آیا صدور گواهینامه رانندگی بدون آزمون میشود؟

آیا صدور گواهینامه رانندگی بدون آزمون میشود؟

معاون اجرایی پلیس راهور درباره آگهی صدور گواهینامه رانندگی بدون آزمون گفت: این ها بعد از گرفتن پول دیگر پاسخ افراد را نمی دهند یا اگر گواهینامه بدهند گواهینامۀ جعلی میدهند. رنگار اصغر اصغری:هزینه گواهینامه رانندگی در هر سال بـه میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا میکند و بـه همین دلیل بهتر اسـت کـه بعد از 18 سالگی در نخستین فرصت برای گرفتن ان اقدام کنید؛ چون با گذشت هر سال و مشاهده قیمت‌هاي‌ جدید حسرت خواهید خورد.

 

گواهینامه رانندگی خودرو در ایران بـه ۳ نوع گواهینامه پایه یک «مخصوص کامیون و خودرو های سنگین»؛ پایه دو «مخصوص خودرو های تا ۲۶ نفر سرنشین و ۶ تن وزن» و پایه سه «مخصوص خودرو های سواری» تقسیم می شود کـه شرایط و هزینه دریافت هر کدام با دیگری تفاوت دارد.

 

همچنین شرایط و هزینه گواهینامه موتور هم با این گواهینامه‌ها متفاوت اسـت.اگر قصد گرفتن هر کدام از گواهینامه‌هاي‌ بالا را دارید و میخواهید بدانید هزینه گواهینامه ۱۴۰۲ چقدر شده اسـت، این مقاله را تا انتها بخوانید.

 


مطلب مرتبط: دلیل رانندگی بهتر خارجی ها از ما ایرانیان


 

آیا صدور گواهینامه ی رانندگی بدون آزمون میشود؟

هزینه گواهینامه رانندگی شامل چه مواردی می‌شود؟

هزینه گواهینامه رانندگی شامل موارد متعددی میشود کـه درسال‌هاي‌ اخیر تورم روی ان‌ها هم تأثیر گذاشته اسـت و بـه همین دلیل اسـت کـه افزایش هزینه ثبت نام گواهینامه رانندگی ۱۴۰۲ غیرمنتظره بـه نظر می رسد. در ادامه با مواردی کـه در لیست هزینه گواهینامه پایه سه، دو و یک قرار میگیرند آشنا میشوید:

 

هزینه گواهینامه رانندگی شامل موارد متعددی میشود کـه درسال‌هاي‌ اخیر تورم روی ان‌ها هم تأثیر گذاشته اسـت و بـه همین دلیل اسـت کـه افزایش هزینه ثبت نام گواهینامه رانندگی ۱۴۰۲ غیرمنتظره بـه نظر می رسد. در ادامه با مواردی کـه در لیست هزینه گواهینامه پایه سه، دو و یک قرار میگیرند آشنا می شوید:

 

کلاس‌هاي‌ تئوری

کلاس‌هاي‌ عملی

هزینه تمبر واریزی بـه حساب‌هاي‌ نیروی انتظامی و شهرداری

هزینه چشم‌دکتری و آزمایش تعیین گروه خونی

هزینه خرید کتاب آیین‌نامه

گواهی عدم اعتیاد «برای گواهینامه پایه یک و دو»

هزینه کاردکس

هزینه مردودی در امتحان آیین‌نامه و شهر

البته بـه‌تازگی برخی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند کـه از نظر نیروی انتظامی شرکت در کلاس‌هاي‌ تئوری «آیین‌نامه» اجباری نیست و بـه همین دلیل هزینه این کلاس‌ها باید از هزینه گواهینامه ۱۴۰۲ حذف شود.

 

هزینه گواهینامه پایه یک سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

هزینه گواهینامه پایه یک چقدر است؟

تمامی افرادی کـه میخواهند با خودرو های سنگین با ظرفیت بیشتر از ۲۶ نفر و وزن بیشتر از ۶ تن رانندگی کنند، باید گواهینامه پایه یک بگیرند. پیش از پرداختن بـه هزینه گواهینامه پایه یک درسال ۱۴۰۲؛ بهتر اسـت با شرایط دریافت ان آشنا شوید تا ببینید اصلاً می توانید برای این گواهینامه اقدام کنید یا خیر:

حداقل ۲۵ سال سن

گذشتن ۲ سال از اخذ گواهینامه پایه دو

داشتن گواهینامه پایه دو با حداقل ۶ ماه اعتبار

طی کردن آموزش‌هاي‌ تئوری و عملی

قبولی در آزمون تئوری «آیین‌نامه و اطلاعات فنی خودرو های سنگین» و عملی

انجام معاینات جسمی «چشم» نزد دکتر معتمد

گرفتن گواهی سلامت جسمی و روحی

 

داشتن گواهی عدم اعتیاد

هزینه گواهینامه پایه یک درسال ۱۴۰۲ چیزی حدود ۷ میلیون تومان می شود کـه در ان هزینه مردودی در امتحان آیین‌نامه و عملی حساب نشده اسـت. بـه ازای هر بار مردودی آزمون آیین‌نامه ۵ هزار تومان و بـه ازای هر بار ردشدن در آزمون عملی باید ۱۵۰ هزار تومان بـه هزینه گواهینامه رانندگی پایه یک اضافه میشود.

 

داشتن گواهی عدم اعتیاد

هزینه گواهینامه پایه دو چقدر است؟

درصورتی‌کـه می خواهید با خودرو های تا ۲۶ نفر ظرفیت و ۶ تن وزن رانندگی کنید، باید گواهینامه پایه دو بگیرید. دریافت این گواهینامه هم مثل گواهینامه پایه یک شرایط خاص خودرا دارد و پیش از پرداختن بـه هزینه گواهینامه پایه دو، بهتر اسـت با این شرایط آشنا شوید:

حداقل ۲۳ سال سن

داشتن گواهینامه پایه سه با حداقل ۷ ماه اعتبار

گذشتن حداقل ۲ سال از تاریخ گرفتن گواهینامه پایه دو

گواهی عدم اعتیاد

گذراندن کلاس‌هاي‌ عملی و تئوری

قبولی در امتحان تئوری «آیین‌نامه و اطلاعات فنی خودرو» و شهر

اخذ تأییدیه سلامت جسمی «چشم» و روحی

 

هزینه گواهینامه پایه دو درسال ۱۴۰۲ چیزی بین ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تا ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اسـت کـه هزینه هر بار رد شدن در آزمون تئوری «۵۰ هزار تومان» و آزمون عملی «۱۵۰ هزار تومان» منجر بـه تفاوت دراین هزینه شده و ممکن اسـت هزینه گواهینامه رانندگی پایه دو را بالاتر هم ببرد.

 

هزینه گواهینامه پایه سه سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

هزینه گواهینامه پایه سه چقدر است؟

گواهینامه پایه سه ساده ترین گواهینامه رانندگی اسـت کـه هر کسی با داشتن ۱۸ سال تمام و قبولی در آزمون‌هاي‌ مربوطه میتواند ان را دریافت کند. با گرفتن گواهینامه پایه سه، می توانید انواع خودرو های سواری و وانت را برانید.

 

بـه جز پرداخت هزینه گواهینامه پایه سه و داشتن ۱۸ سال تمام، سایر شرایط اختصاصی دریافت این گواهینامه شامل داشتن قد بالاتر از ۱۴۰ سانتی‌متر می شود. سایر شرایط اخذ گواهینامه رانندگی پایه سه مشابه پایه یک و دو اسـت و فقط نیازی بـه بـه دریافت گواهی عدم اعتیاد ندارد.

 

با احتساب تمامی جزئیات، هزینه گواهینامه پایه ۳ چیزی بین ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تا ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می شود. هزینه مردودی در آزمون عملی و تئوری این گواهینامه هم مشابه گواهینامه پایه یک و دو اسـت و بـه ازای هر بار رد شدن دراین آزمون‌ها، هزینه گواهینامه رانندگی پایه سه شـما بالاتر می رود.

 

رنگ‌بندی گواهینامه‌ها با هدف اصلاح قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی 

در پاییز ۱۴۰۲ رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا از صدور گواهینامه‌ها در سه رنگ خبر داد. در طرح جدید گواهینامه‌ها رابا هدف ایجاد انگیزه برای رعایت بیشتر قوانین رانندگی در سه رنگ سفید، نقره‌اي و طلایی صادر خواهند کرد. از مزایای این طرح میتوان بـه تخفیف ۲۰ درصدی بیمه برای دارندگان گواهینامه طلایی رنگ اشاره کرد.پیش از این طرح گواهینامه‌ها فقط جنبه تنبیهی داشتند اما با ایجاد یک طرح تشویقی احتمال دریافت بازخورد مثبت از رانندگان بیش از پیش خواهد بود.

 

رنگ‌بندی گواهینامه‌ها با هدف اصلاح قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در سال ۱۴۰۲

جزییات طرح رنگ‌بندی گواهینامه‌ها به شرح زیر است:

گواهینامه پایه بـه رنگ سفید اسـت و بـه ازای هرروز امتناع از تخلف، یک امتیاز بـه راننده تعلق میگیرد و زمینه را برای دریافت گواهینامه نقره‌اي فراهم میکند.رانندگانی کـه دارای عملکرد خیلی خوب هستند کارت نقره‌اي را دریافت میکنند. این رانندگان از مزایایی مانند تخفیفات ۱۰ درصدی بیمه ماشین، عوارض آزادراهی، عوارض سالانه شهرداری و کاهش هزینه معاینه فنی برخوردار میشوند.

 

این رانندگان همچنین میتوانند بـه عنوان پلیس نامحسوس نیز با نیروی انتظامی همکاری کنند و تخلفات رانندگان را گزارش دهند. رانندگان دارای کارت نقره‌اي نیز بـه صورت روزانه امتیاز مثبت دریافت میکنند و بعد از ثبت در سیستم با گذشت ۲ سال می توانند در دسته رانندگان طلایی قرار بگیرند.

 

کارت طلایی بـه رانندگانی تعلق می گیرد کـه رانندگی ان‌ها اصطلاحا عالی اسـت. دارندگان کارت طلایی می توانند از تخفیف ۲۰ درصدی بیمه‌اي، تخفیف ۱۰ درصدی عوارض آزادراهی، تخفیف ۱۰ درصدی هزینه تخلفات و تخفیفات ویژه استفاده از اماکن تفریحی برخوردار شوند. دارندگان کارت طلایی همچنین در زمان استخدام در دستگاه‌هاي‌ دولتی بـه عنوان راننده، دارای اولویت برای استخدام هستند.

 

این طرح با هدف ارزش‌گذاری بـه عملکرد رانندگان قانون‌مدار اجرایی خواهد شد. لازم اسـت بدانید کـه رانندگی بدون گواهینامه جرم اسـت و اگر قصد دارید رانندگی کنید، باید حتماً برای دریافت گواهینامه مرتبط با وسیله نقلیه خود اقدام نمایید.

 

هزینه گواهینامه بین المللی چقدر است؟

هزینه گواهینامه بین المللی چقدر است؟

گرفتن گواهینامه بین‌ المللی بهترین راه برای کاهش هزینه‌هاي‌ در سفر بـه کشور های همسایه اسـت؛ چون شـما را از صرف هزینه برای تاکسی‌هاي‌ اینترنتی و وسایل حمل و نقل عمومی بی‌نیاز میکند. برای گرفتن گواهینامه بین‌ المللی باید مدارک زیر را بـه کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران ارائه کنید:

کپی صفحه اول پاسپورت دارای اعتبار

اصل گواهینامه رانندگی داخلی با حداقل یک ماه و یک روز اعتبار

یک قطعه عکس ۴*۳ تمام رخ

 

هزینه گواهینامه بین المللی بـه مدت اعتبار مد نظر شـما بستگی دارد. این گواهینامه بـه‌صورت یک و سه‌ساله صادر میشود و هزینه دریافت ان‌ها بـه ترتیب ۴۳۰ هزار تومان و یک میلیون و ۲۱۳ هزار تومان اسـت. همچنین هزینه دریافت گواهینامه بین‌ المللی خودرو و موتور بـه‌صورت یکجا با اعتبار یک‌ساله ۴۶۰ هزار تومان و با اعتبار ۳ ساله یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان می شود.

 

شرایط دریافت گواهینامه موتورسیکلت

شرایط دریافت گواهینامه موتورسیکلت

اگر قصد رانندگی با موتور را دارید باید حتماً گواهینامه موتورسیکلت را دریافت نمایید. افرادی کـه میخواهند با موتورهای بالای ۲۰۰ سی سی رانندگی کنند باید دارای ۲۳ سال سن یا بیشتر باشند و از دریافت گواهینامه معمولی موتورسیکلت ان‌ها نیز ۳ سال گذشته باشد. شرایط دریافت گواهینامه موتور در ایران بـه شرح زیر اسـت:

داشتن ۱۸ سال تمام

ارائه گواهی سلامت جسم و روح

گذراندن دوره‌هاي‌ آموزشی عملی و نظری

قبول شدن در آزمون‌هاي‌ مربوطه

فراموش نکنید برای رانندگی با موتور علاوه بر داشتن گواهینامه رانندگی باید از مهارت کافی نیز برخوردار باشید تا بتوانید در محیط شهری باوجود ترافیک و شلوغی‌هاي‌ مربوط بـه ان رانندگی نمایید.

 


مطلب مرتبط: نمونه سوالات آیین نامه رانندگی


 

چگونگی دریافت گواهینامه ویژه

چگونگی دریافت گواهینامه ویژه

برای دریافت گواهینامه ویژه لازم اسـت مراحل زیر بـه ترتیب طی شوند:

ثبت نام

شرکت در کلاس‌هاي‌ نظری کـه شامل ۵ جلسه کلاس آیین‌نامه و ۶ جلسه کلاس فنی اسـت.

قبول شدن در آزمون مقدماتی آیین‌نامه

گذراندن ۱۰ جلسه کلاس مهارت رانندگی

ثبت نام برای شرکت در آزمون‌هاي‌ رانندگی

صدور فرم تقاضای گواهینامه

قبول شدن در آزمون آیین‌نامه و مهارت رانندگی

صدور گواهینامه

 

بررسی شرایط سنی برای دریافت گواهینامه

دربخش‌هاي‌ بالاتر در مورد شرایط سنی برای دریافت انواع گواهینامه با شـما صحبت کردیم. در اینبخش شرایط سنی دریافت انواع گواهینامه را دریک جدول برای شـما ذکر میکنیم.

 

نوع یا پایه گواهینامه شرایط سنی برای دریافت گواهینامه رانندگی

نوع یا پایه گواهینامه شرایط سنی برای دریافت گواهینامه رانندگی

موتورسیکلت  ۱۸ سال تمام

گواهینامه پایه یک ۲۵ سال تمام

گواهینامه پایه دو ۲۴ سال تمام

گواهینامه پایه سه ۱۸ سال تمام

گواهینامه رانندگی ویژه ۲۰ سال تمام

 

هزینه ثبت‌نام و دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۲

هزینه ثبت‌نام و دریافت گواهینامه 

برای ثبت نام و دریافت گواهینامه رانندگی لازم هزینه‌هاي‌ مربوط بـه ان توسط متقاضی پرداخت شود. این هزینه‌ها بـه شرح زیر هستند:

هزینه ۱۵ الی ۱۷ ساعت کلاس تئوری برابر با ۹۰۰ هزارتومان اسـت.

هزینه ۱۲ جلسه کلاس عملی برابر با ۳ میلیون تومان اسـت.

۴۰ هزار تومان هزینه تمبر کـه باید بـه حساب‌هایي بـه نام نیرو انتظامی و شهرداری واریز شود.

۵ هزار تومان برای هر بار مردودی در آزمون آیین نامه.

۱۵۰ هزار تومان برای هر بار مردودی در آزمون عملی.

هزینه چشم دکتری و آزمایش گروه خونی حدود ۲۰۰ هزار تومان.

هزینه خرید کتاب آیین نامه.

لازم اسـت بدانید در مجموع هزینه‌هاي‌ مربوط بـه گواهینامه رانندگی حدود ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان الی ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان میشود.

 

مدت زمان اعتبار گواهینامه‌ها

 

مدت زمان اعتبار گواهینامه‌ها

مدت زمان اعتبار تمامی گواهینامه‌هاي‌ رانندگی ۱۰ سال اسـت. پس از گذشت ۱۰ سال، گواهینامه‌ها درصورت احراز و تایید سلامت جسمی و روانی برای ۱۰ سال تمدید می شوند. در رابطه با تمدید گواهینامه‌ها باید بـه نکات زیر توجه کنید:

 

افراد ۷۰ سال بـه بالا هر ۵ سال یک‌بار برای احراز سلامت جسمی و روانی ودر صورت نیاز برای تعویض گواهینامه رانندگی متناسب با شرایط خود، باید بـه راهنمایی و رانندگی مراجعه نمایند.تمامی افرادی کـه گواهینامه موتورسیکلت و پایه سوم دارند باید در نخستین مرحله صدور ودر سال اول تمامی محدودیت‌ها و شرایط ویژه‌اي کـه برای ان‌ها تعیین شده اسـت را رعایت نمایند. در چنین شرایطی گواهینامه این افراد ۱۰ سال اعتبار دارد.

 

در صورتی کـه دارنده یک گواهینامه قصد دریافت نوع دیگری از گواهینامه را داشته باشد، باید در آزمون‌هاي‌ آیین‌نامه، آزمون عملی و جسمی مرتبط با ان گواهینامه شرکت کند.
درصورت گم شدن گواهینامه رانندگی میتوان برای دریافت المثنی اقدام کرد.

 

تمدید گواهینامه‌

 


مطلب مرتبط: موضوع شکایت قضایی خودرو چیست؟


 

دراین مرحله بعد از احراز درستی فرد متقاضی و گذشت دو ماه از زمان اعلام مفقودی، گواهینامه المثنی صادر و بـه فرد تحویل داده میشود.صدور گواهینامه مجدد برای افرادی کـه گواهینامه ان‌ها توقیف شده اسـت، ممکن نیست ودر صورت صدور فاقد اعتبار اسـت و بـه وسیله راهنمایی و رانندگی ضبط میشود.

 

در صورتی کـه دارنده گواهینامه هر کدام از شرایط دکتری موضوع ماده ۶ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی را از دست بدهد باید ظرف یک ماه بـه راهنمایی و رانندگی مراجعه نماید و تاییدیه مربوطه را دریافت کند.
تمامی دارندگان گواهینامه‌هاي‌ معتبر خارجی «اعم از افراد ایرانی یا خارجی»؛ تا ۶ ماه پس از ورود بـه ایران می توانند رانندگی کنند. در صورتی کـه مدت زمان بیشتری بخواهند از گواهینامه خود استفاده نمایند باید گواهینامه خودرا تبدیل کنند.

 

در صورتی کـه قصد رانندگی در سفر های خارجی را دارید، بهتر اسـت در مورد گواهینامه بین المللی نیز اطلاعاتی داشته باشید. البته درسال ۱۴۰۲ در مورد گواهینامه دو زبانه صحبت‌هایي بـه عمل آمده اسـت کـه درصورت اجرای این طرح، بخشی از مسائل مربوط بـه دریافت گواهینامه بین المللی برای افراد ساده‌تر خواهد شد.

 

بیمه فاقد اعتبارمشکلات ایجاد می کند

و در پایان

دریافت گواهینامه رانندگی و تمدید ان یکی از مواردی اسـت کـه در زمان استفاده از وسایل نقلیه باید بـه ان توجه داشت. دقت داشته باشید کـه بدون داشتن گواهینامه رانندگی درصورت بروز حادثه بیمه مسئولیت جبران خسارت را بـه عهده نمی گیرد. گواهینامه‌اي کـه اعتبار ان گذشته اسـت نیز برای بیمه فاقد اعتبار اسـت. از طرفی داشتن گواهینامه مرتبط با وسایل نقلیه نیز امر ضروری اسـت.

 

بـه همین دلیل دراین مقاله توضیحات کاملی را در مورد انواع گواهینامه‌هاي‌ رانندگی، مدارک و چگونگی دریافت ان؛ برای شـما بیان کردیم. امیدواریم از مطالعه این مقاله کـه تیم تالاب برایتان آماده کرده اسـت مورد استفاده قرار بگیرد.و این را هم دوستانه بگوییم کـه تا راننده خوب و با تجربه نشده اید در مکان هاي‌ شلوغ و یا اتوبان ها رانندگی نکنید تا زمان حرفه اي شدن . رانندگی را آسان  و ساده نشمرید. موفق و سلامت باشید.

جدیدترین مطالب سایت