قوانین مهم بازی تنیس

مجموعه : اخبار ورزشی
قوانین مهم بازی تنیس

قوانین مهم بازی تنیس

 

بازی تنیس یکی از جذاب ترین بازی های ورزشی میباشد.

 

راجر فدرر دارنده‌ی رکورد بیشترین عناوین گرند اسلم در مردان می‌باشد ــ 17 عنوان. این عناوین عبارت می‌باشند از 4 مسابقه‌ی آزاد استرالیا، 1 مسابقه‌ی آزاد فرانسه، 7 مسابقه‌ی آزاد ویمبلدون و 6 مسابقه‌ی آزاد ایالات متحده‌ی آمریکا.

 

در میان بانوان استفی گراف دارنده‌ی رکورد بیشترین عناوین گرند اسلم می‌باشد (دوره‌ی آزاد) ــ 22 عنوان. این عناوین عبارت می‌باشند از 4 مسابقه‌ی آزاد استرالیا، 6 مسابقه‌ی آزاد فرانسه، 7 مسابقه‌ی آزاد ویمبلدون و 5 مسابقه‌ی آزاد ایالات متحده‌ی آمریکا.

 

بازی تنیس در طول سالیان تغییرات زیادی را، چه کوچک و چه بزرگ به خود دیده است. در این جا ما نگاهی به قوانین و مقررات پایه‌ی این بازی می‌اندازیم.

 

قوانین پایه‌ی تنیس
قوانین تنیس نسبتاً ساده می‌باشند. یک بازیکن از گوشه‌ای از محوطه‌ی خط کشی شده به نام زمین که از وسط با استفاده از یک تور سه پایی (0.914 متری) به دو قسمت تقسیم می‌شود، به توپ ضربه وارد می‌سازد و یا سرویس می‌زند. هدف بازیکن مقابل برگرداندن توپ به زمین حریف می‌باشد، البته بدون برخورد توپ بیش از یک بار به زمین خودی و به نحوی که طرف مقابل قادر به جواب دادن نباشد.

 

 

امتیاز زمانی به دست می‌آید که بازی کن ابداً قادر به برگرداندن توپ نباشد و یا آن را به بیرون از زمین بزند. توپ همیشه به صورت ضربدری یا مورّب سرویس زده می‌شود. هدف کلّی بازی تنیس کسب امتیاز لازم برای بردن گیم، ست و بازی می‌باشد.

 

زمین تنیس
بازی تنیس باید در یک زمین تنیس که از اندازه‌ی قانونی برخوردار می‌باشد صورت پذیرد. این بدین معنی است که طول اندازه‌ی زمین باید برای انجام بازی‌های انفرادی 78 پا (23.77 متر) و عرض آن 27 پا (8.23 متر) و برای انجام بازی‌های دو نفره باید عرض آن به 36 پا (10.97 متر) برسد.

 

 زمین باید از توری با ارتفاع 3 پا (0.914 متر) (با تیرهایی به اندازه‌ی 3.5 پا) که آن را از وسط به دو بخش تقسیم می‌کند برخوردار باشد. نوع سطح زمین تفاوت دارد. ممکن است سطح زمین از آسفالت، خاک رس، بتن، چمن، چمن مصنوعی، چوب و یا دیگر مواد مصنوعی ساخته شده باشد.

 

خطوط موازی دو انتهای زمین که مرز آن را مشخص می‌سازند “خط انتهای زمین” نامیده می‌شوند، در حالی که خط مشخص کننده‌ی اطراف زمین “خط کنار زمین” خوانده می‌شود.

 

خطی موازی با خط انتهای زمین که به نام “خط سرویس” شناخته می‌شود در مسافت 21 پایی از تور زمین بازی از هر دو طرف مشخص شده است. خط وسط که عمود بر تور می‌باشد تا نصفه در بین خطوط کنار کشیده شده است و دقیقاً زمین بازی را به دو نیمه در هر طرف تقسیم می‌نماید.

 

از این گذشته خط سرویس و خط وسط در هر طرف، هر طرف زمین را به چهار قسمت تقسیم می‌نماید. به آن قسمت از یک چهارم‌های زمین که نزدیک تور می‌باشند “زمین سرویس” گفته می‌شود.

 

راکت تنیس
اندازه‌ی معمولی راکت مسابقات نبایستی بیشتر از 29 اینچ طول و 12.5 اینچ عرض داشته باشد. ناحیه‌ی ضربه زنی راکت نباید بیشتر از 15.5 اینچ درازا و 11.5 اینچ پهنا داشته باشد.

 

 

قوانین مهم بازی تنیس

 

توپ تنیس
رنگ آنها فرق دارد امّا رنگ توپ در مسابقات رسمی باید زرد و یا سفید باشد. می‌توان در یک بازی دو، سه، چهار و یا شش توپ را مورد استفاده قرار داد.

 

 

جدیدترین مطالب سایت