختلف، ممکن اسـت نتوانند بـه­ تنهایی دمای آب را تنظیم کنند. سیستم دوش دیجیتالی، دمای آب را طبق برنامه از پیش تعیین­ شده، برای هر یک از اعضای خانواده بـه صورت جداگانه تنظیم می­‌کند.

 

2. توالت فرنگی هوشمند:

توالت فرنگی هوشمند

افراد مسن بـه ­دلیل کهولت سن و مشکلات اسکلتی-عضلانی، شاید قادر بـه استفاده از سرویس بهداشتی­ هاي‌ معمولی نباشند. توالت فرنگی هوشمند ؛ نواقص سرویس بهداشتی­ هاي‌ معمولی را برطرف می­‌کند. انواع توالت فرنگی­ هوشمند موجود در بازار، دارای ویژگی­‌هایي مثل قابلیت شست­شو و خشک­ کنندگی خودکار، گرم ­کنندگی قسمت نشیمنگاه، فلاش خودکار، آنتی­ باکتریال کردن قسمت نشیمنگاه و تنظیم دمای اتاق را دارند.

 

3. قفل هوشمند:

قفل هوشمند

با بالاتر رفتن سن، بعضی از سالمندان دچار آلزایمر می­‌شوند و باید یک نفر همیشه مراقب ان‌­ها باشد کـه از خانه بیرون نروند. با توجه بـه این­کـه احتمالا فرزندان این افراد، سرکار می‌­روند یا امکان استخدام یک پرستار تمام ­وقت برای­شان وجود ندارد، هوشمند سازی خانه برای سالمندان با قفل هوشمند می تواند یک گزینه مناسب برای مراقبت از سالمندان باشد.

 

قفل هوشمند می­‌تواند طوری تنظیم شود کـه اجازه ورود و خروج را ندهد یا این‌که طوری برنامه­‌ریزی شود کـه درصورت خروج سالمند آلزایمری از خانه، خروج وی را بـه وسیله پیام بـه خانواده او اطلاع دهد.

 

4. لامپ­ های هوشمند:

لامپ­ های هوشمند

بعضی ­اوقات، سالمندان توانایی خاموش و روشن­ کردن لامپ­‌هاي‌ بخش­‌هاي‌ مختلف خانه را ندارند یا این­کـه خاموش کردن لامپ­‌ها را در شب فراموش می­‌کنند. علاوه بر­این، اکثر سالمندان بـه ­طور متعدد در شب بـه سرویس بهداشتی می‌­روند و ممکن اسـت درصورت تاریکی راهرو­ها، حادثه­‌اي برای ان‌ها رخ دهد و منجر بـه آسیب شود.

 

بـه­ خاطر این­کـه هم در مصرف انرژی صرفه­ جویی شود و هم خیال شـما بابت امنیت سالمندان راحت‌تر شود، بهترین پیشنهاد برای سیستم روشنایی، استفاده از لامپ ­هاي‌ هوشمند اسـت.

 

5. حسگر­های پایش دود و مونو اکسیدکربن:

حسگر­های پایش دود و مونو اکسیدکربن

درصورت وقوع حادثه مثل آتش ­سوزی، نشت گاز و سایر موارد، افراد مسن توانایی فرار از خانه را ندارند. حسگرهای پایش دود و گاز در خانه­ هاي‌ هوشمند، خطر را بـه موقع تشخیص داده و با آلارم­؛ وجود خطر را بـه افراد اعلام می کند.

 

6. دوربین­ های هوشمند:

دوربین­ های هوشمند

میزان دزدی از خانه با تنها­ ماندن سالمندان احتمالا بیشتر می شود. برای جلوگیری از دزدی، می‌­توان محیط بیرون و داخل خانه را مجهز بـه دوربین­­ هاي‌ هوشمند کرد. این دوربین­ ها چهره افراد غریبه را تشخیص داده و با ارسال پیام بـه کاربر، وجود خطر را هشدار می‌­دهند. شاید یکی از بهترین مزایای هوشمند سازی خانه برای سالمندان این مورد باشد.

 

7. حسگرهای نشت آب:

حسگرهای نشت آب

سالمندان مثل دوران جوانی خود، شاید توانایی بازدید از لوله ­هاي‌ آب خانه را نداشته ودر صورت ترکیدگی و نشت آب متوجه ان نشوند. حسگرهای نشت آب هر گونه ترکیدگی لوله و نشتی آب را تشخیص می‌­دهند و با ارسال پیام بـه موبایل، شـما را از وجود خطر آگاه می‌­سازند.

 

8. سیستم اتوماتیک باز و بسته ­کردن پنجره ­ها:

سیستم اتوماتیک باز و بسته ­کردن پنجره ­ها

هنگامی کـه نیاز بـه باز­کردن پنجره ­ها باشد، شاید سالمندان نتوانند از عهده اینکار بـه دلایل مختلفی مثل بیماری و مشکلات حرکتی، برآیند اما با داشتن سیستم هوشمند، می­توان با اعمال دستور بـه سیستم، عمل باز و بسته ­کردن پنجره­‌ها صورت گیرد.

 

9. زنگ در هوشمند:

زنگ در هوشمند

وقتی زنگ خانه بـه صدا در آید، برای بعضی از سالمندان کم ­توان، شاید خیلی سخت باشد کـه بـه آیفون جواب دهند. زنگ ­هاي‌ درب هوشمند بـه کمک این افراد آمده و نیازی بـه برخاستن فرد نیست. فرد سالمند می‌­تواند از طریق صفحه موبایل خود، شخص موردنظر را ببیند ودر را از طریق یک دکمه باز کند.

 

10. سیستم­ آبیاری هوشمند:

سیستم­ آبیاری هوشمند

اکثر سالمندان شاید ساعات زیادی از شبانه­ روز را در خانه سپری کنند. سالمندان وقتی در خانه بمانند برای حفظ روحیه شاداب خود نیاز بـه گل و گیاه دارند. بعضی از سالمندان توانایی راه­ رفتن و رسیدگی بـه گیاهان را ندارند اما این دلیلی برای حذف گیاهان از خانه نیست. با راه ­اندازی سیستم آبیاری هوشمند می­‌توان انواع گیاهان را در خانه پرورش داد.

 

11. سیستم تهویه مطبوع هوشمند:

سیستم تهویه مطبوع هوشمند

سالمندان عزیز با توجه بـه ویژگی­‌هاي‌ فیزیولوژیکی بدن­شان، تغییرات زیادی را در حس ­کردن گرما و سرما، تجربه می‌­کنند. تنظیم­ کردن دماهای مختلف دربخش‌­هاي‌ مختلف خانه، کاری سخت بـه­ نظر می‌­رسد. اما سیستم­ هاي‌ تهویه مطبوع هوشمند، این مشکلات را حل می­‌کنند.

 

برخی از مزایای داشتن سیستم تهویه مطبوع هوشمند برای سالمندان عزیز، عبارتند از: بازرسی هوشمندانه ورود و خروج هوا در ساعات مختلف شبانه روز و فصل­‌هاي‌ مختلف سال، بازرسی شرایط محیطی از قبیل دما و رطوبت، شناسایی و بازرسی آلاینده­‌هاي‌ موجود در خانه.

 

12. تنظیم شفافیت پنجره ها و پرده­ های هوشمند:

تنظیم شفافیت پنجره ها و پرده­ های هوشمند

سالمندان عزیز، نیاز بـه بهره ­مندی از نور طبیعی در طول روز را دارند تا سلامتی و شادابی خودرا التیام ببخشند. در هنگام شب نیز، باید محیط خواب سالمندان تاریک باشد تا خواب اسانی داشته باشند. اینکار با پرده و پنجره هاي‌ هوشمند و هوشمند سازی خانه برای سالمندان امکان پذیر اسـت.

 

13. آشپزخانه هوشمند:

آشپزخانه هوشمند

افراد مسن در دوره حساس سالمندی شاید دیگر مثل دوران جوانی خود، قادر بـه تهیه وعده­‌هاي‌ غذایی برای خود نباشند و برای آماده­ کردن غذا نیاز بـه کمک دیگران داشته باشند. نزدیکان سالمندان نیز شاید نتوانند برای تهیه غذا، چندین ساعت از روز را وقت بگذارند. در طی سال‌­هاي‌ اخیر، آشپزخانه­ هاي‌ هوشمند بـه ­کمک سالمندان آمده‌­اند. یخچال، لباسشویی، اجاق گاز، قهوه ­ساز و مایکروفر هوشمند از اجزای یک آشپزخانه هوشمند هستند.

 

مایکروفر هوشمند یکی از اجزای آشپزخانه هوشمند اسـت کـه می­‌توان با ان پخت غذا در زمان­‌هاي‌ مشخص رابا تلفن همراه، انجام داد. یخچال­ هاي‌ هوشمند دارای نمایشگر هایي برای نمایش محتوای درون یخچال هستند. آ‌نها، افراد را از وجود خوراکی­‌ها و میوه‌­جات تاریخ گذشته آگاه میکنند. چای­ ساز یا قهوه ­­ساز هوشمند طبق برنامه از قبل تعیین شده، هنگام بیداری افراد، آماده ­سازی قهوه و چای را انجام می­‌دهند.

 


مطالب مشابه: طراحی روبات های خانه دار در جهان + تصاویر


 

در پایان

خانه هاي‌ هوشمند برای معلولین یا سالخوردگانی کـه توانایی حرکت ندارند، مثل یک معجزه می­‌ماند. با خانه مناسب سالمندان، امنیت بالا را بـه ان‌­ها هدیه می‌­دهید. استفاده از تکنولوژی­‌هاي‌ روز، سطح زندگی افراد سالمند، التیام می­‌یابد. هوشمند سازی خانه ­ها، استرس شـما کمتر شده و می‌­توانید با خیال راحت، در محل کار خود حاضر شوید.

جدیدترین مطالب سایت