کمک بلاعوض برنامه خندوانه به فقرا + عکس

کمک بلاعوض برنامه خندوانه به فقرا + عکس

چند شب پیش در برنامه خندوانه ، مجری این برنامه طرحی را به نمایش گذاشت که تیتر بسیاری از مجلات و روزنامه ها شد … سوال به همراه عملی کردن یک سوال … اگر 10 میلیون تومان پول داشتید چه می کردید؟

 

زهرا اجلال/ کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث – بخش قرآن تبیان
 
کمک بلاعوض برنامه خندوانه به فقرا + عکس

مجری برنامه چند نفری از میهمانان حاضر در سالن را به عنوان میهمان ویژه با آنان جداگانه گپ و گفتی داشت …  از هر کدام سوال هایی می پرسید … یکی از سوالاتی که تقریباً مشترک بود این بود که اگر 5 میلیون تومان پول داشتی چکار می کردی؟

 

هر کدام یک سری جواب هایی دادند … یکی گفت دوربینی میخرم … یکی گفت: سفر زیارتی می رم … یکی دیگه ….

 

میهمان آخری ازش پرسیده شد اگر 5 میلیون بهت پول بدم چکار می کنی؟

گفت: هدیه میدم به فرد خاصی که نیازمنده، چرا که اون حتی به 50 هزارتومان هم نیازمنده.

 

گفت: اگر 10 میلیون تومان بدم چکار می کنی؟

پاسخ داد این را پخش می کنم به 10 نفر و با این کار دل آنها را شاد کنم.

و ناگهان مجری برنامه یک چک 10 میلیون تومانی به اون میده و میگه برو و با این هدفی که داشتی را زنده اش کن …

یک لحظه خودم را جای آن فردی که بر روی صندلی میهمان نشسته بود فرض کردم … اگر من 10 م تومان داشتم با آن چه می کردم ؟ً…

 

هر كس دلی را شاد كند خداوند از آن شادی، لطفی برای او قرار دهد كه به هنگام مصیبت چون آب زلالی بر او باریدن گرفته و تلخی مصیبت را بزداید

 

با خودم فکر کردم و گفتم : این مبلغ شاید با آرزوها و اهدافی که در سر دارم ،مبلغ ناچیزی به نظر برسه ولی اگر کمی بیشتر فکر کنم شاید بتوانم با همین پول به ظاهر کم به زعم خود و عده ای دیگر، تجارتی پرسود راه بیاندازم … تجارتی که بشود هم سودی نصیب خودم بشود و هم در شاد کردن دیگران سهیم شد …
اما چه تجارتی … چه کاری باشد که اصل پول محفوظ بماند و سود فراوان داشته باشد؟

این کار را با چه کسی می توانم انجام دهم؟

 

کمک بلاعوض برنامه خندوانه به فقرا + عکس

توی این دوره زمانه که بازار کساد است و سودها کم و خیلی از مواقع سودی که عائد نمی شود هیچ، اصل مال هم می رود و ضرر می شود با چه کسی تجارت راه بیاندازم؟

یک دفعه یاد آیاتی از قرآن کریم افتادم که به فراخور کارم با آنها زیاد سر و کار دارم …

…. وَ أَنفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَهُمْ سِرًّا وَ عَلانِیَةً یَرْجُونَ تجَرَةً لَّن تَبُورَ(29 /فاطر).

و از آنچه به آنها روزى داده ایم پنهان و آشكار انفاق مى كنند، تجارت (پر سودى ) را امید دارند كه نابودى و كساد در آن نیست.

مَن ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ كَرِیمٌ (حدید، 11) كیست آن كس كه به خدا وامى نیكو دهد تا [نتیجه ‏اش را] براى وى دو چندان گرداند و او را پاداشى خوش باشد؟

 

 در آیه 261 سوره بقره نیز مى فرماید: مَثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللهِ کَمَثَلِ حَبَّة أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِى کُلِّ سُنْبُلَة مِّائَةُ حَبَّة وَاللهُ یُضَاعِفُ لِمَنْ یَشَاءُ وَاللهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ);

 

کسانى که اموال خود را در راه خدا انفاق مى کنند، همانند بذرى هستند که هفت خوشه برویاند، که در هر خوشه یکصد دانه باشد; و خداوند آن را براى هر کس بخواهد (و شایسته باشد)، دو یا چند برابر مى کند; و لطف خدا گسترده، و او (به همه چیز) داناست»

خوب من هم دنبال همین هستم … یک تجارتی که نابودی و کسادی در آن نباشد … دلهره ی از بین رفتن سرمایه نداشته باشم … تازه ضرر که هیچ … سودش هم دو برابر و یا حتی بیشتر تضمین شده است …

 

شما پر سودتر از این معامله سراغ دارید؟

معامله ای که به راحت ترین شکل می تواند سود خوبی داشته باشد و ضرری هم در آن وجود ندارد.

معامله ای که هم برای ما سودمند است، فَیُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ كَرِیمٌ،(حدید، 11) وَاللهُ یُضَاعِفُ لِمَنْ یَشَاءُ (بقره، 261)  و هم اینکه از طریق آن می توانیم عده ای را شاد کنیم و گره ای از مشکلات آنان باز کنیم و مشمول روایت مولایمان علی علیه السلام قرار گیریم: هر كس دلی را شاد كند خداوند از آن شادی، لطفی برای او قرار دهد كه به هنگام مصیبت چون آب زلالی بر او باریدن گرفته و تلخی مصیبت را بزداید. ( نهج البلاغه،حکمت257)

 

 

 آنگاه خداوند به آسانى از او حساب مى کشد، و فرمان مى دهد که او را به سوى بهشت ببرند، در حالى که آن تمثال در پیش روى مومن قرار دارد، و مومن به او مى گوید: رحمت حق بر تو باد! تو چه خوب همدمى بودى که با من از قبر (تا به اینجا) همراه شدى و همواره مرا به شادى و کرامت بشارت دادى، به آنچه که مژده مى دادى، دست یافتم، اکنون (به من بگو که) تو کیستى؟ و تمثال در جواب مومن مى گوید: من همان شادمانى و سرورى هستم که تو (در دنیا) به برادر دینى خود ارزانى داشتى، خداوند مرا از آن شادمانى و سرور آفرید تا تو را شادمان کنم

 

 

در روایتی از امام صادق علیه السلام نیز در این باب آمده که: هنگامى که خداوند مومن را از قبر بر مى انگیزد، همراه او تمثالى که پیشاپیش او به راه مى افتد از قبر خارج مى شود، و چون آن شخص مومن با یکى از دشواری هاى ترسناک روز قیامت رو به رو شود، آن تمثال به او مى گوید: اندوهگین و پریشان مباش! و تو را به شادى و بزرگداشت خداوندى بشارت باد؛ و پیوسته چنین باشد تا آنکه در پیشگاه خداوند بایستد،آنگاه خداوند به آسانى از او حساب مى کشد، و فرمان مى دهد که او را به سوى بهشت ببرند، در حالى که آن تمثال در پیش روى مومن قرار دارد، و مومن به او مى گوید: رحمت حق بر تو باد! تو چه خوب همدمى بودى که با من از قبر (تا به اینجا) همراه شدى و همواره مرا به شادى و کرامت بشارت دادى، به آنچه که مژده مى دادى، دست یافتم، اکنون (به من بگو که) تو کیستى؟ و تمثال در جواب مومن مى گوید: من همان شادمانى و سرورى هستم که تو (در دنیا) به برادر دینى خود ارزانى داشتى، خداوند مرا از آن شادمانى و سرور آفرید تا تو را شادمان کنم». (محمد بن علی ابن بابویه- پاداش نیکی ها و کیفر گناهان- صفحه 380)

 

 

پیامبر خدا حضرت محمد (صلی الله و علیه وآله) نیز فرمودند: من سر مومنا فقد سرنی ومن سرنی فقد سرالله (اصول کافی، ج ۲، ص ۱۸۸، بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۲۸۷). هر کس مومنی را شاد سازد مرا شاد کرده است و هر که مرا شاد کند خداوند را شاد کرده است.

 

پس چه خوب است که با داشته هایمان بهترین و معتبرترین تجارت را راه بیاندازیم:

عمر به خشنودی دل ها گذار
تا ز تو خشنود شود ، كـردگار
سایه ی خورشید ِ‌ سواران طلب
رنــج خــود و ، راحــت یاران طلب

دردستــانی كُـــن و درمــان دِهـی
تــات رســاننـد ، به فـــرمان دِهی
گــرم شو از مِهــر و زكین سرد باش
چون مَه و خورشید ، جوانمرد باش
هـــر كه به نیكـی ، عمل آغاز كـــرد
نیكــــی او ، روی بُــــدو بــاز كــــرد
گنبـــد گـــردنده ، ز روی قیـــاس
هست به نیكی و بدی حق شناس (حکیم نظامی گنجوی)

 

جدیدترین مطالب سایت